Visserij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Visserij

Bericht door cor »

Hallo Wim ik zit niet zo veel meer op internet i.v.m de laatste 3 jaar ziekenhuis in en uit
de vrouw en ik zelf, ik ben afgelopen maandag nog geopereerd in het oog ziekenhuis 2e keer
dit jaar.
Maar even dit ik ben geboren op de Binnensingel daar was toen een soort kraam kliniek we woonden
toen in de PKD (toen kon je vanuit ons huis tot Hoek van Holland kijken)in 1956 zijn we verhuisd naar
de Nieuwe Kerkstraat.
Toen ik trouwde in 1967 hebben we na verloop van tijd een huis gekocht in Dubbeldam 1968 toen was
Dubbeldam nog een eigen gemeente daar hebben we 18 jaar gewoond en hebben het huis verkocht en een
huis gekocht in Papendrecht alwaar we nog steeds wonen.
Dus toen we in de PKD woonde was dat niet ver van de Sweelinckstraat en woonde we vlak bij elkaar.
Je kan me altijd mailen
Alleen ben ik niet zoveel in beeld i.v.m bovenstaande zeer binnen kort moet de vrouw geopereerd worden
dus zit ik niet zoveel te surfen.
Hier de VL 197 zoals die er uit zag toen ik bij Hoogendijk voer
Groeten Cor Boer
Bijlagen
image017.jpg
image017.jpg (32.75 KiB) 2848 keer bekeken

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Visserij

Bericht door Otter »

Mijn vader en ouste broer hebben ook op de visserij in Vlaardingen gevaren en Ai Berkhout is ook de opa van mijn schoonzus Corrie Berkhout van der Lugt!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Visserij

Bericht door cor »

Hallo Otter

Ik weet niet of je Carel bent ik dacht dat je broer o.a op de VL 50 Elise gevaren heeft
Daarmee ben ik voor het eerst naar zee geweest toen ik 10 jaar was als prenter
Jullie woonde toch ook in de PKD???

Cor Boer
Bijlagen
Scanvl 50 114 3.jpg
Scanvl 50 114 3.jpg (106.01 KiB) 2690 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

toen ik 10 jaar was als prenter
Toen wist je ook al dat je zou gaan varen, Cor. :)
Ik heb als 12/13 jarige als prenter op de KW 98 (bouwjaar 1936) gevaren, drie reizen.
Op de derde reis was ik eindelijk niet zeeziek meer en voelde ik me echt al zeeman.
De eerste twee weken alleen maar liggen kotsen in een ouwe klomp in mijn kooi.
In deze ruimte sliep ook de rest van de bemanning, werd er gekookt, gegeten en dagelijks vis gebakken.
Tijdens slecht weer was er geen ventilatie.
Om de drie uur was het "Haelen".
Het toilet was een houten ton die op de poop stond, ik ben een keer met ton en al omgedonderd toen ik lekker zat te bouten en die boot een haal maakte. :lol:
Na de laatste hael op vrijdag opstomen naar Ijmuie.
Zaterdagochtend "oren en potendag" en bij aankomst netjes gewassen in de groene NZH-bus stappen naar Kattek.
Ik kon in Haarlem Noord uitstappen met een plunjezak vol vis.
Ik stonk een uur in de wind naar de vis, de kat werd helemaal hysterisch. :)
Maar die laatste reis, toen ik niet meer zeeziek was.
Een fantastische ervaring, aan dek helpen met het schoonmaken van de vis, sturen op het kompas wat omgekeerd boven je hoofd hing.
Het sturen ging wel zwaar, via een ketting die vanuit de stuurkolom op de brug rechtstreeks op de roerkoning was aangesloten.
Tja, je wil met alle geweld gaan varen, dan moet je er ook maar iets voor over hebben.
Arendje.jpg
Arendje.jpg (49.3 KiB) 2682 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Visserij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ik ben een keer met ton en al omgedonderd toen ik lekker zat te bouten en die boot een haal maakte. :lol:
Mijn ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel ( R.I.P.) werkte in de 1960 ties in het hoge Noorden van Canada in een plaatsje Tuktoyaktuk aan de Beaufort Sea kust. Jan bleef daar een keer een winter over onder vrij eenvoudige sanitaire omstandigheden en wist met " geur en kleur" te vertellen hoe hij zijn behoefte deed op een ton, die alleen voor " het bouten" naar binnen werd gehaald en voor de rest buiten stond ( min 20 min 30!!).....maar dan " af en toe" aldus Jan " moest de handel op het vuur".......om de ton te legen :lol:
Hij wist die verhalen aan ons te vertellen aan boord van de " Forest Hill" ergens in de P.G.............iedereen dubbel van het lachen. :lol:
In Memoriam Jan Eulie!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Visserij

Bericht door Bob R.I.P. »

Dan vraag je je af hoe deden ze dat op de eerste tochten naar Noord- en Zuidpool. Amundsen, Scott. In de reisverslagen lees je nooit hoe het met deze normale menselijke behoefte ging. Lekker off topic, maar de baas is er zelf mee begonnen. :roll:

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Visserij

Bericht door cor »

Hallo Bob ik heb op mijn home page beschreven hoe dat ging als je nodig moest
klik op deze link http://home.telfort.nl/corboer/Stoomfiets.htm dus kort gezegd
als het weer iets slecht was deden we het op een schop/schep nog iets slechter
de as lade uit de kombuis nog iets slechter op de verschansing op de poep je zelf
vast houden aan de touwen van het gat zeil.
Ja Jos ik ben niet zee ziek geweest dat had als nadeel dat je met een puzzet naar
de gene kon die ziek in de kooi lag en kon je deze legen en schoonmaken voor de volgende
Het een en ander heb ik in mijn home page beschreven helaas moet ik iets gaan zoeken
voor mijn home page Telfort stopt met dit doorgeven hosten hoe je het ook noemen wil
per december.
Ondanks het vele harde werk en vele uren(overwerk bestond niet je kreeg zoveel van de opbrengst van de vangst)
denk ik toch terug aan deze tijd zeker de tijd op de stoomfiets zoals dat ik prenter was op de VL 50 enkele reisjes
mee mocht 0en later ben gaan varen als afhouder en reepschieter op de Stoomfiets VL 114 Voorlichter
Hier vertrekken we in 1956 met de fiets VL 114 Voorlichter vanuit Vlaardingen
Bijlagen
image014.jpg
image014.jpg (22.99 KiB) 2617 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Visserij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jaaa...jaaaa...de vis wordt duur betaald :lol: ( maar zig zaggen mag van Martje!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Omar

Re: Visserij

Bericht door Omar »

Otter schreef:Mijn vader en ouste broer hebben ook op de visserij in Vlaardingen gevaren en Ai Berkhout is ook de opa van mijn schoonzus Corrie Berkhout van der Lugt!

Dag Otter,

Leuk dat je dat schreef. Ik weet wel dat er een naam v d Lugt in de familie voorkwam. Ik heb zelf 2 maanden als vakantie hulp gevaren destijds bij de S M Zeeland 6 weken op de Prinses Beatrix en 2 weken op de Koningin Wilhelmina. Op de Beatrix hadden we een pantry bediende die ook van de Lugt heette en in Vlaardingen woonde. Volgens informatie destijds van enkele Ooms en Tantes moest dit ook familie van mij zijn.

Zou leuk zijn als je iets meer kan vertellen

hoor graag van je

groet

Wim
Omar

Re: Visserij

Bericht door Omar »

Dag Cor,

Wel allemaal een heel toevallig iets wat ik mocht lezen. Wij zijn destijds van de Sweelinckstraat naar de Burg.Pruissingel verhuisd recht tegen over het Kolpa Bad wat ook niet meer bestaat. Heb tot de 4e klas op de Prinses Wilhelminaschool gezeten aan de Floreslaan als ik mij goed herinner.

Na enkele jaren vertrokken uit Vlaardingen naar Dordrecht. Dit omdat mijn vader bij Broere voer en altijd maar in Dordrecht binnen kwam. Hij kon dan niet naar huis en in Dordt wel. Mijn vrouw heb ik ook leren kennen in Dubbeldam zij woonde aan de
Dubbelsteinlaan vlakbij de water toren. Mijn zus heeft ook nog in Dubbeldam gewoond aan de Vijverlaan. Beiden hebben toen ook meegemaakt dat het bij Dordt kwam.

Toen wij gingen trouwen hadden we een appartement gekocht aan de Zernikelaan in Papendrecht. We hebben daar enkele jaren gewoond en vertrokken weer naar Dordrecht om uit eindelijk in 1989 weer terug te komen in Papendrecht. Nu wonen we al weer 10 jaar hier in de Belg.Ardennen.

Zelf heb ik bij de VNS/Nedlloyd gevaren. De eerste 3,5jr VNS de laatste 1,5jr bij de Nedlloyd. Heb alle lijndiensten gehad behalve de Burma Bengalen dienst. Maar daar hoefde je niets voor te missen. De andere kant de Bombay Karachi dienst was al erg genoeg. Enig lichtpuntje was dat je in Bombay kwam en daar was het goed stappen. Begonnen als koksmaat en gestopt als kok-bakker. Mijn eerste grote reis was met de Ouwerkerk op de Holland Bombay-Karachi dienst. Mijn laatste reis met de Koudekerk op de Holland Oost Azie dienst

Ja even geen leuke periode voor jullie beiden dus. Kan er ook over mee praten. In 5jr tijd is mijn vrouw 23x geopereerd. Laten we hopen dat het tij positief zal keren voor jullie.

Ben nu een beetje de draad aan het ophalen omtrent de visserij. Ik kreeg van mijn neef IJsbrand een boek "Brood op het water in WOII. Een boek dat hij samen met Jan v d Voort heeft geschreven en wat hoofdzakelijk over zijn vader en Henk van Roon gaat. Daar de naam van mijn vader er ook in genoemd wordt en als lid van de familie kreeg ik het boek van hem.

Bij het lezen kom je dan vele bekende namen van de visserij tegen. Zodoende heb ik een beetje interesse gekregen in het Vlaardingse verleden. De vader van mijn vader is op zee gebleven De VL 54 een zeil logger is in 1918 met man en muis vergaan ergens bij de Doggersbank als ik het goed weet.

Het zou leuk zijn als we contact konden houden. Eventueel via onze eigen mail?

groet van deze kant en sterkte voor de komende tijd.

Wim


Plaats reactie