Stoomschepen
Re: Stoomschepen
Door die foto die op diverse websites als TANCRED uit 1902 staat, ben ik blijkbaar bij het zoeken naar informatie "in de mist" terecht gekomen.Theo Horsten schreef:Ik geloof dat Roy gelijk heeft en dat het schip op de foto inderdaad de TANCRED - toch echt met een "C" - van 1925 is.
Dat was een dubbelschroefs motorschip, maar leek overigens sterk op de Tancred van 1902, maar was alleen een stuk groter.
Hieronder in elk geval de Tancred van 1902 ...
Ik denk dat Roy volkomen gelijk heeft.
De foto die Theo geplaatst heeft is volgens mij het zelfde schip als op de foto die ik geplaatst heb, verschillen kan ik niet ontdekken op een klein detail na.
De beide foto's heb ik vergeleken met de foto's die op de onderstaande websites staan en ben tot de conclusie gekomen dat het inderdaad de TANCRED van 1925 is.
http://www.uboat.net/allies/merchants/ships/563.html
http://www.warsailors.com/singleships/tancred.html
http://www.lardex.net/TONSBERG/willemse ... REDIII.htm
De TANCRED uit 1902 waar mijn text op slaat is met grote waarschijnlijkheid deze hieronder. http://www.lardex.net/TONSBERG/willemse ... ancred.htm
Goed opgelet Roy en Theo, Bedankt!
Groeten, Hans.
Re: Stoomschepen
Roepsein: DKKW.
Gebouwd door: Antwerp Engineering Co., Hoboken (No. 74).
Lengte: 101,09 m.
Breedte: 14,69 m.
Holte: 6,73 m.
3172 GRT/5335 tdw.
Aandrijving: een Triple exp. machine met een vemogen van 1550 Pk gebouwd door North Eastern Engineering
Co. Ltd., Sunderland,
Snelheid: 9,5 kn.
Historie:
3-1921 opgeleverd als WINSUM aan de Stoomvaart Mij. ‘Oostzee’ Amsterdam, manager Vinke & Co.
1940 overgedragen aan het Ministry of Shipping (vanaf mei 1941 Ministry of War Transport), London, manager West Hartlepool Steam Navigation Co. Ltd.
1945 terug naar de eigenaar.
1948 manager Vinke & Zonen.
10-1953 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
17-1-1954 overgedragen aan Egon Oldendorff.
18-3-1954 nieuwe naam DIETRICH OLDENDORFF.
3-7-1963 vertrekt van Hamburg naar Bremerhaven voor de sloop bij Eisen & Metall AG., Bremerhaven.
Vanaf augustus 1963 gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Stoomschepen
Gebouwd door: Holens Verksted, Larvik (No. 23).
Lengte: 65,36 m
Breedte: 10,43 m.
Holte: 4,88 m.
999 GRT/1565 tdw.
Aandrijving: een Triple exp. machine met een vermogen van 600 Pk gebouwd door Moss Vaerft A/S, Moss.
Snelheid: 9 kn.
Historie:
3-1918 opgeleverd als TIRO aan D/S A/S Gonwik, Sandefjord, manager H. A. Christensen.
17-2-1928 verkocht aan Rederi A/B Ferlef, Stockholm, manager Anders Smith, nieuwe naam SVANGEN.
24-10-1955 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck, nieuwe naam TETE OLDENDORFF (DKAL). 29-10-1965 aankomst in Masnedö voor de sloop bij T. Bergsoe & Sons.
Groeten, Hans.
Re: Stoomschepen
Roepsein: DJXX.
Gebouwd door: Porsgrunds Mek. Verksted, Porsgrund (No. 106).
Lengte o.a.: 74,40 m.
Breedte: 11,55 m.
Holte: 6, 16 m.
1528 GRT/2463 tdw
Aandrijving: een Compound mach. met een vermogen van 700 Pk, gebouwd door de werf.
Snelheid: 9,5 kn.
Historie:
12-1940 opgeleverd als DIONE aan C. J. Reim, Porsgrunn.
1945 door de Reichskommissar für Seeschiffahrt in beslag genomen en onder management van Aug. Bolten, Wm. Miller’s Nachf., Hamburg geplaatst.
11-4-1945 tijdens een bombardement op Porsgrunn gekapseisd.
1949 verkocht aan A/S Dione, Porsgrunn, manager C. J. Reim.
1955 verkocht aan Skibs A/S Harstad & Skibsvedlikehold A/S, Harstad, manager H. A. Olsen, nieuwe naam ANGELINE.
12-1956 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
25-2-1957 nieuwe naam GEBE OLDENDORFF.
1971 nieuwe naam MAGNET.
14-8-1972 verkocht aan F. S. Christensen, Nakskov, nieuwe naam EBBA C.
17-8-1972 in Norresundby opgelegd en gebruikt als drijvende graanopslag.
3-1974 verkocht voor de sloop.
5-4-1974 aankomst in Santander voor de sloop.
Groeten, Hans.
Re: Stoomschepen
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Stoomschepen
Roepseinen: RHMT/DRCA/DBII/DKOQ/DAKP.
Gebouwd door: Helsingör Jernskibs- & Maskinbyggeri, Helsingör (No. 17).
Lengte: 58,22 m.
Breedte: 8,34 m.
Holte: 3,76 m.
686 GRT/ 850 tdw.
Aandrijving: een compound mach. met een vermogen van 500 Pk, gebouwd door de werf.
Historie:
27-4-1889 opgeleverd aan ????.
13-9-1889 geregistreerd als SUNDSVALL voor een partenrederij, manager H. M. Gehrckens, Hamburg.
20-11-1926 verkocht aan de Nordische Dampfer Reederei mbH., Lübeck, manager Lilienfeld & Oldendorff.
8-12-1926 nieuwe naam NORDLAND.
15-1-1937 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
29-4-1939 verkocht aan Paul Zoeke, Zoppot, manager Pachur & Prahl GmbH.
15-8-1940 thuishaven Danzig.
1945 in Borgstedt (NOK) opgelegd.
8-1946 nieuwe naam SUNDSVALL.
18-10-1947 geregistreerd voor een partenrederij, manager Paul Zoeke & Dr. P. Dohse.
27/28-4-1950 tijdens een reis met een lading zout van Hamburg naar Keflavik in een storm bij Gardskagi/Reykjavik gestrand, totall loss.
Groeten Hans.
Re: Stoomschepen
Vandaag op W O S een stoomboot
http://www.wos.nl/televisie/uitzendingg ... -jij-er-1/
http://www.wos.nl/televisie/uitzendingg ... -jij-er-1/
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Stoomschepen
Roepsein: DJFX.
Gebouwd door: A. Vuijk & Zonen, Capelle (No. 545).
Lengte: 101,17 m.
Breedte: 13,02 m.
Holte: 6,60 m.
2147 GRT/3500 tdw.
Aandrijving: een Triple exp. machine met een vermogen van 1200 Pk gebouwd door de Arnhemsche Stoomsleephelling Mij., Arnhem.
Historie:
9-1927 opgeleverd als GOUWE aan N.V. Mij. Houtvaart, Rotterdam, manager Vinke & Co.
5-1940 in Rotterdam.
13-8-1940 door de Hafenüberwachungsstelle, Rotterdam in beslag genomen.
5-9-1940 terug in de vaart onder Nederlandse vlag voor Duitse rekening onder beheer van Messrs. Oscar Ott, Amsinck & Hell Nachf. Hamburg.
1945 terug naar de eigenaar.
4-6-1957 verkocht aan Egon Oldendorff, Lübeck.
6-6-1957 nieuwe naam HANS OLDENDORFF.
5-4-1962 nieuwe naam NORDHEIM.
26-2-1963 vertrek van Venetië naar San Giorgio di Nogara voor de sloop.
Groeten, Hans.
Re: Stoomschepen
IMO/Off. no.: 133303
Gebouwd door: Irvine's Shipbuilding & Drydock Co. Ltd., West Hartlepool (Sunderland) No 510.
Lengte: 85,93 m.
Breedte: 12,21 m.
Diepgang: 5,61 m.
Grt 1.879
Aandrijving: een Triple exp. mach. gebouwd door Richardsons, Westgarth & Co., Middlesbrough.
Bewapening: (WO 1): een 1 x 12pdr. 18cwt. kanon op het achterschip.
Bemanning : 22
Historie:
12-1911 opgeleverd als Cadmus aan John Gaff & Co, Glasgow and Sydney NSW.
1915 verkocht aan Christian Salvesen & Co., Leith.
18-10-1917 op weg van Duinkerken naar Blyth met een lading granaathulzen 20 mijl zuidoost van Flamborough Head door de Duitse onderzeeboot UC 47 getorpedeerd.
Het schip werd om 08.40 u door een torpedo in ruim 2 geraakt en zonk in 10 minuten.
De bemanning kon het schip tijdig in twee reddingsloepen verlaten, geen verliezen.
Groeten, Hans.
Re: Stoomschepen
Filmpje van Kees Torn : Met de Elbe naar Dordt onder stoom https://youtu.be/1yC4IA1drds
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO