Pagina 101 van 210

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 03 nov 2016 13:57
door j.v.d.velde
Een reactie op de B&w Gebouwd onder licentie Ik heb er vele meegeboud bij Piet Smit jr aan de Stadionweg in Rotterdam.Het waren van die grote machinis met drie bordessen de grootste was een twaalf cilinder de kleinste was een vier cilinder ze werden in de stelplaat eerst op ge- stelt om proef te draaien ,bij het opstarten werd er een hele korte tijd geraaid ongeveer 1 minuut en dan werd alles in het carter gecon-
troleerd zoals de de krukas die werd uit geklokt dat wil zeggen dat er een klok tussen de krukwangen werd gezet.De wijzer moest dan zo blijven
staan als in het begin en ook de vul platen onder de fundatie er stonden voor elke 2 cilinders 1 turbine..Het gebeurde wel eens dat deze begon-
met rammelen door onballace, dan was het dat deze zo snel mogelijk werd stil gezet maar meestal was het te laat dan waren de schoepen er uit ge vlogen en in de Maas terecht gekomen en dat proef draaien dat duurde een hele week en soms ook langer.Het is zover ik weet één keer voor ge komen dat de motor zo heeft staan rammelen dat de fundatie helemaal uit gelubberd was daar hebben ze overmaatse fundatie bouten geplaatst Dus het kon wel eens fout gaan.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 03 nov 2016 16:27
door v+d
Dat onder licentie bouwen, leg dat eens uit svp? Werden dan de onderdelen uit Denemarken aangevoerd of werden de delen dan ook hier gegoten/gesmeed/gelast en bewerkt?

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 05 nov 2016 23:37
door Ruuth
Volgens mijn monsterboekje was mijn aanmonstering op 24-7-1963. Ik kwam van de H.Z.S.U. en mijn eerste schip was de Sloterdijk.
Die BenW's rammelden bijna uit elkaar. Er was tijdens één van de volgende reizen een 2e WTK die met een veiligheidshelm op rondliep (heel ongebruikelijk in die tijd) tegen vallende onderdelen.
Het was overigens wel een pracht gezicht die twee motoren met die ja-knikkers op het koppenbordes. Zal eens naar foto's zoeken.
Verder weinig leuke herinneringen aan dat schip.
Het gebeurde een keer dat we vanuit de Westerschelde slecht weer kregen en de aan dek gesjorde autobussen toch niet vast genoeg stonden waardoor een matroos het leven heeft gelaten.

Heb met veel interesse dit topic gelezen en mijn complimenten voor de operators, of hoe die mensen ook mogen heten die dit alles in goede banen leiden.
Groet, Ruud

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 09 nov 2016 17:21
door Jacob Bothof
Hallo oud Hallers,

Ik ben mijn zeemansloopbaan in febr. 1960 bij de HAL begonnen.
Als zoon van een kapitein binnenvaart ben ik na de lts (mach.bankw.) een jaar als motordrijver werkzaam geweest op de binnenvaart met als thuishaven Rotterdam. Omdat wij altijd moesten laden of lossen uit grote zeeschepen ben ik mij steeds meer gaan interesseren in de grote vaart, verre landen, mooie havens.
Uiteindelijk ben ik met 17 jaar en acht maanden naar de HAL gegaan waar ik als jongen op de Akkrumdijk ben begonnen, het liefste was ik gelijk naar de machinekamer gegaan maar dat was niet mogelijk ?Mijn eerste reis was van Rotterdam naar de Westkust die ik als zeer leuk heb ervaren. Wat mij erg tegen viel was dat ik gedurende de reis graag in de machinekamer zou willen kijken /praktijk opdoen. Ik was dat aan de HWTK wezen vragen, mijn verzoek werd afgewezen omdat ik als jongen bij de dekdienst was ingedeeld, dus in zijn ogen niets met techniek van doen had .(opl.lts/mach.bankw./motordrijver binnenvaart ???? Na deze reis heb ik nog twee reizen op de Westerdam gemaakt, wel in de machinekamer maar op de lijndienst Rotterdam/NY . Dit was echt niet mijn ding. Na de HAL ben ik naar Van Ommeren gegaan, waar ik binnen een jaar stoker/olieman werd .Een 3de WTK waarbij ik op wacht liep heeft me toen aangeraden om naar de machinistenschool te gaan. Gedurende een reis van 13 maanden hebben zij mij tijdens deze reis,toen een ass..WTK met studieverlof ging ass. WTK gemaakt, wat mij heeft doen besluiten om de wijze raad van de 3de WTK op te volgen. Het is dan ook de machinistenschool in Rotterdam geworden .Mijn definitieve zeemansloopbaan eindigde in 1972 als 2de WTK op pakjesboten.(Europa /zuid Amerika).
De zee blijft nog steeds aan mij trekken.

