VNS
Re: VNS
Die op de Zonnekerk, bedoel je ?
...ik zou het echt niet meer weten...maar als je hem herkent, zal dat hem wel zijn...
En het erge is: ik had van bijna alle schepen waarop ik voer bemanningslijsten bewaard...maar om eoa idiote reden zijn ze bijna allemaal verdwenen...
Duzzz...het beetje wat ik nog heb, zit nu mooi, in van die 'hulsbladen', in snelhechtmapjes, ordners of multomappen
Van de Zonnekerk heb ik trouwens wat meer plaatjes van de bemanning.... Niet zozeer mijn verdienste, maar we hadden een hofmeester die als hobby fotografie had, en die maakte de wereld plaatjes aan boord waarvan je 1 a 2 dagen later de afdrukjes bij hem kon kopen (een duppie of zo per stuk). Deze hofmeester (en chef kok) Wat namen die me te binnen schieten (mede dankzij foto-benamingen)
kapt Gerritsen (??), 1e strm Wennis of Hennis, 2e strm Teun Stok ??, 3e strm Gerard Kins, hwtk Faber, 2e wtk Willem Grooteboer, 3e wtk Piet Huybrechtse, ll wtk Louitje ??, en verder weet ik het niet meer....
Maar gelukkig hebben we, dankzij de hofmeester, de foto's nog...
...ik zou het echt niet meer weten...maar als je hem herkent, zal dat hem wel zijn...
En het erge is: ik had van bijna alle schepen waarop ik voer bemanningslijsten bewaard...maar om eoa idiote reden zijn ze bijna allemaal verdwenen...
Duzzz...het beetje wat ik nog heb, zit nu mooi, in van die 'hulsbladen', in snelhechtmapjes, ordners of multomappen
Van de Zonnekerk heb ik trouwens wat meer plaatjes van de bemanning.... Niet zozeer mijn verdienste, maar we hadden een hofmeester die als hobby fotografie had, en die maakte de wereld plaatjes aan boord waarvan je 1 a 2 dagen later de afdrukjes bij hem kon kopen (een duppie of zo per stuk). Deze hofmeester (en chef kok) Wat namen die me te binnen schieten (mede dankzij foto-benamingen)
kapt Gerritsen (??), 1e strm Wennis of Hennis, 2e strm Teun Stok ??, 3e strm Gerard Kins, hwtk Faber, 2e wtk Willem Grooteboer, 3e wtk Piet Huybrechtse, ll wtk Louitje ??, en verder weet ik het niet meer....
Maar gelukkig hebben we, dankzij de hofmeester, de foto's nog...
- Bijlagen
-
- Zonnekerk - 2ewtk Willem Grooteboer en llwtk Louis makreeltjes bakken.jpg (158.2 KiB) 2906 keer bekeken
-
- Zonnekerk - 3ewtk Piet Huybrechtse en ik makreeltjes vangen bij Tanga.jpg (115.63 KiB) 2906 keer bekeken
-
- Zonnekerk - bbq 1.jpg (151.15 KiB) 2906 keer bekeken
-
- Zonnekerk - bbq 2.jpg (143.38 KiB) 2906 keer bekeken
-
- Zonnekerk - makreeltjes eten 2.jpg (143.31 KiB) 2906 keer bekeken
-
- Zonnekerk - makreeltjes eten.jpg (194.03 KiB) 2906 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: VNS
SPAARNEKERK (1962) gebouwd bij P Smit Jr Rotterdam gesloopt 1984 te Kaoshung
nieuwe waterweg 1968
Re: VNS
Mooi schip....
Heb er m'n langste reis mee gemaakt, met de verlengde versie, die ik overigens ook zeer fraai vond...
Mooie herinneringen...letterlijk (bijna) 2 x de wereld rond in 11 mnd...
...schijthuisplein...geen plafonds, en de welbekende kopspiegellampen, in de mk (en ook aan dek ??) de welbekende HPL-lampen, die blauwpaars opstartten en dan langzaam naar fel wit (beetje blauwachtig) oplichtten...
Ik meen dat het dekgerei van Smit-Slikkeveer was ipv de eveneens bij Piet Smit (jr !) gebouwde Zonnekerk, die Thomas Bedrieger ( Thomas B Thryge {of Tryge}) had, maar weet dat niet meer zeker...
Ik was destijds de 5e wtk: dagdienst als elec en invaller cq "vliegende kiep"
Hier een fotootje bij 2e aankomst NewYork, waar nét de winter was ingevallen. Je zou het niet zeggen, maar het was roetkoud: zo'n -10 of -15 of zo...
Een leuk fotootje, zie ik nu...de stelgei op één van de opgelaste stelgei-ogen, een nog loshangende werkgei, en het grote werkgei-oog aan de versterkte verschansing... en de wartels van de overloper (tóch ?)
Toen we een dag of 2, 3 later weer vertrokken zagen we achter de Brooklynbrug het ijs al de rivier afkomen, en een 6 uurtje later liepen we alweer in halfwit: zo dichtbij een heel ander klimaat...
En een dag later lazen we in de Oceaanpost dat NewYork geteisterd werd door 1 van de zwaarste sneeuwval "ooit", en alles zowat plat lag....
Mooi op tijd de pleiterik gemaakt.... En hier een tijdje later (of ervoor) onder andere bootjes laden in Keelung of Kaohsiung op Taiwan, om die dan ook weer richting oost te verplaatsen...
