Het Kielerkanaal
Re: Het Kielerkanaal
Hoi Ruud
Ik vaar zelf met een vergelijkbaar scheepje, een Vollenhovensebol, wel iets kleiner 8,5 mtr en iets anders uitgevoerd, maar
voor de plat en rondbodem kenner is het verschil te zien.
Vollenhovensebol: "Windroos"
bj. ± 1975
lengte 8,5 mtr
werf : Verolme Heusden
gebouwd door een werknemer van Verolme Heusden op de werf aldaar.
groeten
Hans (Jacko)
ik ben degene met pet
Ik vaar zelf met een vergelijkbaar scheepje, een Vollenhovensebol, wel iets kleiner 8,5 mtr en iets anders uitgevoerd, maar
voor de plat en rondbodem kenner is het verschil te zien.
Vollenhovensebol: "Windroos"
bj. ± 1975
lengte 8,5 mtr
werf : Verolme Heusden
gebouwd door een werknemer van Verolme Heusden op de werf aldaar.
groeten
Hans (Jacko)
ik ben degene met pet
- Bijlagen
-
- Windroos1.jpg (104.71 KiB) 4539 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Het Kielerkanaal
Ahoy Hans,
Kijk da's nou het betere werk, prachtig scheepje,fraaie opname trouwens,een beetje gezaghebbend iemand draagt een cap
Kijk da's nou het betere werk, prachtig scheepje,fraaie opname trouwens,een beetje gezaghebbend iemand draagt een cap
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Het Kielerkanaal
Hallo Hans..in 1975 op de Verolme werf in Heusden door een personeelslid gebouwd ............DA's gegarandeerd een BOMvrij scheepie kun je vast OOK zo mee als ijsbreker aan de gang Vlak platen net een mmtje dikker, ff een paar extra spantjes in de kop.........motor fundatie lekker dik, wellcit "hier en daar" een paar stukkies Roestvast Staal ( b.v. bij de drinkwater tank!!!) allerlei komponenten met extra zorg gemaakt door de " leerlingen klas", RVS schroefassie ff een halve duim d'r bij Rondhouten uit de timmerwinkel..............en de tuigers waren niet druk dus ook maar eventjes wat staaldraadjes geritseld
Heb je wel eens met Joost daarover gepraat? Zou me niet verbazen als ie er meer van wist...
Mooie Scheepie ligt ook wel knap an't merk lijkt me
Heb je wel eens met Joost daarover gepraat? Zou me niet verbazen als ie er meer van wist...
Mooie Scheepie ligt ook wel knap an't merk lijkt me
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Het Kielerkanaal
Hallo Harry en Ruud
Inderdaad een stevig schip, alles is inderdaad een beetje zwaarder dan normaal je kunt hem/haar rustig op de zandplaat zetten op de wadden,
zonder dat de bodem averij oploopt.
Ook meerdere malen naar de Deense eilanden geweest met de vorige eigenaar, dus Kielerkanaal is ook gepasseerd.
groeten
Hans (Jacko)
Inderdaad een stevig schip, alles is inderdaad een beetje zwaarder dan normaal je kunt hem/haar rustig op de zandplaat zetten op de wadden,
zonder dat de bodem averij oploopt.
Ook meerdere malen naar de Deense eilanden geweest met de vorige eigenaar, dus Kielerkanaal is ook gepasseerd.
groeten
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Het Kielerkanaal
Hallo Harry !
Als je goed kijkt, ligt-ie niet 'op z'n merk' , maar heeft-ie aan SB vloed, en aan BB is het eb.
Wat een "vrij vloeistof-oppervlak" als een (bijvoorbeeld) IJsselmeer voor effect heeft op een zeilboot, nietwaar ???
Ook de stand van de zeilen heeft een redelijke invloed op deze "eb en vloed": op onderstaande foto van mijn toendestijdse bootje (een zgn Duitse rennjol), waarmee mijn jongere broer hier samen met een neef ff onderweg zijn van Hindeloopen naar Medemblik, testten ze dat ff uit door het grootzeil-en-fok zo dicht mogelijk te halen. De vloed trad dan ook ruimschoots over het (vrije !) boord en de kiel zweefde "in's blaue hinein". (Foto door mij gemaakt vanaf een ander schip waarmee ik hen opliep) Ergens eind jaren 60, toen "geluk nog héél gewoon was", en dergelijk ondernemingen door pa&ma altijd werden getolereerd (hoe bestáát het !), en op het IJsselmeer nog geen ritssluitingen van boeien liepen..... De naam was "Noli me tangere" ; ons buurmeisje studeerde ook Latijn, en die vertelde ooit dat "Noli me tangere" "Raak mij niet aan" betekende. Ik dacht: dat wordt de naam van mijn boot !
Als je goed kijkt, ligt-ie niet 'op z'n merk' , maar heeft-ie aan SB vloed, en aan BB is het eb.
Wat een "vrij vloeistof-oppervlak" als een (bijvoorbeeld) IJsselmeer voor effect heeft op een zeilboot, nietwaar ???
Ook de stand van de zeilen heeft een redelijke invloed op deze "eb en vloed": op onderstaande foto van mijn toendestijdse bootje (een zgn Duitse rennjol), waarmee mijn jongere broer hier samen met een neef ff onderweg zijn van Hindeloopen naar Medemblik, testten ze dat ff uit door het grootzeil-en-fok zo dicht mogelijk te halen. De vloed trad dan ook ruimschoots over het (vrije !) boord en de kiel zweefde "in's blaue hinein". (Foto door mij gemaakt vanaf een ander schip waarmee ik hen opliep) Ergens eind jaren 60, toen "geluk nog héél gewoon was", en dergelijk ondernemingen door pa&ma altijd werden getolereerd (hoe bestáát het !), en op het IJsselmeer nog geen ritssluitingen van boeien liepen..... De naam was "Noli me tangere" ; ons buurmeisje studeerde ook Latijn, en die vertelde ooit dat "Noli me tangere" "Raak mij niet aan" betekende. Ik dacht: dat wordt de naam van mijn boot !
Oost, west...ook best
Re: Het Kielerkanaal
Ahoy,
Verder met waar Jos mee bezig was,maar dan vanuit een ander gezichtsveld,tevens vindt ik dat die BLUE LION op de vorige pagina er wat karig af komt,dat plaatje kon beter Jos
Dus hier nogmaals de BLUE LION: En hier de WILSON GARSTON De AMBER 1 En tot slot de VERDI: Wordt vervolgd....dus later meer
Verder met waar Jos mee bezig was,maar dan vanuit een ander gezichtsveld,tevens vindt ik dat die BLUE LION op de vorige pagina er wat karig af komt,dat plaatje kon beter Jos
Dus hier nogmaals de BLUE LION: En hier de WILSON GARSTON De AMBER 1 En tot slot de VERDI: Wordt vervolgd....dus later meer
Re: Het Kielerkanaal
Vakmanschap is meesterschap.
Name: VARNEBANK Keel:
Type: Cargo ship
Flag: NLD
Tons: 851 Link: 3195
DWT: 1280 Yard No: 252
Length overall: 64.2
LPP: 60.0 Country of build: NLD
Beam: 10.5 Builder: Ferus Smit
Location of yard: Foxhol
Speed(kn): 8
Subsequent History:
96 ELSTAR - 08 LIVA GRETA
En dan eindelijk de Prinsendam.
Het kontje van de Liva Greta.
IDNo: 8801072 Year: 1988 Name: VARNEBANK Keel:
Type: Cargo ship
Flag: NLD
Tons: 851 Link: 3195
DWT: 1280 Yard No: 252
Length overall: 64.2
LPP: 60.0 Country of build: NLD
Beam: 10.5 Builder: Ferus Smit
Location of yard: Foxhol
Speed(kn): 8
Subsequent History:
96 ELSTAR - 08 LIVA GRETA
En dan eindelijk de Prinsendam.
-
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
- Locatie: sappemeer
Re: Het Kielerkanaal
Hallo Jos.
Ik heb vanmiddag even twee foto's gemaakt van een voor jou vertrouwd plekje.
Foto's heb ik gemaakt via skype en de webcam die Pieter even op de brug had geplaatst.
Gr. Huub.
Ik heb vanmiddag even twee foto's gemaakt van een voor jou vertrouwd plekje.
Foto's heb ik gemaakt via skype en de webcam die Pieter even op de brug had geplaatst.
Gr. Huub.
Gr. Huub.
Re: Het Kielerkanaal
Ahoy,
Trouwe volgers van dit topic zullen zich afvragen, waar blijven ze toch met het vervolg van deze reis
Het doet mij pijn dit te vertellen,maar het moet maar,ik vind dat jullie hier recht op hebben.
Het zit namelijk zo:
Ik had gedurende de wintermaanden, reeds een boeking gedaan om dit voorjaar[27 mei] wederom naar naar ons stekkie te gaan,wel een ander adres dan in het verleden, daar er bij Arie niet meer gerookt mocht worden, en wij beiden graag een cigaartje/cigaret roken en had een nieuw onderdak gevonden vlakbij in de buurt waar dit wel mocht,maar onverhoopt kwam er een kink in de kabel, mijn in geplande belasting teruggave, was nog geen 10% van wat ik verwacht had[lag altijd tussen de 1500-2000 teruggave], daarbij kwam er nog een financiële tegenvaller,geheel door eigen schuld , en dus moest ik onze reis cancellen,en dat doet zeer, erg zeer zelfs,voor mij, maar ook voor Jos, een afknapper van jewelste, vandaar dat ik even niet heb gereageerd, en Jos ook niet, waarvoor mijn dank , want zoiets hakt er in, ben je 65+ geworden, en je vaste aftrekposten gaan in rook op,ja 65+ worden is/wordt een straf op deze manier.
Niet dat deze reis en ook de vorig-en ons een fortuin zou gaan kosten, maar toch genoeg om het dit voorjaar niet te doen,want je wilt niet op een dubbeltje kijken als je daar bent,en normaal doen wat je altijd doet,en dat deden wij, geen uitspattingen of iets dergelijks, misschien later in het seizoen, wanneer de lucht hier weer wat geklaard is, zal ik proberen om alsnog een trip naar ons welbekende stekkie te regelen, maar dat is nog ver weg, en zeker nu nog niet aan de orde.
Ik vind dat jullie hier recht op hebben, om hier kennis van te nemen, daar wij onze reisverhalen hier geplaatst, door jullie met vele positieve reacties beantwoord werden.
Het zij zo, wie z'n reet brandt, moet op de blaren zitten, en dat doe ik nu.
Dus maken wij onze reis van verleden jaar af,ik met gemengde gevoelens, ondanks dat ik het nu met een iets ander gezicht bekijk, maar het is niet anders.
Hier de PRINSENDAM, waar Jos ook nog een fraai filmpje van heeft, uit een andere hoek dan dat Jos die genomen heeft.
Trouwe volgers van dit topic zullen zich afvragen, waar blijven ze toch met het vervolg van deze reis
Het doet mij pijn dit te vertellen,maar het moet maar,ik vind dat jullie hier recht op hebben.
Het zit namelijk zo:
Ik had gedurende de wintermaanden, reeds een boeking gedaan om dit voorjaar[27 mei] wederom naar naar ons stekkie te gaan,wel een ander adres dan in het verleden, daar er bij Arie niet meer gerookt mocht worden, en wij beiden graag een cigaartje/cigaret roken en had een nieuw onderdak gevonden vlakbij in de buurt waar dit wel mocht,maar onverhoopt kwam er een kink in de kabel, mijn in geplande belasting teruggave, was nog geen 10% van wat ik verwacht had[lag altijd tussen de 1500-2000 teruggave], daarbij kwam er nog een financiële tegenvaller,geheel door eigen schuld , en dus moest ik onze reis cancellen,en dat doet zeer, erg zeer zelfs,voor mij, maar ook voor Jos, een afknapper van jewelste, vandaar dat ik even niet heb gereageerd, en Jos ook niet, waarvoor mijn dank , want zoiets hakt er in, ben je 65+ geworden, en je vaste aftrekposten gaan in rook op,ja 65+ worden is/wordt een straf op deze manier.
Niet dat deze reis en ook de vorig-en ons een fortuin zou gaan kosten, maar toch genoeg om het dit voorjaar niet te doen,want je wilt niet op een dubbeltje kijken als je daar bent,en normaal doen wat je altijd doet,en dat deden wij, geen uitspattingen of iets dergelijks, misschien later in het seizoen, wanneer de lucht hier weer wat geklaard is, zal ik proberen om alsnog een trip naar ons welbekende stekkie te regelen, maar dat is nog ver weg, en zeker nu nog niet aan de orde.
Ik vind dat jullie hier recht op hebben, om hier kennis van te nemen, daar wij onze reisverhalen hier geplaatst, door jullie met vele positieve reacties beantwoord werden.
Het zij zo, wie z'n reet brandt, moet op de blaren zitten, en dat doe ik nu.
Dus maken wij onze reis van verleden jaar af,ik met gemengde gevoelens, ondanks dat ik het nu met een iets ander gezicht bekijk, maar het is niet anders.
Hier de PRINSENDAM, waar Jos ook nog een fraai filmpje van heeft, uit een andere hoek dan dat Jos die genomen heeft.