Pagina 1 van 8

Incotrans

Geplaatst: 18 feb 2008 21:01
door shassing
Eens een poging wagen om te kijken in hoeverre INCOTRANS nog bekend is. INCOTRANS is de voortzetting van de transportdivisie van de HAL, welk op 1 januari 1975 werd gestart als dochteronderneming van de Zweedse Brostromgroep. Brostrom bereikt in oktober 1974 overeenstemming met de HAL over de overname. Schepen die 'meegingen' waren de:
- GAASTERDIJK
- GROTEDIJK
- BILDERDIJK
- ATLANTIC STAR
- ATLANTIC CROWN.
Eind 70'r jaren kwamen daar de zusterschepen INCOTRANS SPIRIT en INCOTRANS SPEED bij.

Zelf als leerling, 4e, 3e en 2e stuurman op de SPEED en SPIRIT gevaren.

Sibrand Hassing

INCOTRANS

Geplaatst: 18 feb 2008 21:17
door shassing
Als vervolg op de aftrap voor INCOTRANS de foto's van de schepen:

GAASTERDIJK:
Afbeelding

GROTEDIJK:
Afbeelding

BILDERDIJK:
Afbeelding

ATLANTIC STAR:
Afbeelding

ATLANTIC CROWN:
Afbeelding

INCOTRANS SPIRIT:
Afbeelding

INCOTRANS SPEED:
Afbeelding

Foto's zijn eigenlijk allemaal scan's van foto's/afbeeldingen die ik m'n 'plakboek' had. Hoop dus eigenlijk of er aanvullingen hierop zijn. Van de SPEED mis ik ihbz een foto als 'CHINA WINDS'.

Sibrand

Geplaatst: 18 feb 2008 23:21
door sander
Een docent van mij heeft ook gevaren op deze schepen, hoor altijd de verhalen in de klas van hem. Moeten mooie schepen zijn geweest.

INCOTRANS

Geplaatst: 19 feb 2008 16:13
door shassing
Hoi Sander,

Wie is die leraar? Toevallig Stanley Cijntje?

Sibrand Hassing

Geplaatst: 19 feb 2008 17:24
door sander
Hallo Sibrand,
Ik heb een PB gestuurd,

Geplaatst: 19 feb 2008 17:59
door Jos Linders
Hallo Sibrand,

Incotrans was van na mijn tijd dat ik gevaren heb, wel in mijn HAL tijd gevaren op de Grotedyk en Atlantic Star.
De Grotedyk is in 1980 uitgebrand in de haven van Tampico.
De Atlantic Star had in het begin niet die lekijke uitstulpingen op de waterlijn, die zijn er later opgekomen voor de stabiliteit.

Groetjes, Jos2.

Geplaatst: 19 feb 2008 18:24
door Kapitein Rooibos
Leuk onderwerp. Nooit geweten dat dit een aftakking van de HAL was. Want die betreffende leraar hielt het altijd op de HAL. Als ik het goed heb heeft ie op de Atlantic Star gevaren en de Bilderdijk laat ook een belletje rinkelen.

Wat is er eigenlijk met die schepen en de rederij gebeurt?

Arjen

Geplaatst: 19 feb 2008 18:47
door sander
Kapitein Rooibos schreef:Leuk onderwerp. Nooit geweten dat dit een aftakking van de HAL was. Want die betreffende leraar hielt het altijd op de HAL. Als ik het goed heb heeft ie op de Atlantic Star gevaren en de Bilderdijk laat ook een belletje rinkelen.

Wat is er eigenlijk met die schepen en de rederij gebeurt?

Arjen
Idd, hoor de verhalen vaak genoeg aan :) haha.

INCOTRANS

Geplaatst: 20 feb 2008 13:37
door shassing
1e Sander: bedankt. de naam is bij mij bekend. Heb niet met hem gevaren maar ken hem vanuit een walfunctie die een tijdhje had bij INCOTRANS.

2e INCOTRANS schepen nog actief:
Op dit moment zijn er nog drie schepen actief, hoewel van één de toekomst onzeker is, te weten:

a. BILDERDIJK als RHINE FOREST. Berichten zijn dat ze naar de sloop gaat. Iedergeval de LASH-dienst waarop ze actief was is gestaakt.
b. INCOTRANS SPIRIT als MSC KATRINA
c. INCOTRANS SPEED als MSC YOKOHAMA.

Sibrand

INCOTRANS

Geplaatst: 20 feb 2008 13:42
door shassing
Voorwat betreft de BILDERDIJK helaas toch een triest bericht. Keek net even op de Lloyd's MIU site en vond en las:

"Status Dead: 22 Jan 2008 Broken: 13 Jan 2008 At: Chittagong By: Bangladesh Breakers" .

Dus een stukje NL maritieme historie passé. Was toch een bijzonder schip.

Sibrand