Stranding Metula 1975

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Stranding Metula 1975

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In De Telegraaf van zaterdag jl., schijnt een stuk te hebben gestaan over de stranding van de Shell tanker METULA in 1975 in Straat Magellan.
Heeft iemand dat gelezen? Commentaar erop? Wist de journalist waar hij het over had?
Ik heb het zelf dus niet gelezen, maar er alleen maar het een en ander over gehoord.

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

telegraaf

Bericht door proet »

Theo,

Stuur me even een email adres dan krijg je het artikel, kun je zelf zeggen wat je er van vindt.

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Metula

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Theo,

Ik heb het hele stuk gelezen en vond het erg interessant ,vooral over de onderzeese stroming waardoor de Metula inééns loskwam en heel die stranding in een ander daglicht komt en rehalibitatie van de kaptein tot de mogelijkheden zal behoren.

Groeten,

Jan
Jaap van Dorp
Berichten: 701
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Bericht door Jaap van Dorp »

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De stijl van en het woordgebruik in dit artikel, doen me enigszins twijfelen aan de deskundigheid van de schrijver. Niet aan die van Piet Kars, laat dat duidelijk zijn, maar mogelijk is hij, zoals dat zo vaak gebeurt, verkeerd geciteerd en geïnterpreteerd.
"In de Primera Angostura vindt de confrontatie plaats, hier schuift het kolkende water in verschillende lagen en snelheden tot op grote diepte over elkaar. Het levert een getijverschil van meer dan achttien meter op. Dat is ook de reden waarom de Metula loskwam zonder hulp van de sleepboten. Het water was gestegen, volledig in tegenspraak met de cijfers in de tabellen en de zijwaartse druk op de romp was verdwenen."
Is er iemand onder ons die daar plaatselijk bekend is en die hier commentaar op kan leveren? Hat rappport waar Jaap van Dorp een link naar geeft, schetst een heel ander beeld. Ik zou de uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart graag nog eens willen lezen, maar daar is wat moeilijk aan te komen.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Metula memoires van Jack Minneboo 3de machinist Salvor

Bericht door Vaerderij »

Citaat van 3de machinist Jack Minneboo:

Ongeveer twee weken na de ploegwissel was alle olie overgepompt naar de Bergeland, een Noorse tanker die was ingehuurd voor de klus, en konden we gaan beginnen met het leegblazen van de tanken.
Hier gebruikten we een compressor voor, die het water door de kapotte bodem terug drukte, door lucht in de aan de bovenkant hermetisch gesloten tanks te persen.
Toen de helft van het water eruit was, werden de slepers vastgemaakt.
De Zwarte Zee en de North Sea voor, en de Smit Salvor aan het achterschip. Dit was om niet voor verrassingen te komen te staan, als het schip plotseling los zou komen.
Na nog een paar dagen pompen en lucht inblazen was het grote moment daar! Ze kwam los! Gelukkig was het net kenterend tij, zodat we niet al te veel moeite met haar hadden, en konden we haar veilig naar en andere locatie brengen, waar ze ten anker ging, en weer aan de grond werd gezet.
Hier kon de rest van de lading worden overgepompt.
Dit was voor mij ook gelijk het einde van deze berging, want toen ze eenmaal los was, en ten anker lag kon de Salvor vertrekken.
We gingen na bunkeren in Punta Arenas op een motor economische vaart terug naar Curaçao, waar ik werd afgelost en op huis aan kon. Zo had ik deze reis een keurig rondje Zuid Amerika gedaan.

Uit: http://86.95.118.185/forum/zoeken/zeeva ... oires.html
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Metula psychologie.nu forum

Bericht door Vaerderij »

http://www.hetforum.nl/psychologie/inde ... ntry121275
Op dit forum worden, naar aanleiding van het artikel in de Telegraaf, nog wat theorien losgelaten op het loskomen van de Metula. Zijn in de grafiek meters met voeten verwisseld?
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Cnooks 1950 Metula

Bericht door Vaerderij »

Club van oud Nederlandse Gezagvoerders en Oud Hoofdwerktuigkundigen der Koninklijke Shell: :"Cnooks 1950" heeft een lijfblad.
Via de link:
http://www.cnooks.nl ; knop: 'archief' en de knop: 'Metula grounding 1974' kom je nog bij een verslag. In mijn beleving kon je hier eerder ook een verslag van de 'Raad' terugvinden. Niet meer dus.
nog meer informatie over de M-tankers: www.cnooks.nl/Mtankers.htm
Anne
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Metula

Bericht door Jan Sprong »

Dat citaat van 3e wtk mineboo geeft toch weer wat anders weer,hoe is de Metula echt los gekomen?

Groeten,

Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zoek me een ongeluk, maar ik kan nergens iets vinden over de getijden en de stroom in Straat Magellan. Ik heb heel wat Pilots, maar die nu net weer niet. :)
Over de berging is genoeg te vinden en daar lees ik nergens iets over de wonderlijke manier waarop het schip volgens dat artikel zou zijn losgekomen. De lading is heel normaal voor een deel gelost en toen het niet lukte is er nog wat meer gelost en toen lukte het wel. Einde verhaal, zou ik dan denken.
Het onderzoek door de Raad moet toch vrij uitgebreid zijn geweest en daarom zou ik dat verslag nog wel eens willen lezen. Waar kreeg hij die week ontzegging voor?


Plaats reactie