Pagina 60 van 71

ss Nieuw Amsterdam

Geplaatst: 03 aug 2015 23:08
door NicoRos
De bijlage NA 1a.jpg is niet meer beschikbaar
Ik ben op zoek naar kritische kenners van de NA 1938, die willen meekijken bij de bouw.
De bedoeling is dat dit 1:200 model van zoveel mogelijk details wordt voorzien.

Is iemand in bezit van een duidelijke luchtfoto van het achterschip ?
16c.jpg
16c.jpg (86.1 KiB) 3626 keer bekeken
Groeten,
Nico

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 19 sep 2015 22:03
door wilco
Hallo,

Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over dit kompas?

Alvast erg bedankt voor de reacties.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 20 sep 2015 01:40
door Jaap van Dorp
kompasis een pensioneerings kadootje, ik heb met Spierens gevaren toen hij oudste tweede was , peul van vent, helaas overleden.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 08:52
door piet admiraal
Moerdijk

Ik zag enkele onderwerpen terug een foto van der Moerdijk voorbijkomen.
Het waren schepen die volgens mij tot de laatsten behoorden van de vrachtvloot van
de HAL.
Het waren prachtige schepen om te zien. Een prachtig uitwaaierende boeg en
een mooi dekhuis.
Zelf maak ik waterlijn silhouetten van schepen en ook de Moerdijk heb ik uitgebeeld.
Bij deze laat ik zien wat een prachtige lijn het schip had.

Gr.

Piet Admiraal.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 09:58
door louis holleman
Volgens mij was die Moerdyk (let op de Y i.p.v. IJ) een vergroot G-schip. Mijn eerste bootje was de Gaasterdyk. Net zo mooi maar van dichtbij iets minder. Er waren van allerlei dekplaten hele stukken weg, gescheurd, afgebroken. Het verhaal was dat dat door het trillen kwam, en trillen kon ze 8) Of dat bij de Moerdyk ook het geval was, is me onbekend.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 13:43
door Jos Linders
Als ik kijk in de vlootlijst van de HAL wordt de naam van de moerdyk 1 dus geschreven met een "Y" en van de latere moerdijk 1965-1973 geschreven met "IJ" Op die laatste heb ik zelf zo'n twee jaar gevaren als vierde en derde WTK van trillen is mij niets gebleken in die tijd. Het was inderdaad het laatste conventionele schip gebouwd voor de HAL. Daarna kwamen die container bakken en LASH schepen.
Moerdijk voor anker (Medium)_edited (1024 x 782).jpg
Moerdijk voor anker (Medium)_edited (1024 x 782).jpg (117.6 KiB) 3229 keer bekeken
Groetjes, Jos Linders.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 13:44
door hondasevenfifty
De Moerdijk was een mooi schip net ietsje langer dan de G schepen,als leerling heb ik er de laatste reis opgemaakt ,daarna is het schip verkocht naar Portugal.
trillen viel wel mee de laatste reis nog met 1 cilinder minder gevaren,Kaptein was denk ik Baks en 1ste stuurman was Appie Mulder een fijne vent , tweede van Lanschot Hubrechts.
2 reizen gemaakt naar de Westkust USA /Canada , 9 april 1973 afgemonsterd en daarna naar de Veendam gestuurd.
Omdat er veel containers aan het denk stonden ging het bitumen op het dek kapot , plywood eronder op de hoeken hielp wel maar beter werd het er niet van .
de luik hoofden waren volgens mij ook maar 39 voet lag, maar dat weet ik niet meer zeker. koelruimen en een zware spier en dieptanks.

Hans de Haan

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 13:48
door hondasevenfifty
nog een m.s. Moerdijk

Hans

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 18:03
door piet admiraal
De Moerdyk had nog een aantal zusterschepen. De Grotedyk, Gorredyk en Grebbedijk
zagen er nagenoeg identiek als de Moerdyk.
De "ij" is later veranderd in "y" omdat de internationale wereld de ij niet gebruikten
zoals wij in Nederland dat doen.
Ook de gele band op de romp is later verdwenen. Dat zal wel uit financieel oogpunt zijn
gebeurd.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 18:15
door louis holleman
Zusterschepen wil ik de G-schepen niet noemen. Die waren begin jaren 60 gebouwd, ik meen de Gaasterdyk als eerste, in 1960.
De Moerdyk was van 65, een zelfde soort ontwerp maar een tikkie groter. Bij die Moerdyk is het toen ook gebleven.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 21:05
door Ton Pekel
Een tijd gezamenlijk met Jos Linders op de Moerdyk gevaren en ook nog (later) op een G-schip Het verschil was dat de Moerdyk 4 meter langer was en 1 mtr breder. Ook had de Moerdyk meer koel- en vrieskamers voor fruit en bv vlees. Het vermogen was hoger 14.000 pk tov een G-schip 10.400 pk. G-schepen hadden gelijkstroom en de Moerdyk wisselstroom. De accommodatie was veel luxer op de Moerdyk, hutten hadden per 2 tussengebouwd een douche en toilet en dat was bij de G-schepen onbekend. Ook de indeling was anders. En inderdaad, kan me geen trilling herinneren ook niet op het G-schip (Grebbedyk) Een ding kan ik mij goed herinneren, de kaapstander e-motor werd via een toen "nieuw" systeem (een proefmodel) aangestuurd met twee grote triacs. Als bij "voor en achter" daarmee te veel gespeeld werd door de dekjongens dan vlogen de triacs eruit. Stond naast de schakelkast in de stuurmachinekamer een grote doos met veel nieuwe triacs. Ik weet dat goed want ik heb 3 reizen gemaakt op de W-kust als 4e wtk in de dag dus bij de HAL was dat ook de elektricien functie erbij doen. Moerdyk was een fijn schip met steeds weer een goede ploeg en een voortvarende en gezellige "personeelsvereniging" Altijd op de thuisreis zo op de hoogte van Los Angeles een BBQ en kermis op het accommodatie dek..... heel gezellig. Ik dacht dat Jos toen de voorzitter was van de club.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 30 sep 2015 21:08
door C.Donner
zelden zon mooi beesie gezien als deze pluizebal.... :-D
Grtn cornelis

Afbeelding

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 01 okt 2015 00:13
door louis holleman
Ton Pekel schreef:En inderdaad, kan me geen trilling herinneren ook niet op het G-schip (Grebbedyk)
Nou waren er 2 G-schepen met een MAN en 2 met een Hotlo. De Gaasterdyk had een Hotlo. Zou het trillen daarmee te maken gehad hebben?

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 01 okt 2015 00:47
door Jos Linders
Heb op diverse G-boten gevaren (alleen kustreisjes) en heb op geen enkele iets gemerkt van overmatige trillingen. De enige waarop ik uit mijn voegen gerammelt ben is de Atlantic Star en dat was voor dat die lelijke sponsons er aan zaten.
Atlantic Star (1024 x 602).jpg
Atlantic Star (1024 x 602).jpg (80.22 KiB) 3031 keer bekeken
Groetjes, Jos Linders.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 01 okt 2015 08:26
door v+d
Een Hotlo rammelt echt een schip niet uit elkaar :-D, zoiets komt alleen voor als de constructie van de motor-fundatie in het schip niet goed is.
Wel waren er bij Hotlo's en overigens alle grote diesels z.g.n. kritische toerentallen ( bij de Koningswaard, 72 omw/min), daar moest je dus uit blijven.
Dat was overigens alleen lastig bij een rivier op sjokken onder loodsaanwijzingen verder geen probleem, een paar klapjes er boven of eronder blijven.

Re: Holland Amerika Lijn

Geplaatst: 09 okt 2015 17:50
door piet admiraal
De Moerdyk was een van de mooiste vrachtschepen van de HAL. Ik heb een silhouet tekening van haar
gemaakt.