Wagenborg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 » 16 dec 2004 12:06

Vraagje
Mijn vriend woont in montfoort,altijd gevaren voor wagenborg,nu gaat hij naar spliet en vind het een leuk bedrijf.
Mag of kan ik daar ook niet gaan varen bij spliet ik kan nog een paar jaar mee.
Maar waarom lopen ze naar spliet,wagenborg lijkt niet meer aangewezen.
Mijn vriend is wtk ,effe bijgezegd hé.
Maar als ik die schepen van wagenborg zie tegen over spliet????
Ja en belgie ,ik heb de ganse lijst na getrokken,gas tankers en olie tankers,maar de goei ouwe schepen de cargo's met hun zware dirken ,het inscheren van blokken ,nou dat bestaat nie meer.
Je moet nu naar de schilderschool,inplaats matroos gaan leren.
Bikken,ondergrondje zetten en dan bovenlaagje,hoe moet ik een bikhammertje vast nemen en ermee bikken.
Ja zeg nu tegen een belgische zeeman bikken ,die weet ineens nog niet wat dat is,die denkt dat het drinken is .

ketelbinkje
Berichten: 404
Lid geworden op: 22 aug 2004 18:05
Locatie: Bunschoten - Spakenburg

Bericht door ketelbinkje » 16 dec 2004 19:00

frans52 schreef: Maar als ik die schepen van wagenborg zie tegen over spliet????
:shock: dan ?

mvg John

Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius » 16 dec 2004 19:26

Frans begint met : Vraagje...
Maar wat is nu de vraag?

:?

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 » 16 dec 2004 22:30

Waarom lopen ze naar spliet,is spliet zoveel beter .
Ja ik ken de nederlandse vloot niet,maar als ik die schepen van wagenborg zie denk ik altijd dat het kustertjes zijn.
Maar toch zie je die schepen over gans de wereld,daar is zo'n spreekwoord dat zegd op alle wegen kom je........... tegen.
Maar hier is het op alle zeeén kom je wagenborg tegen en spliet.
Ik heb de belgische vloot na getrokken en blijkt dat wij op CMB na ook niet veel seriuese schepen lopen hebben.
CMB uitgezonderd met zijn mineral boten en zijn tankers,maar als je het zo bekijkt zijn ze de schepen terug aan het kleiner maken,mogelijk veiligheid weet ik zo niet.
Zeg niets van wagenborg,die schepen zijn uiteraard niet mis,maar toch spliet moet iets speciaal zijn ,waarom weet ik niet.
CMB lijkt zich toe te leggen op gas en olie tankers?mijn vraag hierbij dan,wat doen die matrozen daar nog aan boord,de ganse dag rond lopen met een pot verf en een koperen bikhamertje.
Waar zijn die mooie cargo's van vroeger,met hun zware dirken (jumbo's zoals ze in nederland zeggen).
Bestaan die nogwel,tankers en nog eens tankers en containers.
Wagenborg het zelfde,lieren vind je daar haast ook niet meer.
waarom dan nog school gaan volgen .
En ja gaan varen als matroos voor het geld,vergeet het.
Hier in Belgié als matroos kan je het zout op je boterham nog niet verdienen.
Ik heb gevaren als stuur en schipper,als ik mijn loonbriefje in ontvangst nam stonden de tranen in mijn ogen.
Please let my go to spliet.

Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius » 16 dec 2004 23:56

Ik denk dat Frans het meest gebaat is bij een kaartje 'terug in de tijd'.
De zware spier en het Stulken patent komen gewoon niet meer voor...
Jammer? Ach, toen ik begon, in 1971, had je ook mannen die nostalgisch terugkeken. En toen die terugkijkende mannen begonnen waren er weer nog oudere mannen... enzovoorts. Over twintig jaar kijken de leerlingen van nu terug naar de schepen van nu met een weemoed van was het nog maar zo als in 2004. En dat is maar goed ook, anders liepen we nu nog steeds in onze blote kont met een pijl en boog achter de wilde zwijnen aan te rennen. Soms denk ik trouwens dat dat best leuk geweest moet zijn. Maar dan wel met een eigen bootje, een boomstamkano...

gr, Ger

ronny
Berichten: 1955
Lid geworden op: 08 nov 2004 11:52

Bericht door ronny » 17 dec 2004 08:36

Uit de zelfde tijd als de bothniaborg.
Vind dit een van de mooieste schepen die voor spliet hebben gevaren.
De leidsegracht

maarten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:06

viktoriaborg

Bericht door maarten » 17 dec 2004 08:47

Ben ik het volkomen mee eens Ronnie,heb daar in 70 opgezeten.
grtn Maarten

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 » 17 dec 2004 11:35

Wel dat waren nog schepen,en daar kon je inderdaad je handen laten wapperen.
Ik herinner nog de tijd als je zo'n zware dirk moest stellen en de blokken inscheren daar had je je werk mee.
Dat was nog zeemans werk,splitsen kwam toen nog veel voor en heb ik zelf ook nog veel gedaan.
Als je de moderne schepen ziet nu,een luik open maken is nu geen vakwerk meer,je hoeft maar op het knopje te drukken en alles gaat vanzelf.
Ik denk zelfs dat het echte zeemans leven aan het uitsterven is.
Ooit zal er een tijd komen dat er alleen nog een kapitein aan boord zal zijn en een wtk'er,de loods zal het schip naar zee loodsen en vanaf daar zal alles automatisch gaan.
Eens het schip terhoogte van bestemming is zal men daar een paar mensen aan boord brengen om het schip aan te meren.
Finland heeft ooit een proef gedaan,een vliegtuig automatisch laten op stijgen zonder hulp van een piloot en hier te zaventem brussel ook laten landen zonder de hulp van een piloot.
Het zal met de scheepvaart ooit het zelfde zijn en bemanningen worden overbodig.
Alles zal overgenomen worden door computers en satelieten en voor de rederijen een eenmalige investering.
Op deze modernisatie zit ik absoluut niet te wachten.

Jancorjoh
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Victoriaborg

Bericht door Jancorjoh » 17 dec 2004 11:48

Ik denk dat de verzekeringsmaatschappijen daar wel een stokje voor steken.

Gr.John

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3044
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 17 dec 2004 15:31

Ik weet niet of het een reden is waarom velen eerder voor Spliethoff kiezen dan voor Wagenborg maar zelf zou ik dus óók voor Spliethoff kiezen en wel omdat de reizen zich toch wat minder op die koude Baltic en wat méér op het verre Oosten/Pacific afspelen.

Wat betreft een spier optuigen; als je bij spliet eens een kraandraad van zo'n 40 tonner moet vernieuwen dan kun je echt je hart ophalen Frans52 !!

Groetjes,
Bert de Boer

Ragnar
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar » 17 dec 2004 15:58

Valt ook wel weer mee, je hoeft maar net op z'n bootje terecht te komen en dan ben je net zo goed de klos. Bij Spliethoff doen ze dat ook van Kotka/Rauma richting Baltimore/Philadelphia en dan weer terug. Wagenborg pakt het alleen nog wat noordelijker namelijk meer richting Detroit/Montreal en Toronto.

Het is maar net wat je leuk vindt.

ronny
Berichten: 1955
Lid geworden op: 08 nov 2004 11:52

Bericht door ronny » 17 dec 2004 16:03

Die zelfde sgrafjammers die jij bedoelt Ragnar die gaan vaak laden in canada op de seaway's dus daar kom je ook met die baken.
Je moet gewoon zorgen dat je niet op de s-type geplaats word als je niet van die contreine en lijndienst houd.

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 1079
Lid geworden op: 21 jul 2004 21:25
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert » 17 dec 2004 16:31

Eigelijk ook niets nieuws onder de zon, ging zelf in de '60 jaren ook naar Dammers & v.d.Heide omdat ik Baltic wel gezien had.

Bert.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31502
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 17 dec 2004 17:48

Ik vind het een PLAATJE
All the best
Jos

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jos Komen op 17 dec 2004 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Joke
Berichten: 317
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:24
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Joke » 17 dec 2004 17:52

Compass schreef:Ik weet niet of het een reden is waarom velen eerder voor Spliethoff kiezen dan voor Wagenborg maar zelf zou ik dus óók voor Spliethoff kiezen en wel omdat de reizen zich toch wat minder op die koude Baltic en wat méér op het verre Oosten/Pacific afspelen.
Ook Wagenborg kijkt verder dan de martintoren hoor! :wink:
Eerlijk is eerlijk, er zitten er een aantal in de Baltic en Canada maar....de Reestborg zit in Straat Mallaka en de Rhoneborg vaart in de PG... weinig ijs te zien daaro. :wink: :D
Schepen verdwijnen niet achter de horizon, je ziet ze alleen niet meer.

ronny
Berichten: 1955
Lid geworden op: 08 nov 2004 11:52

Bericht door ronny » 17 dec 2004 17:55

Het verschil zit hem in dat wagenborg als hij in den verwegistan is dit vaak op charter bassis is.
En spliet heeft nog echte wilde vaart.met eigen vrachten en kantoren in het buitenland.

Plaats reactie