Incotrans
Incotrans
[URL=http://imageshack.us][/
Varend van New Orleans naar Savanah, ten zuiden van Key West, in de nacht van 17/18 juli 1988, bij overgeven van de wacht zag de uitkijk en klein lampje en hoorde hulpgeroep. Ik, als 2e stuurman, ging zelf ook snel kijken en dacht dat het een Amerikaanse sportvisser was die motorproblemen had en zodoende ronddreef. Direct de kapitein geïnformeerd en de Williams-turn ingezet. Bleek dus géén sportvisser te zijn maar een bootje met 6 Cubaanse bootvuchtelingen (in het bezit van een pistool en kapmes). Deze aan boord genomen en later die ochtend bij Miami overgedragen aan de Coast Guard. Van het geheel stond een stukje in het Incotransblaadje 'On Line' en zelfs in de The Miami Herald van 19 juli 1988 was er een stukje aangewijd.
Varend van New Orleans naar Savanah, ten zuiden van Key West, in de nacht van 17/18 juli 1988, bij overgeven van de wacht zag de uitkijk en klein lampje en hoorde hulpgeroep. Ik, als 2e stuurman, ging zelf ook snel kijken en dacht dat het een Amerikaanse sportvisser was die motorproblemen had en zodoende ronddreef. Direct de kapitein geïnformeerd en de Williams-turn ingezet. Bleek dus géén sportvisser te zijn maar een bootje met 6 Cubaanse bootvuchtelingen (in het bezit van een pistool en kapmes). Deze aan boord genomen en later die ochtend bij Miami overgedragen aan de Coast Guard. Van het geheel stond een stukje in het Incotransblaadje 'On Line' en zelfs in de The Miami Herald van 19 juli 1988 was er een stukje aangewijd.
Incotrans
Mogelijk één van de weinige foto's van de INCOTRANS SPEED als CHINA WINDS/Charteraar: SEA WINDS. Foto is gemaakt tijdens naamsverandering in de San Francisco Bay, mei 1983. Tijdens de 1e call in Hong Kong werd de schoorsteen in SEA WINDS kleuren (wit met in het rood de SEA WINDS logo) geverfd. De SPEED heeft tot augustus '84 onder die naam gevaren. Er waren toen problemen met deze lijndienst, verhaal ging o.a. dat Nike achter de charteraar zat.
Naast de SPEED voeren er nog twee schepen in deze Trans Pacific-dienst, te weten:
JAVA WINDS - NEDLLOYD NEERLANDIA (ex KNSM: NEERLANDIA); en,
ASIA WINDS - ADVISER (HARRISON LINE/UK - zusterschip van de HOLLANDIA)
Naast de SPEED voeren er nog twee schepen in deze Trans Pacific-dienst, te weten:
JAVA WINDS - NEDLLOYD NEERLANDIA (ex KNSM: NEERLANDIA); en,
ASIA WINDS - ADVISER (HARRISON LINE/UK - zusterschip van de HOLLANDIA)
INCOTRANS
Mooie foto´s van de SPIRIT & SPEED PIRIT & SPEED als respectievelijk
GULF SPIRIT en GULF SPIRIT. Ze voeren toen voor de GULF CONTAINER LINE (GCL). Eerst dachten dat hier Hapag Lloyd en CGM achter zaten maar later bleek het Atlantic Container Line (ACL) te zijn. Op een gegeven moment werd de GCL-logo in de schoorsteen ook vervangen door de ACL-logo.
GULF SPIRIT en GULF SPIRIT. Ze voeren toen voor de GULF CONTAINER LINE (GCL). Eerst dachten dat hier Hapag Lloyd en CGM achter zaten maar later bleek het Atlantic Container Line (ACL) te zijn. Op een gegeven moment werd de GCL-logo in de schoorsteen ook vervangen door de ACL-logo.
INCOTRANS
De HoMo is een Schelde Sulzer 9 RND 90M: 22.175 kW/30.150 pk bij 122 rpm - schroef: vast/4-bladig; Lips/Drunen - snelheid: 21 kn.
De HuMo's weet ik niet meer precies, maar het waren er 4, 2 aan BB en 2 aan SB, en volgens mij B&W Ã 1.000 pk (?).
Boegschroef: 900 kW
De hoofdgegevens van de schepen zijn:
Loa: 203 m
Boa: 30,56 m
Holte: 19,00 m
Diepgang: 10,526 m
Brt: 29.410
Nrt: 15.348
Deadweight: 26.000
Deplacement: 40.359
Container cap.: 1425 TEU.
Later zijn is de diepgang vergroot en de containercapaiteit verhoogd (origineel 3 hoog maar werd uitgebreid met een 4e en 5e laag, muv de buitenste tierenaan bb en sb).
Beide schepen leken veel op de ZEELANDIA van KNSM. Die had nml de zelfde afmetingen, HoMo, snelheid en capaciteit. Grootste verschil was de locatie van de opbouw: ZEELANDIA iets naar achteren + een gantrykraan ipv de twee kranen.
Sibrand
De HuMo's weet ik niet meer precies, maar het waren er 4, 2 aan BB en 2 aan SB, en volgens mij B&W Ã 1.000 pk (?).
Boegschroef: 900 kW
De hoofdgegevens van de schepen zijn:
Loa: 203 m
Boa: 30,56 m
Holte: 19,00 m
Diepgang: 10,526 m
Brt: 29.410
Nrt: 15.348
Deadweight: 26.000
Deplacement: 40.359
Container cap.: 1425 TEU.
Later zijn is de diepgang vergroot en de containercapaiteit verhoogd (origineel 3 hoog maar werd uitgebreid met een 4e en 5e laag, muv de buitenste tierenaan bb en sb).
Beide schepen leken veel op de ZEELANDIA van KNSM. Die had nml de zelfde afmetingen, HoMo, snelheid en capaciteit. Grootste verschil was de locatie van de opbouw: ZEELANDIA iets naar achteren + een gantrykraan ipv de twee kranen.
Sibrand