Stoomschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Gisela%20Oldendorff-01.jpg
Gisela%20Oldendorff-01.jpg (65.3 KiB) 7776 keer bekeken
Gisela Oldendorff
Roepsein: PCHM/DRDL/DAED

Gebouwd door: SA. Chanteliers Nav. Anversois, Hoboken ( No. 12).

Lengte: 77,22 m.
Breedte: 11,02 m.
Holte: 4,85 m.
GRT: 1361.
Tdw: 2200.

Aandrijving: een Triple Exp. Machine met een vermogen van 830 Pk gebouwd door North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Wallesend.
Snelheid: 11 kn.

Historie:

5-1902 opgeleverd als Peter Benoit aan de Compagnie Maritime Belge SA., Antwerpen, manager F. Alexander.
6-1932 verkocht aan E.I. Oldendorff & Co. GmbH, Lübeck, nieuwe naam Gisela Oldendorff.
10-1932 Manager Nordische Dampfer Reederei mbH, Lübeck.
30-12-1936 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
31-5-1945 met bodemschade in Lübeck.
16-1-1958 in Lübeck opgelegd.
19-4-1958 aankomst in Hamburg voor de sloop bij Eckhardt & Co.

Groeten, Hans.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoomschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het s.s. Stad Alkmaar.
Stad Alkmaar 1940.jpg
Stad Alkmaar 1940.jpg (85.11 KiB) 7628 keer bekeken
Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2700
Power Unit: IHP (IPK)

Helaas is het schip tijdens haar eerste reis al tot zinken gebracht.
Final Fate: Het vrachtschip ss. 'Stad Alkmaar' (1940) van de Halcyon Lijn uit Rotterdam, op weg van Cuba naar Londen met een lading van 9.000 ton suiker, op 5 september 1940 van Methil vertrokken en varende in konvooi FS 273, onder kapitein N.C. de Neef, wordt op de Noordzee door de Duitse motortorpedoboot 'S 33' op 7 september 1940 om 02.20 uur in pos. 52.25. NB - 02.02. OL (ten zuid-oosten van Lowestoft) tot zinken gebracht. 14 opvarenden komen hierbij om het leven.

Bron: Marhisdata
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

georg mahn.jpg
georg mahn.jpg (195.01 KiB) 7639 keer bekeken
Georg Mahn
Roepsein: MSHL/MFKD/DMAQ

Gebouwd door: Neptun AG., Rostock (No 140).

Lengte: 71,37 m.
Breedte: 10,33 m.
Holte: 4,26 m
GRT: 1101
Tdw: 1530

Aandrijving: een Trlple Exp. Machine met een vermogen van 420 Pk, gebouwd door de werf.
Snelheid: 11,5 kn.

Historie:

10-1893 opgeleverd als Georg Mahn aan H.W. Podeus, Wismar.
1894 manager H. Podeus.
1910 manager G. Fischer, thuishaven Rostock.
1919 formeel aan Engeland overgedragen.
1920 verkocht aan F.W. Fischer, Rostock.
3-10-1921 nieuwe naam Magdalena Fischer.
1-1-1924 verkocht aan Erik Larsen, Rostock, nieuwe naam Ellen Larsen.
29-2-1926 verkocht aan Otto Zelck GmbH., Rostock, nieuwe naam Joachim Zelck.
5-1928 verkocht aan Fischer & Larsen, Rostock.
9-1928 nieuwe naam Rita Larsen.
7-1931 verkocht aan Orion Schiffahrts GmbH, Rostock, nieuwe naam Gotia.
28-4-1936 verkocht aan E.I. Oldendorff & Co., Lübeck, manager Nordische Dampfer Reederei mbH.
12-6-1936 nieuwe naam Klaus Oldendorff.
30-12-1936 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
24-11-1942 tijdens een reis van Reval naar Helsingfors in de Botnische Golf op een mijn gelopen.
25-11-1942 omstreeks 04.55 in de Botnische Golf gezonken.

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Harald-01.jpg
Harald-01.jpg (48.49 KiB) 7492 keer bekeken
Harald

Gebouwd door: Graig, Taylor & Co., Stockton-on-Tees (No. 103).

Lengte: 84,90 m.
Breedte: 11,69 m.
Holte: 5,64 m.
GRT: 1866
Tdw: 3000

Aandrijving: een Triple Exp. machine met een vermogen van 750 Pk gebouwd door North Eastern Marine Engineering Co., Sunderland.
Snelheid: 12 Kn.

Historie:

6-1904 opgeleverd als Harald aan Harald Steamship Co. Ltd., Londen, manager Van Ysselsteyn & Fils.
?-1906 verkocht aan Stoomvaart Mij. Terneuzen, manager Van Ysselsteyn & Fils.
?-1906 Manager A.C. van Lensen.
1910 verkocht aan NV. Mij. Stoomschip Harald, manager L Bröll.
1914 verkocht aan de Westfälische Transport AG., Emden.
8-1914 in Kronstadt door de Russen in beslag genomen, in dienst als mijnen -transportschip TSE.
1918 aan de eigenaar terug gegeven.
27-8-1920 naar de Allied Commission.
18-11-1920 overgedragen aan de Shipping Controller, Engeland, manager J. Westoll.
16-10-1921 verkocht als Harald aan Seereederei ‘Frigga’, Hamburg.
6-1-1933 verkocht aan ‘Orion’ Schiffahrtsgesellschaft mbH., Rostock, nieuwe naam Baltia.
26-5-1939 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
2-6-1939 nieuwe naam Hugo Oldendorff.
5-1945 in Lübeck door de Engelsen in beslag genomen.
16-3-1946 vanuit Lübeck met een lading gasmunitie in het Skagerrak tot zinken gebracht.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Christoph%20V%20Doornum-01.jpg
Christoph%20V%20Doornum-01.jpg (79.84 KiB) 7277 keer bekeken
Christoph Van Doornum.

Gebouwd door: J L Thompson Ltd, Sunderland.
United Kingdom Official Number 160368 (1928–37, 1939–40).
Roepsein: LBHC (1928–34), GNQB (1934–37), DJVA (1937–39), GLVA (1939–40).
Tewaterlating: 1928.

Lengte: 109,73 m.
Breedte: 15,24 m.
Holte: 7,24 m.

Aandrijving: een triple exp. machine gebouwd door J Dickinson & Sons Ltd, Sunderland.

Historie:

3-1928 opgeleverd als Goodleigh aan Dulverton Steamship Co Ltd.
1937 verkocht aan Reunert & Co GmbH, manager Fisser & Van Doornum, Emden , nieuwe naam Christoph Van Doornum (thuishaven Hamburg).
4-9-1939 in Botwood, Newfoundland, in beslag genomen, overgedragen aan het MoWT, nieuwe naam Empire Commerce, manager H Chisholm & Co Ltd.
9-6-1940 voor Margate op een mijn gelopen en bij Mucking Sands aan de grond gezet, waar de lading houtpulp gelost werd.
Het schip was zodanig beschadigd dat het total loss verklaard werd en daar ter plekke gesloopt.
Dit was het eerste "Empire schip" dat door vijandelijke actie verloren ging.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Lena%20Petersen-02.jpg
Lena%20Petersen-02.jpg (91.53 KiB) 7090 keer bekeken
Lena%20Petersen-01.jpg
Lena%20Petersen-01.jpg (61.52 KiB) 7090 keer bekeken
Lena Petersen.

Gebouwd door: J. Priestman & Co., Sunderland (No. 85).
Roepsein: MFPH/DMAV.
Tewaterlating: 23-11-1900

Lengte: 88,35 m.
Breedte: 12,86 m.
Holte: 6,58 m.
GRT: 2095
Tdw: 3400

Aandrijving: een Triple exp. machine met een vermogen van 1025 Pk gebouwd door North Eastern Marine Co. Ltd., Sunderland.
Snelheid: 11 kn.

Historie:

24-12-1900 opgeleverd als Svend II aan D/S Carl, Kopenhagen, manager L. H. Carl.
24-4-1917 overgedragen aan The Shipping Controller, manager Lambert Bros. Ltd.
13-3-1919 terug naar D/S Carl.
19-11-1919 verkocht aan D/S Gorm, Kopenhagen, manager A. O. Andersen & P. Carl.
6-5-1920 verkocht aan Det Forenede D/S, Kopenhagen.
21-6-1924 nieuwe naam Svend.
31-1-1927 verkocht aan Otto Zelck GmbH, Rostock, nieuwe naam Lena Petersen.
5-1931 verkocht aan ‘Orion’ Schiffahrtsgesellschaft mbH., Rostock.
26-5-1939 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
2-6-1939 nieuwe naam Erna Oldendorff.
26-1-1941 vertrek uit Vigo waarbij het schip slechts 3 kn. kon maken wegens sterke aangroeing aan de romp.
9-9-1941 na aanvaring met de Duitse tanker Benno op de reede van St. Nazaire gezonken.
Omdat het wrak een gevaar voor de scheepvaart vormde werd het op 14-4-1949 opgeblazen.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Dorthe%20Oldendorff-02.jpg
Dorthe%20Oldendorff-02.jpg (64.07 KiB) 6921 keer bekeken
Dorthe Oldendorff.jpg
Dorthe Oldendorff.jpg (144.65 KiB) 6921 keer bekeken
Dorthe Oldendorff

Gebouwd door: Flensburger Schiffsbau-Gesellschaft, Flensburg (No. 291).
Roepsein: DKBF
Tewaterlating: 10-7-1909

Lengte: 85,20 m.
Breedte: 12,60 m.
Holte: 6,07 m.
GRT: 2082.
Tdw: 3360.

Aandrijving: een Triple exp. machine met een vermogen van 850 Pk, gebouwd door de Werf.
Snelheid: 9 kn.

Historie:

28-8-1909 opgeleverd als MINISTER HELLEPUTTE aan Cie. Belge Scandinave de Nav. à Vapeurs SA, Antwerpen.
1912 verkocht aan D/S af 1911, Kopenhagen, manager H. A. Christensen, nieuwe naam ALF.
11-12-1916 verkocht aan D/S Rödby Havn A/S, manager A. Andersen, nieuwe naam BREMERSVOLD.
1-9-1923 verkocht aan A/S Dansk Engelsk D/S, manager H. A. Christensen, nieuwe naam ALF.
27-6-1931 verkocht aan H. A. Christensen.
1940 naar het Ministry of Shipping (vanaf mei 1941 Ministry of War Transport), Londen, manager Thompson SS Co. Ltd.
5-1941 manager W. A. Souter & Co. Ltd.
1945 aan de eigenaar H. A. Christensen terug gegeven.
5-7-1947 verkocht aan Rederiet Europa, Kopenhagen, manager Alfred Christensen.
21-12-1949 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
2-2-1950 nieuwe naam DORTHE OLDENDORFF.
18-10-1960 verkocht voor de sloop.
10-12-1960 aankomst in Gijon voor de sloop.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

George Harper.jpg
George Harper.jpg (222.27 KiB) 6711 keer bekeken
George%20Harper-01.jpg
George%20Harper-01.jpg (80.46 KiB) 6711 keer bekeken
George Harper.

Gebouwd door: AG "Neptun", Rostock (No 268).
Tewaterlating: 2-4-1907.

Lengte: 79,69 m.
Breedte: 11,62 m.
Diepgang: 5,03 m.

Aandrijving: een Triple exp. machine gebouwd door de werf.
Snelheid: 10 kn.

Historie:

21-10-1907 opgeleverd als GEORGE HARPER aan Otto Zelck, Rostock.
1913 naar de Dampfschiffs Ges. "George Harper" mbH., Rostock, manager Otto Zelck.
4-8-1914 tijdens het lossen van een lading hout in Grimsby door de Engelse overheid in beslag genomen, overgedragen aan de Admiraliteit, manager Everett & Newbigin, Newcastle-upon-Tyne, thuishaven Londen.
4/5-1921 verkocht aan Rederi AB Gefion (Joh & Stig Gorthon), Helsingborg, manager Frans Börjesson.
18-7-1921 nieuwe naam B. O. BÖRJESSON.
19-11-1939 omstreeks 04.15 u. tijdens de reis London/Northfleet - Hull - Tyne - Sunderland in Ballast bij pos. 53.36 N 00.21 O op een mijn gelopen en gezonken.
Hierbij kwamen zes bemanningsleden om het leven, dertien opvarenden konden door de stoomtrawler Frascati (GY 315) gered worden.
Het mijnenveld was in de nacht van 18/19-11-1939 door de Duitse torpedobootjagers ”Erich Steinbrinck”, ”Hans Lody” en ”Friedrich Eckoldt” gelegd.


Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door Hannes »

Klaus%20Oldendorff-03.jpg
Klaus%20Oldendorff-03.jpg (47.1 KiB) 6519 keer bekeken
Klaus Oldendorff.

Gebouwd door: A. Vuijk & Zonen Capelle (No. 457).
Roepsein: DKCS.

Lengte: 109,69 m.
Breedte: 14,73 m.
Holte: 7,70 m.
GRT: 3651.
Tdw: 6276.

Aandrijving: een Triple exp. machine met een vermogen van 1250 Pk., gebouwd door NV Koniklijke Mij. ‘De Schelde’, Vlissingen.
Snelheid: 9,5 kn.

Historie:

9-1920 opgeleverd als HILVERSUM aan Stoomvaart Mij. Oostzee, Amsterdam.
1932 manager Vinke & Co.
1940 overgedragen aan het Ministry of Shipping (vanaf mei 1941 Ministry of War Transport), London, manager H. Tyrer & Co. Ltd.
1945 terug naar de eigenaar.
6-1950 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck, nieuwe naam KLAUS OLDENDORFF.
30-9-1960 verkocht voor de sloop.
10-1-1961 aankomst in La Spezia voor de sloop.


Groeten, Hans.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoomschepen

Bericht door v+d »

Ook een mooi schip Hans, met een mooie lange loopbaan, bedankt.


Plaats reactie