VNS
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: VNS
Gebouwd bij: C.v.d.Giessen, Krimpen a/d IJssel
BRT/DWT: 8.329/10.961
Voortstuwing: B&W diesel, 9.000 apk
VNS 1956 - 1970 Giessenkerk
Nedlloyd 1970 - 1975 Giessenkerk
Mercury River Inc.,Panama 1975 - 1977 MercuryRiver
Pacific Intern. Lines ,Singapore 1977 - 1983 Kota Serajah
Gesloopt 1983Gadani Beach, Pakistan
De naam van de ''Giessenkerk" zouoorspronkelijk "Onderkerk" worden. Op verzoek van de werf Van der Giessen omte vieren dat dit het eerste schip van de VNS was dat daar was besteld is denaam gewijzigd in "Giessenkerk". Uiteraard stonden daar naar de VNS watdouceurtjes tegenover.
Ook had de werf wat aardigheidjes aangebrachtzonder overleg. Zo waren in de hutten van de officieren bijvoorbeeld gratisverlaagde plafonnetjes aangebracht. De inspectie vond dat echter te veelweelde voor haar officieren, zodat dit luxe gedoe weer moest wordenverwijderd.
De Giessenkerk was het overgangsschip van deO-boten naar de Zonnekerk. De Ommenkerk was dat naar de Zaankerk.
BRT/DWT: 8.329/10.961
Voortstuwing: B&W diesel, 9.000 apk
VNS 1956 - 1970 Giessenkerk
Nedlloyd 1970 - 1975 Giessenkerk
Mercury River Inc.,Panama 1975 - 1977 MercuryRiver
Pacific Intern. Lines ,Singapore 1977 - 1983 Kota Serajah
Gesloopt 1983Gadani Beach, Pakistan
De naam van de ''Giessenkerk" zouoorspronkelijk "Onderkerk" worden. Op verzoek van de werf Van der Giessen omte vieren dat dit het eerste schip van de VNS was dat daar was besteld is denaam gewijzigd in "Giessenkerk". Uiteraard stonden daar naar de VNS watdouceurtjes tegenover.
Ook had de werf wat aardigheidjes aangebrachtzonder overleg. Zo waren in de hutten van de officieren bijvoorbeeld gratisverlaagde plafonnetjes aangebracht. De inspectie vond dat echter te veelweelde voor haar officieren, zodat dit luxe gedoe weer moest wordenverwijderd.
De Giessenkerk was het overgangsschip van deO-boten naar de Zonnekerk. De Ommenkerk was dat naar de Zaankerk.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: VNS
Henk bedankt voor de info. De naamgeving van de Giessenkerk is duidelijk. Op zicch wel apart. Misschien hadden de werf en de VNS wel gemeenschappelijke commissarisen. Geen Howaldtskerk e.d.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: VNS
Inderdaad !.
Dit van de "Giessenkerk" had ik ook nog nooit iets van gehoord of gelezen.
Learning all the time...……………...
m.v.g., Roy
Dit van de "Giessenkerk" had ik ook nog nooit iets van gehoord of gelezen.
Learning all the time...……………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: VNS
Deze tekening vind ik mooier...
Fijn schip...
En een prachtreis in de ScanDutch… Hele mooie trips gemaakt in Bangkok en in Japan, dankzij het organisatietalent van 2e strm Niek Helmer
Was wel meteen blut met die reis, maar ik koester de herinneringen nog steeds.
Fijn schip...
En een prachtreis in de ScanDutch… Hele mooie trips gemaakt in Bangkok en in Japan, dankzij het organisatietalent van 2e strm Niek Helmer
Was wel meteen blut met die reis, maar ik koester de herinneringen nog steeds.
- Bijlagen
-
- waalekerk plan.jpg (86.54 KiB) 5957 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: VNS
Even wat vraagjes aan de echte V.N.S. kenners.
Wie weet wanneer de kiellegging van de "Leiderkerk" was ?. Dit moet begin 1958 geweest zijn. Als we niet uit deze vraag komen zal ik de Gusto club eens vragen, maar dit is de 1e poging.
Ook nergens te vinden; het aantal laadbomen, winches en de capaciteit in tonnen SWL van de "Zonnekerk" en de "Zaankerk".
Wie, o wie heeft het antwoord op deze prangende vragen ?
B.v.d., m.v.g., Roy
Wie weet wanneer de kiellegging van de "Leiderkerk" was ?. Dit moet begin 1958 geweest zijn. Als we niet uit deze vraag komen zal ik de Gusto club eens vragen, maar dit is de 1e poging.
Ook nergens te vinden; het aantal laadbomen, winches en de capaciteit in tonnen SWL van de "Zonnekerk" en de "Zaankerk".
Wie, o wie heeft het antwoord op deze prangende vragen ?
B.v.d., m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: VNS
Hallo Roy.
Zo te zien denk ik 18 laadbomen.
Foto komt van Stadsarchief Rotterdam collectie A.Groeneveld.
Groet Bob,V.
Zo te zien denk ik 18 laadbomen.
Foto komt van Stadsarchief Rotterdam collectie A.Groeneveld.
Groet Bob,V.
- Bijlagen
-
- NL-RtSA_4121_668.jpeg Zonnekerk.jpeg (136.14 KiB) 5679 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: VNS
Dag Bas en Bob,
Deze gegevens van de Z-kerk heb ik wel, maar het gaat op de datum van de kiellegging.
Wat de 18 bomen betreft, daar kom ik wel in mee, maar er zijn ook nog eens 2 zware spieren en dan kom je op 20 laadbomen en 18 winches uit. Maar wat was de capaciteit in tonnen SWL ?.
Om het laadgerei direct één op één over te nemen op een "Ommenkerk" of "Giessenkerk" vind ik te onzeker / vaag. De L-kerk serie had de 2 achterste laadbomen weer niet en hadden een lichtere hijscapaciteit.
Kortom, we zijn er nog niet uit.
m.v.g., Roy
Deze gegevens van de Z-kerk heb ik wel, maar het gaat op de datum van de kiellegging.
Wat de 18 bomen betreft, daar kom ik wel in mee, maar er zijn ook nog eens 2 zware spieren en dan kom je op 20 laadbomen en 18 winches uit. Maar wat was de capaciteit in tonnen SWL ?.
Om het laadgerei direct één op één over te nemen op een "Ommenkerk" of "Giessenkerk" vind ik te onzeker / vaag. De L-kerk serie had de 2 achterste laadbomen weer niet en hadden een lichtere hijscapaciteit.
Kortom, we zijn er nog niet uit.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................