VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: VNS

Bericht door Knisten »

Prachtig verhaal John, dat roept, nee... schreeuwt om meer :-D
'k Ga je zeker volgen...

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Ik was al op de Serooskerk. Maar bedacht me toen deze gebeurtenis! Het was de tweede reis op de Zaankerk toen wij weer naar Zuid Oost Afrika verroken. Deze reis was iets langer want nu gingen we van Mombassa. Naar Zanzibar. Hier was een nieuwe verscheper en die werd dan ook op een banket met receptie uit genodigd op de Zaankerk. Op de betreffende avond. Moest ik in mijn schone koks kleding de bitter garnituur rond brengen. Ik mocht van de ronde balletjes rond brengen Ja Bitterballen. Al de neten mensen die uitgenodigd waren vroegen mij in het Engels. What is this ? ( Waarop ik ) This are Bitter balls. (Zij) what are Bitter balls it there Pork in them. ( IK Yes) Na een kwartier komt de hofmeester en kijkt op mijn schaal en zegt niet veel belangstelling. IK YES moet Nee zijn , hij zegt ga maar neer de kombuis en laat de schaal maar bij mij . twee minuten later schaal leeg in bitterballen zit geen Pork. Dus de Hofmeester Jan Grofsmit tegen mij als je iets niet begrijpt vraag het dan. Ik vraag wat is pork dat weet je dat is varken. En dat eten de mensen hier niet. Ik ja dat heb ik gemerkt! Kon ik weer met een volle schaal de Lounge in maar het vertrouwen in mij was weg. Niemand at mijn bitter balls. Maar het mooiste was als je mij zag de koks broek hield op tussen mijn enkels en mijn knieën. Dus had ik een paar mooie licht blauwe sokken aan en paar witte gympies. Een schort van de Chef die tot mijn Gympies kwam dus van voren was het OK naar van achter geen gezicht! Maar alles was een beetje licht blauw want ik had onze witte jasjes en schorten de laatste keer te heet en tezamen met de blauwe koks broeken gewassen. Van af dat moment mocht ik niet meer wassen voor hen Jammer alweer een paar gulden per maand minder. In dat zelfde Zanzibar lagen wij voor anker en rond twee uur in de middag gingen we zwemen we sprongen van de bak en zwommen naar de Gangway weer naar achter en sprongen weer het water in en zo rond. tot een plaatselijke Bewooner! lijkt me een politiek correcte aanduidingvoor iemand die daar woont. Zegt weer in mooi en het beste Engels Jullie zijn wel dapper ik waarom om dat we van die hoogte springen? Hij nee, ik hier zijn toch geen haaien? hij nee! ik nou wat dan??? Hij kijk ons eens aan en zegt daar bij laag water kommen er struiken en bosjes uit het water en het stikte daarin van de waterslangen. Ik heb nooit meer zo hard gezwommen. Nu werd terug in Ik meen Amsterdam voor het vertrek verteld van die zelfde reis zegt de Chef kok we gaan deze reis naar Zanzibar. Je moet ieder conservenblik groot en klein aan beide kanten openen en de rondjes bewaren en de blikken en blikjes hier mee open knippen. Zij werden in de drogen store ( Dry store) bewaard en in Zanzibar kwam er een handelaar aan boord en nam als de blikken delen mee . we kregen er een berg aan aparte verse fruit soorten voor. Ik Chef wat moet hij daar me? En de Chef kijk maar eens wat er op die daken daar ligt en ja hoor allemaal mooie glimmende daksingels van ge galvaniseert blik. Jaren later ik was Baker hoorde ik dat we naar Zanzibar gingen die reis begon ik weer elk blik op te sparen en dacht nou voor mij geen fruit maar Keniaanse Stap shilling’s . Nu denk een ieder Kijk hij heeft geleerd. Had ik ook! Maar eens daar aan gekomen vond ik niemand die ook maar Interesse had in mijn blikken daksingels. Men kon nu mooie gegalvaniseerde dakplaten kopen? Net buiten de haven van Zanzibar kunne duikers een ongewone vondst doen een berg open gemaakte blikken. En Ik hoor de Chef kok nu nog Lachen jij met je ik ga een berg stap Shillings verdienen hier heb je nog een blik voor de volgende keer. Ik ben toch maar gaan stappen in Mombasa wel wat mindergeld maar niet met minder plezier.
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie kombuispraatverhalen, John. :-D
Ben benieuwd naar het volgende verhaal. :wink:

De Victory Madonna, ex Maaskerk.
Zo te zien hebben ze de strijd tegen de roest opgegeven en zijn ze op weg naar de sloop.
Madonna.jpg
Madonna.jpg (243.21 KiB) 7110 keer bekeken
De Maaskerk met vlaggen in top? :wink:
Maaskerk.jpg
Maaskerk.jpg (265.24 KiB) 7110 keer bekeken
IDNo: 5216173 Year: 1945
Name: KINGS POINT VICTORY Type: Passenger/cargo Flag: USA DWT:10750 Ship Design: VC2-S-AP2
Country of build: USA Builder: Bethlehem-Fairfield SY Location of yard: Baltimore
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
47 TRANQUEBAR - 55 MAASKERK - 66 MADONNA
BU Kaohsiung 20.12.70
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: VNS

Bericht door K.Brouwer »

Van top vlaggen deed je als Nederlands schip op Koninginnedag.

Zo lagen we eens met de Atlantic Merchant ( Liberiaanse vlag ) in N.Y. toen die ouwe mij opdracht gaf om de volgende dag "van top te vlaggen". Hoezo vroeg ik die ouwe. Nou zei hij, heb een brief van de directie ontvangen met het verzoek om morgen van top te vlaggen.Gaan we dus niet doen zei ik. Ouwe stomverbaasd,
hoezo niet? Wel eens gekeken welke natievlag hier achterop hangt? Vond hij geen punt. Dan ga je maar lekker zelf van top vlaggen maar ik doe het niet. Heeft toch nog een poosje geduurd voordat het hoe en waarom tot hem doordrong. Was van het type als de directie dat zegt dan doe je dat. Grunninger dus :wink: .

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VNS

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Grunninger dus :wink:
Ik hoop dat het je opvalt KB dat ik "als geboren en getogen Sallander" hier niks op zeg!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: VNS

Bericht door K.Brouwer »

Vind het inderdaad oorverdovend stil blijven :shock: .

Groeten, K.Brouwer
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS De Serooskerk op 12 december 1970

Bericht door John Baar »

De Serooskerk op 12 december 1970

Ik denk dat dit verhaal onder het Nedlloyd hoofdstuk hoort daar nu de VNS niet meer was daarom plaats ik ze in bijde

We hebben allemaal wel schepen waar we aan terug denken met pijn in ons hard voor mij is dat de Ms. Serooskerk waar ik als koksjongen op kwam met Han de Zande als kok en. Gerard van der Wal als baker. De beste banket baker die ik ooit me heb gemaakt op een van de scheppen en op de wal . Voor de baker was het zijn eerste reis maar ik heb zo een fijne tijd net hun gehad dat ik er nu nog aan terug denk met een glimlach op het gehelen gezicht. Han de chef was in de Kombuis toen ik aan boord kwam en toen hij hoorde dat ik uit Limburg kwam vroeg hij waar vandaan ?? ik zij Heerlen bij Maastricht anders wist toch niemand waar je het over had. Toen zij hij ik ben ik Bilzen in België geweest op het Bleus festival dit is net buiten Maastricht. Maar we praten er vanavond wel even over bij een biertje. Nu wil ik niets over slaan maar die avond we waren ergens op zee ik denk tenminste het was een zee want er was alleen maar water om ons heen. Hij zegt ik heb in Bilzen John Mayall gehoord en hij zette een LP op en daar hoorde ik( The death of JB lenoir) . En ik was verkocht ik heb John Mayall in de laatste jaren wel meer als 8 maal live gehoord en ga dit jaar zeker weer naar hem luisteren. We gingen vlug over naar de orde van de dag met ons Drieën we deden alles samen en dat was ook zo we werkte stapte en blowde samen en ik werd al vlug tot verkenner gebombardeerd niet om dat mijn Engels zo goed was maar ik nog geen schaamte kende. Zo waren we op het strand van Port Elizabeth en als Han dan een groep leuke meisjes zag ( Jonge Dames ) zoals hij dan zij . Moest ik !! maar een gaan vertelen aan de dames met mijn klungelige lichaambouw maar leuk gezichtje wie wij waren, zoals dan werd gezegd. Hij moest mij dan wel weer reden omdat ik zo verliefd naar een van hen keek en dan kwam de goede raad zij moeten jou leuk vinden anders word het niets????? Ik was al blij als ze tegen me bleven lachen wat bedoel je nauw? We hebben op een gegeven moment zoveel blow martiaal gescoord dat op een ander schip in Durban was verstopt door een van ons op een vorige reis en in Rotterdam niet mee konden nemen zodat we de eerste maanden lekker verder leefde. We hebben zoveel dingen uitgehaald dat ik nu denk was ik maar nooit volwassen geworden. Rene Speur die op het vorige verhaal gereageerd heeft weet zich denk ik ook nog wel te herinneren wat er allemaal gebeurd is . We waren in lorenzo Marques Mozambique . en gingen Garnalen eten die waren zo groot als mijn duim . Toen wij daar zaten en onze schaal leeg was kwam er een dronken Deen of Noor in elk geval geen Viking daar was hij te klein voor. Hij ging naast ons zitten en bestelde die reuze Garnalen hij had de eerste gepeld en toen ja hoor hij ontdekte het schaaltje met rode saus en bij ons bekent als niet aan kommen die Piri piri . Hij doopte zijn vers gepelde garnaal er in en stak het geheel in zijn mond. Wij waren vol bewondering aan het kijken dat hij dit durfde wij hadden een druppeltje geproefd en met tranen in de ogen besloten dat sambal lip glos was vergleken bij dit. Hij moet wel erg dronken geweest zijn want er was als eerste geen reactie te zien!!! totdat zijn verstand de pijn voelde!!!. Hij begon het tafel kleed in zijn mond te proppen en zegt tegen de ober Bier Bier waarop de ober Nee nee bier is niet goed suiker is goed hij vloekt en zegt Bier nu ( Dit was allemaal in het Engels ) waarop de ober weert zegt nee nee suiker geen bier en dan loop hij weg om wat later blijkt toch een biertje te halen terwijl hij weg was sprong ik op en pak de schaal met de garnalen van hem en zet onze schaal met schubben er voor in de plaats. De ober komt terug en zegt o wat is dit? Hij eet wel erg vlug dat is zeker niet goed voor hem.!!! Wij maar lachen en even verder eten. Tot de dag van vandaag weet ik niet of de garnalen betaald zijn geworden . En dan wij op en naar de kroegjes met lieve dames en zo veel verliefde nationaliteiten. Het was de Maxim’s in Lourenço Marques. (foto op Sailing 2 van R.Speur foto 334 ) zie je me nog om het hoekje kijken ik was daar met Han Zande. Het verhaal is hier niet afgelopen maar ik begin in het volgende verhaal met mijn ontmoeting met een familie waar we tot heden nog bevriend me zijn in Zuid Afrika . dat begon ook op deze reis Groeten John Baar
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

John,
Ik moet je stuk nog lezen, maar ik zie dat de Serooskerk aan de beurt is.
Ik moet nu de deur uit, deze week (misschien vanavond nog) plaats ik de foto's nog een keer.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Eerder terug dan ik dacht. En jawel, de Serooskerk was een feestje. Ik denk nog regelmatig terug aan de avonden op zee in de hut van Han Zandee. Blowtje bij een stuk goede muziek, niet alleen van Mayall maar ook van bijvoorbeeld The Stones. Ik had al een stel foto's op de juiste "sterkte" voor Kombuispraat, hier komen ze. En, onbescheiden als ik ben, het zijn er gelijk een hoop. En John, ik plaats ze niet ook nog een keer op Nedlloyd, dus als je daar ook nog wat schrijft verwijs je maar naar de VNS.
René
314 serooskerk, 121270-100271 (data mogelijk ook voor john).jpg
314 serooskerk, 121270-100271 (data mogelijk ook voor john).jpg (102.97 KiB) 6572 keer bekeken
315 neptune party.jpg
315 neptune party.jpg (103.23 KiB) 6572 keer bekeken
316 han zandee, jan grofmit.jpg
316 han zandee, jan grofmit.jpg (82.42 KiB) 6572 keer bekeken
320 s'kerk storm (2).jpg
320 s'kerk storm (2).jpg (122.55 KiB) 6572 keer bekeken
321 oudejaarsavond, 1e strm besanger.jpg
321 oudejaarsavond, 1e strm besanger.jpg (64.83 KiB) 6572 keer bekeken
322 4e strm jager, ch kok han zandee.jpg
322 4e strm jager, ch kok han zandee.jpg (83.51 KiB) 6572 keer bekeken
323 ass wtk vissers.jpg
323 ass wtk vissers.jpg (87.35 KiB) 6572 keer bekeken
324 jan grofsmit.jpg
324 jan grofsmit.jpg (78.95 KiB) 6572 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Tweede portie.
328a kaapstad.jpg
328a kaapstad.jpg (179.05 KiB) 6567 keer bekeken
329 strand port elisabeth.jpg
329 strand port elisabeth.jpg (122.68 KiB) 6567 keer bekeken
330 voetbal durban. links achter han zandee, rechts voor john baar.jpg
330 voetbal durban. links achter han zandee, rechts voor john baar.jpg (155.23 KiB) 6567 keer bekeken
331 voetbal durban (1).jpg
331 voetbal durban (1).jpg (85.6 KiB) 6567 keer bekeken
331b durban.jpg
331b durban.jpg (170.88 KiB) 6567 keer bekeken
334 lourenco marques (2) bar maxim's. links john baar, met bril han zandee.jpg
334 lourenco marques (2) bar maxim's. links john baar, met bril han zandee.jpg (89.16 KiB) 6567 keer bekeken
335 lourenco marques (3) keurig hooggesloten bloesje. dat dan weer wel.jpg
335 lourenco marques (3) keurig hooggesloten bloesje. dat dan weer wel.jpg (132.39 KiB) 6567 keer bekeken
337 lourenco marques (5) vooraan van die hele grote prawns....jpg
337 lourenco marques (5) vooraan van die hele grote prawns....jpg (128.94 KiB) 6567 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie