Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Het is een druk weekje Ronny maar liefst 3 proefvaarten,terwijl er morgen nog één van de werf Ferus Smit komt naar Delfzijl voor Flinter . Dus oude tijden herleven zou je bijna denken.

Gr Bert.Romeling

Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

De "FLINTERWAVE" vandaag van Westerbroek naar Delfzijl gebracht ,voor proefvaart en oplevering.

Schip is volledig bij scheepswerf " Ferus Smit" gebouwd voor rederij "Flinter".

Bert.Romeling.
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Film van Kees Brouwer over de toekomst van de werf "BODEWES" te Hoogezand is te zien zondagavond 12 dec bij de VPRO in het programma "Het geluk van Nederland"

Ned 3 om 23.20 uur.


Bert.Romeling.
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Bert.

We gaan kijken,mooie actiefoto trouwens.
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Film over Bodewes gezien was wel boeiend,vooral die voorman die steeds om procenten vroeg, mag blij zijn dat hij nog een baan heeft. :?
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Dit schip kwam in 1964 al ut grunnen.

Afbeelding[/img]
Vaerdereij

Bericht door Vaerdereij »

Herman,
Ik vind het wat gemakkelijk om te zeggen dat iemand blij moet zijn om nog werk te hebben. Ik weet niet wat de mensen verdienen. Wat ik wel zie is dat er in het overleg (maar wat hebben wij daarvan eigenlijk meegekregen?) veel op emoties en gevoelens wordt gespeeld. Tot drie keer hoor ik de voorman zeggen: "is dit een dreigement?" Wat ik ook meekrijg is dat dit probleem al lang voorsudderd. Niet sterk vanuit het management. Met het calculeren hou je dacht ik ook rekening met externe omstandigheden zoals prijsstijgingen. Nu is de staalprijs wel extreem gestegen. Dit mag je dus niet voor een tweede keer overkomen. En zeker niet uitvechten over de ruggen van de arbeider. De reder heeft toch ook een belang bij het voorbestaan van de werf? Ik begreep ook dat het schip in week 29 niet opgeleverd kon worden. Ik heb Bodewes niet duidelijk tegen de reder horen zeggen dat dat niet kon. De eerste zorg was het schip in de majem te donderen (vrij vertaald naar Amels) en dan zien we wel weer. Het is natuurlijk wel eerlijk om te zeggen dat je anderen gevraagd zou hebben het schip te water laten. Maar of het verstandig is? Ik weet niet hoe de stemming op de werf was vanmorgen tijdens pikheet. Maar jij bij Rijkswaterstaat en ik bij een provincie hebben mooi praten. Als ze aan de salarissen van ambtenaren komen pikken we dat ook niet zomaar. We demonstreren al bij nulgroei. Op de werf wordt geprotesteerd tegen verlaging van overwerk. En dan hebben wij het niet over het soort werk. Om misverstanden te voorkomen, ik heb respect voor de ondernemer. Een uitdaging voor Bodewes moet echter ook zijn de onderlinge verhoudingen en soldariteit omhoog te brengen. Daarvoor heb je wederzijds respect nodig. Tenslotte toen het schip te water ging ging er wel wat door me heen. Laten we hopen dat er nog vele schepen het "daip"ingaan.
Anne
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Beste Vaerdereij.
begrijp mij niet verkeerd ik heb eennorme bewondering voor Bodewes hoe hij het in deze slechte tijden toch voor elkaar krijgt,om schepen te water te laten,en orders binnen te slepen.
maar jij weet net zo goed als ik,wanneer het goed gaat in Nederland,zijn ambtenaren het laatst aan de beurt,gaat het slecht in Nederland dan zijn wij ambtenaren het eerst aan de beurt.met al dat gedemonstreer,geef je wel een signaal af,maar het zet geen zoden aan dijk. :lol:
Vaerdereij

Bericht door Vaerdereij »

Herman in mijn beleving vroeg de voorman niet om meer procenten maar werd hem verteld dat hij procenten moest inleveren. Wie zou er eigenlijk wel "ja" tegen zo'n voorstel zeggen? Ik dacht dat het percentage voor de vergoeding van overuren vastgelegd was in de CAO. Dat een bedrijf daar eenzijdig aan wil sleutelen roept weerstand op. In het verleden heeft zich in de kustvaart daar ook wel een en ander over afgespeeld. De klacht daarnaast was ook er steeds een beroep werd gedaan op dezelfde mensen. Er waren kennelijk medewerkers die altijd om 16.00 uur de poort uitgingen. Ik heb respect voor de mensen op de werf. Vaklui, ook niet zo jong meer maar toch de hele dag bezig. De hele dag draven van boven naar beneden. Petje af. De directeur o.k. In deze tijd van malaise blijven knokken om te overleven. Maar het liefst toch samen met de mensen in een goede harmonie. Procenten afnemen bevorderd de saamhorigheid niet. Bij de overheden werken nog veel mensen in de lagere taakgroepen. Vuilnisophalers, kantonniers, monteurs, brugwachters enz. Door de voortgaande automatisering, privatisering enz. staan veel van deze functies op de tocht. Ook deze mensen hebben te kampen met onzekerheid en lage salarissen. Tot nu toe is er veelal nog wel een redelijke regeling uit de bus gekomen. Maar voor veel van eerdergenoemde ambtenaren is het geen vetpot. Op dit forum (waar niet) wordt nog wel eens afgegeven op ambtenaren. Als ik de voorbeelden soms hoor misschien wel eens terecht. Maar is het in het algemeen zo slecht? Samen doen met z'n allen. Aan het Daip weten ze het nog. Fre Meis en Marcus Bakker. Die spraken duidelijke taal.
Code overtreden aan boord sprak je niet over politiek en ..............?
Goede wacht, Anne
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

beste Vaerdereij.

ik zie je punt wat je naar voren hebt gebracht,je hebt wel gelijk,maar om hierop door te gaan,vindt ik dit niet het juiste forum,dit gaat over de scheepvaart,en laten we het ook zo houden,mijn excuses dat ik er over ben begonnen op dit forum.
gr.Herman


Plaats reactie