Oost, altijd oost....: vanwege 'de klok' een nacht minder slapen, en om het goed te maken een dag langer werken (want de datumgrens betekent altijd 2 x een werkdag, en NOOIT 2 x een weekenddag) Tenzij je westwaarts over de datumgrens ging: dat viel ALTIJD in het weekend, en was het na zaterdag meteen maandag...
Heb er m'n langste reis mee gemaakt, met de verlengde versie, die ik overigens ook zeer fraai vond...
Mooie herinneringen...letterlijk (bijna) 2 x de wereld rond in 11 mnd...
...schijthuisplein...geen plafonds, en de welbekende kopspiegellampen, in de mk (en ook aan dek ??) de welbekende HPL-lampen, die blauwpaars opstartten en dan langzaam naar fel wit (beetje blauwachtig) oplichtten...
Ik meen dat het dekgerei van Smit-Slikkeveer was ipv de eveneens bij Piet Smit (jr !) gebouwde Zonnekerk, die Thomas Bedrieger ( Thomas B Thryge {of Tryge}) had, maar weet dat niet meer zeker...
Ik was destijds de 5e wtk: dagdienst als elec en invaller cq "vliegende kiep"
Hier een fotootje bij 2e aankomst NewYork, waar nét de winter was ingevallen. Je zou het niet zeggen, maar het was roetkoud: zo'n -10 of -15 of zo...
Een leuk fotootje, zie ik nu...de stelgei op één van de opgelaste stelgei-ogen, een nog loshangende werkgei, en het grote werkgei-oog aan de versterkte verschansing... en de wartels van de overloper (tóch ?)
Toen we een dag of 2, 3 later weer vertrokken zagen we achter de Brooklynbrug het ijs al de rivier afkomen, en een 6 uurtje later liepen we alweer in halfwit: zo dichtbij een heel ander klimaat...
En een dag later lazen we in de Oceaanpost dat NewYork geteisterd werd door 1 van de zwaarste sneeuwval "ooit", en alles zowat plat lag....
Mooi op tijd de pleiterik gemaakt.... En hier een tijdje later (of ervoor) onder andere bootjes laden in Keelung of Kaohsiung op Taiwan, om die dan ook weer richting oost te verplaatsen...
Oost, altijd oost....: vanwege 'de klok' een nacht minder slapen, en om het goed te maken een dag langer werken (want de datumgrens betekent altijd 2 x een werkdag, en NOOIT 2 x een weekenddag) Tenzij je westwaarts over de datumgrens ging: dat viel ALTIJD in het weekend, en was het na zaterdag meteen maandag...
- Bijlagen
-
- Spaarnekerk 10.jpg (198.59 KiB) 2563 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: VNS
Deze lag al vroeg voor anker
Re: VNS
Dat deed kapitein Langbroek bij Dammers toch ff handiger; als het effe kon had je twee zondagen... Maar bij Dammers waren het geen koperdraadmensen, volgens mij
Louis
Re: VNS
Ja, bij meerdere rederijen... En hoewel de Nedlloyd altijd volhield dat het in 'de blauwe boeken' een leidraad was, en dat de ouwe het naar eigen believen kon aanpassen, werden de blauwe boeken altijd nauwlettend opgevolgd...bij Dammers toch ff handiger
Destijds, op de Spaarnekerk, zaten we nog met meer dan 40 man aan boord, dus dan loopt het met een 100-150 schepen aardig in de papieren....
Later was het altijd dat het moment van passage 'da roel' inging (the rule)….
Maar het viel wel op dat westwaardse passages bij de Nedlloyd niet zo vaak voorkwamen
Als Oceanie en OostAzie je vaargebied is, ligt dat natuurlijk anders... een stuurman vertelde me eens dat ze de grens 3 x op 1 dag passeerden...
Ik vroeg toen nog hoe de journaals werden ingevuld stond hij me alleen maar glazig aan te kijken, wat bij mij het idee gaf dattie uit z'n nek oreerde.
Maar op de NL Freetown, die toen ik aan boord stapte nog Str Freetown heette, vertelden ze me dat 2 x per dag regelmatig voorkwam....
Dus wie weet overviel ik die stuurman met m'n vraag....
Ja Jacob: die lag al 4-voudig geankerd voordat ze ooit water had gezien
Oost, west...ook best
Re: VNS
Jeetje, 3x of 2x per dag... voeren die gasten met een Hoovercraft tussen de Aleoeten?
Ja, stuurlui kunnen soms verhalen vertellen. Ik weet nog op de Anco Spray hadden we een derde, aan zijn verhalen te horen voer ie al minstens 40 jaar. En hij ging ook nooit naar de hoeren, want hij had altijd snuitjeswerk.
Dus in Rio aangekomen ging ie met de eerste de beste puta van 12 jaar de koffer in.... (en stond 3 dagen later bij de eerste)
Louis
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: VNS
Met de NEDLLOYD SANTOS onderweg van Yokohama naar het Panama Kanaal passeerden we opDatum grens
29 februari 1988 (schrikkeljaar) de datumgrens. Klok (24 uur) terug en deden we die maandag
van 29 februari nog een keer. Zodoende een februari maand van 30 dagen meegemaakt.
Kan me niet herinneren dat er over geklaagd is.