VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
allywest
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2015 12:17

Zonnekerk

Bericht door allywest » 17 jul 2015 13:05

Hallo collega's van de zee.
Ik ben een nieuw lid en heb in 1966 en 1967 op de Zonnekerk reizen gemaakt naar Afrika en Australie, maar weet echt geen namen meer. Alleen ene matroos Casimir of Cas en een bediende die ze Boeboe noemde. Is er iemand die mij zich herinnert als matrozenjongen uit die tijd. Graag reacties.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jacko » 10 aug 2015 14:23

Een foto van dit schip staat er al, nu een tekening.
Bijlagen
Ouwerkerk.jpg
Ouwerkerk.jpg (389.91 KiB) 3495 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Ingo ter Meulen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2015 10:43

Re: VNS

Bericht door Ingo ter Meulen » 19 aug 2015 13:17

Hello,

my father Wilhelm Erich ter Meulen (*1935) worked for VNS from 29.09.1951 - 18.04.1955.

Does probably somebody remember him and has a few stories to tell (good or bad :-)) or some pictures of him to share?
And do any of these ships still exist and where (tried to find out, but information is a bit inconsistent)?

Boschfontein:
• As Fougen MK: 29.09.1951 – 19.01.1952, 21.01.1952 – 15.05.1952, 16.05.1952 – 11.09.1952
• Here he remembers being stuck in Mombasa, as they had less than 25 passengers, so they were considered as fright ship instead of a passenger ship. That’s why they had to wait for 6 weeks or longer to let the passenger ships pass.

Oranjefontein:
• as „Fougen MK“: 03.11.1952 – 26.11.1953, 30.01.1953 – 07.04.1953, 22.04.1953 – 10.07.1953, 13.07.1953 – 28.07.1953
• as „Hemmer“: 29.07.1953 – 02.10.1953, 02.10.1953 – 24.12.1953

Jagersfontein:
• as „Hemmer“: 22.01.1954 – 16.04.1954, 16.04.1954 – 17.07.1954
• as „Poetser“: 12.07.1954 – 01.10.1954, 01.10.1954 – 25.12.1954
• as ?: 09.04.1956 – 05.06.1956 (last trip with VNS)

Peperkust:
• as „G’man“ (olieman): 30.12.1954 – 19.01.1955

Bloemfontein:
• as „G’man“ (olieman): 22.01.1955 – 08.02.1955

Beninkust:
• as „G’man“ (olieman): 10.02.1955 – 18.04.1955

I'm putting a little book about his "ship life" together for his 80th birthday next week as a surprise and would like to get some "meat" to the data.

Thanks
Ingo

ArnoldW
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: VNS

Bericht door ArnoldW » 01 nov 2015 17:44

Een plaatje van de Ommenkerk
ommenkerk-1.jpg
ommenkerk-1.jpg (136.29 KiB) 3073 keer bekeken
Groet Arnold.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4376
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: VNS

Bericht door b-bootsman » 21 feb 2016 14:17

Halo Heren.

Hier een aardige foto van de Jagersfontein.
Zo te zien bij vertrek Kaapstad.

Groet Bob.V.
Bijlagen
001390.jpg
001390.jpg (87.48 KiB) 2016 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 479
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: VNS

Bericht door Sparkymul » 23 jun 2016 15:05

In het boek "Die Kaap" vond ik bijgaande afbeelding van de Jagersfontein. Het is een foto maar het lijkt wel een aquarel. De opname is van fotograaf McNally.

Het bijschrift vermeldt ondermeer:
Hierdie kwaai wind wat gedurende die somermaande waai, het die hele onwikkeling van die stad beïnvloed. Dit het Kaapstad van die gesondste wêreldhawens gemaak deur peste, siektes en smetstowwe ver weg op die see uit te waai.

Op de achtergrond ligt een schip van de RIL... Welk...?

Sparkymul
Bijlagen
Jagersfontein.jpg
Jagersfontein.jpg (577.82 KiB) 1628 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5373
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: VNS

Bericht door jdbvos » 05 aug 2016 15:00

Zojuist "ontdekt" op StS....
Bijlagen
Aagtekerk.jpg
Aagtekerk.jpg (320.95 KiB) 1304 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7476
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Theo Horsten » 05 aug 2016 17:23

"ontdekt" op StS.
Ik vraag me al heel lang af waar "StS" nou eigenlijk voor staat.
Het antwoord zal vast heel eenvoudig zijn, maar ja ...
Wikipedia geeft 53 mogelijkheden, maar geen ervan heeft iets met schepen te maken. :shock:
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1399
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: VNS

Bericht door Drentenier » 05 aug 2016 18:35

Het is niet zo moeilijk, Theo, maar je moet het maar net weten :wink:
Kijk hier maar eens: http://www.seatheships.org.uk/gallery/
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5373
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: VNS

Bericht door jdbvos » 05 aug 2016 18:44

't Is net als hier: men wil daar ook graag weten wie op hun forum rondstruint....
Eventjes aanmelden (helemaal gratis, en je krijgt geen spam), en het niet-verplichte even voorstellen op het forum wordt daar erg op prijs gesteld.
En idd: het staat voor "Sea the Ships".... Ik dacht dat iedereen dat wel begreep :oops:
Oh ja: in de Gallery is het gebruikelijk scheepsnamen met hoofdletters weer te geven. Dus als je een scheepsnaam zoekt, wel ff hoofdletters gebruiken :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Knopenkees
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees » 30 aug 2016 09:25

Als verzamelaar uniformknopen Maritiem Nederland zitten er van de VNS ook diverse uitvoeringen op het "knopenbord ". Kleermakers die uniformen aan de officieren van de VNS geleverd hebben zijn o.a. Jos Cohen, Hettinga, Het Uniformhuis Amsterdam en Determeijer. Ik zoek nog knopen groot en klein in goudkleur met de naam HETTINGA op de achterkant. Als iemand diue toevallig in een doosje heeft heb ik er zeker belangstelling voor. Voldoende ruilmateriaal aanwezig, ook van andere maatschappijen.
VNS met speldje petembleem.JPG
VNS met speldje petembleem.JPG (490.37 KiB) 1014 keer bekeken
VNS set hout.jpg
VNS set hout.jpg (417.95 KiB) 1014 keer bekeken
Hettinga, H Amsterdam.jpg
Hettinga, H Amsterdam.jpg (23.09 KiB) 1014 keer bekeken

warbout
Berichten: 315
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: VNS

Bericht door warbout » 31 aug 2016 00:30

Kleine correctie, deze knopen werden ook in zilverkleurig gebruikt door de Civiele Dienst op de belten van de stewards en
onder officieren zoals Chef Stewards.
Ik heb ze helaas niet meer voor je.

groetjes, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Knopenkees
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees » 31 aug 2016 10:17

Willem, bedankt. Correctie terecht. Goudkleur voor officieren en zilverkleur voor de civiele dienst.

Dit is bij de Kon. Marine weer anders, goudkleur voor de zeedienst en zilverkleur voor de dienst administratie.

Jur de Jong
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong » 31 aug 2016 19:14

Bij de Marine is goud ook voor TD en WD. 8)

Mathieu
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Scharnegoutum

Re: VNS

Bericht door Mathieu » 31 aug 2016 20:40

Leuk zo'n knop te zien waar de naam Hettinga op de achterkant te zien is, de H is van Hielke. Hielke Hettinga had zijn zaak op de Ceintuurbaan 298 in Amsterdam. Hij was een broer van mijn overgrootvader.

Knopenkees
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees » 31 aug 2016 21:43

Beste Mathieu, hier nog een aantal HETTINGA uitvoeringen op knopen van diverse maatschappijen zoals SMN, KNSM, HSM, VNS en Kweekschool machinisten. Ook zijn knopen bekend van HETTINGA DEVENTER, wellicht ook familie van je.
HETTINGA KNSM HSM SMN VNS plus Deventer 001.jpg
HETTINGA KNSM HSM SMN VNS plus Deventer 001.jpg (499.97 KiB) 734 keer bekeken
Hettinga divers met Deventer 001.jpg
Hettinga divers met Deventer 001.jpg (646.65 KiB) 734 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten