VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER staat de link naar deze interessante site. :)

MS Abbekerk
The story of a dutch freighter during the second world war.


Tip van Dick Bal. :)
All the best
Jos

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door BU-6 »

Vond deze foto onderin m'n schoenendoos. Denk dat het twee VNS-schepen zijn, in verschillende kleuren, maar welke?
Foto genomen omdat er 3 VNS-schepen bij betrokken waren, ergens in de jaren '70, ergens in Oost Afrika, vanaf het KJCPL-schip Straat Korea. Oftewel de (ex) VNS-er ,de Kloosterkerk.
Wie kan me vertellen welke schepen dit kunnen zijn, dan kan deze foto met de juiste gegevens weer opgeborgen worden.
TWEE VNSSERS.jpg
TWEE VNSSERS.jpg (47.97 KiB) 6201 keer bekeken
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Gerard

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door Gerard »

Een grote gok: Die zwarte: Zaankerk, langs pier 13 in Mombasa.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door Arie Hazebroek »

Het achterste schip is volgens mij een schip van de M-Lloyd serie en dan is het maar een gok welke, het waren er acht.
De voorste zou een Z-kerk kunnen zijn, daar waren er drie van geloof ik.

Gr. Arie.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door Roy »

De "Zaankerk" & "Zonnekerk" waren eigendom van de V.N.S.
De "Zuiderkerk" was van de N.T.P.M. maar voer voor de V.N.S.
Inderdaad drie Z-kerken dus.
Hier al wel als Kon.Nedlloyd schepen.

Het vrachtschip geheel rechts zou er eentje van de P.O.L. kunnen zijn. Een Pool dus.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door BU-6 »

Hoi Roy, Arie en Gerard.
Bedankt voor jullie info! Ben met deze gegevens bij de foto een aardig eind op weg geholpen. Het zal wel nooit helemaal duidelijk worden hoe beide schepen heten, het zij zo. Tenzij..... er nog iemand is die zich toevallig nog weet te herinneren dat er er 3 nederlandse schepen tegelijk in Mombasa hebben gelegen en wellicht collega's van de 2 andere schepen zijn tegen gekomen in de "Sunshine" :) .
MBASA.jpg
MBASA.jpg (61.44 KiB) 6090 keer bekeken
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Gerard

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door Gerard »

Hallo Harry. Nou, met 3 Nederlandse schepen in Mombasa... Tja, het zou kunnen. We lagen daar ooit drie weken te stinken. De eerste week naar het zeemanshuis in die bosjes, dan langs de Casablanca, dan naar de Sunshine, (kon allemaal te voet), dan laat in de nacht naar de Florida club buiten de stad aan de rivier. Is er nog steeds, compleet met zwembad. De tweede week een beetje rondscharrelen door de stad en die houtsnijmarkten, en wat beelden en tafeltjes kopen. De derde week was de poen op. Dan ging ik altijd naar links de werf af, en kwam dan uit op een landwegje, met links een meertje en een kampong, en rechts roesboes, een beetje rondwandelen. Heb daar nog achter een kip aangezeten, die wilde ik in de soep douwen aan boord, maar kreeg herrie met zo`n patjakker. Het was ,,Kuku yanggo" mijn kip. Ik ga om zo`n stom schraal beest geen herrie maken en ben maar doorgelopen. We lagen er ooit met de Zaankerk, en een eind verder de Karimata. Die gasten lagen voor anker, en wij ook. Ze hadden een sloep laten zakken, en kwamen bij ons een pot bier pakken en kijken of er nog bekenden aan boord waren. Later zijn we met een hoop man met hen weer die sloep ingezakt en naar de Karimata gevaren. Wat een mooi schip was dat zeg. Die hoorde meer thuis op de kalies van de Oost als scharrelschip tussen die eilanden. We gingen de gangway op, en ik zag van boven naar onder een vislijn hangen. Ik vroeg aan één van die mannen wat dat was. ,,Van de Ouwe", zei hij, ,,die vist altijd vanaf de brug". Haalt je de koekoek, heb nooit geen ouwe gezien die NIET van af de brug viste. De mannen liepen naar binnen, maar ik bleef effe staan. Toen iedereen binnen was, op mijn gemak het dek op gescharreld, een end hout gepakt, en terug naar de gangway. Die lijn van de ouwe voorzichtig naar binnen gehengeld, uit het water getrokken, en aan de gangway vastgeknoopt. Toen een flinke snok aan die lijn gegeven. Ik heb niks gezien wat op de brug gebeurde, maar die lijn stond binnen een seconde strak, toen de ouwe aansloeg. Hij heeft zeker een kwartier of twintig minuten staan vechten met zijn eigen schip aan de hengel whoeoeoehahahaha... Ikkannetnielate..... Kannetookniehellepe... Tissenkwaal...
We hebben er ook een keer gelegen met de Streefkerk en de Zonnekerk. Dat was helemaal feest. En een Duitser. Die kwamen we later tegen in de Sunshine, ze beweerden dat ze konden lassen met hun tenen. Ik zei dat ik dat meteen geloofde... Mombasa, bjoetifoel memories...
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door BU-6 »

Gerard schreef:Hallo Harry. Nou, met 3 Nederlandse schepen in Mombasa... Tja, het zou kunnen.
Mooi verhaal Gerard, leuk verteld. Zie het voor me :-D . Staat me bij dat in De Florida club een rasechte Amsterdamse schone optrad. Weet dat niet zeker.In het Zeemanshuis begon het stappen met een koel flesje melk waarvan je het idee had dat het zwaar gepasteuriseerde spul "echt" gezond was. Na het zwemmen werd de poedermelk snel en flink verdund.
Hier kocht ik een setje(mannetje/vrouwtje) zwarte ebbenhouten beeldjes. Het was zwart ebbenhout tot het moment dat er een arm brak! Andere houtsnijwerk is nog steeds, op een snaveltje of een oortje of een pootje na, intact.
HOUTSNIJ..jpg
HOUTSNIJ..jpg (65.05 KiB) 5797 keer bekeken
Drie Nederlandse schepen, vond je wat veel? Een Z(aan)kerk v/d VNS, een M-Lloyd v/d KRL en de Straat Korea, Kjcpl .
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Gerard

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door Gerard »

Hallo Harry. Ja, Nederlandse vrouwen kwam je overal tegen. Alleen van die in de Florida Club wist ik niet. We hebben in die club dat bandje wel 8 of 10 keer ,,Malaika" laten spelen, en goed gevoejerd met bier natuurlijk. Ze hielden op het laatst die guitaren van zattigheid achterstevoren vast haha. In West Afrika zaten ook Nederlandse vrouwen, dat waren lustmadammekes. We voeren een keer tussen Las Palmas en Teneriffe. (Met een fruitjager) Daar staat altijd een korte hoge zee. Ik wilde de hut uit, dee de deur open, en er knalde iemand tegenop. Ik keek, en wat lag daar aan dek te kreunen? Een miep. Uit Eindhoven nog wel. Zo ziek als en h.. ehh ik bedoel een kat. Was met toestemming van heel de bemanning als verstekelinge meegevaren.

Op Puerto Rico liep ik een keer bij Las Croabas door de heuvels, in de hitte. Aan de andere kant kwam een jongedame de berg op. Boven gekomen veegde ze over haar voorhoofd, keek me aan, en riep op z`n Brabants ,,Wastog wèèrm he??" Ik stond paf. We hebben nog een hele poos staan buurten... :-D
Zelfs in Hong Kong zaten ze nog. Avontuurlijke ladies hebben we hier...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij

Bericht door Roy »

Jammer dat het topic V.N.S. zo ver weggezakt is................ :(

In de Leeuwarder Courant van maandag 4 januari j.l. staat een stukje over 2 scheepswrakken 10 km.? ten noorden van Schiermonnikoog. Men blijkt jaren lang twee wrakken met elkaar verwisseld te hebben. Het betreft de "Gustav Nachtigal" en de "Amerskerk", als "Coburg", te zijn.
De "Amerskerk" werd voor de "Kalö" aangezien. Het laatste schip blijkt helemaal niet in de Noordzee te liggen maar is in het Midden Oosten vergaan.
Het blijkt dat de "Amerskerk" en de "Gustav Nachtigal" op 14 juni 1944 door de Royal Air Forge tot zinken zijn gebracht. Ook een Duitse mijnenveger onderging dit lot.

Ik vermoed dat deze "Amerskerk",(1), die overigens nooit voor de V.N.S. mocht varen, een zusterschip is van de "Arendskerk",(2) en de "Abbekerk",(2), welke beide aan geallieerde zijde door Duitse onderzeeërs tot zinken zijn gebracht.
Bestaan van dit schip eigenlijk wel foto's ?.
Verdere gegevens kunnen geleverd worden. Ook het artikel uit de L.C. wil ik evt. wel overtypen.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie