Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij de wil ik je van een 'veer' bedienen voor de mooie foto's etc. etc.
Ware woorden Allen, nou we het er toch over hebben,doe ik er dan een mooi klein "koperen condensor pijpen raggertje" bij uit mijn museum kollektie :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Allen »

Nu we hier toch bezig zijn:


Groninger scheepsbouw001.JPG
Groninger scheepsbouw001.JPG (202.27 KiB) 10050 keer bekeken
Groninger scheepsbouw001a.JPG
Groninger scheepsbouw001a.JPG (90.22 KiB) 10050 keer bekeken
Groninger scheepsbouw001b.JPG
Groninger scheepsbouw001b.JPG (47.11 KiB) 10050 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Allen »

Groninger scheepsbouw004.JPG
Groninger scheepsbouw004.JPG (231.7 KiB) 9943 keer bekeken
Groninger scheepsbouw004a.JPG
Groninger scheepsbouw004a.JPG (153.01 KiB) 9943 keer bekeken
Groninger scheepsbouw004b.JPG
Groninger scheepsbouw004b.JPG (165.96 KiB) 9943 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Allen »

Groninger scheepsbouw002.JPG
Groninger scheepsbouw002.JPG (138.75 KiB) 9872 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Allen »

Groninger scheepsbouw003.JPG
Groninger scheepsbouw003.JPG (264.49 KiB) 9779 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Allen »

Scheepswerf in Gronigen.

Scheepswerf in Groningen001.JPG
Scheepswerf in Groningen001.JPG (91.93 KiB) 9324 keer bekeken
Grtn @Allen
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

"AIDAnova" vanmiddag op de Eems onderweg vanaf de Meyer Werft te Papenburg naar de Eemshaven ,voor afbouw en proefvaarten.


Compleet LNG-aangedreven cruiseschip.

Bert.Romeling.



Afbeelding

Afbeelding
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door shipwis »

hey, all
gistermiddag op NDR de reportage gezien,
mooi pretpaleis, daar niet van,
maar al mocht ik gratis mee,
daar zou ik voor bedanken,
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jdbvos »

Ik vind ze ook het toppunt van lelijkheid, maar tóch zou ik wel eens aan boord rond willen kunnen struinen...
Niet om alle wowo-attributen, en zeker niet de lading, maar qua techniek zou er wel een tijdje willen kijken....
Alleen al de airconditioning, koel- en vries-installatie, de sewageverwerking, en de drinkwaterverdampers moeten al een wereld op zich zijn... Ook de hele logistiek van de kombuis (kombuizen) is al een wereld op zich, met 'geheime' toe- en afvoerlijnen, een ingewikkeld systeem bij de vriezerij om (bijv) alles op juiste temp te ontdooien...
Al dat soort technieken bedoel ik...
Een motor blijft een motor, of ie nou helemaal in blik is ingepakt en op GTL loopt of niet: dat geloof ik allemaal wel, maar stel je (bijv) de liftsystemen voor... ladingliften, personeelsliften, goederenliften, speciale provianderingsliften wellicht, misschien zelfs noodliften die (stroomloos?) omhoog gaan naar de sloependekken, afijn "your guess is as good as mine"...
Maar een normaal schip is het zeker niet. Starship Enterprise was ook geen 'normaal' vliegtuig...
Een schip als dit heeft een normale scheepslading koper, alleen al voor alle E-kabels !
Nee, ik zou daar, behept met wat tekeningetjes en beschrijvinkjes, vooral niet gehinderd door lading of andere bemoeials, best wel eens rond willen struinen...
Pure vakinteresse en nieuwsgierigheid.
Maar zeker niet om er op te varen... Ik ben zeeman geworden om op schepen te varen, niet om manmade-eilanden voort te duwen...

Ik heb ooit (in S'pore) een rondleidinkje (van minder dan een uur) gehad op de (toen nieuwe) Nimitz, die grote US-carrier. Door de 2nd van de TD, en ik vroeg hem naar de stuurmachineinstallatie van zo'n groot schip. Z'n antwoord is me altijd bijgebleven: "I haven't got a clue...never been in the aftside of the ship, and would'nt even know how to get there"
Brrr...blij nooit zo gevaren te hebben....

(ps: van muh verzameling totaal verbleekte dia's :twisted: )
Bijlagen
Spaarnekerk 05.jpg
Spaarnekerk 05.jpg (66.19 KiB) 9185 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

..en zeker niet de lading, maar qua techniek zou er wel een tijdje willen kijken....
DIT zijn absoluut klasse staaltjes van scheepvaart techniek en zijn zonder meer de meest indrukwekkende schepen waar ik persoonlijk mee te maken heb gehad, niet alleen dus de voortstuwing, wat op zich al hoogstandjes van ALLERlei soorten techniek zijn, met kleine draaibare knoppies al die paarden in toom houden en zo'n bak voor de kant draaien.Maar de hele " passagiers-hotel-Kombuis-airco-vriezerij en gaaaa zo maar door -waar jij het al over hebt Jan- meloochum is een wereld op zich! Laat ik hier dan maar niet ingaan op de bouw en alle veiligheids voorzieningen, reddingssloepen-brandbeveiliging, ventilatie en gaaaa zoooo maar een pikheetje door.
Er wordt door "onze generatie" zeelieden/techneuten veelal negatief gereageerd over " HOE lelijk" die bakken dan wel zijn, maaaar de bouw-operations en onderhoud EN bedrijfsvoering is "OP ALLE fronten" absoluut geen kattepis!EN ik moet toegeven dat ik "in voorkomende situaties" liever naar zonnenbadende lading dan naar doosjes kijk :lol:
Maar Ome Co :lol: ...hier op Kombuis kan dat beter toelichten als ik :roll:
Ik denk nogmaals....dat "wij" soms wat van slag raken " door die flatgebouwen met balkonnetjes aan dek"
2nd van de TD, en ik vroeg hem naar de stuurmachineinstallatie van zo'n groot schip.
TOCH lijkt me ---zelfs op zo'n bak als de Nimitz---het wel essentieel dat je als " een beetje zelfrespecterende TD'r" weet hoe je bij de stuurmachine moet komen en hoe die werkt.

PS.Je: Schiet me net te binnen hoe ik in de mid 1990ties het miniatuur SUPER liner(tje) Hanseatic van de Hapag Lloyd ooit hier in Halifax in dok had met flinke zware bodemschade opgelopen in de Noord-West Passage van Canada.Dat was een praaachtig scheepie en we moesten er even flink tegenaan om dat varkentje op tijd te wassen, er waren meen ik 2 cruises gecanceld, maar ze moest op een zekere dag in New York zijn om het schema weer op te pikken.....Aaaahwel ik zat met de Hwtk. wat te ouwenelen over vroegaah en diesels en al dat soort geneuzel en bedacht dat dit toch wel een lief scheepie was om op te varen.....hij had niet noodzakelijk klachten, maaaar hij voer toch liever op een doossies boot want hij zei toen in Duuuuts : " Die Leute haben jaaa immer wasz zu sagen.......die kontainer sprechen NICHT!" oftwel die passgiers hebben altijd wat te ouwehoeren ( het bad-water is te koud of te warm etc. etc.) maar die doossies doen de bek niet open! :mrgreen: of woorden van gelijke strekking.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie