Van Mailboot tot Cruiseschip

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door cenaprints »

m.s. "Amazon"
Eigenaar Royal Mail Lines, London, Engeland.
Vlag Engeland.
Gebouwd door Harland & Wolff, Belfast, Noord Ierland.
Op 7 Julie is de "Amazon" te water gelaten, in December was het schip gereed en werd het geregistreerd met als eigenaar de Welldeck Shipping Company. Op 22 Januari vertrok de "Amazon" voor de maiden trip van London naar Buenos Aires.
In Maart 1968 werd het schip verkocht aan Shaw, Savill & Albion, herdoopt in "Akaroa" en op 28 May begon de eerste reis voor de nieuwe eigenaar van Southampton naar Australie en Nieuw Zeeland.

Met groeten,

Cor.
Bijlagen
Amazon264.jpg
Amazon264.jpg (122.44 KiB) 3297 keer bekeken

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door Roy »

Ik vond die "Amazon" wel een apart schip, maar waarom die Britten vaker bij een passagiersschip met een gebroken opbouw / midscheeps werkte ontgaat me wel.
Een serie van drie van dergelijke schepen is ook nog eens omgebouwd tot autoboot.
Bij de Maas Center boei ben ik eens zo'n verbouwd schip tegen gekomen. Ik wist niet wat ik zag. Mogelijk was het een schip uit de serie "Aragon", "Arlanza" e.d.
Ook Houlder Bros had van die vreemde gebroken midscheepsen in de vaart.
Wel apart, dat dan weer wel natuurlijk !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door cenaprints »

s.s. "Gneisenau" van de Nord Deutsche Lloyd in Bremen was gebouwd door de Deschimag AG "Weser" in Bremen en was een zuster van de "Scharnhorst" van de NDL.
Grt. 18.160, l.o.a. 198.52 mt., breedte 22.65 mt.
De voortstuwing was middels stoomturbines van "Weser", 32.400 apk, snelheid 21 knopen, maximaal 23 kn.
In de passagiers accomodatie was plaats voor 149 1ste en 144 2de klasse personen. Bemanning 281.
Op 17 Mei 1935 tewater gelaten, 28 December opgeleverd en 3 Januari 1936 begon de maiden trip Hamburg-Verre Oosten.
In 1942 werd de herbouw tot vliegdekschip overwogen.
Op 2 Mei 1943 liep de "Gneisenau" op een mijn ten oosten van Gedser en zonk.

Met groeten,

Cor
Bijlagen
Gneisenau046.jpg
Gneisenau046.jpg (104.09 KiB) 3187 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door cenaprints »

Een scan van uit een boek over de passagiers- en cruisevaart:
"Metagama"
Eigenaar Canadian Pacific, London, Groot Brittanie, vlag Groot Brittanie
Gebouwd in 1915 door Curle & Co, Glasgow, Groot Brittanie
Grt. 12.420, l.o.a. 158.50 mt., breedte 19.59 mt.
Voortstuwing Stoom, 9.000 ipk., snelheid 16 kn.

In 1930 is zij opgelegd buiten Southend en in 1934 verkocht om te worden gesloopt in B'ness.

Cor
Bijlagen
Metagama065.jpg
Metagama065.jpg (111.17 KiB) 3059 keer bekeken
Jolly Sailor

Re: Van Mailboot tot Cruiseschip

Bericht door Jolly Sailor »

Empress of Japan at Vancouver
Empress of Japan.jpg
Empress of Japan.jpg (512.87 KiB) 1539 keer bekeken


Plaats reactie