Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bert

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert » 09 mar 2017 17:05

Stapelloop "SYMPHONY PROVIDER" vanmorgen bij de werf Ferus Smit locatie Leer. Gebouwd in opdracht van Symphony Provider Ltd Rotterdam.
L x B x H 124.70 x 18 x 10.70 m.

Bert.Romeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 20 mar 2017 20:12

Scheepswerf De Hoop in Foxhol gaat failliet.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/175718/Sc ... -op-straat
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Bert

Bericht door Bert » 21 mar 2017 15:02

De "ESNAAD 230" het laatste door de werf 'De Hoop' gebouwde schip, zou overgedragen zijn maar ligt nog in de Eemshaven.

Bert.Romeling.

Afbeelding

Bert

Bericht door Bert » 27 mar 2017 17:18

"NORWEGIAN JOY" uitgebracht vanaf de Meyer Werft te Papenburg naar de Eemshaven ,voor afbouw en proefvaart.

Bert.Romeling.

Afbeelding

jdbvos

Bericht door jdbvos » 27 mar 2017 18:56

...en allemaal met stille trom....
Herinner je de toeters en bellen en vuurwerken nog van de Galaxy, Bert ??
Kon potdomme amper naar huis na de ochtenddienst op een fraaie zaterdag en zondag: méér dan een uur over 30 km ! En de middagdienst was ook al bijna een uur te laat....
Dát waren nog eens harde tijden :lol:
gelukkig interesseert het nu alleen nog een enkele scheepsliefhebber/spotter...die kan nu ook een mooi plekkie uitzoeken op de dijk/pier...
Greetz!
Jan DB Vos

Bert

Bericht door Bert » 27 mar 2017 19:14

Ja dat waren tijden Jan, grote feesttent bij het schip en een parkeerterrein waar je de auto amper nog kwijt kon. Nee dan is het nu een stuk rustiger, vanmiddag op de Oterdummerpier was nog wel wat publiek, maar dat had meer met het mooie weer te maken.

Gr Bert.

Bert

Bericht door Bert » 31 mar 2017 17:31

Stapelloop "ARKLOW VANGUARD" vanmiddag bij de werf Royal Bodewes te Hoogezand.

Bert.Romeling.

Afbeelding

Afbeelding

Bert

Bericht door Bert » 04 apr 2017 21:02

De werf Kon Niestern Sander te Delfzijl , bracht vandaag zijn nieuwbouw "EGBERT WAGENBORG" over van de binnendijkse locatie, naar de buitenhaven.

Bert.Romeling.

Afbeelding

Afbeelding

Chris.dus

Bericht door Chris.dus » 05 apr 2017 17:27

Bestaan er echt mensen die vrijwillig op zo'n Egbert Wagenborg gaan varen? En zo ja, waarom? :-):-)

Bert

Bericht door Bert » 06 apr 2017 02:06

Bestaan er echt mensen die vrijwillig op zo'n Egbert Wagenborg gaan varen? En zo ja, waarom? :-)

Jawel mooie redeij welke die 'roggebrood maatschappij' van jou ruim heeft overleefd !

Bert.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 06 apr 2017 14:41

Ik neem al een mooi poossie mijn ouwe en versleten en ook ietwat vettige massinisten petje af voor de verschillende Nederlandse -zowel reders als scheepsbouwers- met name in Groningen die nog steeds kans zien om " rook op de Nederlandse pijp" te houden in deze enerverende tijden.Ook bedenk ik dan veelal dat juist die " kleine kop en kont pest rederijtjes uut mien tiet vroegaah" zoals b.v. Wagenborg een ook b.v. een Spliethof hebben laten zien " hoe het moet".
Als ik dan via Kombuis en veelal Bert zijn verslagen/foto's de continue reeks van knappe schepen zie die "ze" daar in Groningen schijnbaar moeiteloos in de sloot blijven flikkeren dan vindt ik dat " heel knap"
Die " Egbert Wagenborg" heeft um dat dan TOCH maar mooi geflikt EN die Egbert ligt er heel knap bij:lol: .....waarvan akte!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 06 apr 2017 15:31

-------------------------------
Tja, ik kijk daar ook met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die vorige foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.

Ik kan me vergissen, maar ik heb het gevoel dat juist de nautische kant van de tegenwoordige koopvaardij en alles eromheen interessanter is dan de technische, dat wil zeggen de machinekamer en dan puur de voortstuwing. Het laatste nieuwe schip waar ik aan boord was en waar ik alle gelegenheid had om rond te kijken en vragen te stellen, was een van die prachtige nieuwe loodsboten, nog aan de werf bij Barkmeijer in Stroobos. Wat een pracht, dat wil zeggen: die brug en de ruimte erachter die volledig als een verkeerscentrale dienst kan doen. Zeg maar, als de verkeerscentrale in Hoek van Holland uitvalt, kan die loodsboot volledig dienstdoen als verkeerscentrale voor Pilot Maas. Heel mooi en bijzonder interessant.

Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?

Dat is dan een speciaal vaartuig, maar ook de vrachtschepen maken eenzelfde ontwikkeling door voor zover ik dat de laatste tien of vijftien jaar met eigen ogen zo nu en dan heb kunnen zien. Ik volg dat allemaal met veel interesse dus ook dit soort schepen waar ik echt wel iets moois in zie. Maar ja, ik ben dan ook een beetje rare ouwe potjesschipper. :wink:
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

jdbvos

Bericht door jdbvos » 06 apr 2017 16:18

Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt, Theo. Je hebt daar geen ouwerwetse machinist meer nodig, maar een electronicus, en voor de filtertjes en seperatortjes een handige-Tienus.
Op veel van die schepen mag een wtk/machinist zelfs geen onderhoud aan de motor(en) uitvoeren: dat moet gedaan worden door een gecertificeerd bedrijf (die dan ook letterlijk uitsluitend 'het instructieboekie' volgen). Is de klus daarmee niet geklaard, dan komt er een "ingenieur" van de bouwer.
Dit geldt met name voor 'KHV'-schepen, die daardoor zelfs t/m 2500 pk zonder wtk/mach mogen varen: 1 persoon met technische affiniteit (dus géén diploma) mag de dagelijkse al genoemde klusjes doen.
Als op de brug het reset-knopje niet werkt, pak je de telefoon...
Deze info heb ik van een ex-wtk van Wijne Barends....dus als ik lieg, is dat (gelukkig 8) ) in commissie
Hoe dat met de 'GHV' gaat, weet ik niet, maar een verre kennis van me vaart als hwtk-alle-schepen met z'n MM (met her-en-der cursussen, maar voor zover ik weet geen hogere diploma's) op moderne schepen die weliswaar zijn geregistreerd op de Cayman Isle's, maar dat zijn er zovele...
Dus de eisen (en uiteraard de beloning) zijn nogal verlaagd
Hoe dat zit op moderne wowo's waar in miet tiet de eisen ongeveer het dubbele waren als voor vrachtschepen, zou ik echt niet weten....terwijl die tegenwoordig meer dan het tripel aantal passagiers meenemen...
Ook ik zou best nog wel eens wat willen aanpielen op zo'n modern schip. Maar ik vrees dat juist iemand als ik bij voorbaat al te horen krijg vooral nergens aan te zitten....nog afgezien dat wij op zo'n schip als "ontsnapte museum-attributen" zouden worden bekeken....
Onze diploma's zijn totaal overbodig: je positie lees je desgewenst af op je mobieltje, of van je horloge, de hele MK bedien je - én stel je ná/bij- met je laptoppie....
Electronica, en veiligheidscursussen, daar draait het tegenwoordig om. Als Sparks (dat is zo'n electronicus) maak je zowat méér kans op een functie aan boord van dat schip dan een wtk/stuurm van de ouwe stempel, vrees ik...
Ik heb nog lagerschalen gevuld (in de draaibank) met gesmolten babbits, wat daarna met zo'n mooi gekruld schraapstaal op de dummy pas werd geschraapt. Menig tubetje Pruisisch blauw is door m'n vingertjes gegaan. Als je dat aan een moderne scheepstechnicus (want zo heet dat) verteld, staan ze je eerst glazig aan te kijken, en vragen dan "wat is dat, babbits ?"
Maar op de Bovenkerk (geloof ik) konden we precies 2 van de 3 Ruston&Hornsby hulpmotoren met verzakte bedplaten op die manier aan de praat houden. Zodra je gereed was met zo'n klus, stond de langstdraaiende motor middels klopseinen aan te geven dat hij nou dringend aan de beurt was....
Greetz!
Jan DB Vos

Chris.dus

Bericht door Chris.dus » 06 apr 2017 16:41

Bert schreef:
06 apr 2017 02:06
Jawel mooie redeij welke die 'roggebrood maatschappij' van jou ruim heeft overleefd !

Bert.
Klopt Bert, maar die roggebrood bestond al een tijdje langer dan deze rederij.. Overigens heb ik ook bij Wagenborg een tijdje doorgebracht. Niks mis mee, leuke tijd gehad. Maar dat doet niets af aan het feit dat schoonheid in the eye of the beholder is, en dit soort gedrochten kan ik toch echt niet mooi noemen. Miscchien zijn ze inderdaad technisch heel interessant, en heel erg economisch om mee te varen, dat zal best. Maar schepen zijn net als het kiezen van een vrouw, het oog wil ook wat. :-)

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 06 apr 2017 23:48

en alles eromheen interessanter is dan de technische
Tjaaaa.....en DAT is dan ook maar " net hoe je het bekijkt"........ik denk dus van niet! De huidige scheepvaart techniek is inderdaad zover gevorderd dat tijdens " het dagelijkse bedrijf"...(tenminste ALS dat goed wordt gerund door de TD!!) dat dit " dagelijkse bedrijf" inderdaad geen " lagers gietende en Metal lockende Massinist met een vettig lappie in de kontzak" meer nodig heeft om HET licht aan te houden.........MAAR......er is althans in mijn ogen "IN principe" nog geen ene moer verandert vergeleken met vroegaah...d.w.z. " Als" je het scheepsbedrijf " AAN je vingers wilt hebben" en je wilt " WETEN waar je over praat"...DAN zul je je in deze " nieuwerwetse gijn" moeten verdiepen. Het IS nog net als vroegaah, er lopen hoopies kompetente personen rond en ook hoopies sokkenwassers EN als je zo'n schip door "de levens cicle" van de nieuwbouw naar de sloop wilt begeleiden op een professionele en vakbekwame wijze dan kun je maar beter " bij de les zijn" en "die les" vraagt net als vroegaah " ervaring en toewijding EN vakkennis! Bij de huidige zeer betrouwbare stand van technische zaken haast wel zeker technisch in veel mindere mate dagelijks aan boord , maar ZEKER niet in mindere mate " aan de wal" aan het andere eind van de telefoon. Net voor dat ik mijn bahco's bij het ouwe ijzer flikkerde heppik daar zelf nog net genoeg van gezien op zowel het Nautische als ook het Technische -aan boord EN aan de wal-front.
Betreffende het Nautische gebeuren is er " in mijn ogen" echter verdomd weinig verandert......d'r staat nog steeds een Standaard kompas met ijzeren kloten op het schavotje EN d'r IS meer apparatuur om te bevestigen dat die sterren nog steeds op de zelfde plek staan en " gissen overboord met lege bierflessies" kan niet meer want de meeste scheepies staan nu droog :lol: De lading plannen worden veelal "aan de wal gefikst" en binnenkort varen er onbemande schepen rond........wat de MK betreft speelt dat al een mooi poossie......go figure :lol:
Gaan we dit verhaaltje uitbreiden van " een opgepoetst en uit de kluiten gewassen potje zolas die Egbert Wagenborg" naar schepen met een zeer gekompliceerde Technische installatie- DP schepen- offshore spul, passagiers schepen, zware kraan bakken, DP-pijpenleggers en "wat Dies meer zei"......DAN kun je dat bovenstaande lulverhaaltje ook rustig met hoofdletters afdrukken.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d

Bericht door v+d » 07 apr 2017 09:53

Het blijft natuurlijk een uitdaging om eens een keer met zo'n oranje plastic bakkie vanachter de schoorsteen in zee gemikt te worden :-D
Mij lijkt het wel interessant om op schepen te varen die bijzondere ladingen vervoeren en/of bijzondere werkzaamheden op zee verrichten.
Sommige van die bakken zijn domweg lelijk en ander zien er toch wel stoer, degelijk en bruikbaar uit althans in mijn ogen.
Wat techniek betreft moeten we niet doen of we vroeger zo veel bijzonders verrichtten, de meeste tijd van wachtlopen versleten wij met hangen achter de manoeuvreerstand met op zijn tijd een bakkie koffie :wink: Tegenwoordig is de techniek echt wel uitdagend, vooral het beheren en besturen van zo'n complex spulletje. Als mijn kleizoon in onze Citroën uit 1950 kijkt terwijl ik wat problemen probeer op te lossen, zegt hij: "Opa mikt die hele ontstekingszooi er toch uit, bouwen we er een elektronische ontsteking in en je hebt er geen omkijken meer naar." Gelijk heeft ie, maar ik hou van oude zooi hetgeen niet betekent dat modern niet goed of zelfs niet beter is. :idea:

Plaats reactie