Van Mailboot tot Cruiseschip
Van Mailboot tot Cruiseschip
Hallo Kombuizers,
Naast de topic De Geschiedenis der Nederlandsche Scheepvaart waar ik zo goed mogelijk probeer om deze in tekening met informatie te blijven voeden is er een ander idee wat al een tijdje in mijn hoofd rond tolt.
Er is een topic wat gaat over Cruise schepen , voornamelijk in deze tijd, waar een ieder en ik ook veel naar kijk.
Maar er was een tijd dat de Passagiersvaart nog niet zo'n luxe was, je was blij als je zonder zeeziekte over kwam.
Je had in vroeger tijd schepen waar het meer overleven was en veel mensen deze reis gebruikte om een nieuw bestaan ergens anders op te bouwen.
Om nu een indruk te geven van hoe het eigenlijk was wil ik op deze nieuw te openen topic een overzicht geven vanaf zo rond 1838
toen het varen voor veel passagiers nog een echte reis was.
Naast de allereerste mailboten komen hier natuurlijk ook de fraai uitgevoerde Liners in voor.
Kortom ik denk dat naast het fotomateriaal wat ik inmiddels, uiteraard o.a. ook via internet heb opgebouwd er ook nog genoeg materiaal bij de mede kombuizers is.
Ik hoop dan ook dat dit een topic wordt die een duidelijk beeld geeft van hoe het nou eigenlijk allemaal begonnen is.
Na dit bericht zal ik de eersten direct hier achter aan plaatsen.
Veel kijk plezier
Groet
Henk
Naast de topic De Geschiedenis der Nederlandsche Scheepvaart waar ik zo goed mogelijk probeer om deze in tekening met informatie te blijven voeden is er een ander idee wat al een tijdje in mijn hoofd rond tolt.
Er is een topic wat gaat over Cruise schepen , voornamelijk in deze tijd, waar een ieder en ik ook veel naar kijk.
Maar er was een tijd dat de Passagiersvaart nog niet zo'n luxe was, je was blij als je zonder zeeziekte over kwam.
Je had in vroeger tijd schepen waar het meer overleven was en veel mensen deze reis gebruikte om een nieuw bestaan ergens anders op te bouwen.
Om nu een indruk te geven van hoe het eigenlijk was wil ik op deze nieuw te openen topic een overzicht geven vanaf zo rond 1838
toen het varen voor veel passagiers nog een echte reis was.
Naast de allereerste mailboten komen hier natuurlijk ook de fraai uitgevoerde Liners in voor.
Kortom ik denk dat naast het fotomateriaal wat ik inmiddels, uiteraard o.a. ook via internet heb opgebouwd er ook nog genoeg materiaal bij de mede kombuizers is.
Ik hoop dan ook dat dit een topic wordt die een duidelijk beeld geeft van hoe het nou eigenlijk allemaal begonnen is.
Na dit bericht zal ik de eersten direct hier achter aan plaatsen.
Veel kijk plezier
Groet
Henk
scheepsnostalgie
Re: VAN MAILBOOT TOT CRUISE SCHIP
scheepsnostalgie
Re: VAN MAILBOOT TOT CRUISE SCHIP
scheepsnostalgie
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
De Great Western is een stoomschip dat in 1838 gebouwd werd door Isambard Kingdom Brunel, een zeer bekende ingenieur.
Het schip voer van 1838 tot 1842 van Bristol naar New York, maar werd vanaf 1842 ingezet op de route Liverpool-New York. Toen de Great Western Railway Co. in 1846 failliet ging ten gevolge van de stranding van de Great Britain, werd het schip verkocht aan de Royal Mail Steam Packet Co., oftewel de Royal Mail Line. In 1854 werd het schip opgeëist door het Britse gouvernement om dienst te doen als troepenschip. Toen het schip in 1856 terugkeerde naar zijn eigenaars had men geen interesse meer voor het 18 jaar oude schip en het werd naar de sloop verwezen.
Voor de Great Britain zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Britain
Dit verhaal is mij te groot om hier te plaatsen.
Groetjes, Jos2.
Het schip voer van 1838 tot 1842 van Bristol naar New York, maar werd vanaf 1842 ingezet op de route Liverpool-New York. Toen de Great Western Railway Co. in 1846 failliet ging ten gevolge van de stranding van de Great Britain, werd het schip verkocht aan de Royal Mail Steam Packet Co., oftewel de Royal Mail Line. In 1854 werd het schip opgeëist door het Britse gouvernement om dienst te doen als troepenschip. Toen het schip in 1856 terugkeerde naar zijn eigenaars had men geen interesse meer voor het 18 jaar oude schip en het werd naar de sloop verwezen.
Voor de Great Britain zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Britain
Dit verhaal is mij te groot om hier te plaatsen.
Groetjes, Jos2.
s/s Stad Amsterdam
ROEPNAAM PSTD
IMO NR -
BOUWJAAR 1875
BOUWNUMMER -
BOUWWERF A & J. Inglis, Glasgow-Engeland.
BOUW -
BRT 2.761 NRT 1.720 DWT 3.500
LxBxH 106,55 x 11,68 x 8,53 DG -
Passagiersschip,
-
MACHINE Compound stoommachine, 2 cyl. PK 450 npk. MIJL 10
Machinebouwer A & J. Inglis, Glasgow-Engeland.
HISTORIE
1875-1879 STAD AMSTERDAM,
Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
1879-1902 VILLE DE MARSEILLE,
Cie Generale Transatlantique, Parijs-Frankrijk.
In 1902 verkocht voor de sloop naar Genua