Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hans Schild

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Hans Schild » 16 okt 2018 16:26

Een leuk idee van Roel Valbracht en Ronald Aker een boekwerk uit te geven "Varen onder stoom"

Volgende foto plaats ik hier toen we nog ass.wtk waren. De reden voor dit vrolijke tezamen zijn is niet meer bekent.
Ik was zelf in gedeeld bij de elektriciens in de dagdienst. Dit wisselde per reis. Daarna op de vrachtboten geplaatst.

Wens jullie succes (Roel Valbracht en Ronald Aker) bij het uitbrengen van "Varen onder stoom"
Bijlagen
ss Rotterdam.JPG
ss Rotterdam.JPG (47.1 KiB) 1865 keer bekeken

BartR

Bericht door BartR » 17 okt 2018 04:14

Links op de foto is volgens mij Hans Bloks

RoelofHV

Bericht door RoelofHV » 17 okt 2018 14:42

Hallo Hans,

Dat is lang geleden en deze foto heb ik ook in mijn collectie. De namen zijn overigens niet correct, behalve die van jou en mij.
Van links naar rechts:

3e wtk Hans Bloks, mijzelf en jij, 4e wtk Dirk Barnhoorn (die altijd stotterde als hij nuchter was, maar niet als hij een paar biertjes op had) en tenslotte 4e wtk Glashorster waarvan mij de voornaam ontschoten is.

Het boek 'Varen met Stoom' kun je bekijken op de website www.stoomschiprotterdam.nl waar ook uitgelegd wordt hoe je kunt intekenen. Ronald Aker en ik hebben 6 jaar aan het boek gewerkt. Voor mij is het eerste boek waarvan ik de volledige grafische lay out ontworpen en samengesteld heb.
Het is een prachtig boek geworden en de opbrengst er van is voor de Stichting behoud stoomschip Rotterdam.

Met vriendelijke groeten, Roel Valbracht

Ton Pekel
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel » 17 okt 2018 20:18

4e wtk Glashorster.. klopt ik herken hem onmiddelijk Heb gevaren met hem op de Katsedyk we waren beiden assistent. 1968/1969 Ik dacht dat hij Gerard heette, was een groot liefhebber van Neil Diamant. Had voldoende tapes in voorraad voor zijn bandrecorder.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

kabo

Bericht door kabo » 21 okt 2018 15:09

scannen0009.jpg
scannen0009.jpg (212.75 KiB) 1399 keer bekeken
scannen0006.jpg
scannen0006.jpg (207.47 KiB) 1399 keer bekeken
scannen0010.jpg
scannen0010.jpg (201.27 KiB) 1399 keer bekeken
scannen0011.jpg
scannen0011.jpg (162.3 KiB) 1399 keer bekeken
Kwartiermeester moet werkplek afstaan aan een mooie dame. Stuurlui zijn zonnetje aan het schieten op de Statendam 3.
gr.Bas

Knopenkees

Bericht door Knopenkees » 21 okt 2018 21:21

Bas, bedankt. Pracht foto´s. !

jdbvos

Bericht door jdbvos » 21 okt 2018 23:47

Ja, mooie foto's...
Bij die van het zonnetje schieten, zou Jos waarschijnlijk gezegd hebben "Laat de zon culmineren ! En verdomd: de zon ging idd door het hoogste punt..."
Greetz!
Jan DB Vos

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof » 22 okt 2018 14:10

En daarna uuuuren lang discuseren van wie was er bij benadering het dichtste bij de zon :lol:

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 okt 2018 14:25

daarna uuuuren lang discuseren etc.etc.
"Discuseren" Jacob??......eikelen, neuzelen, ouwehoeren, muggesiften, mierenneuken.....sal je misschien bedoeluh?? :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Knopenkees

Bericht door Knopenkees » 22 okt 2018 14:43

Heeft iemand wellicht foto's of afbeeldingen van de binnenvaart schepen van de NASM met de naam NASM en nummer op de kop ?
Rijnhaven NASM XI 001.jpg
Rijnhaven NASM XI 001.jpg (201.76 KiB) 1158 keer bekeken

Drentenier

Bericht door Drentenier » 22 okt 2018 15:22

Ik heb er hier: https://www.binnenvaart.eu/ een paar gevonden, Kees :wink:
NASM V Foto Archief Teun de Wit.jpg
NASM V Foto Archief Teun de Wit.jpg (80.79 KiB) 1143 keer bekeken
NASM VIII Foto Archief Jaap Koster.jpg
NASM VIII Foto Archief Jaap Koster.jpg (96.9 KiB) 1143 keer bekeken
NASM XI Foto Archief Pieter Boers.jpg
NASM XI Foto Archief Pieter Boers.jpg (162.5 KiB) 1143 keer bekeken
Groet,
Hans

Knopenkees

Bericht door Knopenkees » 22 okt 2018 18:31

Hans, bedankt ! Geweldig. Vreemd dat er van een maatschappij met ongekend veel zeevaart afbeeldingen zo weinig binnenvaart te vinden is.
Maar ja, er zal geen aparte scheepskok aan boord geweest zijn.

Ruuth

Bericht door Ruuth » 22 okt 2018 21:02

Bij het zien van al die bijdragen die ik met plezier heb gelezen, voel ik mij toch ook wel enigszins verplicht om ook een bijdrage te leveren. Mijn HAL ervaring is te vatten in het opsommen van de schepen waarop ik heb gevaren, resp. Schiedijk, met die mooie Sulzer. Sloterdijk, waar we een matroos verloren die bij slecht weer uitvarend van Antwerpen de deklast extra moest sjorren. Rijndam, een regelrechte feestboot alhoewel onze 2e er alles aan deed om de zaak netjes te houden. De Averdijk (charter VNS) waar ik Afrika reizen op heb gemaakt en ook een Perzische Golf-reis waarvan ik zal proberen een door mij bijgehouden temperatuur kaartje te plaatsen. Als het plaatsen van dat kaartje lukt, dan volgt er meer. Tenslotte de Prinses Margriet.
Als toelichting op het temperatuurkaartje wil ik vermelden dat alleen in de mess een soort ontmantelde koelkast hing die moest doorgaan voor airco.
Het zal geweest zijn in ca.1964.
Links Fahrenheit en rechts Celsius.
Perzische Golf2.jpg
Perzische Golf2.jpg (47.13 KiB) 1012 keer bekeken

jdbvos

Bericht door jdbvos » 22 okt 2018 21:57

Mk 63 graden...
ja, kan wel kloppen...dat kwam wel vaker voor...nabij de ug-ketel nog wel aardig wat hoger... (ug-ketel = uitlaatgassenketel)
Maar lees ik dat goed: temp hut (tot) 43 graden ???
Op de Zonnekerk liep de ac in de soep in Aqaba, waar het bloedjeheet was, maar wat de temp in de hutjes was, of is geweest... geen idee...
We gingen wél tropenrooster lopen (dagdienst), en sliepen op het sloependek op pallets.
Het plan was dat we nóg even wat lading moesten ophalen in de PG voor Aqaba, maar de ouwe heeft dat gecancelled ivm die ac en vanwege koelw.problemen met de humo's. Het zeewater te Aqaba had behoorlijk koorts met 39 graden
We gingen terug langs de Kaap (Schijnwerpersloot was nog gesloten), en in Verona (geloof ik) kregen we weer onderdelen. Maar toen gingen we eindelijk 'op hoes an'...
Maar in Verona voelde je al thuis: je was immers zowat op loopafstand ??
Greetz!
Jan DB Vos

Ruuth

Bericht door Ruuth » 22 okt 2018 22:22

De MK temp is gemeten op de manoeuvreerstand. Tja die huttemp. Dat was inderdaad waar we mee te maken kregen. Op het achterdek was door de bootsman en zijn mannen een provisorisch zwembad gebouwd. Maar toen we bemerkten dat de Arabische bootwerkers daar hun behoefte in deden was de pret gauw over. We hadden ventilators meegekregen (ook voor de Afrikareizen) die in de patrijspoort konden worden gemonteerd. Maar tijdens die lange ligtijden waren die meer bedoeld om te voorkomen dat je hut werd leeg gehengeld.

De pijltjes aan de bovenzijde van de grafieken geven de aankomst- en vertrekdatums.

Met de Averdijk voeren we op stoom en was je blij als je wat vacuum op de condensor kon houden met dat warme bb-water. Om wat verkoeling in de MK te krijgen hadden wij de beschikking over 'vleermuizen'. Kanvas tunnels met bovendeks vleugels om wind te vangen zodat je in de MK wat 'verfrissing' kreeg. Aangaande de wacht kan ik melden dat er bij de erg hoge temperaturen 2-op 4-af werd gelopen. Op de ree en in de havens de gewone havendienst.

Oh ja, de foto van de avatar is genomen op de Averdijk tijdens een Afrikareis. Diverse ritten in Afrika gemaakt. Motor (Matchless) verkocht in Zanzibar.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 okt 2018 02:40

Om wat verkoeling in de MK te krijgen hadden wij de beschikking over 'vleermuizen'. Kanvas tunnels met bovendeks vleugels om wind te vangen zodat je in de MK wat 'verfrissing' kreeg
Tjonge jonge....." vleermuizen".........NOOIT van gehoord :roll: ......Op tankers van de Christelijke Langen Omvaart werden in die dagen " Broeken van Bertha" genoemd.....gedachtig onze recent bij de NCBL gemonsterde Kombuisoprichter JossieUno ( R.I.P.)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie