Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
hondasevenfifty
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door hondasevenfifty » 09 okt 2015 20:52

Bedankt mooie tekening van mijn eerste schip als stuurmansleerling in 1972.

Hans de Haan
Nemo me impune lacessit

Jan Hendrik

Bericht door Jan Hendrik » 24 nov 2015 00:43

NOORDAM

Dit cruise schip lag deze week in Melbourne (eerste keer).
Ik heb een vraag:
De NOORDAM schijnt een zusterschip te zijn van de WESTERDAM, ZUIDERDAM en OOSTERDAM.

Waarom dan heet dit schip dan niet NOORDERDAM??

Wie weet?
Jan

Jaap van Dorp

Bericht door Jaap van Dorp » 24 nov 2015 03:01

De Noordam is niet het eerste schip met deze naam

Jan Hendrik

Bericht door Jan Hendrik » 24 nov 2015 06:51

Jaap, dank voor je antwoord, maar dat was eigenlijk de vraag niet.

Mijn vraag betrof het midden hangsel (goed Nederlands!) van Noorderdam, waarom deze verschilt van de spelling van de andere schepen.

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 24 nov 2015 10:21

En waarom dan geen Noorddam? :wink:

Er heeft voor zover ik weet ook nooit een schip gevaren met de naam: Noorderzon.....
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 24 nov 2015 10:41

Inderdaad is ook de vraag interessanter waarom het geen NOORDDAM was, want was is nou "noor"?
Noordam is een naam in de lange rij onverklaarde familienamen. Veel mensen die Noordam heten, hebben lang gezocht naar de herkomst van die naam. Waar was een Noordam de vinden? Uiteindelijk vond iemand op een kaart uit 1712 die gemaakt was voor het Hoogheemraadschap van Delfland de naam Noort Dam. '...aan het einde van de Westgaag of de Spartelsloot onder Maasland'. Mensen die daar in de buurt geboren waren, kregen soms de naam Noordam. Maar je kunt het dus zeker een bijzondere naam noemen en het zou best interessant zijn om te weten hoe ze daar bij de HAL zo op gekomen waren.
midden hangsel (goed Nederlands!)
Dat vraag ik u af, meneer Van Dorp, of dat goed Nederlands is. :-D
Hoe ik ook zoek, ik kan het nergens vinden. "Hangsel" is een verouderd woord voor hengsel en heeft daarnaast nog drie betekenissen, meer die hebben niets met taal te maken. "Middenhangsel" levert aaneen geschreven noch los van elkaar iets op, niet op het internet en ook niet in mijn verschillende boeken over de Nederlandse taal.
Behalve in de Dikke Van Dale ook gezocht in het ...
  • Oudnederlands Woordenboek
  • Vroegmiddelnederlands Woordenboek
  • Middelnederlandsch Woordenboek
  • Woordenboek der Nederlandsche Taal
Overal alleen maar de betekenis van hengsel of iets dat hangt, of iets waarmee iets kan worden opgehangen. :shock:
Ja, zoiets moet je vooral aan een kommaneuker voorleggen, Jaap. :-D
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

warbout

Bericht door warbout » 24 nov 2015 11:01

Jan Hendrik schreef:Jaap, dank voor je antwoord, maar dat was eigenlijk de vraag niet.

Mijn vraag betrof het midden hangsel (goed Nederlands!) van Noorderdam, waarom deze verschilt van de spelling van de andere schepen.
Wat dacht je dan van de Zuiderkruis? :-)

grt, Willem
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Bob

Bericht door Bob » 24 nov 2015 11:10

In Broek op Langedijk heeft lange tijd een sleepboot met de naam Noorderzon gelegen. Het schip voer weinig want hij scheen meer smeerolie dan dieselolie te gebruiken.

Bob
Laatst gewijzigd door Bob op 24 nov 2015 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 24 nov 2015 11:14

Het moet natuurlijk middenvoegsel zijn. Je weet wel uit het rijtje voor-, midden- en achtervoegsel.

louis holleman

Bericht door louis holleman » 24 nov 2015 11:26

warbout schreef:Wat dacht je dan van de Zuiderkruis? :-)
Dan moet je ook de Groote Beer noemen. Om welke reden die twee niet Huppeldepupdyk of Hoppeldepopdam heetten, moet je aan de HAL vragen. Misschien omdat ze specifiek voor emigranten waren? (later voor voetbalfans) :mrgreen:

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 24 nov 2015 12:04

Ferry schreef:Je weet wel uit het rijtje voor-, midden- en achtervoegsel.
Nee. :-D
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 24 nov 2015 12:13

De Noorderdyk.
Noorderdyk1913.jpg
Noorderdyk1913.jpg (83.46 KiB) 1505 keer bekeken
HIER staan de gegevens en de (korte) levensloop van het schip.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Sparkymul

Bericht door Sparkymul » 24 nov 2015 12:32

s.s. Noorderdyk...

Voor de Pietlutten...

De HAL is begin jaren vijftig de namen van vrachtschepen niet langer als "dijk" gaan spellen maar als "dyk"...

Volgens mij was de naam daarom s.s. NOORDERDIJK... :-D :wink:

Sparkymul

Jan Hendrik

Bericht door Jan Hendrik » 24 nov 2015 12:54

Allemaal mooie reakties. Sommige berichtjes zijn nogal serieus terwijl ik gewoon een onbenulletje opschreef.

Het ging mij om 4 zusterschepen waarvan er 3 op ...ERDAM eindigen en eentje dus niet.
Het heeft helemaal niets te maken met vroegere schepen of Dijk (Dyk) schepen, gewoon een vraagje waarom deze uitzondering op een serie van 4.

Dat van hangsel heb ik vanuit mijn oren opgeschreven, geen dikke van Dale geraadpleegd en zo. Dat boek heb ik trouwens niet in OZ.
Maar leuke reakties.
Allemaal bedankt, maar heb nog steeds niet het antwoord. Ik zal de HAL een briefje schrijven. :roll: :roll:
Fijne dag.
Jan

Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 24 nov 2015 17:09

louis holleman schreef:Dan moet je ook de Groote Beer noemen. Om welke reden die twee niet Huppeldepupdyk of Hoppeldepopdam heetten, moet je aan de HAL vragen. Misschien omdat ze specifiek voor emigranten waren? (later voor voetbalfans) :mrgreen:
De Zuiderkruis, Waterman en Grote Beer waren eigendom van de regering.
Harry
Festina Lente

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 24 nov 2015 20:58

Ik heb contact opgenomen met ene Captain Albert op het Holland America Line blog. Zoals uit het antwoord op de vraag blijkt is de naamgeving niet altijd even logisch en eenduidig!
Ferry schreef:Dear Captain Albert,

First of all, the website is very impressive, complete and informative! I am a member of an ex-seaman’s website who at the moment are struggling with the name Noordam. Four ships were named after the four compass directions Westerdam, Zuiderdam, Oosterdam and Noordam. Keeping up with the other three names and the Dutch language the vessel’s name should have been spelled Noorderdam and not Noordam. What could have been the reason for this peculiar out of line spelling? I donot think that it was a little accident that happened at the christening of the ship, although with all the champagne around at such an occasion…….
Captain Albert schreef:Thank you for reading my blog.

The way the company choose its names is still very much shrouded in mystery. I am still digging through minutes of the directors meetings to find some logic. Thusfar it seems (subject to further confirmation) that several informal rules were applied. After 1896 the decision DAM for pax. and Dijk (later Dyk) for cargo ships. For the Dam ships a. wellknown Dutch names (Volendam, Rotterdam, Amsterdam) b. after items related to the area. Maasdam (town and river) Rijndam (river). Then there was the Potsdam (wellknown name to emigrants, and a financial angle due to the ship being built in Germany) etc. etc.
The Noordam falls under the same heading as the Maasdam. Noordam I from 1900 was/is a town near Rotterdam so it ties with with local names. By 1938 they came up with this compass idea but also want to keep the naming tradition going. Hence no noorDERdam. When HAL went for the compass names again, they simply remained with Noordam as it was the 4th. in a row now.

That is the logic which I have until this moment. I am certain that HAL copied for the Vista Class directly over from the 1938 class. This was confirmed to me by Mr. Lanterman. i am still looking for conclusive information of how those names were picked in 1900.
(and in the same way, how was the A class freighter names decided upon, why choose those 11 towns and not other towns??

I hope this helps a little bit. I am still adding to the files attached to the blog. Hopefully with a major upload around christmas

Best regards

Capt. Albert

Plaats reactie