Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wvdleek

Bericht door wvdleek »

Zpa;s waarschijnlijk bekend, is captain Stephen J. Card zo'n beetje de huisschilder van de HAL.
Op alle schepen hangen schilderijen van zijn hand van de (naam)voorgangers en andere HAL schepen.

Van Stephen Card en zijn uitgever Carmania Press heb ik toestemming gekregen om afbeeldingen van deze schilderijen op mijn website te plaatsen.
Van de schilderijen die op de Eurodam komen te hangen heb ik al 5 afbeeldingen, de 6e moet nog komen.

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Na de Schiedyk, moest er toch weer gevaren worden, het werd de Atlantic Star een Ro-Ro container schip de verf was nog nat. Bij het ontwerp moet wel iets zijn mis gegaan, het schip trilde als een gek.
De achterste hutten waar de rookkanalen op waren geplaatst, waren onbewoonbaar, alles in die kanalen was al losgetrilt en rammelde er hevig op los. Ook de achterste eetzaal was onbruikbaar, als je er een bord soep neer zette was het al leeg voor je begonnen was. Voor in de accomodatie was de bar, daar is een grote tafel gemaakt waar alle stuurlieden en WTK's en de staf gezamelijk konden kanen.
De machinekamer was (voor die tijd) natuurlijk heel modern met een controlekamer van waaruit zowel de hoofd als hulpmotoren bediend konden worden en het ballast systeem wat belangrijk was om de "ramp" vlak op de kade te houden, bij twee of drie graden over BB of SB lag de "ramp" aan een zijde al zo'n dertig centimeter los van de kade. Ook in de machinekamer rammelde alles los en werd er met een helm op wacht gelopen, regelmatig hoorde je het vallen van afgebroken bouten en moest je weer op zoek naar waar dat vandaan kwam. Achter de hoofdmotor was het bordes met de hulp motoren met aan weerszijde opgebouwde dieselolie tanks, op een gegeven moment begon het daar wel erg naar diesel te ruiken. Bij controle bleek de SB tank gescheurd en er liep een stroompje diesel de bilge in, de betreffende tank leeg gepompt en in de eerst volgende haven laten lassen. Dat was in New York, er kwam een ploeg lassers aan boord en aan de wal een paar tankwagens met vloeibare stikstof de tank werd gevuld met stikstofgas en de lassers gingen aan de slag, ik had de havenwacht en voelde me niet echt happy. Elke haven kwam er wel een ploeg lassers aan boord om het een en ander weer aan elkaar te braaien.
Wordt vervolgd.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding(stegro)
M.S. ATLANTIC STAR 1966
A.C.L.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Weet niet wat er is mis gegaan, maar ik had weer een heel verhaal geschreven over de Star, maar er is iets misgegaan. Morgen nieuwe kans.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jos,
Gebeurt mij ook wel eens. :wink:
Ik schrijf het nu in word en dan copy ik het.
Maar je hebt het verhaal nu in je hoofd zitten. :lol:
Ben wel erg benieuwd. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Dat is het eerste wat ik dacht, had ik maar. Maar het gaat me niet meer gebeuren , eerst in Word. Toch een half uur voor nop zitten tikken.
Heb het Mexico gevoel weer op mijn oren met Irma Serrano dat verzacht de teleurstelling.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

HAL Atlantic Star

Bericht door Ton Pekel »

Speciaal voor Jos2, de achterkant van de Atlantic Star
Zo krijgen we een beter beeld wat hij bedoelde met de messroom die gesloten werd ivm trillen achter de schoorstenen.

Afbeelding
De foto komt van Photo ship.co.uk
Een site trouwens waar niet alleen ontzettend veel mooie ouwe plaatjes op staan maar ook veel info hierover is te vinden.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Atlantic Star

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb indertijd de vierdaagse proeftocht van de Atlantic Star meegemaakt en de enorme vibraties tijdens het varen mogen ervaren. Op de betreffende pagina op mijn website spreek ik dan ook mijn mededogen uit met de toekomstige crews die op dit schip moesten varen. Niet zomaar van 9 tot 5 maar 24/7..... Wat een ramp!

Lameyer van de TD dacht dat een paar stutjes aanbrengen na de proeftocht het probleem wel zou oplossen. Whistfull thinking heet dat.

Atlantic Star

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jos en Ferry,
enorme vibraties
Op de meeste tankers hadden we daar (achteruit) in ballast varend ook last van, maar door de ballastsituatie aan te passen werd dit opgelost.
In de midscheeps hadden we er weinig last van.
Geladen hadden we nooit last van vibraties. :)
All the best
Jos
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Ook op enkele schepen gevaren die last hadden van vibraties, maar ja dit was dan ook met een glad zeetje en weinig ballast in alleen voorpiek.

En zoals Jos ook al opmerkte wat extra ballast er in en het was verholpen, maar vaak deden we dat niet en namen de vibraties op de koop toe.

Het enigste lastige was als je op de brug stond en door de verrekijker moest kijken dan kreeg je een beeld van een foto die genomen is terwijl de camera bewoog alleen dan nog veel erger,dit kon je voorkomen door op je tenen te gaan staan als je door de kijker keek.


Plaats reactie