Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jan Hendrik »

Hallo Ferry,.
Heel goed dat je het verder ook wilde uitzoeken.
Het antwoord van Capt Albert maakt het e.e.a. duidelijk.
Dank voor je moeite.
Groetjes,
Jan

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik vind het wel apart dat de varende kapitein Albert J. Schoonderbeek van de Statendam tijd over heeft voor het geneuzel met liefhebbers via een web blog en dan ook nog eens razendsnel antwoord geeft op mijn vraag. Toch wel weer een ander, duidelijk meer level headed iemand dan zo'n operettefiguur als Francesco Schettino van de Costa Concordia die liever achter de wijven aanzat.
image.jpeg
image.jpeg (262.65 KiB) 6662 keer bekeken
Het Moldavische liefje van Schettino, Domnica Cemortan

Hij is ook co-auteur van de interessante memoires van kapitein Cornelis Haagmans die 54 jaar gevaren heeft, waarvan 44 jaar bij de HAL en in die periode beide wereldoorlogen heeft meegemaakt. De moeite van het lezen waard.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Toch klopt zijn verhaal niet helemaal. In heel Nederland is geen plaats te vinden die Noordam heet. Zelf denk ik meer in de richting van de rivier de Noord. Zie ook Rijndam en Maasdam. Immers, door het graven van de Nieuwe Waterweg en weer op diepte brengen van de Noord kreeg Rotterdam een goede weg naar zee en naar het grote achterland waardoor het werd opgestuwd in de vaart der volkeren.Eén van de redenen tot het oprichten van de NASM. De Nieuwe Waterweg was al vereerd met het ss P.Calland, nu de Noord nog. Waarom de Noordam maar met één d wordt geschreven? Dat loopt en klinkt beter.
Harry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door ferryvaneeuwen »

De familienaam Noordam is een toponiem of wat precieser een herkomstnaam afgeleid van aardrijkskundige namen, zo staat het in de familienamenbank en komt veel voor in het Westland. Er moet daar ergens een 'Noordam' geweest zijn maar er is niets van terug te vinden.
Zeer veel familienamen zijn van toponiemen (aardrijkskundige namen) afgeleid. Deze namen geven aan waar men vandaan kwam (herkomstnamen), welk gebied of landgoed men bezat of beheerde, of welke huizen men al dan niet met bijhorend land in eigendom of pacht had. Bij deze laatste groep duiden de namen tevens aan waar men woonde. (Straatnummers waren immers nog niet ingevoerd!) Dit type naam wordt dan ook wel met de term 'adresnaam' van de herkomstnamen onderscheiden. Herkomstnamen gaan voornamelijk terug op namen van steden, dorpen en landen; adresnamen op microtoponiemen: namen van huizen, velden, waterlopen, straten.
image.jpeg
image.jpeg (291.48 KiB) 6615 keer bekeken
Wel is er een Fort Noordam geweest bij Zevenbergen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry schreef:Toch klopt zijn verhaal niet helemaal. In heel Nederland is geen plaats te vinden die Noordam heet. Zelf denk ik meer in de richting van de rivier de Noord.
Ferry schreef: Er moet daar ergens een 'Noordam' geweest zijn maar er is niets van terug te vinden.
Ja, heren, luister nou eens even, alles goed en wel, maar ik zit dat natuurlijk niet voor de kat zijn viool op te zoeken, hè? :-D :roll:
Een pagina terug schreef ik ...

    • Noordam is een naam in de lange rij onverklaarde familienamen. Veel mensen die Noordam heten, hebben lang gezocht naar de herkomst van die naam. Waar was een Noordam de vinden? Uiteindelijk vond iemand op een kaart uit 1712 die gemaakt was voor het Hoogheemraadschap van Delfland de naam Noort Dam. '...aan het einde van de Westgaag of de Spartelsloot onder Maasland'. Mensen die daar in de buurt geboren waren, kregen soms de naam Noordam.
[/color]
Maar waarom de HAL die naam koos ... ?
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door ferryvaneeuwen »

Oeps, een genante zaak Theo... :oops: Ik heb ff zeker zitten te pitten. Ja, het is duidelijk zo'n herkomstnaam.
louis holleman

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door louis holleman »

Theo Horsten schreef:Ja, heren, luister nou eens even, alles goed en wel, maar ik zit dat natuurlijk niet voor de kat zijn viool op te zoeken, hè? :-D :roll:
Ach Theo, het houdt je toch zeker van de (griekse) straat? Ik heb ook net weer heel "Rotterdam 650 jaar" uit lopen spitten met nul resultaat. Alleen iets over dat fort, inderdaad. En dat de eerste 3 inwoners van Rotjeknor o.a. Pijl heetten. Nou ja, zo wordt je toch nog iets wijzer 8)
En aangezien het hier toch weer de hele dag zeikt, ben ik ook maar ff achter die Waterman, Zuiderkruis en Groote Beer (met twee o's) aangegaan - weet ik tenminste weer dat ik het goed spelde :mrgreen:
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door leo-shof »

Ik vond op een ander Forum 2 oude plaatjes
Holland Ameriac Line 1.jpg
Holland Ameriac Line 1.jpg (193.38 KiB) 6472 keer bekeken
Holland America line 2.jpg
Holland America line 2.jpg (157.26 KiB) 6472 keer bekeken
de Rotterdam
Hier een link : http://www.shorpy.co...riginal#caption
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door piet admiraal »

Ik zag een paar mooie foto's van de ss. Rotterdam 4. Persoonlijk vind ik die Rotterdam de mooiste
van de 6 schepen die die naam hebben gedragen.
Ik heb van alle 6 silhouetten getekend. Kunnen jullie ook de mooiste uitzoeken.
Bijlagen
Rotterdam 1
Rotterdam 1
1. DSC07409.JPG (157.78 KiB) 6396 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door piet admiraal »

ss. Rotterdam 2
Bijlagen
2. DSC07407.JPG
2. DSC07407.JPG (132.31 KiB) 6396 keer bekeken


Plaats reactie