Visserij
Re: Visserij
Dat bepaalde familienamen terug te koppelen zijn aan bepaalde vissersplaatsen komt omdat vissers nogal honkvast zijn.
M.a.w. men waaierd niet zomaar uit over de rest van het land.
m.v.g., Roy
M.a.w. men waaierd niet zomaar uit over de rest van het land.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Visserij
Dag Mariner,Mariner schreef:Het schip dat mijn overgrootvader, 'Jan Shag', nieuw uitgehaald heeft. De 'fiets', VL 190, 'Koningin Wilhelmina' van Rederij Hoogendijk;
In het boekwerk "Stoom op Haring" van M.P.Zuydgeest wordt over 4 pagina's ruime aandacht gegeven aan dit schip. Bijgaand de gegevens uit de vlootlijst. En nog wat gegevens uit de tekst:
-20 juli 1896 kiellegging;
-16 september te waterlating;
-10 november oplevering;
-19 november 1896 eerste reis onder schipper Willem van der Vaart.
Op jouw foto staat het schip met een stuurhuis afgebeeld, maar op de foto in het boek heeft het schip nog een open loopbrug bekleedt met zeildoek.
Argumentatie: in een gesloten stuurhuis zou je wel eens in slaap kunnen vallen Maar later, nadat de schipper ernstig ziek was geworden is er alsnog een stuurhuis opgezet
Mogelijk heb je dit boek en ken je dit verhaal al, maar ik vind het aardig genoeg om toch maar hier te plaatsen.
Groet, Paul G.
Re: Visserij
Hallo Paul,
Bedankt voor de moeite en de info, maar de VL 190 die jij beschrijft was de eerste Nederlandse stoomlogger en de voorganger van het schip dat ik bedoelde.
Overigens staan hier natuurlijk alle visserijboeken die over Vlaardingen staan in de kast. Dat spreekt!
Groets,
Mariner
Bedankt voor de moeite en de info, maar de VL 190 die jij beschrijft was de eerste Nederlandse stoomlogger en de voorganger van het schip dat ik bedoelde.
Overigens staan hier natuurlijk alle visserijboeken die over Vlaardingen staan in de kast. Dat spreekt!
Groets,
Mariner
Re: Visserij
En Paul
Om het kringetje rond te maken, die Willem van der Vaart was mijn bet overgrootvader van moeders kant dus hoe klein kan de wereld zijn.
Waarschijnlijk hebben de voorouders van Mariner en die van mij regelmatig op de zelfde dag het zeegat gekozen om een harinkie te gaan vangen misschien ook nog wel eens op het zelfde schip.
Er is overigens een nieuw boek uit over zeil loggers het heet UITGEZEILD de hoogtij dagen van de nederlandse logger
Zeer de moeite waard.
Gr
Denis
Om het kringetje rond te maken, die Willem van der Vaart was mijn bet overgrootvader van moeders kant dus hoe klein kan de wereld zijn.
Waarschijnlijk hebben de voorouders van Mariner en die van mij regelmatig op de zelfde dag het zeegat gekozen om een harinkie te gaan vangen misschien ook nog wel eens op het zelfde schip.
Er is overigens een nieuw boek uit over zeil loggers het heet UITGEZEILD de hoogtij dagen van de nederlandse logger
Zeer de moeite waard.
Gr
Denis
Re: Visserij
Dag Mariner en Denis, bedankt voor de correctie en aanvulling.
Nou ja, als jongen van de grote vaart kon ik dit dus verwachten. Die schepen lijken ook aardig veel op elkaar en het bijschrift bij de foto in het boek vermeldt ook uitdrukkelijk die benaming "stoomfiets", maar dat zal dan een algemene benaming zijn.
In de Vlootlijst van het boek staat bij de VL 190 uit 1925 dat deze ook was van de Rederij Doggermaatschappij en jij noemt een andere Rederij, maar er zal wel een logische verklaring voor zijn.
Visserij is een mooi topic; ik had er nog niet veel van gelezen en heb weer wat geleerd.
Groet, Paul G.
Nou ja, als jongen van de grote vaart kon ik dit dus verwachten. Die schepen lijken ook aardig veel op elkaar en het bijschrift bij de foto in het boek vermeldt ook uitdrukkelijk die benaming "stoomfiets", maar dat zal dan een algemene benaming zijn.
In de Vlootlijst van het boek staat bij de VL 190 uit 1925 dat deze ook was van de Rederij Doggermaatschappij en jij noemt een andere Rederij, maar er zal wel een logische verklaring voor zijn.
Visserij is een mooi topic; ik had er nog niet veel van gelezen en heb weer wat geleerd.
Groet, Paul G.
Re: Visserij
Hallo Paul,
De Doggermaatschappij was van Hoogendijk. Het is dus dezelfde club. In Vlaardingen zeggen we: "wij voeren voor Hoogendijk", of voor Kwakkelstein, Pot, Warmelo & v.d. Drift, Kornaat, etc.
Stoomfiets is volgens mijn grootvader zaliger een stijlfout. Men noemde zo'n schip een stoomlogger, of een 'fiets'.
Een samentrekking van beide benamingen is dus eigenlijk dubbelop. (stoomstoomlogger ).
Groets,
Mariner
De Doggermaatschappij was van Hoogendijk. Het is dus dezelfde club. In Vlaardingen zeggen we: "wij voeren voor Hoogendijk", of voor Kwakkelstein, Pot, Warmelo & v.d. Drift, Kornaat, etc.
Stoomfiets is volgens mijn grootvader zaliger een stijlfout. Men noemde zo'n schip een stoomlogger, of een 'fiets'.
Een samentrekking van beide benamingen is dus eigenlijk dubbelop. (stoomstoomlogger ).
Groets,
Mariner
Re: Visserij
Hallo Mariner
De VL 190 Koningin Wilhelmina is gebouwd op de werf De Nieuwe Maas
voor Hoogendijk had een lengte van 35,70 m breedte 6,84 en diepte
3,70 er stond in een Triple expansie machine 190 PK van Kreber zo ver
ik me kan herinneren was schipper Willem Schaar in 1956 er schipper op
De laatste teels als Stoomfiet ofwel Fiets.
In 1957 omgebouwd tot motor logger bij de werf de Jong.
Ik zelf voer in 1956 op de VL 114 Voorlichter met als schipper Adriaan Visser
ook de 114 voer het laatst toen als Fiets en is omgebouwd tot motor logger.
De VL 190 Koningin Wilhelmina, de VL 199 Martha Maria en dus de VL 114
Voorlichter zijn tegelijk zo'n beetje omgebouwd.
En in 1957 zijn de schippers Adriaan Visser, Willem Schaar en de bekende
Arie van Roon gestopt met varen.
De Stoomfietsen VL 29 Oranje Nassau bouwjaar 1899, VL 196 Johanna
(in 1956 met Schiiper Fer verschoor)zijn in 1957 opgelegd en verkocht
voor de sloop, De stoomlogger van het type knorhaan VL 86 Vooruit
bouwjaar 1903 met als laatste schipper Kees Leley kreeg in oktober 1956
een aanvaring op de waterweg en zonk en de bemanning gered.
Hierna is de VL 86 gelicht en verkocht voor sloop aan de Zethameta.
De Reederij Hoogendijk had toen geen stoomloggers meer.
Cor Boer
De VL 190 Koningin Wilhelmina is gebouwd op de werf De Nieuwe Maas
voor Hoogendijk had een lengte van 35,70 m breedte 6,84 en diepte
3,70 er stond in een Triple expansie machine 190 PK van Kreber zo ver
ik me kan herinneren was schipper Willem Schaar in 1956 er schipper op
De laatste teels als Stoomfiet ofwel Fiets.
In 1957 omgebouwd tot motor logger bij de werf de Jong.
Ik zelf voer in 1956 op de VL 114 Voorlichter met als schipper Adriaan Visser
ook de 114 voer het laatst toen als Fiets en is omgebouwd tot motor logger.
De VL 190 Koningin Wilhelmina, de VL 199 Martha Maria en dus de VL 114
Voorlichter zijn tegelijk zo'n beetje omgebouwd.
En in 1957 zijn de schippers Adriaan Visser, Willem Schaar en de bekende
Arie van Roon gestopt met varen.
De Stoomfietsen VL 29 Oranje Nassau bouwjaar 1899, VL 196 Johanna
(in 1956 met Schiiper Fer verschoor)zijn in 1957 opgelegd en verkocht
voor de sloop, De stoomlogger van het type knorhaan VL 86 Vooruit
bouwjaar 1903 met als laatste schipper Kees Leley kreeg in oktober 1956
een aanvaring op de waterweg en zonk en de bemanning gered.
Hierna is de VL 86 gelicht en verkocht voor sloop aan de Zethameta.
De Reederij Hoogendijk had toen geen stoomloggers meer.
Cor Boer
Re: Visserij
Hallo Cor,
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide info. Willem Schaar heeft m'n overgrootvader inderdaad opgevolgd als schipper op '190'. Om het cirkeltje even nog ronder te maken dan 'ie als is; Willem Schaar was de vader van mijn tante Nel, die met de jongste broer van mijn moeder, Kok van der Weijden getrouwd was. Daarmee istie dus ook de opa van mijn neef Wim en m'n nicht Joke. It's a small world indeed!
Onderstaand een foto van de eerste binnenkomst van de '190', alsmede een pagina uit het zakboekje van m'n opa en een beschrijving van de visserijloopbaan van m'n overgrootvader;
Heb jij nog foto's van die '86' ?
Groets,
Mariner
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide info. Willem Schaar heeft m'n overgrootvader inderdaad opgevolgd als schipper op '190'. Om het cirkeltje even nog ronder te maken dan 'ie als is; Willem Schaar was de vader van mijn tante Nel, die met de jongste broer van mijn moeder, Kok van der Weijden getrouwd was. Daarmee istie dus ook de opa van mijn neef Wim en m'n nicht Joke. It's a small world indeed!
Onderstaand een foto van de eerste binnenkomst van de '190', alsmede een pagina uit het zakboekje van m'n opa en een beschrijving van de visserijloopbaan van m'n overgrootvader;
Heb jij nog foto's van die '86' ?
Groets,
Mariner