Visserij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Visserij

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaag in De Telegraaf...
Eerste vaatje haring brengt 66.500 euro op
In welke verhouding staat dat "vaatje" van nu tot het "kantje" van vroeger? Hoeveel haringen zijn dat?
Ik meen dat een kantje iets van 90 kilo was en als ik dan zie dat in 1964 het eerste kantje 500 gulden opbracht...
Wie verschaft hier helderheid? :shock:

Aanvulling:
17 mei 1973 -
De SCH 23 (16 bemanningsleden) had ruim 100 kantjes (circa 75.000 haringen) aan boord. Er bestond grote belangstelling voor de vangst in de gemeentelijke visafslag.

De kapitein van de winnende trawler. Jan Pronk, zei dat het uitstekend visweer was geweest en ook de haring is volgens hem van prima kwlaiteit. Jan Pronk won vijf jaar geleden ook al de jaarlijkse haringrace. vlaardingen de eerste afslag van nieuwe haringen in Vlaardingen vond woensdagavond om elf uur plaats. De aanvoer bedroeg 53 kantjes. Aan wal gebracht door de VL 105 Elisabeth van rederij W. Kwakkelstein. Voor de maatjeshring werd een prijs genooteerd van ƒ 1.201,— per kantje en voor de kleinere soort ƒ 1.250,— per kantje. De grotere soort bracht ƒ 800,— per kantje op.
Hoe is dat nu?

Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Visserij

Bericht door Douwe J. »

HA - 4 Tina

Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Jolly Sailor

Re: Visserij

Bericht door Jolly Sailor »

Hier het antwoord op je vraag Theo.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Visserij

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

45 haringen in een vaatje - 50 haringen, zegt de video, maar dat maakt niet zoveel uit.
2000 euro voor een haring, tegen nog geen euro in 1973. Verder geen commentaar.
Bedankt, Jolly.
rinus

Re: Visserij

Bericht door rinus »

er zitten tussen de 45 en 50 haringen in een emmertje hangt van de grote van de haring af
een kantje bestaat niet meer die zijn van hout en is niet handig om in tevriezen dus wie er over een kantje praat heeft het mis alleen is het mogenlijk om het als kadoo verpakking voor specia\len moment te laten maken maar bij de vis groothandel dus plasticemmers

en de prijs die het eerste emmertje op heeft gebracht is simbolies is per amrikans opbvod verkocht
en het enigste wat over de afslag is/word verkocht de rest komt niet meer op de afslag word direct door verkoicht aan de handel
de prijs hier is 3 voor 5 eurie,s in de winkel
Jos Komen (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En hoe is de Scheveningse Nieuwe haring, Rinus? :)
rinus

Re: Visserij

Bericht door rinus »

weet ik niet jos de haring van de eerste reis vallen altijd tegen en die koop ik niet
van de volgende reis zijn ze meest al beter dan is het ook de tijd van de zogenaamde koninginen haring daar van werd vroeger altijd een vaatje naar de koningin gebracht
nu is er weinig verschil tussen de oude en nieuwe het is meer een hypy
Jos Komen (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Rinus,
hier In Warffum smaken ze prima, hoor. :)
Haring van Haasnoot.
5 voor 9 eurootjes.
rinus

Re: Visserij

Bericht door rinus »

maar dan heb je deense haring jos is ook niets mis mee
Wiggert

Re: Visserij

Bericht door Wiggert »

Hallo Denis,

de TH-28 "Pieternella Elisabeth" is niet het schip waarnaar je op zoek bent!

Dit schip is de voormalige WR-180, gebouwd in 1925 bij Fikkers in Martenshoek in opdracht van (mijn overgrootvader) Martinus Tijsen en diens broer Dirk Tijsen Wzn. Het schip is tot 1-4-1975 in onze familie gebleven, daarna is het verkocht aan H. Hakvoort op Urk (UK-129 "Tiemetje"). In 1980 is het verkocht aan de familie H. Bout op Tholen, die het schip als TH-28 "Pieternella Elisabeth" in de vaart hebben genomen en er onder andere mee visten op ansjovis. Ik heb het schip éénmalig zien liggen op een ligplaats in Dintelsas, waar het schip momenteel is zou ik graag willen weten.

Met vriendelijke groeten,

Wiggert Tijsen


Plaats reactie