Tempo dulu rond Celebes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Tempo Dulu rond Celebes

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Vaerderij bedankt voor de plaatjes. hieruit blijkt wel dat beide schepen de nodige vaartijd achter zich hadden. maar goed "de oudjes deden het nog goed". ik hoop dat ze dat ook nog lang van ons zullen/kunnen zeggen. gegroet.
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Tempo dulu rond Celebes

Bericht door Vaerderij »

Merak KPM geschilderd door Evert Sikkema..jpg
Merak KPM geschilderd door Evert Sikkema..jpg (86.64 KiB) 2527 keer bekeken
Dit is het ss Merak van de KPM, gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Mij in 1926.
Het schip was bestemd voor de dienst tussen Merak op Javan en Oosthaven (Pandjang) op Sumatra, waardoor een rechtstreekse reis
per trein (en schip) mogelijk werd tussen Palembang in het noorden van Sumatra en Batavia (nu Jakarta) op Java.
Het was een schip van 1754 tot bruto (netto 986) en een draagvermogen van 1350 ton.
De lengye was 79,28 meter, de breedte 12,89 meter en de holte 4,91 meter.
Er stond een 4 cilinder compound stoommachine in van 1800 ipk voor een dienstsnelheid van 12 knopen.
Er was ruimte voor 28 eerste klas passagiers, 20 tweede klassers en 909 dekpassagiers.
Het schip is een paar keer verbouwd waardoor de hutcapaciteit uiteindelijk (in 1947) 64 passagiers was en ongeveer 700 dekpassagiers.
Evert Sikkema

Dit kunstwerk met informatie over het ss. Merak heeft Evert eerder dit jaar op de KPM topic geplaatst en verdient als één van de
eerste 'bootjes' van Arnoud Oprinsen hier natuurlijk ook een plaatsje.
Het ss. Merak op deze afbeelding is gedeeltelijk uitgerust met kraantjes. Toen de Merak werd uitgebracht was het schip
alleen maar voorzien van laadbomen.

(kijk nog eens op de vorige bladzijde; Tempo Doeloe)
Anne
Mauricevgm

Re: Tempo dulu rond Celebes

Bericht door Mauricevgm »

Beste mensen,

met veel plezier lees ik jullie forum.
Mijn over was W.Dijkstra en daarom ben ik des te meer geintereseerd in het verleden van de K.P.M.
Ik ben zelf nu ook stuurman waardoor ik iets meer begrijp over hoe zijn leven op zee geweest moet zijn.

Tijdens de oorlog heeft hij gevaren op
SS Thedens
Straat Sienda
SS V.d. Bos

Ik zou graag wat meer informatie hierover hebben.
Als ik weer terug in Nederland ben zal ik de foto's die mijn oma van deze schepen heeft inscannen en op de site zetten.

Groeten Maurice
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Tempo dulu rond Celebes

Bericht door Akwanaut »

Mauricevgm schreef: Tijdens de oorlog heeft hij gevaren op
SS Thedens
Straat Sienda
SS V.d. Bos

Groeten Maurice
Maurice ik denk dat dit juiste namen van de schepen zijn; ss Thedens, de ms Straat Soenda en de ss van den Bosch.

Info van deze schepen, met dank aan Stegro.

s/s THEDENS (1928-1956)
naamsein: THFQ, 1933 PKFN, 1948 PHYT

N.V. Internationale Scheepsbouw Maatschappij "De Maas", Slikkerveer. (40)
Brt: 2.071, nrt: 1.181, dwt: 1.459 lxbxh: 91,52 x 12,25 x 4,45
In 1937; brt: 2.075, nrt: 1.170, dwt: 1.520,
Vrachtschip met accommodatie voor 24 eerste-, 16 tweede klasse en 1266 dekpassagiers.
In 1947 accommodatie voor 42 hut- en 600 dekpassagiers.
Lentz dubbel compound stoommachine, 4 cil., 1.700 ipk, 12 mijl.
Machinebouwer: Maatschappij Fijenoord, Rotterdam.

Historie:
12 december 1927 terwaterlating, 12 maart1928 proefvaart en overgedragen.
Vertrok 17 maart naar Ned. Indië, arriveerde 23 april 1928 in Batavia en werd daar in mei 1928 in dienst gesteld.
00.03.1928-1956 THEDENS, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
Van 29 januari 1942 tot 29 augustus 1945 in charter bij het British Ministry of War Transport.
Daarna tot 3 maart 1946 gevorderd door de Nederlande regering en vervolgens tot 1 januari1947 in time-charter voor de Nederlands Indische Regering. 27 september 1945 van Port Darwin te Timor-Koepang aangekomen.
In januari 1948 over naar de Nederlandse vloot en thuishaven Amsterdam.
In de zomer van 1956 verkocht voor de sloop aan de Hongkong Chiap Hua Manufactory Ltd. te Hong Kong.
Vertrok 9 september 1956 van Soerabaja via Borneo en Singapore op de laatste reis naar de sloperswerf in Hong Kong.


m/s STRAAT SOENDA imo nr: 5342087 (1939-1948)
naamsein: PKQJ, 1947 PHTO

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (654)
Brt: 6.439, nrt: 3.859, dwt: 8.622 lxbxhxd: 145,16 x 18,96 x 11,89 x 8,53
In 1947; brt: 8.314 nrt: 5.119, dwt: 9.390
Vrachtschip met accommodatie voor 17 salon passagiers
In 1947 accommodatie voor 12 salon passagiers. 86 bemanningsleden.
2 Werkspoor dieselmotoren, 2 x 4 tew, 2 x 8 cil., 8.000 rpk, 2 schroeven, 16,5 mijl.
Machinebouwer: Werkspoor N.V., Amsterdam.

Historie:
Kiellegging 2 december 1937, tewaterlating 18 oktober 1938, proefvaart op 1 februari 1939 en 12 februari 1939 opgeleverd, 22 maart tot 29 maart 1939 te Amsterdam, en via Durban naar Singapore waar de aankomst 12 april 1939 was.
12.02.1939-1947 STRAAT SOENDA, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
20 januari 1942 op weg van Zuid-Afrika naar Tandjong Priok in Straat Soenda op de Catharina rotsen gelopen.
De lading (80 gevechtswagens, 2500 landmijnen en 6500 ton cement) voor het grootste deel geborgen door kleine K.P.M. schepen zoals de 'Dajak', 'Kidoel, en 'Rengat'. Vlot gebracht 20 februari 1942 veilig Tandjong Priok bereikt.
In februari 1942, na een voorlopig herstel, door de directie naar Bombay gezonden.
21 november 1942 in charter bij het Ministry of War Transport. 18 juni 1942 gevorderd door de Nederlandse regering.
25 juli 1945 aan de K.P.M. teruggegeven en in charter van de V.N.S. voor de Holland-Australië Lijn.
18 september 1946 terug bij de K.P.M.
07.08.1947-1947 STRAAT SOENDA, Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
10.12.1947-1967 STRAAT SOENDA, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
24 oktober 1967 uit Hong Kong vertrokken met een lading sisal voor Chinampo (Korea)
13.11.1967-1971 KOTA SELATAN, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
20 mei 1971 tijdens de reis van Dar-es-Salaam naar Mombasa nabij Pemba Island-Kenia op een koraalrif gelopen.
De bemanning werd gered door het Oost-Duitse m/s 'Rudolph Breitscheid'. Het schip gleed later van het rif en zonk.


s/s VAN DEN BOSCH (1903-1952)
naamsein: TJGR, 1924 THVW, 1933 PKGC, 1948 PIDL

Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam. (49)
Brt: 2.776, nrt: 1.686, dwt: 2.983 lxbxh: 96,51 x 12,62 x 5,94
In 1924; brt: 2.382, nrt: 1.491, dwt: 2.917
In 1948; brt: 2.354, nrt: 1.530, dwt: 2.917
Vrachtschip met accommodatie voor 24 eerste-, 26 tweede klasse en 1000 dekpassagiers.
In 1928 accommodatie voor 20 eerste-, 26 tweede klasse en 1330 dekpassagiers.
Vanaf april 1951 geen passagiersvervoer meer.
Triple expansie stoommachine, 3 cil., 1.600 ipk, 12 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam.

Historie:
5 november 1902 tewaterlating in januari 1903 proefvaart en in die maand ook opgeleverd.
Vertrok 31 januari 1903 naar Ned. Indië en werd daar in maart in dienst gesteld.
01.1903-1952 VAN DEN BOSCH, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
23 februari 1942 met Amerikanen aan boord naar Australië vertrokken, waar het schip op 22 april 1942 in dienst werd
gesteld van het Ministry of War Transport. 17 oktober 1945 teruggegeven aan de KPM.
11 september 1945 met 700 man troepen aan boord in konvooi, waarin ook de 'Thedens', van Brisbane naar Timor-Koepang, dat tot overgave werd gedwongen, op het Britse schip 'Moresby'.
Het was het eerste op de Japanners bevrijde Nederlands Oost Indie grondgegebied, buiten Nieuw Guinea,
dat gedeeltelijk Nederlands bleef.
In januari 1948 over naar de Nederlandse vloot met als thuishaven Amsterdam.
In februari 1952 verkocht voor de sloop aan Wing Tak te Hong Kong.
14 maart 1952 werd het schip aan de sloperswerf afgeleverd.
Groet Frank


Plaats reactie