Wie was Frederik Dekker

Geplaatst: 25 dec 2016 07:59
door Ferdy
Ik ben op zoek naar informatie over mijn opa Frederik Dekker en hopelijk kom ik via 'Kombuispraat' weer een paar stappen verder.

Ook wil graag meer te weten komen over de periode dat mijn opa Frederik Dekker in dienst was bij Holland Amerika Lijn (NASM).
Hij was in dienst van 1924 tot 1926 (dagboek in mijn bezit) en voer op onderstaande schepen:
Binnendijk, Kinderdijk, Spaardam, Volendam, Warsawa.
De belangrijkste vraag is 'wie was mijn opa, wat deed hij precies aan boord, hoe was het leven op de schepen etc' zodat ik mij een beeld kan vormen.
Kan iemand mij informatie en/of adviezen geven?

Re: Wie was Frederik Dekker

Geplaatst: 25 dec 2016 08:20
door Theo Horsten (R.I.P.)
Dat zal niet meevallen, Ferdy. Negentig jaar geleden en maar twee jaar bij de Lijn gevaren ... Allereerste vraag zal zijn in welke functie hij daar voer.
Voorts denk ik dat je nog de meeste kans op succes hebt als je je wendt tot de Vereniging De Lijn. Klik HIER.
Daar vind je in elk geval bijzonderheden over de schepen waarop opa Frederik voer.

Voor de Binnendijk klik HIER
Voor de Kinderdijk klik HIER
Voor de Spaarndam klik HIER
Voor de Volendam klik HIER
Voor de Warszawa klik HIER

Veel succes!

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 19 jan 2017 11:54
door Gijsha
ArnoldW schreef:Een heel oudje. De tender "Holland" in Boulogne sur Mer.
Misschien heeft er iemand gegevens van dit schip.

Mvrgr. Arnold.

holland.jpg
Name: HOLLAND
Launched: 23/01/1902
Completed: 04/1902
Builder: JT Eltringham & Co, South Shields
Yard Number: 235
Dimensions: 446grt, 140nrt, 150.0 x 28.1 x 12.3ft
Engines: 2 x T3cyl (13, 21 & 35 x 24ins), 143nhp, 927ihp, 12kts
Engines By: GT Grey, South Shields
Propulsion: 2 x Screws
Construction: Steel
Reg Number: n/a
History:
04/1902 Holland America Line, Rotterdam, (DW Fitzgerald, manager)
24/04/1902 Registered at Boulogne
10/1904 Transferred to French subsidiary Cie Franco Hollando Américaine, Boulogne
1950 Chambre de Commerce de Boulogne
1961 Broken up
Comments: Classed as a tug/tender and based at Boulogne
14/08/1914: Requisitioned by the Marine Nationale as an Auxiliary Patrol Vessel
03/01/1919: Returned to owners
08/1939: Laid up at Boulogne
06/1940: Seized by German occupation forces & used for various duties along French coast including transporting troops and forced labour; renamed BS III for the duration
08/1944: Scuttled at St Malo
1945: Raised & repaired
1961: Broken up at Boulogne

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 19 jan 2017 14:49
door jdbvos
...gelukkig hebben we de foto's nog...

Opa Dekker

Geplaatst: 20 jan 2017 11:41
door Appiesurf
Goede morgen

Mischien kan ik U van dienst zijn. Er zullen zeker gegevens in het archief van de hal aanwezig zijn onder personeels zaken. Als U de gelegenheid heeft om het Gemeente Archief in Rotterdam tebezoeken, dan moet u vragen naar:

318 - 06 Personeel.
Documenten personeel nbr 52 Dekker - Denise (dit zijn de personeels kaarten van personeels leden) en dit zou inzcht moeten geven over wat Meneer Dekker deed en voor hoe lang. Met die data kunt uw de aanmonsterings boeken nakijken, die reis bij reis aangeven wie op welk schip voer.

De aanmonsterings boeken zijn tevinden voor de periode die U beschrijft zijn te vinden onder de inventaris nummers 382,383,384,385,386,387,388,389,390,391

De balie medewerkers kunnen U precies uitleggen hoe dat werkt.

mvg

Kapt. Albert J. Schoonderbeek
Holland America Line

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 26 jan 2017 17:29
door arij
De Nieuw Amsterdam (II) net van de helling en in de armen van de Dock Yard sleepboten. 1938.
groetjes arij.