VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Willem Oldenburg

Re: VNS

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi VNS-ers en gasten

Hier nog een oudje de "Aagtekerk" uit 1915:
Aagtekerk 1915 1.jpg
Aagtekerk 1915 1.jpg (129.81 KiB) 3187 keer bekeken
Boven: de Aagtekerk:

Gegevens:
Name: Aagtekerk
Imo 1143081
Owner: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Gross tonnage: 8049 GT
Length: 144,77 m - Beam: 18,53 m
Home port: 's-Gravenhage
Flag: Nederlands
Build: 1915 als Heilbronn - 1920 Eastminster Abbey - 1922 Aagtekerk - 1922 Oostkerk
Yard: Howaldtswerke A.G. - Kiel/Duitsland - Yard no: 586
Engine: Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 4400 PS / Speed: 12 kn
Type: vrachtschip
Gesloopt: 10-06-1932 te Yokohama/Japan.

Groetjes Willem

Willem Oldenburg

Re: VNS

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi VNS-ers en gasten

Hier de gegevens en historie van de "Grootenkerk" uit 1923:

Afbeelding

Boven: Grootekerk na 1933, verlengd en met een Maiersteven.

Gegevens:
Name: Grootekerk
Imo: 5606011
Call sign: NVGC - na 1934 PELC
Owner: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Gross tonnage: 8352 GT
Length: 137,15 m - na 1934 145,32 m - Beam: 17,77 m
Home port: 's-Gravenhage
Flag: Nederland
Build: 1923 als Grootendyk (NV Nederlandsche Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij - Rotterdam - HAL) - 1931 Grootenkerk (VNS) - 1933 verlengd en een Maiersteven - 1940 in beheer gegeven van Phs. van Ommeren Ltd - London/UK
Yard: NV Scheepsbouw Maatschappij "Nieuwe Waterweg" - Schiedam/NLD - Yard no: 114
Engine: 3 Brown stoomturbines / Power: 4000 PS - na 1934 5000 PS / Speed: 13 kn - na 1934 14,5 kn
Type: vrachtschip.
Grootendyk.jpg
Grootendyk.jpg (124.79 KiB) 3025 keer bekeken
Boven: als Grootendyk (HAL).

Historie:
Op 23 Feb. 1941 sloeg ook het noodlot toe voor de "Grootekerk" (kapitein B.A. Veen) met een 52 koppige bemanning was ze onderweg van Swansea (18 Feb) via Freetown naar Britsh West Indies.
Ze werd die dag ondekt door de "U-123" met als commandant Kptlt: Karl-Heinz Moehle, de "U-123" achtervolgde het schip diverse uren, maar kon niets uitrichten, omdat het schip zigzagde. Helaas om 20.00 uur draaide ze zuidwaarts en slowed down.
Om 23.25 uur vuurde de "U-123" haar 1ste torpedo maar miste, maar op 24 Feb. om 00.53 uur vuurde ze een 2de torpedo en deze sloeg in en stopte het schip.
Om 01.05 uur werd het genade schot afgevuurd, maar deze torpedo was een oppervlakte loper en tot overmaat van ramp raakte ze de "Grootekerk" percies op de plek aan de oppervlakte, waar haar bemanning bezig was om met de reddingsboten het schip te verlaten.
Er waren 52 koppen aan boord, niemand overleefde deze ramp, 18 Nederlandse en 34 Chinese bemanningsleden kwamen om.

U-123 - Kptlt: Karl-Heinz Moehle:

Afbeelding

Bracht 21 schepen tot zinken, waaronder de Boekelo en Grootekerk uit Nederland.
Van 6 Okt. 1940 t/m 17 April 1941 had hij het commando over de "U-123" en droeg toen het commando over aan Kptlt: Reinhard Hardegen. De "U-123" werd een van de succes volste U-boten in WO II.
Van Juni 1941 tot het einde van de oorlog was hij commandant van het 5de flottielje U-boten en basiscommandant van Kiel.
Hij overleefde de oorlog en overleed op 17 Nov. 1996 op 86 jarige leeftijd.

Groetjes Willem
Willem Oldenburg

Re: VNS

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi VNS-ers en gasten

Hier een paar foto's van de "Giessenkerk" uit 1956:
Giessenkerk 4.jpg
Giessenkerk 4.jpg (155.65 KiB) 2818 keer bekeken
Boven: de "Giessenkerk" op het Noordzeekanaal.

Afbeelding

Boven en onder: de "Giessenkerk".

Afbeelding

Afbeelding

Boven: "Giessenkerk in charter voor de KJCPL met bij behorende postzegel in de schoorsteen.

Gegevens:

Name: Giessenkerk
Imo: 5130496
Call sign: PEIY
Owner: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij NV - 's-Gravenhage/NLD
Gross tonnage: 8329 GT
Length: 151,00 m - Beam: 19,00 m - Draft: 8,95 m
Home port: 's-Gravenhage
Flag: Nederlands
Build: 1956 als Giessenkerk (VNS) - 1970 Giessenkerk (Koninklijke Nedlloyd NV) - 1975 Mercury River - 1977 Kota Serajah
Yard: c. van der Giessen & Zn Scheepswerven NV - Krimpen a/d IJssel/NLD - Yard no: 780
Engine: B & W diesel, 8 cyl, 2 tew / Power: 9000 PS / Speed: 17 kn
Type: vrachtschip met pass. accommodatie voor 12 passagiers - 40 bemanningsleden
Gesloopt: 14-02-1983 te Gadani Beach/Pakistan.

Afbeelding

Boven en onder: als "Kota Sejarah" - PIL - Pacific International Lines PTY Ltd - Singapore.

Afbeelding

Groetjes Willem
AnneKJ

Re: VNS

Bericht door AnneKJ »

Hallo Willem.

Mooie fotos. Weet jij waarom de Giessenkerk, Koudekerk, Kloosterkerk en de 4 Wono's na 1970 naar de KJCPL zijn gegaan.

Grt.

Anne
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong »

Niet alleen die, maar ook de Schiekerk (Straat Fresco) en Servaaskerk (Straat Forcados) hebben van 1973-1977 gevaren voor de KJCPL.

Heb nooit geweten waarom.

8)
AnneKJ

Re: VNS

Bericht door AnneKJ »

Hallo Jur,

Inderdaad, die was ik vergeten. Ook de "Sloterkerk" (NTPM) ging die kant op.

Grt.

Anne
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na 1970 werd het allemaal Nedlloyd en HBT, alleen de KJCPL bleef nog een aantal jaren apart functioneren.
Voor velen was deze fusie in 1970 een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Nederlandse Christelijke Koopvaardij.
All the best
Jos
AnneKJ

Re: VNS

Bericht door AnneKJ »

Jos

Inderdaad, ik heb het zelf meegemaakt, dat was het begin van het einde. IK ben in 1970 overgestapt naar HBT. Maar dat hebben ze ook vakkundig om zeep geholpen. Ik heb net dat boekje van drs. P.N. Joon gelezen. Als ik hem mag geloven hadden ze daar van de trampvaart weinig kaas gegeten. Ik heb daar hoofdzakelijk op de tankers gevaren, maar dat was na einde contract bij Shell en Stolt ook afgelopen. Maasbree en Maasbracht hebben volgens mij alleen maar geld gekost.

Grt.

Anne
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Anne,
ik zat destijds bij Triton, dochter van de KRL.
Op deze bulkfietsen kreeg ik destijds 17 % tantième over mijn jaarsalaris, winstdeling dus.
Dus van HBT werd ik helemaal niet vrolijk en ik was dan ook snel verdwenen. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VNS

Bericht door Harry G. Hogeboom »

winstdeling dus.
Tjaaa...teug'nwoordig hebben de aandeelhouders een donderse hekel om "winst te delen"....ze willen wel " alle lasten eerlijk delen".......JIJ een beetje meer dan ik :roll: ...ut zouwuh haast Griekuh kennuh weezuh!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie