Groninger scheepsbouw
Re: Groninger scheepsbouw
Tjonge...ongewild toch een behoorlijke kei in de vijver gesmeten . Viel mij vroeger wel op dat er vaak bij schepen de datum van kiellegging en datum van oplevering vermeld werd en als dit in hetzelfde jaar was was de bouwjaar natuurlijk voor iedereen duidelijk.Zelf ging ik er altijd van uit dat de datum van kiellegging als bouwjaar gold maar al het bovenstaande lezend krijg ik nu toch ook de nodige twijfels . Ben toch bang dat we richting "auto industrie" gaan, als ik op 2 januari 2019 een auto koop zal er op het kenteken bewijs als bouwjaar geen 2018 vermeldt staan... We wachten het nog even af .
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Groninger scheepsbouw
Toch nog een leuk itempje geworden. Ik weet ook niet precies wat de juiste datum is. Ik begrijp het antwoord van de heren Kik en Brouwer ook. Als ik boeken raadpleeg van voor WO2, dan zie ik inderdaad dat de datum van kiellegging gehanteerd wordt. De Registers van Lloyds gebruikten ook tussen 1930 en 1939 al de opleveringsdatum. Ik snap, dat voor bepaalde doeleinden ( A. Kik) wellicht een andere datum wordt gehanteerd. Ik neem aan dat de gegevens, die gebruikt worden in boeken en schepen-databases uit de LLoyds-Registers komen. Vandaar wellicht de verschillen. Afhankelijk van de gebruikte datums kan de leeftijd van een schip flink uiteen lopen. Mooi voorbeeld vind ik altijd de Westerdam en de Willem Ruys, daat zitten wel een paar pikheetjes tussen.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Groninger scheepsbouw
Het is inderdaad welhaast een item opzich geworden...………….
Persoonlijk houd ik de datum van oplevering door de werf aan de rederij als bouwjaar aan. Echter, er zit wel een addertje onder het gras !.
Het kan gebeuren dat een werf een schip "op verdacht" gebouwd heeft. M.a.w. een schip wordt voor eigen rekening gebouwd. Meestal omdat er geen bouworders zijn. Het moge duidelijk zijn dat als er ander werk tussendoor komt dat dan voorrang krijgt. Dat kan de bouwtijd van een schip ook behoorlijk vertragen. Ook kan een schip gedurende de nieuwbouw alsnog een opdrachtgever krijgen en die wil het schip dan naar eigen inzicht, lees gebruik, aangepast hebben. Zo kan een bouwtijd wederom behoorlijk uitlopen.
Er is al een voorbeeld gegeven m.b.t. de bouw van de "Willem Ruys" en "Westerdam". We kunnen hier heel makkelijk de "Prins Willem V",(1), de "Van Riemsdijk", (2), en de "Baud", (3), aan toevoegen. Als je het zo beziet kan een bouwjaar welhaast letterlijk op de helling gezet worden.
Zoals ik het in m'n rederijlijsten bij hou moet ik wel van de datum oplevering uitgaan. Simpelweg, als je chronologisch te werk gaat, kunnen er ook schepen tussen zitten die 2e hands aangekocht zijn en dan wordt de datum van oplevering aan de betreffende rederij aangehouden. Het moge duidelijk zijn dat dan de datum van nieuwbouw oplevering wel afwijkt van de datum dat het schip bij die betreffende rederij overgenomen werd en aan de vloot toegevoegd. Dan nog kan er een afwijking tussen aankoop en daadwerkelijke oplevering tussen zitten. Ook dan wordt de datum van toevoeging tot de vloot aangehouden.
m.v.g., Roy
Persoonlijk houd ik de datum van oplevering door de werf aan de rederij als bouwjaar aan. Echter, er zit wel een addertje onder het gras !.
Het kan gebeuren dat een werf een schip "op verdacht" gebouwd heeft. M.a.w. een schip wordt voor eigen rekening gebouwd. Meestal omdat er geen bouworders zijn. Het moge duidelijk zijn dat als er ander werk tussendoor komt dat dan voorrang krijgt. Dat kan de bouwtijd van een schip ook behoorlijk vertragen. Ook kan een schip gedurende de nieuwbouw alsnog een opdrachtgever krijgen en die wil het schip dan naar eigen inzicht, lees gebruik, aangepast hebben. Zo kan een bouwtijd wederom behoorlijk uitlopen.
Er is al een voorbeeld gegeven m.b.t. de bouw van de "Willem Ruys" en "Westerdam". We kunnen hier heel makkelijk de "Prins Willem V",(1), de "Van Riemsdijk", (2), en de "Baud", (3), aan toevoegen. Als je het zo beziet kan een bouwjaar welhaast letterlijk op de helling gezet worden.
Zoals ik het in m'n rederijlijsten bij hou moet ik wel van de datum oplevering uitgaan. Simpelweg, als je chronologisch te werk gaat, kunnen er ook schepen tussen zitten die 2e hands aangekocht zijn en dan wordt de datum van oplevering aan de betreffende rederij aangehouden. Het moge duidelijk zijn dat dan de datum van nieuwbouw oplevering wel afwijkt van de datum dat het schip bij die betreffende rederij overgenomen werd en aan de vloot toegevoegd. Dan nog kan er een afwijking tussen aankoop en daadwerkelijke oplevering tussen zitten. Ook dan wordt de datum van toevoeging tot de vloot aangehouden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Groninger scheepsbouw
Volgens de Solas zou dat betekenen dat het schip waar ik op vaar van 2007 zou moeten zijn, echter staat het bouwjaar overal op 2010.
Kiellegging nov. 2007, oplevering feb 2010, door faillissement van de werf heeft de afbouw wat langer geduurd als verwacht.
Dit geeft ook nog wel eens wat gezeur met port state controleurs omdat een hoop apparatuur dus wel van 2007 / 2008 is en dus de 10 jaarlijkse keuring al gehad heeft terwijl het 2de groot survey nog moet komen.
Kiellegging nov. 2007, oplevering feb 2010, door faillissement van de werf heeft de afbouw wat langer geduurd als verwacht.
Dit geeft ook nog wel eens wat gezeur met port state controleurs omdat een hoop apparatuur dus wel van 2007 / 2008 is en dus de 10 jaarlijkse keuring al gehad heeft terwijl het 2de groot survey nog moet komen.
Groeten Jeroen
Re: Groninger scheepsbouw
We zijn goed off-topic bezig........jeroen schreef: ↑17 dec 2018 16:29 Volgens de Solas zou dat betekenen dat het schip waar ik op vaar van 2007 zou moeten zijn, echter staat het bouwjaar overal op 2010.
Kiellegging nov. 2007, oplevering feb 2010, door faillissement van de werf heeft de afbouw wat langer geduurd als verwacht.
Dit geeft ook nog wel eens wat gezeur met port state controleurs omdat een hoop apparatuur dus wel van 2007 / 2008 is en dus de 10 jaarlijkse keuring al gehad heeft terwijl het 2de groot survey nog moet komen.
IMO Solas gebruikt twee datums voor de carriage requirements:
- constructed before a certain date
- constructed on or after a certain date
Waarbij "constructed" in bijna alle gevallen de kiellegging betekent.
Jeroen in jouw geval is het een kwestie van de certificaten voorgaats te halen waarop de datum van "constructie" staat.
Hieronder een kopie van een RSC, van het web geplukt, en heb de Class gewist.
Groeten
Live life to the fullest!
Re: Groninger scheepsbouw
Agh af en toe een flinke zig en zag mag.
Tja en daar hebben we dus ook niets aan, er staat bij ons op de certificaten geen eenduidige constructie datum. Op de plek van jouw voorbeeld staan er hier 3 datums, namelijk datum van contract met de opdracht van de bouw, datum van de kiellegging en als 3de de datum van oplevering. Met ook in de noten geen specifieke verwijzing welke van de 3 nu als constructie datum aangehouden moet worden....
Met Zolas gaat het idd puur over de constructie datum, terwijl Marpol onderscheid maakt over de 3 verschillende data zoals bij ons op het certificaat vermeld is
Tja en daar hebben we dus ook niets aan, er staat bij ons op de certificaten geen eenduidige constructie datum. Op de plek van jouw voorbeeld staan er hier 3 datums, namelijk datum van contract met de opdracht van de bouw, datum van de kiellegging en als 3de de datum van oplevering. Met ook in de noten geen specifieke verwijzing welke van de 3 nu als constructie datum aangehouden moet worden....
Met Zolas gaat het idd puur over de constructie datum, terwijl Marpol onderscheid maakt over de 3 verschillende data zoals bij ons op het certificaat vermeld is
Groeten Jeroen
Re: Groninger scheepsbouw
Ja Jeroen, volgens Solas moeten inderdaad de drie datums vermeld worden. Dit RSC is van een gerenomeerde Class, maar gebruiken het certificate van de flag state.
Als bijv. Marpol andere criteria gebruikt wordt het een zootje.
Goede vaart Jeroen!
Als bijv. Marpol andere criteria gebruikt wordt het een zootje.
Goede vaart Jeroen!
Live life to the fullest!
Re: Groninger scheepsbouw
Komt goed Andre, af en toe een discussie met port state is ook wel aardig om er achter te komen hoe landen de regels verschillend intrepeteren en binnen die landen de inspecteurs ook nog eens.
Groeten Jeroen
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Groninger scheepsbouw
Dit gebeurde er ook: https://nos.nl/artikel/2272148-man-bij- ... schip.html
Groet,
Hans
Hans