Visserij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Visserij

Bericht door jdbvos »

Droog, te lang doorgerookt misschien?
Vroeger stond ik bij de lokale (IJsselmeer-)visserlui er op neus-en-bek bij, en hielp ook vaak....
Paling was goed gerookt als het vet eruit gerookt was; de huid was dan ook helemaal rimpelig, en 'viel' zowat van het vlees...
Zo rookte ik ze zelf vroeger ook in m'n zelfgemaakte rookoventje en met eiken/beuken blokjes (ipv krullen; die ontbrandden te snel) en 2 ouwe jutezakken (1 natte bovenop, en 1 natte op het smeulvuur)
Destijds werden ze op maat wat gesorteerd, en dat werden de prijscatagorieen...
Sommige handelaars/rokers lieten de palingen 'uitlopen' (slijmloos maken) in soda: dat was goedkoper dan in keukenzout....maar de kenner proeft zoiets onmiddellijk: niet te vreten ! Maar het grote percentage Duitsers onder de klandizie merkte dat niet...
Later werd -ja, door wie??- bepaald dat die methodes te duur waren, en werd de paling op gewicht verkocht.
Dat scheelde enorm in rookkosten en sorteerkosten.
Maar goed roken ging eveneens in de ban: het was veel lucratiever om ze alleen maar wat 'op smaak' te roken, en dan mbv een stoomstootje (wat water op het vuur) gaar te maken op zo'n manier, dat alle vet erin bleef...
We zijn er nu al zo aan gewend, blijkbaar, want goed uitgelopen leeggerookte paling wil bijna niet meer verkopen omdat het dan 'te droog' was...

Ik heb alleen heel lang al geen paling meer gegeten; ik krijg het eenvoudig niet meer naar binnen.
Ik voer vaak met de plaatselijke reddingboot mee, en heb daarmee -maar ook op de vaart in buitenlandse havens- aan bergingsakties meegedaan-
Ik wéét waarvan de paling vet wordt. En dat zie ik dan weer vóór me... (In de film Die Blechtrommel zie je daarvan een variant)
Onzin, natuurlijk: kreeften en garnalen doen precies datzelfde, en daar ben ik nog steeds gek op....
En die laatstgenoemden zijn dan ook nog eens "insecten van de zee", die haast iedereen verslindt...behalve als ze 'van land' komen: dan wil niemand (ik ook niet) ze eten...

Gerookte paling....daar noemen jullie effe een dwarsstraat...
Ergens...was het niet in de jaren '80 ? ---werd er ontdekt dat ze waren besmet met kwik....
In Hindeloopen vertelde die visserman aan wie het maar horen wilde dat je ze naast opeten, ook als thermometer aan de wand kon hangen...
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Visserij

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Jos, Als ze de hakies nog in de bek hebben komen ze hoogst waarschijnlijk uit Ierland.
Daar worden ze nog met lijntjes gevangen en na vangst worden de lijntjes vlak voor het hakie doorgeknipt.
Heb ik eens in een docu gezien.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Visserij

Bericht door Bob R.I.P. »

Henk van der Moolen schreef: 13 nov 2017 14:43 Heb ik eens in een docu gezien.vr gr Henk
klopt, die doc heb ik ook gezien.

Ik eet geen paling omdat ik niet van vis houd. Wel heb ik gezien hoe paling gerookt werd en hoe men ervan genoot. Op de Broekerveiling werd (wordt) regelmatig gerookt. Eerst worden de palingen gedroogd in een speciale kist waar de wind door speelt. Daarna gaan ze in de rookton. Er was een speciale ton gemaakt met o.a. een aantal thermometers. De palingroker vond het zeer interessant en zette deze ton opzij en ging met de oude ton verder. Temperatuur werd gecontroleerd door met het handje aan de ton te voelen. Vakmanschap!
Palingrokerij Vlug hier in Broek importeert de paling uit Denemarken. Hansen uit Enkhuizen vervoert veel paling in containers.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze documentaire van Wouter Klootwijk is HIER te zien.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Visserij

Bericht door Jinny »

Thks.
Kunnen we weer een poosje kijken.
Ik houd van Wouter....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hoop gloort voor pulsvissers Noordzee

Onder meer Franse vissers hebben niet geïnvesteerd in deze Nederlandse innovatie en vrezen de concurrentie.


https://www.noordhollandsdagblad.nl/nie ... s-noordzee
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Visserij

Bericht door Jinny »

Mooi zo...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Patru (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Patru (R.I.P) »

De pulsvisserij.
In september 2017 heb ik in Oudeschild nog een praatje gemaakt met bemanningsleden van de TX-38 toen ze het pulstuig aan het herstellen waren.
Gisteren waren ze te horen in Eén Vandaag over die voor hen slecht uitgepakte stemming in het Europese parlement.

Oudeschild 15-09-2017.jpg
Oudeschild 15-09-2017.jpg (191.62 KiB) 7347 keer bekeken
TX-38 Eén-Vandaag 20-01-2018.jpg
TX-38 Eén-Vandaag 20-01-2018.jpg (62.34 KiB) 7368 keer bekeken
Ik ben er benieuwd naar hoe dat allemaal verder zal gaan.
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De vissershaven van Zadar (Kroatië).

Zadar.jpg
Zadar.jpg (167.39 KiB) 6481 keer bekeken
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Visserij

Bericht door b-bootsman »

Goedemorgen Heren.

Kwam deze mooie foto"s tegen op Shippingnews.
Groet Bob.V.
Bijlagen
Knipsel.JPG3.JPG
Knipsel.JPG3.JPG (124.78 KiB) 6290 keer bekeken
Fotos komen van Shippingnews clippings..JPG
Fotos komen van Shippingnews clippings..JPG (102.2 KiB) 6290 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie