Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Koos »

Heren,
Denkelijk allemaal in de roze wolken vanwege een zang overwinning :-D :shock: :oops:,
zag ik bovenstaande foto van de "Prinsendam" voorbij komen en triggerde mij om haar "eerste dagen" hier maar weer eens weer te geven.
Nu kan het zijn dat enkele foto's al eens eerder zijn geplaatst, maar dan moeten diegenen die dat dan stoort dan even laten weten en kan het er zo weer eraf (in geval).
Ge-fabriceerd bij de hier al op diverse Topics weergegeven en genoemde "Scheepswerf en Machine Fabriek De Merwede" in Hardinxveld- Giessendam.
Waarbij je de werf gemis aan diversiteit bepaaldelijk niet in de schoenen kan schuiven.
Helaas wat jaartjes geleden inmiddels, uitgeknepen en uiteindelijk ter ziele gegaan.
By the way, heb enkele weken geleden nog weer eens de waterbus genomen van "The Holy City" via Dordrecht naar Rotterdam vanwege een 2 x per jaar reunie met voormalige Volkertijd Geopotes bemanningsleden, dus de tijd voor het samengaan met Stevin.
Altijd gezellig slap kletsen onder het genot van een/meerdere versnaperingen/dinner, (uiteraard ge-eindigd in de Ballentent) en heb toen nog eens onderweg de teloorgang van de Industriele industrie zo langs de rivieren op de plaat vastgelegd, zo vanaf Sliedrecht totaan Rotterdam Centrum.
Wordt je niet vrolijk van kan ik je vertellen.
Maar a la, hier dan de "Prinsendam" waar het trouwens ook niet zo best mee is af gelopen.
Past een beetje bij bovenstaand mijmer verhaal. :oops:
Gr. Koos
Bijlagen
Prinsendam (01).jpg
Prinsendam (01).jpg (177.09 KiB) 4559 keer bekeken
Prinsendam (02).jpg
Prinsendam (02).jpg (135.17 KiB) 4559 keer bekeken
Prinsendam (03).jpg
Prinsendam (03).jpg (144.9 KiB) 4559 keer bekeken
Prinsendam (04).jpg
Prinsendam (04).jpg (205.78 KiB) 4559 keer bekeken
Prinsendam (05).jpg
Prinsendam (05).jpg (202.5 KiB) 4559 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Koos »

Heren,
Nog 2 foto's van de "Prinsendam " tijdens de afbouw te Hveld-Gdam.
Gr. Koos
Bijlagen
Prinsendam (06).jpg
Prinsendam (06).jpg (134.8 KiB) 4513 keer bekeken
Prinsendam (07).jpg
Prinsendam (07).jpg (240.74 KiB) 4513 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Hier het verhaal van de PRINSENDAM 1, komt van de site van vereniging de lijn.

1980
Op 4 oktober, onderweg van Canada naar de Oost, ten westen van Sitka in Alaska, brak er brand uit in de machinekamer. Alle opvarenden werden van boord gehaald. Een grootse reddingsoperatie onder leiding van de US Coastguard werd op touw gezet. De passagiers die in de reddingboten waren gegaan werden met behulp van Canadese helikopters en schepen in veiligheid gebracht. Deze actie behoorde tot de top tien succesvolle operaties omdat de dichtstbij zijnde landingsbaan zich bevond op 210 km van de plaats van de ramp. Alle passagiers en bemanningsleden werden in veiligheid gebracht.

Ondanks verwoede pogingen het vuur te blussen maakte het schip steeds meer slagzij en verdween uiteindelijk op 11 oktober in de golven.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Roy »

Net wat Koos al suggereerde; Werf "De Merwede" kon aardig out of the box denken als er weer eens iets geheel anders gebouwd moest worden.
Hulde aan de mensen die destijds op deze werf werkten. Ze hadden trouwens ook een eigen meubelmakerij, dus het beschieten en inrichten deden ze er ook nog even bij...…….. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Sparks316 »

De Prinsendam, aanleiding destijds voor mij om het in de zeevaart voor gezien te houden.
Waarom? Sparksen zijn toch altijd nodig, dat is bij conventies en wetten en verdragsartikelen geregeld?
Nou, de Prinsendam voer al en toen las ik een artikel dat die Prinsendam cruises zou gaan maken vanuit Alaska richting Canada en dat ze ontheffing hadden gekregen om een sparks aan boord te hebben, want het schip zou doorlopend via VHF verbinding met de wal kunnen hebben.
Toen dacht ik echt: dit is het einde. Als een passagiersschip zonder sparksen kan, kan elk ander schip dat ook. Het heeft uiteindelijk nog wel ff geduurd, maar uiteindelijk IS die sparks dan gewoon verdwenen. Weliswaar door andere technieken, maar dan toch. Ik weet nog dat ik door collega's werd uitgelachen destijds, nou ja, wie het laatst lacht....
Overigens had die Prinsendam tijdens zijn laatste reis wel degelijk een sparks aan boord :roll:
Louis
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Koos »

Heren,
In navolging van voorgaand, hier nog wat afbeeldingen van de eerste bewegingen van de "Prinsendam", zij het geholpen door wat sleepboten.
Ter info aan Louis (Sparks 316), ze had toen ook geen Sparks a/b :oops: :lol: alleen een "reisleider" met een "lulijzer" om de sleepboten de goede kant heen te dirigeren. :cry:
Foto's zijn de passage van de Baanhoek spoorbrug in het in dit Forum al "veelbesproken dorp (durp)" :mrgreen: en had altijd belangstelling van mensen op, niet "Den Diek" maar "Den Dijk (Daaaaik)".
Locatie spoorbrug, niet zo heel ver van mijn toenmalige domicilie en kwam bij wijze van spreken, welhaast bijna voorbij langs de achterdeur.
Gr. Koos
Bijlagen
Prinsendam (07a).jpg
Prinsendam (07a).jpg (100.57 KiB) 4277 keer bekeken
Prinsendam (07b).jpg
Prinsendam (07b).jpg (100.28 KiB) 4277 keer bekeken
Prinsendam (08).jpg
Prinsendam (08).jpg (199.09 KiB) 4277 keer bekeken
Prinsendam (09).jpg
Prinsendam (09).jpg (219.68 KiB) 4277 keer bekeken
Prinsendam (10).jpg
Prinsendam (10).jpg (177.72 KiB) 4277 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Breeze »

Zo, dat zijn mooie foto's. Heb alleen maar dat uittillen van horen zeggen en uit krantenartikelen gezien. Kan me voorstellen dat de installatie van de basculebrug een opluchting is geweest voor een heleboel partijen.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Koos »

Inderdaad, was altijd best spectaculair.
Maar waarom ze nu zo’n grote overspanning er hebben uitgetild is mij vooralsnog een raadsel.
Want normaal ging zo’n kleiner deel wat dichter naar de “dijk” toe er uit.
En zo breed was dat bootje nu ook weer niet.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Koos »

Opm: De 1e foto lijkt mij bij nader inzien een spiegelbeeld foto.
Lijkt daar net of ze weer terug wil naar waar ze gebaard is.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Breeze »

Hmm, 2e foto, naam "Prinsendam" - spiegelbeeld :?

Adri


Plaats reactie