Scheepsaverijen
Re: Scheepsaverijen
Ik kreeg ook deze foto's van Hanneke de Zaaijer.
All the best
Jos
Het op 1 maart 1949 gestrande Zweedse ss. 'CABanck' uit Helsingborg op het strand van Bloemendaal. Voor de volledigheid deze foto eerder geplaatst door Gerrit op dit topic.
All the best
Jos
Het op 1 maart 1949 gestrande Zweedse ss. 'CABanck' uit Helsingborg op het strand van Bloemendaal. Voor de volledigheid deze foto eerder geplaatst door Gerrit op dit topic.
Re: Scheepsaverijen
Had deze reportage er in april 2008 ook opgezet maar zonder film dan, maar zal door opruiming van het forum doordat de uploads kruisje waren geworden zijn verwijderd.
Hier een filmpje te downloaden van de Faustus waar je ziet dat de reddingsboot de bemanning van boord haalt.
Wel op het oranje download tikken dus niet op die andere.
Hier de uitspraak van de Raad voor Scheepvaart over de stranding van de Faustus.
Re: Scheepsaverijen
De Prins der Nederlanden van de KNSM liep op 31 augustus 1966 op een rots bij het eiland Flores dat behoort bij de Azoren. Het liep wat beter af dan het geval met de Costa Concordia, maar als je het verhaal leest dringt de parallel zich wel op. Een kapitein die zijn passagiers wilde plezieren en een rotsformatie die niet op de kaart stond
Bijgaand één van de vele krantenartikelen uit die tijd. Ik weet niet of deze aanvaring op het forum al eens aan de orde is geweest; ik heb er nog niets van kunnen vinden, noch over een eventueel onderzoek en de nasleep daarvan.
Groeten, Paul G.
Bijgaand één van de vele krantenartikelen uit die tijd. Ik weet niet of deze aanvaring op het forum al eens aan de orde is geweest; ik heb er nog niets van kunnen vinden, noch over een eventueel onderzoek en de nasleep daarvan.
Groeten, Paul G.
Re: Scheepsaverijen
Om op de Metula terug te komen, HIER staat het verhaal van Jack Minneboo die destijds ter plaatse aanwezig was.
Re: Scheepsaverijen
Adelfotis II
20 January 1963 Adelfotis II
This ship was running for shelter in the Tyne in a force nine when she struck the Black Midden Rocks and then rebounded and was swept across the harbour grounding at Herd Sands. Massive waves drove her 300 yards along the sands in the following few hours. In danger of capsizing, and with tugs and lifeboats unable to get near, the Mayday call sent out by the Greek crew was answered by both the South Shields and Sunderland Volunteer Life Brigades.
A line was fired to the ship by rocket and, within two hours, all of the 23 crew members and one small dog were rescued. This was a very difficult rescue because of the terrible weather conditions; some Brigadesmen had to act as human anchors to prevent the equipment being blown out of the ground. Some went into the waves tied to safety lines to pull the crew to the shore. The beached Adelfotis II was a draw to the public and it was agreed by the two Brigades that there was an opportunity to use the wreck for publicity for much needed recruits. On a cold but calm 23 February a public re-enactment of the rescue took place and drew large crowds. The brigades used the rocket equipment and each took off two ‘survivors’ by breeches buoy; these were volunteers from a local Sea Scout Troop.
Hier een video van de redding van de bemanning van de Adlefotis II
Hier op wrecksite meer over de Adlefotis II
20 January 1963 Adelfotis II
This ship was running for shelter in the Tyne in a force nine when she struck the Black Midden Rocks and then rebounded and was swept across the harbour grounding at Herd Sands. Massive waves drove her 300 yards along the sands in the following few hours. In danger of capsizing, and with tugs and lifeboats unable to get near, the Mayday call sent out by the Greek crew was answered by both the South Shields and Sunderland Volunteer Life Brigades.
A line was fired to the ship by rocket and, within two hours, all of the 23 crew members and one small dog were rescued. This was a very difficult rescue because of the terrible weather conditions; some Brigadesmen had to act as human anchors to prevent the equipment being blown out of the ground. Some went into the waves tied to safety lines to pull the crew to the shore. The beached Adelfotis II was a draw to the public and it was agreed by the two Brigades that there was an opportunity to use the wreck for publicity for much needed recruits. On a cold but calm 23 February a public re-enactment of the rescue took place and drew large crowds. The brigades used the rocket equipment and each took off two ‘survivors’ by breeches buoy; these were volunteers from a local Sea Scout Troop.
Hier een video van de redding van de bemanning van de Adlefotis II
Hier op wrecksite meer over de Adlefotis II