Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Bob R.I.P. »

Er was al een Prinsendam, nu dus de Koningsdam. De volgende wordt de Keizersdam en als er dan nog een cruiseschip komt wordt dat de Herendam.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparkymul »

Met de Eurodam begon het fantasieloze tijdperk bij de HAL. Men had een mooi kapitaal schip maar een leuke naam kon men toen niet meer bedenken.
Waarom niet weer een fijne plaatsnaam b.v. Hardinxveldgiessendam. Dan heeft men tenminste wat te spellen als men zich bij een portcontrol moet aanmelden.. :-D :-D :-D ..

Sparkymul
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door KJHvanBeek »

Als het maar geen Ruttedam wordt ! !
louis holleman

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door louis holleman »

Koning, Keizer, Admiraal. Dus de volgende wordt de Popladam :mrgreen:
melkmeisje

HAL informatie

Bericht door melkmeisje »

Beste mensen,

afgelopen week ben ik in het bezit gekomen van drie speldjes van de Society of Honorary Mariners, die afkomstig zijn van mijn zwager die jaren bij de HAL heeft gevaren op o.a. de G-schepen. Op zijn verzoek ben ik op internet aan het zoeken naar Museale zaken over de HAL, maar kom dan uit in het Stadsarchief van Rotterdam. Zij hebben wel het een en ander, maar dat is tot 1970 in te zien.
Mijn zwager is echter in 1970 gaan varen op o.a. de Grotedijk, Gaasterdijk, Poeldijk enz. in het begin van zijn loopbaan was hij matroos daarna bootsman.
Op internet kan ik voor hem niets terugvinden dan alleen de serie van de K-schepen.

De speldjes hebben betrekking op de hoeveelheid mijlen en cruises die hij heeft gevaren, o.a. 100.000 Miles, 40.000 Miles en
10 cruises. De speldjes wil hij graag aan de liefhebber verkopen.

Zegt mijn verhaal u iets, zo ja dan zou hij het leuk vinden als er een reactie komt. :) :lol:

Met vriendelijke groet,
Marianne van der Meijde
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door ArnoldW »

bemanning eemdijk-1.jpg
bemanning eemdijk-1.jpg (131.54 KiB) 5259 keer bekeken
Van deze bemanning van de Eemdijk zal iedereen intussen wel met pensioen zijn.

Groet Arnold.
Gebruikersavatar
Oosterwijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 26 mei 2006 23:11
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

ms Veendam

Bericht door Oosterwijk »

Nadat de cruises van 27 september vanuit Quebec en die van 4 oktober vanuit Boston al waren geannuleerd vanwege problemen
met een van de twee schroeven, is nu ook de cruise van 11 oktober geschrapt.
De Veendam nu onderweg vanuit Quebec naar een droogdok in Philadelphia.
Het is niet gelukt om met duikers de benodigde reparaties in Quebec te verrichten.
De Veendam vaart op eigen kracht en alle systemen zijn in bedrijf.
Groet,
Hans.
________________________________
"Fair Winds and Following Seas."
Stengelglas

Nieuw-Amsterdam

Bericht door Stengelglas »

Hallo allemaal,

Ik ben eigenaar van een viertal geëtste ramen (64 cm x 105 cm). Na onderzoek vond ik, dat de afbeeldingen van twee van deze ramen gelijk waren aan twee afbeeldingen in het boek uit 1938 over de Nieuw-Amsterdam.
De door Jaap Gidding ontworpen ramen in het boek betreffen "Zeemeermin" en "Zwaardvis en rog".
Jaap Gidding heeft net als Copier ramen ontworpen voor het trappenhuis (bij de lift) in de Nieuw-Amsterdam.
Wie weet welke afbeeldingen er in totaliteit hebben gezeten hebben in het trappenhuis.
Heeft iemand ook foto's of andere afbeeldingen hiervan, die niet in het boek uit 1938 over de Nieuw-Amsterdam staan.
Zijn de ramen tot de sloop van de Nieuw-Amsterdam gebleven, of zijn deze bij de ombouw tot "troepenschip" er uit verwijderd?
Ik zou afdrukken van deze afbeeldingen graag van u ontvangen (kicking@ziggo.nl).

Bij voorbaat bedankt

Piet Heijstek 0647031679
Jos Komen (R.I.P)

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sommelsdyk 1907 en 1909.
Sommelsdyk 1907-1.jpg
Sommelsdyk 1907-1.jpg (153.66 KiB) 4785 keer bekeken
Sommelsdyk 1907-2.jpg
Sommelsdyk 1907-2.jpg (138.6 KiB) 4785 keer bekeken
Sommelsdyk 1907.jpg
Sommelsdyk 1907.jpg (102.29 KiB) 4785 keer bekeken
IDNo: 1124331 Year: 1907
Name: ROTTERDAM Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 4889
Builder: Northumberland SB Co Location of yard: Howdon-on-Tyne
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-13
09 SOMMELSDIJK
fire Rotterdam 21.4.10 whilst loading

Het vrachtschip ss. 'Sommelsdyk' (1907) van de Holland-Amerika Lijn, in lading voor Boston (Mass.) en geladen met hars, teer en het brandbare creosoot, liggende aan paal 13 in de Maashaven, brandt tijdens reparatiewerkzaamheden in de haven van Rotterdam geheel uit. Ondanks de grote inzet van diverse blusboten is de brand niet meer te bedwingen. De 40 man bemanning konden allen veilig aan land komen. Het wrak werd later verkocht voor Hfl. 84.500,-- aan de N.V. Holland, Scheepswerf- en machinehandel te Hendrik-Ido-Ambacht. Ze werd op 14.05.1910 door twee sleepboten uit de Maashaven weggesleept naar Hendrik-Ido-Ambacht en daar vervolgens gesloopt.
Sommelsdyk 1909.jpg
Sommelsdyk 1909.jpg (142.53 KiB) 4785 keer bekeken
Sommelsdyk 1909-1.jpg
Sommelsdyk 1909-1.jpg (119.63 KiB) 4785 keer bekeken
IDNo: 1127440 Year: 1909
Name: SAVANNAH Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 4849
Builder: Northumberland SB Co Location of yard: Howdon-on-Tyne
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12
10 EMPIRE TRANSPORT - 12 SOMMELSDIJK - 30 ANTIOPE - 34 ATLANTIDE
wrecked on Plaat van Valkenisse, R.Schelde 23.12.38 [Antwerp-Savona, coal]

Op 23.12.1938, op reis Antwerpen-Savona met lading kolen, op de Schelde aan de grond gelopen, daarbij gebroken. Op 24.12.1938 total loss verklaard, wrak later verkocht voor de sloop. In 1939 is het wrak ter plaatse (plaat Valkenisse) gedeeltelijk door Belgische slopers gesloopt.

Foto's van Nautiek, gegevens van Miramar en Marhisdata.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Sommelsdijk 1939.
Bij het zien van de eerste foto zou je niet zeggen dat dit schip gebouwd is voor de tweede wereldoorlog. :wink:
Sommelsdyk 1939-1.jpg
Sommelsdyk 1939-1.jpg (133.54 KiB) 4607 keer bekeken
Sommelsdyk 1939-3.jpg
Sommelsdyk 1939-3.jpg (113.26 KiB) 4607 keer bekeken
IDNo: 5533394 Year: 1939
Name: SOMMELSDIJK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 11700
Builder: Odense Staalskibs Location of yard: Odense
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-16
49 SOMMELSDYK - 65 SOMME
BU Burriana 11.6.65


Plaats reactie