Stranding Metula 1975

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7520
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Stranding Metula 1975

Bericht door Theo Horsten » 24 mar 2008 07:38

In De Telegraaf van zaterdag jl., schijnt een stuk te hebben gestaan over de stranding van de Shell tanker METULA in 1975 in Straat Magellan.
Heeft iemand dat gelezen? Commentaar erop? Wist de journalist waar hij het over had?
Ik heb het zelf dus niet gelezen, maar er alleen maar het een en ander over gehoord.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1851
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

telegraaf

Bericht door proet » 24 mar 2008 09:52

Theo,

Stuur me even een email adres dan krijg je het artikel, kun je zelf zeggen wat je er van vindt.

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1201
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Metula

Bericht door Jan Sprong » 24 mar 2008 13:07

Hallo Theo,

Ik heb het hele stuk gelezen en vond het erg interessant ,vooral over de onderzeese stroming waardoor de Metula inééns loskwam en heel die stranding in een ander daglicht komt en rehalibitatie van de kaptein tot de mogelijkheden zal behoren.

Groeten,

Jan

Jaap van Dorp
Berichten: 530
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Bericht door Jaap van Dorp » 24 mar 2008 13:23


Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7520
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 24 mar 2008 14:11

De stijl van en het woordgebruik in dit artikel, doen me enigszins twijfelen aan de deskundigheid van de schrijver. Niet aan die van Piet Kars, laat dat duidelijk zijn, maar mogelijk is hij, zoals dat zo vaak gebeurt, verkeerd geciteerd en geïnterpreteerd.
"In de Primera Angostura vindt de confrontatie plaats, hier schuift het kolkende water in verschillende lagen en snelheden tot op grote diepte over elkaar. Het levert een getijverschil van meer dan achttien meter op. Dat is ook de reden waarom de Metula loskwam zonder hulp van de sleepboten. Het water was gestegen, volledig in tegenspraak met de cijfers in de tabellen en de zijwaartse druk op de romp was verdwenen."
Is er iemand onder ons die daar plaatselijk bekend is en die hier commentaar op kan leveren? Hat rappport waar Jaap van Dorp een link naar geeft, schetst een heel ander beeld. Ik zou de uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart graag nog eens willen lezen, maar daar is wat moeilijk aan te komen.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1920
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Metula memoires van Jack Minneboo 3de machinist Salvor

Bericht door Vaerderij » 24 mar 2008 14:59

Citaat van 3de machinist Jack Minneboo:

Ongeveer twee weken na de ploegwissel was alle olie overgepompt naar de Bergeland, een Noorse tanker die was ingehuurd voor de klus, en konden we gaan beginnen met het leegblazen van de tanken.
Hier gebruikten we een compressor voor, die het water door de kapotte bodem terug drukte, door lucht in de aan de bovenkant hermetisch gesloten tanks te persen.
Toen de helft van het water eruit was, werden de slepers vastgemaakt.
De Zwarte Zee en de North Sea voor, en de Smit Salvor aan het achterschip. Dit was om niet voor verrassingen te komen te staan, als het schip plotseling los zou komen.
Na nog een paar dagen pompen en lucht inblazen was het grote moment daar! Ze kwam los! Gelukkig was het net kenterend tij, zodat we niet al te veel moeite met haar hadden, en konden we haar veilig naar en andere locatie brengen, waar ze ten anker ging, en weer aan de grond werd gezet.
Hier kon de rest van de lading worden overgepompt.
Dit was voor mij ook gelijk het einde van deze berging, want toen ze eenmaal los was, en ten anker lag kon de Salvor vertrekken.
We gingen na bunkeren in Punta Arenas op een motor economische vaart terug naar Curaçao, waar ik werd afgelost en op huis aan kon. Zo had ik deze reis een keurig rondje Zuid Amerika gedaan.

Uit: http://86.95.118.185/forum/zoeken/zeeva ... oires.html
Anne

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1920
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Metula psychologie.nu forum

Bericht door Vaerderij » 24 mar 2008 15:22

http://www.hetforum.nl/psychologie/inde ... ntry121275
Op dit forum worden, naar aanleiding van het artikel in de Telegraaf, nog wat theorien losgelaten op het loskomen van de Metula. Zijn in de grafiek meters met voeten verwisseld?
Anne

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1920
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Cnooks 1950 Metula

Bericht door Vaerderij » 24 mar 2008 15:51

Club van oud Nederlandse Gezagvoerders en Oud Hoofdwerktuigkundigen der Koninklijke Shell: :"Cnooks 1950" heeft een lijfblad.
Via de link:
http://www.cnooks.nl ; knop: 'archief' en de knop: 'Metula grounding 1974' kom je nog bij een verslag. In mijn beleving kon je hier eerder ook een verslag van de 'Raad' terugvinden. Niet meer dus.
nog meer informatie over de M-tankers: www.cnooks.nl/Mtankers.htm
Anne

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1201
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Metula

Bericht door Jan Sprong » 24 mar 2008 17:58

Dat citaat van 3e wtk mineboo geeft toch weer wat anders weer,hoe is de Metula echt los gekomen?

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7520
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 24 mar 2008 18:59

Ik zoek me een ongeluk, maar ik kan nergens iets vinden over de getijden en de stroom in Straat Magellan. Ik heb heel wat Pilots, maar die nu net weer niet. :)
Over de berging is genoeg te vinden en daar lees ik nergens iets over de wonderlijke manier waarop het schip volgens dat artikel zou zijn losgekomen. De lading is heel normaal voor een deel gelost en toen het niet lukte is er nog wat meer gelost en toen lukte het wel. Einde verhaal, zou ik dan denken.
Het onderzoek door de Raad moet toch vrij uitgebreid zijn geweest en daarom zou ik dat verslag nog wel eens willen lezen. Waar kreeg hij die week ontzegging voor?
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1201
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

metula

Bericht door Jan Sprong » 24 mar 2008 20:41

Halo Theo,

K'zal toch nog is dat stuk van de telegraaf boven water trekken en het nog is even lezen,ik weet er te weinig van, maar ik vond het toch wel belangrijk om het te lezen.

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1915
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter » 24 mar 2008 21:06

Navond Theo, hier het krantenartikel zoals het zaterdag in de Telegraaf stond

De twee Chileense loodsen kijken elkaar ongelovig aan als er een lichte trilling door de 325 meter lange Metula gaat. De grootste supertanker ter wereld, eigendom van Shell, is vastgelopen op een ondiepte in de Straat van Magelhaen. 105.000 ton staal ligt onwrikbaar op de keistenen bodem. Over een lengte van 140 meter komt uit meerdere scheuren in het enkelwandige schip een stroom ruwe olie op gang. We schrijven 9 augustus 1975, een ongeluksdag die kapitein Fred Minkels tot aan zijn dood bij zou blijven. Deze maand, 33 jaar later, maakt de hydrografische dienst van de Chileense Marine officieel bekend dat destijds onbekende stromingen aan de basis van de ramp lagen. Dat zou voor de Raad voor de Scheepvaart een goede reden kunnen zijn tot herziening van de uitspraak en postuum eerherstel van de in 1997 overleden kapitein.

Eerste vaart FRED MINKELS met grootste supertanker ter wereld eindigde in 1975 in catastrofe

'RAMPKAPITEIN' ONSCHULDIG

Chili bevestigt nu door Piet Kars ontdekte onderzeese stromingen

door MARK VELDKAMP

WASPIK, zaterdag
Hevige stormen en kolossale stukken drijfijs maken van de ronding van Kaap Hoorn vaak een hachelijke onderneming. In de dienstorder van kapitein Fred Minkels van de Metula staat dat hij loodsen aan boord moet nemen voor de relatief beschutte doortocht door de nauwe Straat van Magelhaen. De uit Valparaiso ingevlogen mannen arriveren echter tien uur te laat en willen daarom meteen vertrekken. Minkels twijfelt. Het betekent dat het natuurlijke kanaal Primera Angostura, met z'n verraderlijke ondieptes, nu in het donker genomen moet worden"¦
Het is zijn eerste baan op een supertanker en ook de eerste keer dat hij door de Straat van Magelhaen moet. De loodsen zijn echter al dagen achtereen aan het werk en willen naar huis. Ze weigeren te luisteren.
Als er vlak voor de ondiepte Banco Satélite 15 graden bakboord wordt gegeven reageert het schip niet. Een onbekende kracht speelt met de achttien meter diep liggende Metula, ofschoon het beschikt over twee turbinemotoren met een gezamenlijk vermogen van 28.000 pk.
Vol ontzetting voelt de kapitein hoe het voorschip aan stuurboordzijde kreunend op de ondiepte loopt, grote keien trekken de huid open. De motorruimte loopt vol water en alle elektriciteit valt uit. Minkels beseft dat zich voor zijn ogen een ramp voltrekt. Hij is de eerste verantwoordelijke op het schip, maar staat ironisch genoeg officieel met gebonden handen op de brug.

Raadsel over getijverschil van 18 meter eindelijk opgelost

Niet veel later wordt de kreupele mammoettanker door de vloedstroom zelfs 180 graden omgezet zodat ook het achterschip vastraakt. De catastrofe is niet te overzien: van de 200.000 ton ongeraffineerde olie aan boord lekt 40.000 ton weg en vormt een 700 kilometer lang spoor op de oceaan. Voor de flora en fauna betekent het een milieuramp van de eerste categorie.
Een toevallig passerend Chileens landingsvaartuig komt de opvarenden te hulp. Minkels, die zo veel vertrouwen genoot van de Shell dat hij op een van hun grootste schepen het commando mocht voeren, verlaat verbijsterd en aangeslagen als laatste van de 33 opvarenden zijn schip.
Het bergingsbedrijf Smit komt snel in actie en zet de Zwarte Zee (9000 pk), Smit Salvor (4500pk) en ingehuurde Japanse sleper North Sea (6000 pk) in. Een ploeg van dertig bergers wordt ingevlogen. 50.000 ton olie wordt overgepompt om het drijfvermogen te vergroten. Maar het schip is er slecht aan toe. De bergers vechten weken tegen de elementen in het meest desolate gebied van Zuid-Amerika.
Op 24 september, van twee uur voor hoog water tot een uur na hoog water, wordt geprobeerd het schip vlot te trekken. De drie slepers spannen de trossen als vioolsnaren. Het schip, dat door het overpompen van de olie maar liefst zes meter hoger ligt, geeft echter geen krimp. De ervaren mannen begrijpen er niets van. Iedereen, behalve de wacht, zoekt gedesillusioneerd z'n kooi op
Dan gebeurt het onmogelijke. Om 02.15 uur 's nachts, tweeënhalf uur na (!) hoog water, komt het schip plotseling uit zichzelf in beweging.
Bergingsleider Hans Walenkamp, die later ook de Herald of Free Enterprise zou bergen, sprint naar het dek en kan zijn ogen niet geloven. Het schip komt zonder hulp los. Hier zijn onvoorstelbare krachten actief!
De sleeptrossen worden onmiddellijk op spanning gebracht en langzaam drijft de Metula weg van de ondiepte.
Het schip heeft voldoende drijfvermogen over en wordt uiteindelijk achterstevoren naar het Spaanse Santander gesleept, waar het acht jaar na de tewaterlating roemloos onder de snijbranders eindigt. Voor de bergers is de klus geklaard, maar het raadsel blijft.

"žDaar varen is als Russische roulette

Er volgt een groot onderzoek naar de oorzaak van de stranding. Volgens zoon Rob Minkels zit zijn vader uren aan de keukentafel waar hij zijn verdediging voorbereidt. "žHij heeft gevochten als een leeuw. Pa was een kundig zeeman. Maar hij had echter niet de beschikking over de gegevens die nu boven water zijn gekomen. Er waren zo veel vragen die ook hij niet kon beantwoorden. Dat was voor hem enorm frustrerend."

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30470
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 24 mar 2008 21:43

Hallo Nico,
bedankt voor het plaatsen, was er ook benieuwd naar. :-D
Heb je het verslag helemaal overgetypt? :wink:
Wat me meteen opviel was deze domme opmerking:
Het is zijn eerste baan op een supertanker
De functie van een gezagvoerder op een supertanker als baantje omschrijven en tevens de indruk wekken alsof hij daarvoor iets heel anders had gedaan.
Fred Minkels zal ongetwijfeld jaren ervaning als kapitein op kleinere schepen gehad hebben en op een goed moment ga je dan naar een groter schip.
Verder zullen de feiten hopelijk wel kloppen, ik ben daar twee keer geweest en heb zoiets gelukkig niet meegemaakt. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1600
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 24 mar 2008 23:02

Hallo Theo op deze link vond ik ook wat over deze tanker

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... ks.nl/img/
Metula01.jpg&imgrefurl=http://www.cnooks.nl/
Mtankers.htm&h=274&w=400&sz=14&hl=nl&start=5&tbnid=
rVsDTsmBFrdwIM:&tbnh=85&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26hl%3Dnl%26sa%3DG

en deze http://images.google.com/imgres?imgurl= ... &imgrefurl
=http://www.zeesleepvaart.com/zeesleepv.4.htm&h=335&w
=470&sz=58&hl=nl&start=3&tbnid=TJ1Mzim8xKTsSM:&tbnh=92&tbnw
=129&prev=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26hl%3Dnl%26sa%3DG

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... aufragios/
FotosMiguelGaldeano/8%2520Estrecho%2520de%2520Magallanes/Metula.jpg&imgrefurl=http://www.histarmar.com.ar/
Naufragios/7%2520Estrecho%2520de%2520Magallanes/
EM-14.htm&h=285&w=400&sz=46&hl=nl&start=19&tbnid=89SleqOk-DAMOM:&tbnh=88&tbnw=124&prev
=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26hl%3Dnl%26sa%3DG

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1920
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

nasleep Metula

Bericht door Vaerderij » 24 mar 2008 23:11

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... ght=metula

EefH tegenwoordig actief op Groninger Kustvaart heeft eerder op bladzijde 2 en 3 van bovenstaande link/topic zijn belevenissen
m.b.t. tot de Metula ook al eens opgeschreven.

De door mij vanmiddag eerder geplaatste link met krantenartikel en professionele reacties is, door Gijs zelf, ontdaan van deze reacties zie: http://www.hetforum.nl/psychologie/inde ... &showtopic
=4807&pid=121275&st=0&#entry121275
Anne

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1600
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 24 mar 2008 23:12

Theo deze is dacht ik in het Spaans er staan wel gegevens bij kun je dit
lezen????

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... os7/metul/
Image3043.jpg&imgrefurl=http://www.monografias.
com/trabajos7/metul/metul.shtml&h=304&w=493&sz=35&hl=nl&start=28&tbnid=S1D0rO1MKAZ7tM:&tbnh
=80&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26start%3D20%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26sa%3DN

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Jacob Bothof, Jancorjoh, Joost.R, Mathieu en 22 gasten