Stoomschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Stoomschepen

Bericht door Ton de draaier »

GRappig; ik heb nog op de Irene Oldendorff gedoken....
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Tancred-03.jpg
Tancred-03.jpg (77.68 KiB) 5645 keer bekeken
Tancred.

Gebouwd door: Tyne Iron Shipbuilding Co. Ltd. Newcastle (No 140).
Tewaterlating: 4-9-1902

Lengte: 101,94 m.
Breedte: 14,66 m.
Diepgang: 7,48 m.
6.000 tdw, 3.474 grt, 2.231 nrt.

Aandrijving: een Triple exp. machine met een vermogen van 1.400 Pk, gebouwd door North-Eastern Marine Engineering Co Ltd, Wallsend.
Snelheid: 10 kn.

Historie:

2-10-1902 voor 695.330,56 Noorse Kronen opgeleverd als TANCRED aan I/S A/S Tancred’s Rederi, Tønsberg, manager Wilh Wilhelmsen.
1913 naar Wilhelmsens D/S (Wilh Wilhelmsen), Tønsberg.
1918 naar A/S Tancred (Wilh Wilhelmsen), Tønsberg.
2-12-1922 verkocht aan Emil Retzlaff, Stettin, nieuwe naam HAGEN.
1924 verkocht aan AG für Handel u Verkehr, Emden, manager Lexzau, Scharbau & Co, nieuwe naam HERTA ENGELINE FRITZEN.
21-2-1933 in Emden opgelegd.
April 1934 bij de Bremer Vulcan AG. in Vegesack gesloopt.


Groeten, Hans.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoomschepen

Bericht door Roy »

Is dit niet de "Tangred" van W.Wilhelmsen gebouwd in 1925 ?.
Getorpedeerd in 1940 en 6.094 brt.

gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoomschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik geloof dat Roy gelijk heeft en dat het schip op de foto inderdaad de TANCRED - toch echt met een "C" - van 1925 is.
Dat was een dubbelschroefs motorschip, maar leek overigens sterk op de Tancred van 1902, maar was alleen een stuk groter.

Hieronder in elk geval de Tancred van 1902 ...

Afbeelding
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Theo Horsten schreef:Ik geloof dat Roy gelijk heeft en dat het schip op de foto inderdaad de TANCRED - toch echt met een "C" - van 1925 is.
Dat was een dubbelschroefs motorschip, maar leek overigens sterk op de Tancred van 1902, maar was alleen een stuk groter.

Hieronder in elk geval de Tancred van 1902 ...

Afbeelding
Door die foto die op diverse websites als TANCRED uit 1902 staat, ben ik blijkbaar bij het zoeken naar informatie "in de mist" terecht gekomen.
Ik denk dat Roy volkomen gelijk heeft.
De foto die Theo geplaatst heeft is volgens mij het zelfde schip als op de foto die ik geplaatst heb, verschillen kan ik niet ontdekken op een klein detail na.
De beide foto's heb ik vergeleken met de foto's die op de onderstaande websites staan en ben tot de conclusie gekomen dat het inderdaad de TANCRED van 1925 is.

http://www.uboat.net/allies/merchants/ships/563.html

http://www.warsailors.com/singleships/tancred.html

http://www.lardex.net/TONSBERG/willemse ... REDIII.htm

De TANCRED uit 1902 waar mijn text op slaat is met grote waarschijnlijkheid deze hieronder.
1001902060%20Tancred.jpg
1001902060%20Tancred.jpg (29.09 KiB) 7381 keer bekeken
http://www.lardex.net/TONSBERG/willemse ... ancred.htm

Goed opgelet Roy en Theo, Bedankt!

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Dietrich%20Oldendorff-02.jpg
Dietrich%20Oldendorff-02.jpg (146.25 KiB) 7205 keer bekeken
Dietrich Oldendorff
Roepsein: DKKW.

Gebouwd door: Antwerp Engineering Co., Hoboken (No. 74).

Lengte: 101,09 m.
Breedte: 14,69 m.
Holte: 6,73 m.
3172 GRT/5335 tdw.

Aandrijving: een Triple exp. machine met een vemogen van 1550 Pk gebouwd door North Eastern Engineering
Co. Ltd., Sunderland,
Snelheid: 9,5 kn.

Historie:

3-1921 opgeleverd als WINSUM aan de Stoomvaart Mij. ‘Oostzee’ Amsterdam, manager Vinke & Co.
1940 overgedragen aan het Ministry of Shipping (vanaf mei 1941 Ministry of War Transport), London, manager West Hartlepool Steam Navigation Co. Ltd.
1945 terug naar de eigenaar.
1948 manager Vinke & Zonen.
10-1953 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
17-1-1954 overgedragen aan Egon Oldendorff.
18-3-1954 nieuwe naam DIETRICH OLDENDORFF.
3-7-1963 vertrekt van Hamburg naar Bremerhaven voor de sloop bij Eisen & Metall AG., Bremerhaven.
Vanaf augustus 1963 gesloopt.

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Svangen-01.jpg
Svangen-01.jpg (196.54 KiB) 7004 keer bekeken
Svangen.

Gebouwd door: Holens Verksted, Larvik (No. 23).

Lengte: 65,36 m
Breedte: 10,43 m.
Holte: 4,88 m.
999 GRT/1565 tdw.

Aandrijving: een Triple exp. machine met een vermogen van 600 Pk gebouwd door Moss Vaerft A/S, Moss.
Snelheid: 9 kn.

Historie:

3-1918 opgeleverd als TIRO aan D/S A/S Gonwik, Sandefjord, manager H. A. Christensen.
17-2-1928 verkocht aan Rederi A/B Ferlef, Stockholm, manager Anders Smith, nieuwe naam SVANGEN.
24-10-1955 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck, nieuwe naam TETE OLDENDORFF (DKAL).
Tete%20Oldendorf-01.jpg
Tete%20Oldendorf-01.jpg (67.52 KiB) 7004 keer bekeken
29-10-1965 aankomst in Masnedö voor de sloop bij T. Bergsoe & Sons.

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Gebe%20Oldendorff-02.jpg
Gebe%20Oldendorff-02.jpg (83.3 KiB) 6807 keer bekeken
Gebe Oldendorff.
Roepsein: DJXX.

Gebouwd door: Porsgrunds Mek. Verksted, Porsgrund (No. 106).

Lengte o.a.: 74,40 m.
Breedte: 11,55 m.
Holte: 6, 16 m.
1528 GRT/2463 tdw

Aandrijving: een Compound mach. met een vermogen van 700 Pk, gebouwd door de werf.
Snelheid: 9,5 kn.

Historie:

12-1940 opgeleverd als DIONE aan C. J. Reim, Porsgrunn.
1945 door de Reichskommissar für Seeschiffahrt in beslag genomen en onder management van Aug. Bolten, Wm. Miller’s Nachf., Hamburg geplaatst.
11-4-1945 tijdens een bombardement op Porsgrunn gekapseisd.
1949 verkocht aan A/S Dione, Porsgrunn, manager C. J. Reim.
1955 verkocht aan Skibs A/S Harstad & Skibsvedlikehold A/S, Harstad, manager H. A. Olsen, nieuwe naam ANGELINE.
12-1956 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
25-2-1957 nieuwe naam GEBE OLDENDORFF.
1971 nieuwe naam MAGNET.
14-8-1972 verkocht aan F. S. Christensen, Nakskov, nieuwe naam EBBA C.
17-8-1972 in Norresundby opgelegd en gebruikt als drijvende graanopslag.
3-1974 verkocht voor de sloop.
5-4-1974 aankomst in Santander voor de sloop.


Groeten, Hans.
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Stoomschepen

Bericht door Douwe J. »

Eriksborg  1890 +.jpg
Eriksborg 1890 +.jpg (105.54 KiB) 6678 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

nordland.jpg
nordland.jpg (128.35 KiB) 6550 keer bekeken
Nordland
Roepseinen: RHMT/DRCA/DBII/DKOQ/DAKP.

Gebouwd door: Helsingör Jernskibs- & Maskinbyggeri, Helsingör (No. 17).

Lengte: 58,22 m.
Breedte: 8,34 m.
Holte: 3,76 m.
686 GRT/ 850 tdw.

Aandrijving: een compound mach. met een vermogen van 500 Pk, gebouwd door de werf.

Historie:

27-4-1889 opgeleverd aan ????.
13-9-1889 geregistreerd als SUNDSVALL voor een partenrederij, manager H. M. Gehrckens, Hamburg.
20-11-1926 verkocht aan de Nordische Dampfer Reederei mbH., Lübeck, manager Lilienfeld & Oldendorff.
8-12-1926 nieuwe naam NORDLAND.
15-1-1937 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
29-4-1939 verkocht aan Paul Zoeke, Zoppot, manager Pachur & Prahl GmbH.
15-8-1940 thuishaven Danzig.
1945 in Borgstedt (NOK) opgelegd.
8-1946 nieuwe naam SUNDSVALL.
18-10-1947 geregistreerd voor een partenrederij, manager Paul Zoeke & Dr. P. Dohse.
27/28-4-1950 tijdens een reis met een lading zout van Hamburg naar Keflavik in een storm bij Gardskagi/Reykjavik gestrand, totall loss.


Groeten Hans.


Plaats reactie