Holland Amerika Lijn
Re: Holland Amerika Lijn
Spijt me Harry dat ik blijkbaar een ongebruikelijke benaming heb gebruikt niet wetend dat er andere benamingen gangbaar waren op dit forum. Maar ja, als die dingen op de Averdijk zo genoemd werden.....
Breng mij maar rustig onder in de categorie "Ach, hij wist niet beter".
Breng mij maar rustig onder in de categorie "Ach, hij wist niet beter".
Re: Holland Amerika Lijn
Nee, Ruuth...het is een uitdrukking van de HAL, blijkbaar, want ik heb er ook nooit van gehoord...
Daarentegen: ook nooit gezien, dus we geloven je op je woord, hoor ! We blijven gewoon doorleren...
Maar ja, ik heb ook nooit op tankers gevaren, en heb ook nog nooit 'de broeken van Bertha' gezien/van gehoord...
Ik ken zaken die dienen om wind te happen dan ook -nét als iedereen om mij heen deed- : als windhappers (hoe kómen ze erop )
Daarentegen: ook nooit gezien, dus we geloven je op je woord, hoor ! We blijven gewoon doorleren...
Maar ja, ik heb ook nooit op tankers gevaren, en heb ook nog nooit 'de broeken van Bertha' gezien/van gehoord...
Ik ken zaken die dienen om wind te happen dan ook -nét als iedereen om mij heen deed- : als windhappers (hoe kómen ze erop )
Oost, west...ook best
Re: Holland Amerika Lijn
Dankjewel Jan. Ik weet niet of het een HAL-uitdrukking was. We moeten niet vergeten dat we in charter voor de VNS voeren. In die tijd was ik niet zo geïnteresseerd in wie verantwoordelijk was voor wat.
Zou het kunnen zijn dat wij die voorzieningen van de VNS kregen? Evenals de hangmatten? En werd daarmee die vleermuis benaming geïmporteerd? Ik weet het niet. Wat ik nog wel weet is dat de HAL in een communiqué alles keurig heeft vermeld.
Wij werden verzocht, let wel verzocht, of wij belangstelling hadden een Perzische Golfreis te maken. Er werd keurig vermeld dat er extreme omstandigheden golden en dat op de vorige reis iemand daardoor was overleden. Ook werd netjes vermeld dat in de hutten geen airco zou zijn. Tja je bent jong en wilt weleens iets meemaken.....
Zou het kunnen zijn dat wij die voorzieningen van de VNS kregen? Evenals de hangmatten? En werd daarmee die vleermuis benaming geïmporteerd? Ik weet het niet. Wat ik nog wel weet is dat de HAL in een communiqué alles keurig heeft vermeld.
Wij werden verzocht, let wel verzocht, of wij belangstelling hadden een Perzische Golfreis te maken. Er werd keurig vermeld dat er extreme omstandigheden golden en dat op de vorige reis iemand daardoor was overleden. Ook werd netjes vermeld dat in de hutten geen airco zou zijn. Tja je bent jong en wilt weleens iets meemaken.....
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Holland Amerika Lijn
Nou jaaa......voor deze ene keer zal ik er dan verder geen drama van maken en ook niet in de conduite vermelden, maar maak er geen gewoonte van a.u.b. ...... ( JossieUno houdt dit soort uitdrukkingen scherp in het snotje!)Spijt me Harry dat ik blijkbaar een ongebruikelijke benaming etc.
In de " goeie ouwe tiet" op tankers van den Langen Omvaart....( d.w.z. toen ze nog met de regelmaat van de klok gezellig werden opgeblazen/in 2 braken en/of zonken bij het gassiefree maken!!! ) werden deze broeken van Bertha gebruikt om de tengen gassiefree te maken ( tengen is GEEN tikfout maar een juiste benaming van scheepsruimte die door niet oliepotten lieden ook wel tanks wordt genoemd!)
Dus om de tengen gassiefree te maken na het lossen van een bakkie prut werden de broeken van Bertha opgetuigd om de heerlijke crude geuren uit de tengen te blazen, e.e.a. gebeurt tijdens het butteren...al die zaken worden uitgelegd en zijn uitgebreid besproken op de tankers sektie.Jantje Vos toont hier regelmatig aan dattie naks van tengen af weet, maar over stoommeloochumpies kannie leuk mee lullen
Heden ten dage worden de tengen 100% gassiefree gehouden door kontinue inert gas boven de lading te houden en/of in een lege teng. ( de uitdrukking "teng" heeft een patent pending aanvraag van Snr. Pompman Wout Leurs (R.I.P.)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Holland Amerika Lijn
gr.Bas
Re: Holland Amerika Lijn
Mooie foto's. Als ik naar die luchtopname kijk dan moet ik ongemerkt denken aan het bouwpakket van de Rotterdam. Zo'n gedetailleerde luchtfoto zie je niet vaak. Ook moet ik bij de foto waarop de Rotterdam met stevige zeegang te maken heeft, denken aan de stabilisatoren van de Rijndam. Dat voelde niet lekker. Als het schip een beetje wilde rollen dan werd die beweging abrupt afgebroken.
Zo onnatuurlijk. Maar de soep bleef wel in de bordjes.
Ik ben nu zo'n kleine twee jaar lid van dit forum.
Aanvankelijk keek ik sporadisch hier en daar een beetje rond, een enkele keer wat schrijvend en nu de laatste tijd best wel vaak aan het grasduinen.
Met het stijgen der jaren, (of moet ik zeggen bij het naderen van de tijd dat je uit de vaart wordt genomen) ga ik steeds meer hechten aan de tijd die ik op de grote vaart mee heb mogen maken.
Met dat intensiever lezen kom je er ook achter wat Jos Komen (Rust in Vrede, Jos) voor een erfenis met dit forum heeft nagelaten.
Ook zie je dat het aantal van die ouwe zeevaartknakkers wel af- maar niet toeneemt. Toch mag het niet stil worden op dit forum daarom zal ik ook proberen wat bijdragen te leveren. (FWIW)
Van Harry heb ik begrepen dat mijn conduite ondanks een 'vleermuisuitglijder' nog niet in de min staat dus moet het goed komen.
Ook heb ik begrepen dat men over het algemeen de hoogwaardige intelligente filosofische discussies (of ging het om slap lullen?) niet uit de weg gaat.
Enfin we zien wel.
Zo onnatuurlijk. Maar de soep bleef wel in de bordjes.
Ik ben nu zo'n kleine twee jaar lid van dit forum.
Aanvankelijk keek ik sporadisch hier en daar een beetje rond, een enkele keer wat schrijvend en nu de laatste tijd best wel vaak aan het grasduinen.
Met het stijgen der jaren, (of moet ik zeggen bij het naderen van de tijd dat je uit de vaart wordt genomen) ga ik steeds meer hechten aan de tijd die ik op de grote vaart mee heb mogen maken.
Met dat intensiever lezen kom je er ook achter wat Jos Komen (Rust in Vrede, Jos) voor een erfenis met dit forum heeft nagelaten.
Ook zie je dat het aantal van die ouwe zeevaartknakkers wel af- maar niet toeneemt. Toch mag het niet stil worden op dit forum daarom zal ik ook proberen wat bijdragen te leveren. (FWIW)
Van Harry heb ik begrepen dat mijn conduite ondanks een 'vleermuisuitglijder' nog niet in de min staat dus moet het goed komen.
Ook heb ik begrepen dat men over het algemeen de hoogwaardige intelligente filosofische discussies (of ging het om slap lullen?) niet uit de weg gaat.
Enfin we zien wel.
Re: Holland Amerika Lijn
Grappig, die associatie had ik ook. Mijn (kartonnen) bouwpakket van de ss Rotterdam vond ik destijds zelf behoorlijk geslaagd. Alleen die reddingssloepen. Na 2 sloepen had ik zoiets van, de rest doe ik later nog wel een keer, niet dus.
Adri
Re: Holland Amerika Lijn
Goh, jij ook al? Volgens mij kwam die bouwplaat gratis bij 3 pakken kofie of zoiets, was het niet in 1959? Bij mij eindigde die in een hoop as, toen ik wilde proberen of ie wilde branden. Toen had ik het wel gehad met die kartonnen bouwplaten die meestal na verloop van tijd goed krom trokken. En de Gluton liet weer los. De eerste bouwplaten zette ik trouwens met Cellotape in elkaar. Dat had weer als nadeel dat de "gecelloteerde lassen" na enige tijd bruinig werden omdat die ouwe Cellotape kennelijk een chemische reaktie met karton aanging.
Zo had ik ook een puzzel van 1000 of misschien 2500 stukjes van de Nieuw Amsterdam. Nou, ja, bij ons was die gereduceerd tot 998 of 2498 stukjes, want er misten twee stukken. Volgens mij dateerde die uit eind jaren 30 en de romp was nog zwart (ja, het was een kleurenfoto!)
Van mijn latere plastic bouwdozen is ook geen moer overgebleven... ik sloopte de schepen eerder dan er in werkelijkheid werd gedaan
Zo had ik ook een puzzel van 1000 of misschien 2500 stukjes van de Nieuw Amsterdam. Nou, ja, bij ons was die gereduceerd tot 998 of 2498 stukjes, want er misten twee stukken. Volgens mij dateerde die uit eind jaren 30 en de romp was nog zwart (ja, het was een kleurenfoto!)
Van mijn latere plastic bouwdozen is ook geen moer overgebleven... ik sloopte de schepen eerder dan er in werkelijkheid werd gedaan
Louis
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48
Re: Holland Amerika Lijn
Emblemen voor op een blazer van muzikanten en entertainment staff. Heeft iemand op dit forum wellicht een foto van personeel in blazer met dit embleem ? Periode 1978 - 1998 Diameter is 9 cm.
Re: Holland Amerika Lijn
gr.Bas