Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gerard

ranchito.

Bericht door Gerard » 03 mei 2008 00:32

Hallo Jos, in die Ranchito waren wel heel erg nette meisjes. En niet al te veel, het was eigenlijk de enige kroeg in town waar wat (een beetje) te beleven viel. Vera Cruz was een in mijn ogen heel nette, rustige, en veilige staphaven. We vielen wel een keer met onze neus in de boter: Toen we met de Neder Elbe de haven invoeren klonk er een tromgeroffel en trompetten, en boven de havenloodsen knipte een groot licht aan en uit: ,,Cinquenta años de Carnaval". Vijftig jaar carnaval. Heb jij bij de haven in dat café ook die rare figuur gezien met zijn electrische sigarendoos? Hij daagde je uit om zijn hand te pakken, je andere hand op een koperen knop op die doos, en hij aan een slinger zwengelen. Zo joeg hij ik weet niet hoeveel duizend volt door je lijer. Voor een pot bier. Ik dacht ikke grote jongen, zal effe een potje bier verdienen. Maar na een minuut of zo op en neer springen had die patjakker toch gewonnen. Verschrikkelijk, ik weet niet wat er in die doos zat. Maar toen hij voor de tweede keer langs kwam, met een scheve grijns op zijn klep, kon ik het toch niet laten. Maar: In die tijd kon ik ongeveer honderd twintig kilo knijpen met mijn handen. Hij gaf me weer een hand, en wilde gaan zwengelen. Ik neep en neep al wat halen kon. Hij begon te kwaken en aan zijn klauw te trekken en stopte met slingeren aan dat stomme ding. Na enig aandringen haalde hij met een lange klus een pot bier haha. Vera`s Kruis, een rustige stad om rond te kuieren. Maar je bent één haven vergeten: Manzanillo, met zijn schone Indiaansen in dat cafeetje tussen de moerassen. Het plafond was van een soort bamboeplanken, daar kon je van bovenaf doorheen kijken naar onder, ik bedoel als je boven was dan......

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11179
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom » 03 mei 2008 00:58

Ai ai aiaaa, Mariachi!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3243
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders » 03 mei 2008 01:00

Hallo Gerard,

dat kastje werkte hetzelfde als een Megger aan boord om de isolatie weerstand te meten van elektrische installatie's. Hiermee kun je inderdaad een zeer hoog voltage bereiken bij een lage stroom. Later waren die kastjes wat gemoderniseerd en konden die gasten met een grote potmeter de spanning opvoeren, ik dacht slim te zijn en hield de twee elektroden tegen elkaar en er gebeurde niets. Zo zat ik al een tijdje en die vent maar lachen, maar ja op een gegeven moment wil je tch een slokje nemen, dus ik probeer heel snel die dingen los te laten, maar zo snel kun je niet zijn ik kreeg me een optater sloeg bijna met stoel en al achterover, als stroom prutser had ik beter moeten weten.
Manzanilla ken ik niet, daar kwamen we met de Poeldyk niet.

Groetjes, Jos2.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2454
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer » 03 mei 2008 03:15

Tja,die stroompjes weten wat :-D .

Heb een paar keer met een hwtk gevaren welke nogal "stroombestendig"
was :-D .

Die haalde altijd het volgende kunstje uit als er een nieuwe 2e wtk aan
boord kwam. Dan ging hij in het hoofdschakelbord staan rommelen
( 110V = ) 8) .

Als die 2e dan langskwam vroeg hij poeslief of die 2e heel even de waterpomptang aan wilde geven daar hij niet weg kon.

Zodra die 2e de waterpomptang overhandigde pakte die hwtk de 110V=
vast en sprong die 2e wel een meter de lucht in :shock: ,dan zei die
geschrokken Jezus...ik kreeg een schok....waarop die hwtk heel verbaasd
ging kijken en vroeg...hoe kan dat nou??....ik voel niks! :roll: .

Maar ja.....,het was dan ook de laatse keer dat ze hem iets aanreikten
als hij in het schakelbord stond te rommelen :lol: .

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31688
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 03 mei 2008 12:27

Ik heb zojuist meer dan 10 afbeeldingen op de vorige bladzijde aangepast om de mooie verhalen goed leesbaar te maken.
Foto's van meer dan 800 pixels breed verkleind.
Bij foto's van 800 pixels waar "stegro" achterstond, het ik het woord stegro eronder gezet.
A.U.B. hierop letten bij het plaatsen.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 24 mei 2008 11:09

Afbeelding
De Blotberg van Muller die in juni 1916 Blommersdijk werd

Afbeelding
10-10-1916

Afbeelding
11-10-1916

Afbeelding
12-10-1916

Trouwens ze hadden ook de Grangeberg overgenomen van Muller wat ook een Turrentschip was, en deze kreeg de naam Beukelsdijk


Turret Deck Ship refers to a type of late 19th century commercial ship designed to minimize Suez Canal fees that were based on deck area. These ships are characterized by a narrow 'turret deck' upon which all superstructure was built. This deck sat upon a Hull of greater width in which cargo was carried.
The vessel type is most commonly associated with a series built by William Doxford and Sons Ltd., Sunderland for trade that required Suez Canal passage. All were steam vessels and the term turret deck steamer is also commonly found.
The design lost favor after accidents, apparently associated with misuse of the space under the turret deck for heavy cargo, and was largely abandoned after the first decades of the 20th Century.
Afbeelding

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 24 mei 2008 11:09

Afbeelding
13-10-1916
Afbeelding

arendnet

Bericht door arendnet » 24 mei 2008 13:31

Met dank aan U Boat.net

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 25 mei 2008 13:55

Afbeelding
14-10-1916
Afbeelding

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 27 mei 2008 18:39

Afbeelding
21-10-1916


Afbeelding
Rijndam 1901

Afbeelding
21-10-1916
Afbeelding

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 04 jun 2008 12:40

Afbeelding
11-11-1916
Afbeelding

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 08 jun 2008 13:26

Afbeelding

Afbeelding
Maasdam 1921

Afbeelding
16-02-1955


Afbeelding
Rijndam 1951
Afbeelding

BartR
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Bericht door BartR » 15 jun 2008 08:38

Dit is het machine kamer personeel op de ss Rotterdam anno 1982. De foto is genomen op het "bordes". Dit is in de hoofdmachine kamer, waar de hoofd turbines en manouvreerstand is.
Aan personeel is geen gebrek en dan staat niet eens iedereen op de foto......

Op de Rotterdam waren drie wachten. 12-4, 4-8 en 8-12
Elke wacht had een 2e Wtk, twee 3e Wtk's, een 4e Wtk, twee Assistent Wtk's, een olieman en een stoker
Dagdienst AC had een 2e Wtk (de oudste 2e) en twee 4e Wtk's
Er waren 3 Electriciens
En verder nog diverse Indonesiche en Philipijnse crew

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3243
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders » 16 jun 2008 16:38

De HAL had in vroeger tijden ook eigen sleepboten.

America (2)

Afbeelding

NAAM Amerika (2)
BOUWJAAR 1907 BOUWNUMMER 113 BOUWWERF Adruanus Rijsdijk Papendrecht Nederland
BOUW overdracht 30-1907 BRT 69 LxBxH 17,50 x 4,40 x 2,00 DG 1,70
TYPE SCHIP Sleepboot
MACHINE 1931 1955
Triple Expansie Machine, 3 cyl PK 80 ipk
Bolnes ketel
Bolnes, 2 tew, 3 cyl PK150 rpk

Machinebouwer 1931-1995
J.H.van Capellen Bolnes Nederland Nederland
J.H.van Capellen Krimpen aan de IJsssel Nederland
N.V.Bolnes Motorenfabriek Bolnes Krimpen aan de Lek Nederland

HISTORIE
1907-1907 BATAVIER, E.Frater Smit & A.B.Schaap Groningen Nederland.
1907-1931 AMERIKA , Holland Amerika Lijn Rotterdam Nederland.
1931 nieuw ketel ingebouwd
1931-1955 AMERIKA, Kolland Amerika Lijn Rotterdam Nederland.
1955-1960 LEENDERT ARIE, N.V. L.C.N.Eerland & Zn.Krimpen aan de Lek Nederland.
1960-1962 LEENDERT, N.V. L.C.N.Eerland & Zn.Krimpen aan de Lek Nederland.
1962-1972 EERLAND 8, N.V. L.C.N.Eerland & Zn.Krimpen aan de Lek Nederland.
1972- naar Engeland verkocht.

Groetjes, Jos2.

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3243
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders » 16 jun 2008 17:55

Dam (1)

Afbeelding

BOUWJAAR 1889 BOUWNUMMER 606 BOUWWERF L. Smit & Zoon Kinderdijk Nederland BRT 15 - LxBxH 16,90 x 3, 60 x 1,62 DG
TYPE SCHIP Sleeepboot
MACHINE Compound, 2 cyl, PK 85 ipk - Machinebouwer L.Smit & Zonen Kinderdijk Nederland
HISTORIE
1898-1914 DAM, Holland Amerika Lijn Rotterdam Nederland.
1914-1922 AND, N.V.Wilton Scheepswerf & Machinefabriek Rotterdam Nederland.
1922-1924 HENDRIK, W.Kooren & R.Dekkers Rotterdam Nederland.
1924-IDA II, R.Dekkers Rotterdam Nederland.

De foto's en informatie is afkomstig van de Stegro CD, NASM - Holland Amerika Lijn, als er bezwaar tegen is dan verwijder ik ze weer.

Groetjes, Jos2.

Gebruikersavatar
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Bericht door henkie » 16 jun 2008 19:19

Hallo Jos2 en andere HAL liefhebbers

Hier een foto uit vervlogen tijden
deze komt uit een boekje over de HAL ( zo was het )

Afbeelding
groet
Henk
scheepsnostalgie

Plaats reactie