De Ruyterschool.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

de ruyterschool

Bericht door BU-6 »

Harry heeft zich netjes gedragen in die twee jaar en alles is goed gekomen. :lol:
Groet Frank
Hoe heb je het weer gevonden. :lol: Tja Frank.Na die 2 jaar zijn we inderdaad getrouwd.
Uitzondering misschien. :| Aan boord ontbrak het er maar net aan dat er weddenschappen werden afgesloten omtrent de "houdbaarheid" gedurende 2 achtereenvolgende jaren, van verkeringen of verloofd of getrouwd zijn. 8) Voor een simpele verloving stond , max., 4 maanden volgens "kenners".
Even wat anders.Ik meen dat ik die vraag aleens gesteld heb :( Wanneer werd het schooluniform afgeschaft :?:
Gr.Harry
www.vantwillert.com/harry
Varen is hunkeren naar land.

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

Uniform.

Bericht door J.C.Willemsen »

Tja Harry,je had die vraag inderdaad al eens eerder gesteld.
Ik kan alleen maar zeggen dat het uniform in 1980 nog gedragen werd.
Mischien dat het samen met het verdwijnen van de BM/BS opleidingen
afgeschaft is.
Ik kan me wel herinneren dat de HTS structuur ook in uniform was.

Met groeten, Jan.
vooruitgang is onrust.
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Het "statieportret" van BM1b in 1967.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

Ziet er netjes uit hoor.

Nog een grappige quote.

Eén van de huidige zeevaartschool leraren was en is nogal een vrijbuiter (als je hem ziet zou je dat niet zo snel zeggen). Hij verklaarde dan ook dat ie tegen het uniform was, en zeker zoals dit nu op terschelling wordt gedaan want: "de leerlingen lopen er netter bij dan de leraren, en die laatste zijn toch echt in dienst van de eerste......."

Tja, tijden veranderen he?! :lol:

Arjen
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Bericht door BU-6 »

Akwanaut schreef:Het "statieportret" van BM1b in 1967.
Groet Frank
Hoi Frank.
Dat is dan de complete KJCPL-lichting . Wie was de leraar ?Ken alleen Matzinger (van school) en Renshof (mee gevaren).Op de foto sta jij, van de geuniformeerden, en voor ons kijkers, 6e van links :?: :lol: Klopt dat Frank of blijf je liever even incognito? 8) En waarschijnlijk gingen jullie als collectief naar de, nogal tot de verbeelding sprekende en op de evenaar liggende, havenstad Singapore; naar het Connell House. :wink:
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Harry, van deze klas zijn er 6 leerlingen bij de K.J.C.P.L. gaan varen.

Te weten Willem Matzinger, Ben Hoebeke, Gerard Stijweg, Nico Peters, Willem Renshof (waarmee ik later nog op de Straat Tanga heb gevaren) en mijn persoontje ( ik ben de enige "zwarte" brildrager in het gezelschap).


De leraar is Dhr. van Rheenen ( o.a. meetkunde).

Begin augustus 1968 ben ik samen met Ben Hoebeke uitgevlogen, via de noordpool, naar Tokio. In Yokohama ben ik aan boord geplaatst van de Tjiluwah. Ben ging door naar de Tjibantjet.

Om gewicht te sparen in de vliegbagage zijn we allebei in ons zwarte uniform uit Nederland vertrokken.
Geen pretje, wanneer je hartje zomer aankomt in Japan.

De hutkoffer met de aanvullende spullen was toen al onderweg met een schip vanuit Nederland naar Hong-Kong ( de meeste R.I.L. schepen kwamen hier toch langs).

Groet Frank
Groet Frank
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

Ben Hoebeke heeft nu net zijn laatste reis gemaakt.....

Heb daar nog mee gevaren op de Sealand Champion. Hij als HWTK ik als stuurjoop.

Grt
Gerrit Riezebos

Bericht door Gerrit Riezebos »

Ik ben al een heel tijdje niet op dit forum geweest, maar ik ben blij dat nu weer eens gedaan te hebben. Met name dit topic over de zeevaartschool in Vlissingen heb ik met plezier doorgenomen. Ik heb daar van 1977 tot 1982 zwaar over de boeken gehangen.

Ik kwam een oud rapport tegen met namen van leraren. Daar werd gemeld dat de afkorting KT voor Kint zou staan. Volgens mij had deze leraar als afkorting KNT en stond KT voor Kloet. Behalve warmteleer gaf deze man volgens mij ook hulpwerktuigen. Dit staat mij zo bij omdat normaal gesproken de tweede letter van de achternaam toegevoegd werd. Omdat dit KIT niet zo fraai gevonden werd is voor dhr Kint een uitzondering gemaakt en werd het dus KNT. Maar iedereen die absolute zekerheid hierover heeft mag mij corrigeren.

Ook kwam ik de Sulzer met kromme as tegen. De kwam inderdaad van een Nedlloyd schip, met name van de Nedlloyd Hoorn. Van dit schip brandde tijdens nieuwbouw de machinekamer uit en zo kwam de school voor weinig aan een leuke motor om aan te sleutelen. Onze klas is destijds nog bezig geweest het ding te plaatsen.
Wij hebben de cilinderbalk op het carter geplaatst. Dat kostte me bijna een hand. Ik hield mijn hand onder de cilinderbalk om de pasbouten wat bij te sturen. Toen dat ding goed voor het gat zat haalde ik mijn hand weg en gas aan dat wat mij betrof de cilinderbalk verder kon zakken. Vervolgens brak de stop waar ´ie aan hing en stond ´ie op zijn plek.
Het opperhoofd van de werkplaats / zijn naam ben ik helaas kwijt / zag bijzonder wit na dit voorval. En mijn hart sloeg ook wel een keertje over.
Maar verder hebben we ons prima kunnen vermaken met de machine. Je moest alleen niet willen tornen ...

Groet,
Gerrit
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Kapitein Rooibos schreef:Ben Hoebeke heeft nu net zijn laatste reis gemaakt.....
Is Ben nog steeds woonachtig in Fishstick-City (Erremuje)? :lol:

Groet Frank
Groet Frank
J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

Reservaat.

Bericht door J.C.Willemsen »

Het Internaat waar de studenten gevestigd waren,lag op een aantal
kilometers fietsen van het schoolgebouw verwijderd in de Vlissingse
wijk Pauwenburg.
Was het vervoer vice versa in de vroegere jaren mischien de fiets,
in "mijn"tijd werden de blikken in allerhande "blik"vervoerd.
In het nog pré APK tijdperk was 2 k.m dan soms net ver genoeg.
De huizen waar de studenten in zetelden hadden allemaal namen
van schepen van de vloot.
Vandaar Internaat ONZE VLOOT.
In de blikkenmond al snel omgedoopt tot Reservaat ONZE DOOD.

Met groeten, Jan.
vooruitgang is onrust.


Plaats reactie