VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door roy » 20 sep 2013 18:00

Bij de bouw van een model van de "Ouwerkerk" ben ik al tegen verschillende probleempjes / foutjes gelopen. Dit is veelal op te lossen door goed op tekeningen en foto's te kijken.
Nu staat er achter Ruim V een geel balkje op het dek getekend. Dit moet het tonnage well voorstellen. Nu wil ik dit verhogen om wat dichter bij de werkelijkheid te komen, maar ik ben niet zeker meer van de hoogte die de coamings moeten hebben. Ik dacht dat de helft van de hoogte van de ruimen voldoende was maar dat weet ik niet zeker.
Kan iemand hier een sluitend antwoord op geven ?.

B.v.d., m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: VNS

Bericht door K.Brouwer » 20 sep 2013 23:35

Staat mij bij één voet Roy.Dat was althans op de K.H.V. schepen. Ze mochten niet d.m.v. keggen en schalklippen waterdicht gemaakt worden.Dit moest op een andere manier gebeuren.

Groeten,K.Brouwer

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door roy » 21 sep 2013 00:54

Bedankt Koert, houden we het daar gewoon op.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door roy » 28 sep 2013 23:20

Hoe zat het eigenlijk met de S-kerk schepen m.b.t. tot de homo.
Waren dat Stork HOTLo karren of Stork SW ?.
De 9 S-kerken zijn opgeleverd tussen 30 dec.-'60, ( "Serooskerk" ) en 21 nov.-'62, ( "Spaarnekerk" ).
Er was overigens nog een 10e S-kerk, t.w. de "Sloterkerk". Maar die was van de N.T.P.M. en had er een P.Smit - B.& W. in staan. Die doet dus effe niet mee..........

Wie weet hier meer over te vertellen !?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: VNS

Bericht door Henk van der Moolen » 28 sep 2013 23:59

Hallo Roy,

Schiekerk,Serooskerk,Servaaskerk en Simonskerk hadden Smit B&W 9 cyl. 10600 APK.
Sinoutskerk,Spaarnekerk,Steenkerk en Streefkerk hadden een Stok Hotlo 9 cyl 10600 APK
Dat zijn er dus 8.

vr gr Henk

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door roy » 29 sep 2013 00:08

Bedankt Henk.
Ik had ook al een mailtje van een oud V.N.S.er uit Vlissingen gekregen die mij op dezelfde fout wees.
Achteraf had ik het in m'n vlootlijstje van de V.N.S. wel goed staan m.b.t. tot Stork en B.& W. Er stond echter nog een andere stomme fout in. Ik had de "Steenkerk" er 2e in staan. Tja, dan kom je toch op een verkeert totaal S-kerken uit. :roll:

Het is dan ook duidelijk dat de "Koudekerk" en de "Kloosterkerk" de 1e Stork S.W. motoren hadden. Tenminste, bij de V.N.S. Welk schip uiteindelijk de 1e Stork S.W. motor kreeg is me nog niet duidelijk. Misschien dat een ander dat weer weet............

Bedankt voor het meedenken en corrigeren.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: VNS

Bericht door Willem Oldenburg » 03 okt 2013 09:40

Hoi VNS-ers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de Annenkerk uit 1947:
Annenkerk 1947 1.jpg
Annenkerk 1947 1.jpg (123.67 KiB) 2744 keer bekeken
Annenkerk 1947 1.jpg
Annenkerk 1947 1.jpg (123.89 KiB) 2750 keer bekeken
Annenkerk 1947 2.jpg
Annenkerk 1947 2.jpg (105.69 KiB) 2750 keer bekeken
Annenkerk 1947 3.jpg
Annenkerk 1947 3.jpg (333.45 KiB) 2750 keer bekeken
Boven: op het Noordzeekanaal.

Gegevens:
Naam: Annenkerk
Imo/ID: 5019135
Naamsein: PCRL
Eigenaar: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Tonnage: 8052 GT
Lengte: 159,30 m - Breedte: 19,27 m - Holte: 9,14 m
Thuishaven: 's-Gravenhage
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1947 als Annenkerk (VNS) - 1970 Annenkerk (Koninklijke Nedlloyd BV)
Werf: Dok- & Werfmaatschappij Wilton Fijenoord NV - Schiedam/NLD - Werf nr: 673
Motor: 2 MAN diesels, 2 x 5 cil, 2 tew, 2 schroeven / Vermogen: 10400 rpk / Snelheid: 17,5 kn
Type: vrachtschip met pass. accommodatie voor 12 passagiers
Gesloopt: 21-05-1971 te Shanghai/China.
Annenkerk 1947 4.jpg
Annenkerk 1947 4.jpg (447.55 KiB) 2750 keer bekeken
Annenkerk 1947 6.jpg
Annenkerk 1947 6.jpg (116.76 KiB) 2744 keer bekeken
Annenkerk 1947 7.jpg
Annenkerk 1947 7.jpg (343.89 KiB) 2744 keer bekeken
Op een paar foto's zijn aan de zijkant van de opbouw (brug) de ramen veranderd, kan niet terug vinden wanneer dat is gebeurd.

Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door roy » 03 okt 2013 12:55

Hallo Willem,

Ik denk dat de "Annenkerk" en "Arendskerk" beide aan b.b. zulke ramen hadden en aan s.b. niet.
Voor enkele maanden geleden hebben we ook een discussie over dergelijke ramen gehad. Het betrof toen de vooroorlogse "Westland" van de K.H.L.
Mogelijk is dat de oplossing van je vraag.

Wederom een fraaie serie platen hoor !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: VNS

Bericht door Willem Oldenburg » 03 okt 2013 19:10

Hoi Roy

Bedankt voor de toelichting en duidelijkheid.

Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

ArnoldW
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArnoldW » 10 okt 2013 14:26

Een oudje. De Amstelkerk, liggende te Bordeaux.
amstelkerk.jpg
amstelkerk.jpg (143.46 KiB) 2594 keer bekeken
Groet Arnold.

JanSr
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:21

Bovenkerk, werkboot

Bericht door JanSr » 18 mar 2014 09:04

Al 40 jaar heb ik veel plezier van de werkboot van de Bovenkerk. Ik plaatste al eerder een berichtje over de geschiedenis van dit bootje:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... ot#p304182

Kennelijk niet op de juiste plek, wan weinig reacties tot heden.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30965
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jos Komen » 18 mar 2014 23:23

Zoals Harry H. al geopperd heeft is het wel handig om hier een foto te plaatsen van de boot.
Ik heb nog nooit een werkboot meegemaakt met een inboard motor, dus het zal wel een reddingssloep geweest zijn.
De derde stuurman aan boord was verantwoordelijk voor het onderhoud aan de sloepen, dus nu maar hopen dat een oud derde stuurman van de Bovenkerk zich meldt. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong » 27 apr 2014 10:45

Nog een mooie van de Wissekerk. De W-kerken zijn mijn favoriete koopvaardijschepen. In de periode 1969-1972 heb ik 3 reizen naar Australië gemaakt op deze prachtige schepen. Dat waren de Westerkerk, Wissekerk en Waalekerk. Alleen op de Willemskerk heb ik nooit gevaren. Ten tijde van de fusie in 1970 waren dit de nieuwste en mooiste schepen van de Nedlloyd.

Afbeelding

8)

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong » 27 apr 2014 11:05

@ Jos Koomen
Over werksloepen. De hierboven vermelde W-kerken hadden een werksloep met binnenboord motor. Op de foto te zien aan de achterzijde vd opbouw op het dek met de grote ventilatorroosters. Zij werden buitenboord gezet met de kranen achter ruim 6.
8)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30965
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jos Komen » 27 apr 2014 11:40

een werksloep met binnenboord motor
Bedankt, Jur. :wink:
Dan heeft JanSr toch nog een bevredigend antwoord op zijn vraag gekregen.
Maar zoals gezegd, de werkbootjes waar ik mee gevaren heb waren wat eenvoudiger uitgerust. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

ArnoldW
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: VNS

Bericht door ArnoldW » 24 mar 2015 17:27

Voor de liefhebbers, de Randfontein.
randfontein-1.jpg
randfontein-1.jpg (184.56 KiB) 1556 keer bekeken
Groet Arnold.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArnoldW, Bing [Bot] en 25 gasten