Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
robrian

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door robrian »

Hallo Akwanaut,
Mooie foto's, maar als je dit zo bekijkt dan verdrinkt het HAL gebouw tussen al die hoogbouw.
Gelukkig is het wel bewaard gebleven en is het nu een florerend hotel en restaurant.
In 1997 heb ik daar nog met mijn vrouw het week-end na ons huwelijk doorgebracht.
We hadden een kamer met erker op de 2e etage. Op de 4e foto zie je het goed.
Het is de kamer rechts met 2 uitgeklapte zonweringen.
Een jaar later zijn we er nog een keer geweest en hebben toen in de torenkamer ( onder de windroos ) gelogeerd.
En als je dan nagaat dat je vroeger niet wist hoe gauw je daar weg moest komen om naar huis te gaan. Maar dat kwam ook omdat we altijd kort binnenlagen.
Helaas is mijn vrouw 3 1/2 jaar geleden na een kort ziekbed overleden en bekijk ik de foto's ook wel met weemoed. We waren toen nog net geen 10 jaar getrouwd ( het was mijn 2e echtgenote). Ik ben toen verhuisd en woon nu in een appartement met uitzicht op Rotterdam en kan al die hoogbouw met het blote oog zien.
H. gr. Robin.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Akwanaut »

Robrian, dan heb ik deze fotoserie ook een beetje voor jou gemaakt. 8)
Groet Frank
robrian

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door robrian »

Op de SMN site zag ik de mooie ranke schepen zoals de Neder Rhône, Neder Linge en Neder Lek de revue passeren, maar wij hadden natuurlijk ook onze " jachten ".
Hierbij plaats ik dan een luchtfoto van de Gaasterdijk en dan zie je goed de rankheid.
Ik vind het dan ook nog steeds het mooiste schip waar ik op gevaren heb.
Er zat een Storkhotlo in, maar zoals ik al veel eerder meldde, o.a. op de topic ervan, heb ik er niet echt slechte ervaringen mee.
Maar als ik dan de foto's zie hoe ze er later uitzag, ja dat doet wel pijn.
Goed, met deze foto hoop ik weer velen plezier te doen en de HAL staat weer in beeld.
Hartelijke groeten. Robin.
MS GAASTERDIJK (14).jpg
MS GAASTERDIJK (14).jpg (149.26 KiB) 1133 keer bekeken
louis holleman

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door louis holleman »

Ja, zo zag ze er wel mooi uit. Toen ik nog bij RH in de opleiding zat (1965-1968) aan de Eekhoutstraat, keek je vanuit het technieklokaal zo op de N. Maas uit. Daar kwam ze ook een keer voorbij. " Tjongejonge, wat een mooi schip! Daar zou ik nou best wel op willen varen..." dacht ik toen. En wat denk je: in oktober 68 was ik geheel klaar voor de vaart en RH zette me als nieuwbakken assistentje op de Gaasterdyk. Wow! Maar het viel wel enigszins tegen hoor, het was door de rankheid een lekkere slingerbak en vanwege de hoge dienstsnelheid en het getril van die Hotlo waren op het achterdek al hele stukken dekplaat naar gort. Dat zag er toch wel wat minder uit... :( En toen was ze pas 8 jaar oud! Overigens ben ik er wel safe mee teruggekomen in Rotjeknor.
PS: liepen die motoren niet rond de 110-115 klappen?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Robin,

Tja natuurlijk is die Gaasterdyk wel een mooi bootje, maar "toch" haalt ze het niet bij een van die slanke KJCPL jachten OF zo'n mooi glad strak tankertje van Ome Cornelis uit Heusden..........om nou maar even een dwarsstraat te noemen....... :roll: :lol:

En nou ik je toch even spreek, ik heb zonet nog even een paar rubberen pakkingkies geknipt met het Blikschaartje dat ik heb gemaakt onderleiding van Bresser in 1963............moest eventjes de zaak weer wat gangbaar maken en de snijbekkies wat opgepolietoerd en "hoppetaaah" ( het trekstangetje was in de strijd gebleven, maar een passend stukkie pijp deed wonderen............. :roll: ) ik zou d'r haast een dikke nek van krijgen, zo mooi werkte dat dingetje nog!! :oops: :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Het laatste conventionele vrachtschip van de HAL.

De MOERDYK
Moerdijk1 (1024 x 638).jpg
Moerdijk1 (1024 x 638).jpg (114.39 KiB) 1069 keer bekeken
Ik heb er twee toeren op gevaren van juni 1970 tot maart 1971 als 4de en van juni 1971 tot mei 1972 als 3de WTK.
Moerdijk machinekamer (Medium)_edited (1024 x 986).jpg
Moerdijk machinekamer (Medium)_edited (1024 x 986).jpg (220.17 KiB) 1069 keer bekeken
De hoofdmotor een Stork-Werkspoor met weinig problemen.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Stork-Werkspoor
Stork-Works Poor :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Terug kijkend op dit topic zie ik dat ik die foto van de MOERDYK al eens eerder hebt geplaatst, sorry. :oops:
Maar die foto van die knappe WTK is nieuw. :-D

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Nou nou hr.Linders, gezien de vlekken op de sokken zou ik denken dat een van purifiers net over z'n nek is gegaan..... :lol:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Roy »

Nu wordt fotografisch het bewijs geleverd dat een wtk wel degelijk nuttig werk in die bromtollenfabriek verricht, krijgt tie over z'n zuiger dat zijn sokken niet spic-and-span zijn. 8)
En dat notabene van een gewezen collega. :!: :idea: :mrgreen:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie