VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2590
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jacko » 08 mar 2019 13:05

Profylacta , Bertus. :lol:
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 7855
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45
Locatie: Zwolle

Re: VNS

Bericht door BS. » 08 mar 2019 15:28

Ja, nu je het zegt herinner ik het me weer, :) :wink:
Waren mooie tijden toen. :-D

Bertus.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4800
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: VNS

Bericht door b-bootsman » 08 mar 2019 19:15

Hallo Bertus.

Had je ze bij je en vergat je het nog teveel druk op de ketel :lol:

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 255
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door renirie » 08 mar 2019 21:57

Meestal na een paar versnaperingen dacht je what the hell overkomt mij toch niet.
Na enkele dagen kon je hem in de kerstboom hangen.
Als het bijna aflostijd was werden de meeste wel wat voorzichtiger.
Dat waren nog eens tijden.

Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 7855
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45
Locatie: Zwolle

Re: VNS

Bericht door BS. » 09 mar 2019 10:16

b-bootsman schreef:
08 mar 2019 19:15
Hallo Bertus.
teveel druk op de ketel :lol:
Groet Bob.V.
Hallo Bob,

Wat die druk betreft viel het nog wel mee. :) :wink:
De meeste druk kreeg ik meestal als wij op de Indonesische kust
zaten van die grote flessen Anker bier. :lol: :lol:
Maar ik was een voorzichtige jonge. :-D
Het zal wel een fabeltje zijn, maar ik heb toentertijd wel
eens gehoord voordat je plat ging werd er eerst stiekem een plukkie
zware shag in de doos gedaan om te kijken of het liefje sakit was. :lol:

Mvg. Bertus.

Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 339
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: VNS

Bericht door HENK HERMANNS » 09 mar 2019 10:44

Tijdens mijn vaartijd bij de SMN heb ik enkele reizen met 'n hospik gevaren.
MS BENGKALIS                                     30-11-66 TRIPOLI.jpg
MS BENGKALIS 30-11-66 TRIPOLI.jpg (120.61 KiB) 2039 keer bekeken
HOSPIK KUIJPERS.jpg
HOSPIK KUIJPERS.jpg (109.18 KiB) 2039 keer bekeken
MS BENGKALIS            7-4-67 TRIPOLI.jpg
MS BENGKALIS 7-4-67 TRIPOLI.jpg (123.86 KiB) 2039 keer bekeken
RAKI REIS 68 3-9-65 R'DAM.jpg
RAKI REIS 68 3-9-65 R'DAM.jpg (127.54 KiB) 2039 keer bekeken

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: VNS

Bericht door kabo » 13 mar 2019 21:33

nvm-1610010-vrachtschip-ms-bovenkerk-1960-vns-kon.jpg
nvm-1610010-vrachtschip-ms-bovenkerk-1960-vns-kon.jpg (103.18 KiB) 1882 keer bekeken
Bovenkerk in Zuid Afrika.
gr.Bas

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: VNS

Bericht door kabo » 14 mar 2019 19:52

1807499.jpg
1807499.jpg (82.7 KiB) 1730 keer bekeken
Een mooie oude VNS er.
gr.Bas

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4800
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: VNS

Bericht door b-bootsman » 15 mar 2019 14:32

Hallo Bas.
De Nedlloyd Kobe is geen oude VNS er.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gert Schouwstra
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Gert Schouwstra » 15 mar 2019 15:15

De Nedlloyd Kobe (1964) is toch de voormalige Koudekerk van de VNS? Met een mooie Stork SW85?
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4800
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: VNS

Bericht door b-bootsman » 15 mar 2019 15:28

Hallo Gert.
Oeps je hebt gelijk sorry Bas. :oops:

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

kabo
Berichten: 636
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: VNS

Bericht door kabo » 15 mar 2019 17:17

nvm-1610011-vrachtschip-ms-leiderkerk-lelykerk-laa.jpg
nvm-1610011-vrachtschip-ms-leiderkerk-lelykerk-laa.jpg (76.62 KiB) 1584 keer bekeken
Een VNS er met 2 namen. Gebouwd als Leiderkerk bij Gusto in Schiedam op 2-2-1959 en uitgerust met een 2ew. 8cyl. Stork van 6500 pk. en 15 kn.
gr.Bas

Klaas Buytenwegh
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh » 15 mar 2019 18:13

Dat is niet juist. Er waren er drie, Lelykerk, Leiderkerk en Laarderker. Eigenlijk was er nog een vierde de Losserkerk, maar vanwege een ander merk hoofdmotor werd de naam Bovenkerk.

Klaas

roy
Berichten: 11038
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door roy » 15 mar 2019 22:08

Misschien heb je daar gelijk in Klaas, maar ik kan deze reden nergens terug vinden of verder verklaren.
Het wordt voor mij nog vreemder daar de "Oldekerk de 1e Stork HOTLo had, de "Oostkerk" kreeg bij P.Smit Jr. een B.& W. en de "Oldekerk" een W.F.- M.A.N. en toch waren het zusterschepen. Hoe moet dit dan verklaard worden ?.
Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd waar het gepubliceerd is dat dit de reden was om de "Losserkerk" als "Bovenkerk" af te bouwen. :!: :idea:
Kan jij hier misschien uitsluitsel over geven ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh » 15 mar 2019 22:23

Ja Roy, daar vraag je me wat. Ik heb dat gehoord van een oud collega machinist. Maar je hebt gelijk, de VNS was niet erg consistent in de naamgeving. Hetzelfde geldt ook voor de acht S-kerken die voor de VNS besteld zijn. Verschillende motoren hetzelfde uiterlijk maar allemaal S-kerken. Daar tegenover bij de door jouw genoemde O-kerken zie je uiterlijke verschillen. De Ommenkerk heeft een duidelijk andere schoorsteen. En dan de Giessenkerk, ook iets aparts. Ik zal nog eens informeren Roy.

Grt.
Klaas

Gert Schouwstra
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Gert Schouwstra » 15 mar 2019 23:07

De Bovenkerk is inderdaad als Losserkerk in opdracht aan vd Giessen gegeven, maar de naam was al veranderd toen de kiel werd gelegd.

In Schip en Werf van 26 juli 1957 staat:
"De Zonnekerk is het tweede schip dat Van der Giessen voor de VNS heeft gebouwd. Het eerste, de Giessenkerk, werd in oktober 1956 afgeleverd; bovendien werd onlangs het contract getekend voor de bouw van een derde schip. Dit zal Losserkerk gaan heten en in 1960 gereed komen."

En dan in Schip en Werf van 5 januari 1960:
"Op de vrijkomende helling zal binnenkort de kiel worden gelegd voor het motorvrachtschip met passagiersaccommodatie Bovenkerk, 11.870 ton d.w., in opdracht voor de N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij te ’s-Gravenhage."

En later bij de oplevering in Schip en werf van 20 januari 1961:
"De Bovenkerk , die oorspronkelijk werd besteld als duplicaat van de in 1958/’59 in de vaart gekomen motorschepen Laarderkerk, Lelykerk en Leiderkerk, welke schepen speciaal waren ontworpen voor de vaart op de Perzische Golf, is nadien uitgevoerd volgens een iets gewijzigd ontwerp. De Bovenkerk is nl. 10 voet langer dan de genoemde L-kerken en heeft een groter machinevermogen en daardoor een snelheid die circa 1 mijl hoger ligt."
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Plaats reactie