Incotrans

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ruud v.d. Sluis
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009 22:46

Re: Incotrans

Bericht door Ruud v.d. Sluis »

Toch positief om te vernemen dat niet ook dit schip al gesloopt is. Maar u gaf het al aan, het gaat om geld. Het gemeentebestuur, de project ontwikkelaar en nog tal van oud NDSMers (waaronder ikzelf) vinden het een geweldig idee. Het is de bedoeling dat op het voormalige werfterrein (werf Oost = nieuwbouw) een deel bebouwd gaat worden en in combinatie met kleinschalige industrie, recreatie, educatie, (water)toerisme en historie. Met name die drie laatste opties vallen in het pulletje bij de gemeente. Dit is trouwens ook wat de projectontwikkelaar voor ogen heeft. Een aantal panden zijn tot industrieel monument verklaard en worden van buiten in oude staat hersteld inclusief opschriften. In de oude timmerwinkel zit nu b.v. MTV. Het idee van een schip voor de deur is een optie waar ook iedereen mee akkoord gaat. Amsterdam als scheepsbouwende stad is op een paar kleine initiatieven verleden tijd. Ook als havenstad met tal van rederijen is het gedaan. In dit beoogde museum zal de inleidende vraag zijn: voor wie, door wie en hoe een schip gebouwd werd. Dus aandacht voor rederijen/opdrachtgevers, alle noord Amsterdamse werven, de techniek zoals van spanten tot sectiebouw, van klinken tot lassen en van stoom tot de huidige voortstuwingssystemen. Met name de NDSM die ooit tot (in brt gerekend) als vierde op de wereldranglijst stond zal veel aandacht besteed worden. Tot zover wil ik u bedanken voor de informatie. Nu maar hopen dat ik veel gelijkgestemden om me heen krijg.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Incotrans

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ruud,
Het zou een geweldige stunt zijn als de aldaar gebouwde schip weer terug komt op de bouwlocatie
Dan moet je er wel erg snel bij zijn, het schip is heel duidelijk aan haar laatste reis bezig. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Incotrans

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hat kan verkeeer'n sprak Vader Cats :lol:

Het is natuurlijk een oud bootje en ze heeft een paar roest plekkies, maaar DAT zegt niet altijd alles :roll: In de huidige economische situatie zou zo'n , NU toch klein containerbootje op bepaalde routes best wel eens "handig kunnen zijn ". Na 30 jaar valt er weinig meer te financieren en als ik het goed heb komt ze net de St' Laurens af kachelen met een mijltje of 10, koers 45 graden, onder haar eigen ouwe Schelde Sulzer karretje onderweg naar Valencia waar ze de 15 e moet zijn.

Om dat scheepie in Amsterdam als een museum voor de kaai te knopen is natuurlijk een prachtig idee :lol: :roll: , in Rotterdam bij Woonbron kunnen ze daar vast wel wat hulp verlenen met de financiering, na 200 miljoen komt het niet meer op een kwartje an! :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jolly Sailor

Re: Incotrans

Bericht door Jolly Sailor »

Trouwens haar zusje de Msc Katrina ex INCOTRANS SPIRIT is in november 2008 gesloopt te Alang.
s.hassing

Re: Incotrans

Bericht door s.hassing »

Het 'geschiedenisboekje' van INCOTRANS kan nu afgesloten worden. het laatste schip van INCOTRANS, de INCOTRANS SPEED is als MSC YOKOHAMA op 23 maart j.l. gearriveerd te Alang voor de sloop. Volgens Sea-Web van Lloyd's Register is het schiop op 7 april j.l. 'disclassed' & 'Broken Up'.
Was al een vermoeden dat het schip haar einde naderde, want is nml in het begin van dit jaar van haar MSC-dienst op de St Lawrence en Oostkust Zuid-Amerika gehaald en via West Afrika richting Arabische Golf/India gestuurd.
Niet alleen einde van het laatste schip van INCOTRANS, ook het laatste schip welk op de NDSM-werf te Amsterdam is gebouwd.
Heb iedergeval met veel plezier op dit schip mogen varen als leerling stuurman, 3e en 2e stuurman.

Sibrand
s.hassing

Re: Incotrans

Bericht door s.hassing »

Één van de laatste foto's van de INCOTRANS SPEED als MSC YOKOHAMA
(foto: Manuel Hernández Lafuente - Valencia)

Afbeelding
komerin

Re: Incotrans

Bericht door komerin »

ik heb bij incotrans in 1980 gevaren op de atlantic star is er nog iemand die dat in de zelfde tijd ook gedaan heeft, ik weet dat er nog een jongen op de boot was die uit breda kwam :-D
stap

Re: Incotrans

Bericht door stap »

Incotrans (v/h een gedeelte van HAL) is later opgegaan in de containerrederij Atlantic Container Line (ACL), waarvan ook het HAL schip Atlantic Star deel uitmaakte. Binnenkort verschijnt in het verenigingsblad Hallo van Vereniging De Lijn een artikel over de Incotrans schepen. Beeldmateriaal is voor leden beschikbaar.
Ruud v.d. Sluis
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009 22:46

Wie is de persoon rechts op de foto?

Bericht door Ruud v.d. Sluis »

Al een paar decennia ben ik, als oud-werknemer, bezig met de geschiedenis van de voormalige NDSM werf in Amsterdam. Hieronder zijn ook begrepen de voorgangers van dit bedrijf dat in 1946 is ontstaan uit een fusie tussen de NSM en de NDM, resp. de nieuwbouw en reparatiebedrijven. In 1980 is de NDSM opgeheven en werd het nieuwbouwbedrijf weer NSM en werd, op die locatie, het reparatiedeel overgenomen door de ADM. De laatste schepen die onder de NDSM vlag nog gebouwd zijn waren de Incotrans Spirit en Incotrans Speed. Ik bezit heel veel materiaal in welke vorm dan ook over de mensen, gebouwen, werf en natuurlijk de schepen. Het gaat hier ook over veel fotomateriaal. Mijn streven is om alle foto's te voorzien van informatie zoals, wanneer, waar en wie of wat is afgebeeld e.d.
Onlangs kreeg ik een foto in bezit waarbij ik een naam van de persoon en/of schip zoek. Ik ben er zeker van dat de foto is gemaakt tijdens de overdracht van de Incotrans Spirit of Speed. Dit leid ik af aan het embleem op de pet. Wie kan me vertellen wie deze man is en, indien mogelijk, naar welk schip dit leidt. De foto is zo goed als zeker in 1979 gemaakt. Indien ik dit kan achterhalen weet ik ook in welke map ik de foto kan onderbrengen. Uiteindelijk moet de informatie van deze schepen, alle schepen dit bij de genoemde bedrijven van stapel zijn gelopen, op mijn website komen. De website kunt in sinds drie maanden vinden onder ndsm-werfmusuem.nl.
Bijlagen
Wie is de persoon rechts op de foto?
Wie is de persoon rechts op de foto?
1979 incotrans overdracht.jpg (178.09 KiB) 6940 keer bekeken
Ruud v.d. Sluis
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009 22:46

Incotrans Speed

Bericht door Ruud v.d. Sluis »

Onlangs kreeg ik een 8mm filmpje in mijn bezit dat is gemaakt bij de stapelloop van de Incotrans Speed op 12 mei 1979. Het filmrolletje is zonder geluidspoor, duurt maar een paar minuten en is van matige kwaliteit. De tijd heeft invloed gehad op het materiaal maar is ondanks dit toch een documentje omdat het hier het laatste schip betreft dat bij de NDSM is opgeleverd. Kijk op de Youtube link: http://www.youtube.com/watch?v=OejsJnOJ1EM

Ahoy Naamgenoot,
Ik heb het door jou nieuw geopende topic naar een reeds bestaand topic over Incotrans verplaatst, zo blijft het forum leesbaar en overzichtelijk,ennuh Sans Rancune!

Groetjes Ruud[Moderator]


Plaats reactie