VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jdbvos »

Die op de Zonnekerk, bedoel je ?
...ik zou het echt niet meer weten...maar als je hem herkent, zal dat hem wel zijn...

En het erge is: ik had van bijna alle schepen waarop ik voer bemanningslijsten bewaard...maar om eoa idiote reden zijn ze bijna allemaal verdwenen...

Duzzz...het beetje wat ik nog heb, zit nu mooi, in van die 'hulsbladen', in snelhechtmapjes, ordners of multomappen

Van de Zonnekerk heb ik trouwens wat meer plaatjes van de bemanning.... Niet zozeer mijn verdienste, maar we hadden een hofmeester die als hobby fotografie had, en die maakte de wereld plaatjes aan boord waarvan je 1 a 2 dagen later de afdrukjes bij hem kon kopen (een duppie of zo per stuk). Deze hofmeester (en chef kok)
Zonnekerk - hofmeester en ch.kok.jpg
Zonnekerk - hofmeester en ch.kok.jpg (149.87 KiB) 2906 keer bekeken
Wat namen die me te binnen schieten (mede dankzij foto-benamingen)
kapt Gerritsen (??), 1e strm Wennis of Hennis, 2e strm Teun Stok ??, 3e strm Gerard Kins, hwtk Faber, 2e wtk Willem Grooteboer, 3e wtk Piet Huybrechtse, ll wtk Louitje ??, en verder weet ik het niet meer....
Maar gelukkig hebben we, dankzij de hofmeester, de foto's nog...
Bijlagen
Zonnekerk - 2ewtk Willem Grooteboer en llwtk Louis makreeltjes bakken.jpg
Zonnekerk - 2ewtk Willem Grooteboer en llwtk Louis makreeltjes bakken.jpg (158.2 KiB) 2906 keer bekeken
Zonnekerk - 3ewtk Piet Huybrechtse en ik makreeltjes vangen bij Tanga.jpg
Zonnekerk - 3ewtk Piet Huybrechtse en ik makreeltjes vangen bij Tanga.jpg (115.63 KiB) 2906 keer bekeken
Zonnekerk - bbq 1.jpg
Zonnekerk - bbq 1.jpg (151.15 KiB) 2906 keer bekeken
Zonnekerk - bbq 2.jpg
Zonnekerk - bbq 2.jpg (143.38 KiB) 2906 keer bekeken
Zonnekerk - makreeltjes eten 2.jpg
Zonnekerk - makreeltjes eten 2.jpg (143.31 KiB) 2906 keer bekeken
Zonnekerk - makreeltjes eten.jpg
Zonnekerk - makreeltjes eten.jpg (194.03 KiB) 2906 keer bekeken
Oost, west...ook best

Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: VNS

Bericht door Meestertje »

Geweldige rappotage van de makrelen!
Nog een andere Beauty gevonden :-D
steenkerk1961(6).jpg
steenkerk1961(6).jpg (47.66 KiB) 2680 keer bekeken
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: VNS

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

SPAARNEKERK (1962) gebouwd bij P Smit Jr Rotterdam gesloopt 1984 te Kaoshung
spaarnekerk-1.jpg
spaarnekerk-1.jpg (84 KiB) 2645 keer bekeken
nieuwe waterweg 1968
spaarnekerk te nagoya.jpg
spaarnekerk te nagoya.jpg (78.01 KiB) 2645 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jdbvos »

Mooi schip....
Heb er m'n langste reis mee gemaakt, met de verlengde versie, die ik overigens ook zeer fraai vond...
Mooie herinneringen...letterlijk (bijna) 2 x de wereld rond in 11 mnd...
...schijthuisplein...geen plafonds, en de welbekende kopspiegellampen, in de mk (en ook aan dek ??) de welbekende HPL-lampen, die blauwpaars opstartten en dan langzaam naar fel wit (beetje blauwachtig) oplichtten...
Ik meen dat het dekgerei van Smit-Slikkeveer was ipv de eveneens bij Piet Smit (jr !) gebouwde Zonnekerk, die Thomas Bedrieger ( Thomas B Thryge {of Tryge}) had, maar weet dat niet meer zeker...
Ik was destijds de 5e wtk: dagdienst als elec en invaller cq "vliegende kiep"
Hier een fotootje bij 2e aankomst NewYork, waar nét de winter was ingevallen. Je zou het niet zeggen, maar het was roetkoud: zo'n -10 of -15 of zo...
Een leuk fotootje, zie ik nu...de stelgei op één van de opgelaste stelgei-ogen, een nog loshangende werkgei, en het grote werkgei-oog aan de versterkte verschansing... en de wartels van de overloper (tóch ?)
Toen we een dag of 2, 3 later weer vertrokken zagen we achter de Brooklynbrug het ijs al de rivier afkomen, en een 6 uurtje later liepen we alweer in halfwit: zo dichtbij een heel ander klimaat...
En een dag later lazen we in de Oceaanpost dat NewYork geteisterd werd door 1 van de zwaarste sneeuwval "ooit", en alles zowat plat lag....
Mooi op tijd de pleiterik gemaakt.... :lol:
Spaarnekerk 26.jpg
Spaarnekerk 26.jpg (104.69 KiB) 2569 keer bekeken
En hier een tijdje later (of ervoor) onder andere bootjes laden in Keelung of Kaohsiung op Taiwan, om die dan ook weer richting oost te verplaatsen...
Oost, altijd oost....: vanwege 'de klok' een nacht minder slapen, en om het goed te maken een dag langer werken (want de datumgrens betekent altijd 2 x een werkdag, en NOOIT 2 x een weekenddag) Tenzij je westwaarts over de datumgrens ging: dat viel ALTIJD in het weekend, en was het na zaterdag meteen maandag... :-D
Bijlagen
Spaarnekerk 10.jpg
Spaarnekerk 10.jpg (198.59 KiB) 2563 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: VNS

Bericht door Jacob Bothof »

Deze lag al vroeg voor anker :-D
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 07 mar 2019 11:17 Oost, altijd oost....: vanwege 'de klok' een nacht minder slapen, en om het goed te maken een dag langer werken (want de datumgrens betekent altijd 2 x een werkdag, en NOOIT 2 x een weekenddag)
Dat deed kapitein Langbroek bij Dammers toch ff handiger; als het effe kon had je twee zondagen... Maar bij Dammers waren het geen koperdraadmensen, volgens mij :lol:
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jdbvos »

bij Dammers toch ff handiger
Ja, bij meerdere rederijen... En hoewel de Nedlloyd altijd volhield dat het in 'de blauwe boeken' een leidraad was, en dat de ouwe het naar eigen believen kon aanpassen, werden de blauwe boeken altijd nauwlettend opgevolgd...
Destijds, op de Spaarnekerk, zaten we nog met meer dan 40 man aan boord, dus dan loopt het met een 100-150 schepen aardig in de papieren....
Later was het altijd dat het moment van passage 'da roel' inging (the rule)….
Maar het viel wel op dat westwaardse passages bij de Nedlloyd niet zo vaak voorkwamen :-D
Als Oceanie en OostAzie je vaargebied is, ligt dat natuurlijk anders... een stuurman vertelde me eens dat ze de grens 3 x op 1 dag passeerden...
Ik vroeg toen nog hoe de journaals werden ingevuld stond hij me alleen maar glazig aan te kijken, wat bij mij het idee gaf dattie uit z'n nek oreerde.
Maar op de NL Freetown, die toen ik aan boord stapte nog Str Freetown heette, vertelden ze me dat 2 x per dag regelmatig voorkwam....
Dus wie weet overviel ik die stuurman met m'n vraag....

Ja Jacob: die lag al 4-voudig geankerd voordat ze ooit water had gezien :lol:
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 07 mar 2019 16:28 een stuurman vertelde me eens dat ze de grens 3 x op 1 dag passeerden...
Maar op de NL Freetown, die toen ik aan boord stapte nog Str Freetown heette, vertelden ze me dat 2 x per dag regelmatig voorkwam....
Jeetje, 3x of 2x per dag... voeren die gasten met een Hoovercraft tussen de Aleoeten?
Ja, stuurlui kunnen soms verhalen vertellen. Ik weet nog op de Anco Spray hadden we een derde, aan zijn verhalen te horen voer ie al minstens 40 jaar. En hij ging ook nooit naar de hoeren, want hij had altijd snuitjeswerk.
Dus in Rio aangekomen ging ie met de eerste de beste puta van 12 jaar de koffer in.... (en stond 3 dagen later bij de eerste) :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: VNS

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Datum grens
Met de NEDLLOYD SANTOS onderweg van Yokohama naar het Panama Kanaal passeerden we op
29 februari 1988 (schrikkeljaar) de datumgrens. Klok (24 uur) terug en deden we die maandag
van 29 februari nog een keer. Zodoende een februari maand van 30 dagen meegemaakt.
Kan me niet herinneren dat er over geklaagd is.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: VNS

Bericht door Bertus. »

Sparks316 schreef: 07 mar 2019 22:11 Dus in Rio aangekomen ging ie met de eerste de beste puta van 12 jaar de koffer in.... (en stond 3 dagen later bij de eerste) :mrgreen:
Zeker met een "Ho, wie klopt daar kinderen". :mrgreen: :mrgreen: :shock:
Hadden jullie dan geen zieken pa aan boord :?:

Mvg. Bertus.


Plaats reactie