Van Mailboot tot Cruiseschip
Kaiserin Auguste Victoria
Kaiserin Auguste Victoria (HAPAG)
Roepnaam: RPMD
Gebouwd door: Vulcan, Stettin (Bouwnr. 264).
Tewaterlating: 29-8-1905
In dienst: 28-4-1906
L 214,90 m X B 23,57 m, ruimdiepte 15,29 m/ 24 581 BRT
Aandrijving:
9 Cil. ketels 15 bar, vuuropp. 4208 m², 51 stookplaatsen.
2 IV Exp. maschines Vulcan, 16 700 iPK (17 700 iPK max), 2 schroeven.
Snelheid: 17,5 kn.
Passagiers: 1e kl 465+201, 2e kl 180+114, 3e kl 214+1832.
Bemanning: 593
Historie:
10-5-1906 Maiden Voyage Hamburg-NewYork
1-8-1914 in Hamburg opgelegd
27-3-1919 aan de Shipping Controller, Londen afgeleverd
13-5-1921 aan de Canadian Pacific, London
5-8-1921 omgedoopt als Empress of Scotland
2-12-1930 voor de sloop naar Blyth
Groeten, Hans.
Phoenicia
Phoenicia (Hapag)
Roepnaam: RKDG
Gebouwd door: Blohm & Voss, Hamburg (Bouwnr 103)
Tewaterlating: 15-9-1894
In dienst: 21-12-1894
L 140,56 m X B 15,47 m, ruimdiepte 9,73 m/ 6761 BRT
Aandrijving:
4 Cylindrische Ketels 12,5 bar, 18 stookplaatsen
2 Triple-Exp. maschines Blohm & Voss, 4000 iPK, 2 schroeven.
Snelheid: 12,5 kn
Passagiers: 1e kl 122, 2e kl 106, 3e kl 2354
Bemanning: 120
Historie:
15-1-1895 Maiden Voyage Hamburg-New York.
11-4-1902 eeste reis Genua-New York.
6-1903 weer op de route Hamburg-New York.
23-1-1904 door de Hapag als hulpschip naar Aalesund gestuurd, waar na een grote brand 13 000 daklozen te verzorgen waren.
31-5-1905 als Kronstadt naar de Russische regering.
1907 naar de Russische Marine.
1917 door de Duitsers buitgemaakt omgedoopt als Fleiss.
1918 als Kronstadt naar het Russische Wrangel-Eskader.
29-12-1920 in Bizerte geinterneerd.
10-7-1921 als Vulcain naar de Franse Marine.
1937 gesloopt.
Groeten, Hans
Tijuca
Tijuca (Hamburg Süd)
Roepnaam: (RLJQ)
Gebouwd door: Blohm & Voss, Hamburg (Bouwnr. 135)
Tewaterlating: 5-7-1899
In dienst: 5-8-1899
L 114,48 m X B 14,10 m, ruimdiepte 8,38 m/ 4801 BRT.
Aandrijving:
2 Cilindrische ketels 15 bar, vuuropp. 621 m², 12 stookplaatsen.
1 IV Exp. maschine Blohm & Voss, 2000 iPK.
Snelheid: 11,5 kn.
Passagiers: 1e kl. 50, 3e kl. 400.
Bemanning: 55.
Historie:
23-8-1899 Maiden Voyage Hamburg-Santos.
9-11-1901 aanvaring op de Elbe met het Engelse stoomschip Valkyrie dat zinkt.
1-6-1917 te Pernambuco in beslag genomen en als Baependy naar de Braziliaanse regering.
1923 naar de Brasileiro, Rio de Janeiro.
15-8-1942 op de Pos. 11°50''S, 37°00''W door het Duitse duikboot U 507 tot zinken gebracht.
Groeten, Hans.
Cimbria
Cimbria (Hapag)
Roepnaam: RBVS
Gebouwd door: J.Caird & Co., Greenock.
Tewaterlating: 21-1-1867
In dienst: 29-3-1867
L 100,93 m X B 12,22 m, holte 10,34 m/ 3025 brt.
Maschinevermogen: 1500 iPK
Snelheid: 11 kn.
Passagiers: 1e kl. 58, 2e kl. 120, 3e kl 500.
Bemanning: 125.
Historie:
13-4-1867 Maiden Voyage
19-1-1883 na aanvaring met het Engelse stoomschip Sultan in de buurt van Borkum gezonken (437 doden), 56 mensen konden zich in de sloepen redden en werden door het Bremer schip Diamant en de Engelse bark Theta aan boord genomen.
Een derde sloep met negen personen bereikte het eiland Borkum.
http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... MBRIA.HTML
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Roepsein: RLQH
Gebouwd door: Blohm & Voss, Hamburg (Bouwnr: 140)
Tewaterlating: 10-4-1900
In dienst: 30-6-1900
L 125,30 m X B 14,70 m, holte 8,50 m/ 5645 BRT.
Aandrijving: 3 cilindrische ketels 12 bar, vuuropp. 1001 m², 12 stookplaatsen.
2 Triple-expansie maschines Blohm & Voss, 3200 iPK (3700 max)
Passagiers: 1e kl 72, 2e kl 56, 3e kl 60
Bemanning: 118
Historie:
4-7-1900 Maiden voyage Hamburg-Ost Afrika
3-7-1901 eerste reis Hamburg-rond om Afrika.
8-1914 in Lourenco Marques opgelegd.
4-3-1916 door de Portugeese regering in beslag genomen; omgedoopt als Quelimane.
1927 gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Roepsein: QHCJ
Barbarossa Klasse, 9 schepen:
Prinz-Regent Luitpold (QFWB), Prinz Heinrich (QFWP), Friedrich der Grosse (QGHR), Barbarossa (QGJC), Königin Luise (QGJR), Bremen (QGKH), König Albert (QGTB), Grosser Kurfürst (QGWK), Prinzess Irene (QHCJ).
Gebouwd door: Stettiner Vulcan, Stettin.
Tewaterlating: 19-6-1900.
In dienst: 6-9-1900
L 166,10 m X B 18,34 m holte 10,58 m/ 10 881 BRT.
Aandrijving: 6 Ketels 15 bar, vuuropp. 1836 m², 27 stookplaatsen.
2 IV Exp. maschines, 8000 iPK, 2 schroeven.
Snelheid: 16 kn.
Passagiers: 1e kl 268, 2e kl 132, 3e kl 1954.
Bemanning: 223.
Historie:
9-9-1900 Maiden voyage Bremerhaven-New York.
30-10-1900 eerste reis Bremerhaven-Yokohama.
3-4-1903 eerste reis Genua-New York.
4-1904 de bemanning van de Oostenrijkse Schoener Marije gered.
10-4-1909 109 schipbreukelingen van het Engelse Stoomschip Slavonia gered.
Afwisselend in de New York en Oostazie dienst.
8-1914 in New York opgelegd.
6-4-1917 in beslag genomen en als Pocahontas naar de US Navy.
1919 naar de US Shipping Board, New York.
9-1922 door de NDL terug gekocht.
1923 omgedoopt als Bremen, 10 826 BRT, passagiers: 2e kl 322, 3e kl 508.
7-4-1923 eerste reis Bremerhaven- New York.
26-1-1926 zes man van het Engelse vrachtschip Laristan gered, die de volgende dag met 26 man in een sneeuwstorm vergaat.
1-1928 als Karlsruhe ogedoopt.
Vanaf 1929 naar Midden Amerika ingezet.
1932 in Bremerhaven gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Roepsein (QGTJ)
Köln klasse, 7 schepen,
Köln (QGTJ), Hannover (QGTM), Frankfurt (QGWB), Cassel (QHJS), Breslau (QHJW), Chemnitz (QHKL), Brandenburg (QHKM).
Gebouwd door: Tecklenborg, Geestemünde.
Tewaterlating: 24-7-1899
In dienst: 18-10-1899
L135,56 m X B 16,54 m, holte 12,00 m/ 7409 BRT.
Aandrijving:
4 ketels 13 bar, vuuropp. 990 m², 18 stookplaatsen.
2 Triple-expansiemaschines Tecklenborg, 3300 iPK (3400 max).
Snelheid: 12,5 kn.
Passagiers: 2e kl 86+26, 3e kl 1855.
Bemanning: 107.
Historie:
20-10-1899 Maiden voyage Bremerhaven-Galveston.
12-12-1899 eerst reis Bremerhaven-Galveston.
4-1-1902 eerste reis Bremerhaven-New York, daarna meest Galveston-of Baltimore-dienst.
28-12-1905 redding van de 6 bemanningsleden van de Engelse Schoener Harold, die sinds 17 dagen aan de handpompen van hun lekgeslagen schip stonden.
7-8-1910 eerste reis Bremerhaven-Philadelphia.
26-4-1912 eerste reis Hamburg-Quebec-Montreal.
24-1-1914 eerste reis Bremerhaven-Boston-New Orleans.
11-8-1914 in Boston opgelegd.
6-4-1917 in beslag genomen; als Amphion naar US Shipping Board, New York.
30-1-1924 voor de sloop in Baltimore.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
Roepsein: (RPNQ)
Gebouwd door: Reiherstieg, Hamburg (Bouwnr. 421).
Tewaterlating: 21-6-1907
In dienst: 28-8-1907
L 126,68 m X B 15,46 m holte 8,72 m/ 6465 BRT.
Aandrijving: 4 ketels 14 bar, vuuropp. 876 m², 12 stookplaatsen.
2 Triple-exp. Maschines, Reiherstieg, 2 schroeven.
Vermogen 3300 iPK.
Snelheid 12,5 kn.
Passagiers: 1e kl 75, 2e kl 66, 3e kl 50.
Bemanning: 117.
Historie:
Hamburg-Zuidwest Afrika dienst.
8-1914 in Rio de Janeiro opgelegd.
2-6-1917 door Brazilie in beslag genomen, omgedoopt als Curvello.
1925 naar de Lloyd Brasileiro, Rio de Janeiro.
7-1927 omgedoopt als Centauria Guimares.
5-1931 omgedoopt als Siqueria Campos.
25-8-1943 na aanvaring 4 nm voor Caponga, Brazilie op het strand gezet, later gesloopt.
Groeten, Hans.
Re: Van Mailboot tot Cruiseschip
De Jutlandia van EAC.
All the best
Jos
All the best
Jos
- Bijlagen
-
- jutlandia20.jpg (177.27 KiB) 4705 keer bekeken