Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 » 06 dec 2018 00:10

Geen antwoord op Andre's vraag, maar ook voor mij 50 jaar geleden, mijn eerste bootje:
Afbeelding
Het bootje

Afbeelding
Het radiostation

Toen wij van Rotterdam vertrokken, op 23-10-1968, kon ik niet slapen van 't kabaal...
Louis

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3263
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders » 06 dec 2018 17:33

In september 1966 state ik aan boord van de Korendijk, de inkt op het papiertje van de machinistenschool was nog nat.
Na mij te hebben voorgesteld werd ik ingedeeld in de hondewacht, de eerste dagen liep er nog een assistent met mij mee maar daarna moest ik het zelf maar uitzoeken. Als voortstuwing stond hier het onvolprezen wonder uit Hengelo, de WERSPOOR LUGT een ramp van een motor.
Per oversteek gemiddeld twee keer drijven om de verbrande kleppen te wisselen, we waren met zes assistenten drie in de wacht en drie in de dagdienst ook nog twee vierdes in de dag en twee derdes en de tweede in de wacht. verder op elke wacht nog een olieman en nog twee poetsers in de dag. Toen nog allemaal Hollanders later werden dat Spanjaarden en Portugezen. Dus aan handjes om te werken geen gebrek maar die had je dan ook wel nodig. De eerste reis was naar de noordoostkust van de states, zes weken uit en thuis daarna naar de golf van Mexico o.a Miami, N.Orleans, Houston en nog wat kleinere plaatsjes dat was negen weken uit en thuis. Leuk gevaren op dat bootje met een fijne ploeg.

Groetjes, Jos Linders
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jdbvos » 06 dec 2018 19:20

Leuk gevaren op dat bootje
Dat waren werkboten altijd... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 » 06 dec 2018 20:00

Zo ook de Gaasterdyk. Ik kwam 's avonds aan boord, vergezeld van Pa en Ma, en aangezien er verwacht werd dat we rond een uur of 3 zouden vertrekken, hoefde ik niet op te blijven maar mocht gaan slapen, hutje beneden voor leerlingen of zo.
Affijn, ik kwam zowiezo maar moeilijk in slaap maar toen inderdaad zo rond 3, 4 uur vertrokken werd deed ik geen oog meer dicht. Wat een heibel!
Later op de reis, toen ik het aandurfde die vetloods eens binnen te gaan werd me door iemand verteld dat daar een MAN in stond te kabalen. Weer veel jaren later bleek het simpelweg ook zo'n STinkend Olielekkend Rot Kreng te zijn geweest, ook al een Hotlo.
Richting de States (Savannah was dacht ik de eerste aanloop, daar is de bovenste foto ook gemaakt) lagen we natuurlijk een keer te drijven (hee, het kabaal is opgehouden) en dat bleek volkomen normaal te zijn.
Wat me ook opviel, het bootje was toen net 8 jaar oud, was dat achterop verschillende stukken dekplaat gewoon weg waren, dat scheen ook normaal te zijn.
Ik ben er gewoon weer heel mee thuisgekomen en daarna mocht ik het zelfstandig doen van mijn baas (A. Bakker - 120). Kerst 1968 was dat 8)
Louis

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jdbvos » 07 dec 2018 10:55

verschillende stukken dekplaat gewoon weg waren
:shock: :shock:
Dat lijkt mij niet bepaald normaal ! Vtèll Vtèl (zoals Berrt Vischerr zou zeggen)
Je zal dáár maar net je hutje hebben....
...alhoewel...bij de Hal noemen ze dat 'a room with a view', waarschijnlijk...
Greetz!
Jan DB Vos

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 » 07 dec 2018 12:15

Nou Jan, als kersverse zeebonk werd mij het volgende verteld:

(ff de situatie in je opnemen: schip met alles achteruit, een machien van 10000 (twentse) paarden, ik meen me te herinneren bij 115 klappen, en door het trillen waren grote delen van die dekplaten losgekomen en dan lag daaronder weer de volgende laag. Bovendien was het bootje ook AL WEER 8 jaar oud, moest natuurlijk de lijndienst op tijd draaien naar de O-kust van de US of A plus Golf van Mexico (dat deden alle G-bootjes toen) dus was het eigenlijk altijd maximaal draaien om het te halen. Officiele dienstsnelheid was 17 knopen.)

Bij het rondwandelen zag ik dat er achteruit her en der stukken in de bovenste beplating weg waren en er ook her en der scheuren inzaten. Dat ging soms over stukken van diverse vierkante meters, onregelmatig gewoon weg. Mogelijk na het loskomen gewoon over de muur gezet, aan dat ouwe ijzer had je natuurlijk weinig meer.
Bij navraag werd mij gewoon gezegd: dat komt door de vele pk's en het trillen daardoor. Dat was op de G-bootjes ook gewoon normaal. En ach, die dekplaten, er zit toch nog altijd weer een andere onder?
Toen ik in Savannah even naar zussie de Gorredyk ging om wat formulieren te halen die wij tekort kwamen, heb ik er niet op gelet of het daar ook zo was, maar volgens "de kenners" hadden alle G-schepen dat. En inderdaad, je zat ook de hele dag te trillen op je stoel, dat heb ik naderhand op andere schepen nooit meer zo meegemaakt. Ook op de Ea van Dammers niet, wat in feite een overpowered coastertje was. Maar misschien kwam dat wel omdat het Deutz V-12je wat daarin stond ruim 2x zoveel klappen maakte.

De eerste keer dat ik "het aandurfde" eens in die vetloods te gaan kijken werd mij verteld dat Die Kar een MAN was. Nou, dat zal dan best wel.
Ik geloof dat het rond 2006 was - 40 jaar later dus - dat iemand tegen me zei "Nee, dat was een Stork Hotlo". Bleken 2 G-bootjes wel een MAN te hebben gehad, maar de andere twee een Hotlo en de Gaasterdyk bleek dus een Hotlo te hebben gehad. What's in a name?
Trillen en gaten of niet, we waren net voor Kerst weer keurig op tijd thuis :lol:
In 1969 ging ik naar de Hathor (KNSM), een veel ouder jammer met alweer een Stork, maar geen Hotlo en bovendien zat ik in de midscheeps daar en dat voer stukken rustiger.
Louis

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1798
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel » 07 dec 2018 21:11

Louis.. ik herken het probleem niet begin febr t/m eind juli 1972 3 reizen met de Grebbedyk (met MAN motor dus)
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 » 07 dec 2018 21:15

Ton, dat schreef je enige jaren geleden ook al... Kwam het dan door die Hotlo of had de Gaasterdyk een kromme krukas?
Louis

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3263
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders » 07 dec 2018 23:24

Ik heb in die tijd alleen maar kustreisjes gemaakt op een G-bootje en wel op de Gorredijk, Grebbedijk en Grotedijk, wat voor een motor waar op stond weet ik niet meer :oops:

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 » 08 dec 2018 00:42

Jos, kun jij je iets herinneren over extreem trillen?

Misschien wel grappig, als kersverse sparks hield ik een soort eigen dagboekje bij. Ik leerde ook rap over zaken als gemiddelde snelheid, wanneer was dat het resultaat van de stuurlui en wanneer van de vetloods?

Even een uittrekseltje, wat ik na ongeveer 40 jaar weer boven water kreeg:

23/10/68 aan boord. 0250 vertrek.

24/10/68 noonpsn 155 W Lands End, speed 18 kts (leve de stuurlui)

25/10/68 noonpsn 540 WNW Lands End, speed 15 kts (k* vetloods)

26/10/68 noonpsn 575 ZO Groenland, speed 15 kts (k* vetloods)

27/10/68 noonpsn 460 NO Cape Race, speed 18 kts (joehoe brug)

28/10/68 noonpsn 65 NO Cape Race, speed 17.7 kts

29/10/68 noonpsn 92 O Sable Island, speed 13 kts (k* vetloods)

30/10/68 noonpsn 250 ZO Boston, speed 16,2 kts incl. 10 minuten dobberen wegens Hotlo

31/10/68 noonpsn 145 NO Cape Hatterad, speed ?

1/11/68 1700 gemeerd Garden City, Savannah. 's avond bestormen ca 70 negers het schip om te lossen

5/11/68 1030 gemeerd Tampa. 's Avonds bij WTK's gezeten en over mijn nek gegaan. Hele dag elections op de TV

14/11/68 0510 vertrek Houston, noonpsn 63 Z Calsasieu Pass of 600 N van Casa Pépé (dat moet wel een geintje van mijn baas geweest zijn)

17/11/68 passage Key West rond 1800. Snelheid om 2300 26 kts (stroom mee) - zo staat het er

23/11/68 te Savannah. 's Avonds naar de film (Rosemary's Baby)

25/11/68 vertrek Savannah 2130

26/11/68 noonpsn 145 ONO Charleston. speed 17,22 kts

27/11/68 noonpsn 300 zoveel ZO New York

29/11/68 noonpsn 350 Z Cape Race, speed 18,17 kts

30/11/68 noonpsn 540 ZO Cape Race, speed 18,30 kts

1/12/68 noonpsn 430 NW Azoren, speed 15,57 kts (k* vetloods)

2/12/68 noonpsn ??? N Azoren, speed 18,21 kts

4/12/68 noonpsn 45 ZW Lands End, speed 17,96 kts

Toen nog ff naar Le Havre, Antwerpen en terug naar Rotjeknor, aankomst 9/12/68.

Memories, maar dan ooit opgeschreven :mrgreen:
Louis

roy
Berichten: 10583
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door roy » 08 dec 2018 19:39

Het is wel enigszins vreemd te noemen dat 4 zusterschepen toch verschillende m.k. installaties kregen.
De H.A.L. stond hier niet alleen in, denk maar eens aan de 8 M-Lloyd schepen die zowel met Stork-HOTLo als met Sulzer Bros uitgerust werden en de 3 S-Lloyd schepen, 2 x M.A.N. en 1 x Sulzer !.
De "Grebbedyk" en "Gorredyk" zijn bij W.F., Schiedam gebouwd en die bouwden de M.A.N. motor in licentie hetgeen een verklaring voor de installatie van een M.A.N. kan zijn.
Waarom de bij de R.D.M. gebouwde "Gaasterdyk" en "Grotedyk" een Stork-HOTLo kregen weet ik niet. Misschien een positieve ervaring met de "Katsedyk" die direct een dergelijke motor kreeg i.p.v. de alom bejubelde Werkspoor-Lugt motor uit A'dam, die in haar 5 andere zussies stonden ?.
Zo ja, dan is het vreemd te noemen dat bij de hermotorisering van de "Kamperdyk" en "Korendyk voor een Schelde-Sulzer gekozen werd !.
De volgende eigen nieuwbouw was de "Moerdyk" die sterk op de G-dijken leek en die kreeg ook een, ( inmiddels ), zwaarder type Stork-SM.
Ik blijf het allemaal maar vreemd vinden.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru
Berichten: 2066
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Patru » 08 dec 2018 21:57

roy schreef:
08 dec 2018 19:39
Ik blijf het allemaal maar vreemd vinden.
Het zal toch denk ik vaak een kwestie van capaciteiten zijn (geweest) van werven en fabrieken en hoe vlot wil een maatschappij de schepen hebben.
Voorbeeld is ook de Ta-schepen van de SMN.
Vanwege uitbreiding begin jaren '30 van de afvaarten en versnelling van de transporten moest er veel tonnage en snelle schepen bijkomen.
De bestelling van de serie van 7 zusterschepen werd verdeeld over 3 werven en de motoren kwamen uit 3 fabrieken.
Waarbij de Tarakan als enige werd gebouwd bij Fijenoord en een MAN-motor kreeg.

Hier nog een plaatje van het plaatsen van een schoorsteen op de Nieuw Amsterdam in afbouw bij de werf RDM.

Nieuw Amsterdam 29-10-1937.jpg
Nieuw Amsterdam 29-10-1937.jpg (206.15 KiB) 270 keer bekeken
Groet, Paul G.

roy
Berichten: 10583
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door roy » 09 dec 2018 08:20

Dag Paul,

Ja, ik denk dat hetgeen jij opnoemt de enige plausibele conclusie kan zijn.
Ik heb het er nog eens even op nageslagen maar de K.N.S.M. was eigenlijk de enige, ( wat de G.H.V. betreft ), die jaren lang trouw de Stork-HOTLo inbouwde, m.u.v. de "Prins der Nederlanden" die een B.& W. kreeg, maar die werd dan ook bij P.Smit Jr. gebouwd...………. :idea: :wink:
Fraaie foto van het plaatsen van een der schoorstenen op de "Nieuw Amsterdam". De bouw van dit schip werd trouwens over diverse werven verdeeld, zo ook de schoorstenen. 8)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

doppie
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door doppie » 09 dec 2018 17:51

de eos ende argos een sulzer
de minos werspoor
de Hector bmw
de stentor en menthor swd
de merope werk spoor

trident amsterdam en rotterdam sulzer
alkmaar en amersfoort fiat
hollandia en Zeelandia sulzer
neerlandia mak
baarn en breda man
de oberon,helicon,poseidon en agamemnon
doxs ford zo wel zo gekocht het zelfde voor de
delft nordberg
dar wel geen is,on of es boten
maar wel knsm schepen
gr alex

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door jdbvos » 09 dec 2018 19:18

Poeh, dat was effe zoeken naar die Neerlandia….
Maar het blijkt te gaan om de Nerlandia… met een 1400pk MaK….
ik dagal…. :roll: :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 » 09 dec 2018 20:16

Jan, wat denk je hier dan van?
doppie schreef:
09 dec 2018 17:51
de Hector bmw
Dat dacht ik vroegâh ook, dat het over BMW ging, tot ik erachter kwam dat het B&W was, iets heel anders :mrgreen:

Nog ff terug naar het plaatje van de Grand Old Lady tijdens de afbouw, waarbij Roy schreef:
"Fraaie foto van het plaatsen van een der schoorstenen op de "Nieuw Amsterdam". De bouw van dit schip werd trouwens over diverse werven verdeeld, zo ook de schoorstenen. 8)"

Kwam de andere schoorsteen dan weer van een ander bedrijf dan de ene? Ik weet dat die er alleen maar voor de sier op stond, maar dan toch?

Lekker melig doen, met dit melige weer 8)
Laatst gewijzigd door Sparks316 op 09 dec 2018 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Louis

Plaats reactie