Seatrade Groningen
Re: Seatrade Groningen
Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver
Re: Seatrade Groningen
Eindelijk wat foto’s gevonden van de Neerlandic!
Rond Pinksteren in 1988 werd besloten om het voorschip van de Neerlandic te wijzigen.
De eerst 5 “N” schepen, gebouwd in opdracht van Seatrade, hadden problemen met de vorm van het voorschip. De overhellende uitloop van het hoofddek was iets te robuust uitgevoerd. Dit had tot gevolg dat de schepen in de zee op niet 1 maar 2 x een paal pikte bij de zelfde aankomende golf.
Het gevolg hiervan was dat deze schepen in de wind op zeer snel vaart moesten minderen om ernstige schade te voorkomen.
Na langdurig overleg en onderzoek, werd besloten om de kop van het voorschip een vollere vorm te geven.
De keus is toen gemaakt, in overleg met het classe bureau , om extra spanten te plaatsten op de bestaande spanten. Daarop werden verticale stroken, per spantvak aangebracht en volledig afgelast. De ruimte die ontstond tussen de bestaande scheepshuid en de nieuwe verticalen-stroken werd als afgesloten drogeruimte opgeleverd.
Deze constructie bleek achteraf een goede beslissing te zijn geweest.
Want nadat alle 5 de ”N” schepen deze modificatie hadden ondergaan, is het maar éénmaal voorgekomen dat er lekkage is opgetreden in deze aanbouw. Bij reparatie van deze lekkage bleek dat deze ontstaan was door een lasfout, van de werf die deze wijziging had uitgevoerd.
Het voordeel van deze modificatie bleek al heel gauw. Nadat de Neerlandic weer in de vaart was bleek dat het schip bij windkracht 6 nog behoorlijk door kon varen en dat er geen blauwwater meer gelijk op het voordek te recht kwam. Al dit blauwwater werd nu, met de gewijzigde kopvorm, naar buiten werd gezet. Voorheen was het zo dat dit water bij windkracht 4 (in de zee op) op het voorschip terecht kwam en hierdoor vaart moest minderen.
Bij deze modificatie is zo’n 20 ton staal verwerkt.
mvg Loek
Rond Pinksteren in 1988 werd besloten om het voorschip van de Neerlandic te wijzigen.
De eerst 5 “N” schepen, gebouwd in opdracht van Seatrade, hadden problemen met de vorm van het voorschip. De overhellende uitloop van het hoofddek was iets te robuust uitgevoerd. Dit had tot gevolg dat de schepen in de zee op niet 1 maar 2 x een paal pikte bij de zelfde aankomende golf.
Het gevolg hiervan was dat deze schepen in de wind op zeer snel vaart moesten minderen om ernstige schade te voorkomen.
Na langdurig overleg en onderzoek, werd besloten om de kop van het voorschip een vollere vorm te geven.
De keus is toen gemaakt, in overleg met het classe bureau , om extra spanten te plaatsten op de bestaande spanten. Daarop werden verticale stroken, per spantvak aangebracht en volledig afgelast. De ruimte die ontstond tussen de bestaande scheepshuid en de nieuwe verticalen-stroken werd als afgesloten drogeruimte opgeleverd.
Deze constructie bleek achteraf een goede beslissing te zijn geweest.
Want nadat alle 5 de ”N” schepen deze modificatie hadden ondergaan, is het maar éénmaal voorgekomen dat er lekkage is opgetreden in deze aanbouw. Bij reparatie van deze lekkage bleek dat deze ontstaan was door een lasfout, van de werf die deze wijziging had uitgevoerd.
Het voordeel van deze modificatie bleek al heel gauw. Nadat de Neerlandic weer in de vaart was bleek dat het schip bij windkracht 6 nog behoorlijk door kon varen en dat er geen blauwwater meer gelijk op het voordek te recht kwam. Al dit blauwwater werd nu, met de gewijzigde kopvorm, naar buiten werd gezet. Voorheen was het zo dat dit water bij windkracht 4 (in de zee op) op het voorschip terecht kwam en hierdoor vaart moest minderen.
Bij deze modificatie is zo’n 20 ton staal verwerkt.
mvg Loek
Re: Seatrade Groningen
Goede dag;
Neemt Seatrade eigenlijks nog wel Nederlandse zeevarenden aan? Ik heb wel eens gehoord dat dit mogelijk weer aan het veranderen is, dat ze dus wel weer graag met goed opgeleide Nederlandse zeelui willen varen i.p.v. onze oost Europese en Aziatische “vrienden”.
Kan iemand daar wat zinnigs over vertellen?
Neemt Seatrade eigenlijks nog wel Nederlandse zeevarenden aan? Ik heb wel eens gehoord dat dit mogelijk weer aan het veranderen is, dat ze dus wel weer graag met goed opgeleide Nederlandse zeelui willen varen i.p.v. onze oost Europese en Aziatische “vrienden”.
Kan iemand daar wat zinnigs over vertellen?
Re: Seatrade Groningen
Ik ben een ex (h)wtk van (oa) seatrade
En in "mijn tijd"(20 jaar geleden) was de policy: een NL kapitein en hwtk.
Maar omdat seatrade steeds meer schepen onder beheer kreeg, werden veel schepen uitgevlagd en bestond de gehele bemanning uit Philipino's. Niks mis mee,daarmee: ook daar zijn -per definitie- héél veel prima zeeelui te vinden; een natie dat bestaat uit eilanden brengt van nature zeelui voort. Maar nu de hele wereld zowat met Philipino's vaart, wordt die spoeling van goede zeelui errug dun, en komt het idee naar boven borrelen om ze maar weer te vervangen door NL-jongeren met de nieuwe opleiding. Die zijn ook minder duur.
Dus ja ! Seatrade neemt ook NL personeel aan, mits ze niet "teveel" willen verdienen, net zoals bij vele andere rederijen.
Echter: er zijn maar heel erg weinig schepen meer onder NL-vlag (en dus wetgeving), dus of je de top bereikt (vaak moet de ouwe of meester de nationaliteit hebben van het desbetreffende land)??? En of je enige zekerheid hebt over je baan ??? Voor hetzelfde geld krijg je (weer!) te horen:"...kun je niet opdonderen ? Voor jou 3 Philipino's...."
Dat is voor mij ook de reden geweest om tot nu toe "her-intreden" slechts mondjesmaat te overwegen. En mocht ik (ooit) hiertoe overgaan, dan waarschijnlijk nooit meer voor een NL-rederij ! Gewoon: de best betalende is je baas; desnoods halverwege de reis gewoon overstappen naar een ander die beter betaalt. Dezelfde taktiek van vraag-en-aanbod hanteren.
Maar je zit niet te wachten op mijn ge-OH over de ouwe-oertijd....
Je kunt online zo solliciteren; een gesprekje met hun zegt vele malen meer dan ervaringen van 20 jaar geleden. En ook toen was het een goede rederij; de markt was toen waarschijnlijk ook anders...
En wacht hier op 't forum even reakties af van mensen die daar nu varen....die weten beter over het hoe-en-wat van nu.
Maar het varen op een reefer is prachtig ! Voor technici is zo'n koel- en vriesschip een waar paradijs.....schoon, genoeg uitdagingen, een een eigen fan-club ! (soms wel 50 fannen !)
En in "mijn tijd"(20 jaar geleden) was de policy: een NL kapitein en hwtk.
Maar omdat seatrade steeds meer schepen onder beheer kreeg, werden veel schepen uitgevlagd en bestond de gehele bemanning uit Philipino's. Niks mis mee,daarmee: ook daar zijn -per definitie- héél veel prima zeeelui te vinden; een natie dat bestaat uit eilanden brengt van nature zeelui voort. Maar nu de hele wereld zowat met Philipino's vaart, wordt die spoeling van goede zeelui errug dun, en komt het idee naar boven borrelen om ze maar weer te vervangen door NL-jongeren met de nieuwe opleiding. Die zijn ook minder duur.
Dus ja ! Seatrade neemt ook NL personeel aan, mits ze niet "teveel" willen verdienen, net zoals bij vele andere rederijen.
Echter: er zijn maar heel erg weinig schepen meer onder NL-vlag (en dus wetgeving), dus of je de top bereikt (vaak moet de ouwe of meester de nationaliteit hebben van het desbetreffende land)??? En of je enige zekerheid hebt over je baan ??? Voor hetzelfde geld krijg je (weer!) te horen:"...kun je niet opdonderen ? Voor jou 3 Philipino's...."
Dat is voor mij ook de reden geweest om tot nu toe "her-intreden" slechts mondjesmaat te overwegen. En mocht ik (ooit) hiertoe overgaan, dan waarschijnlijk nooit meer voor een NL-rederij ! Gewoon: de best betalende is je baas; desnoods halverwege de reis gewoon overstappen naar een ander die beter betaalt. Dezelfde taktiek van vraag-en-aanbod hanteren.
Maar je zit niet te wachten op mijn ge-OH over de ouwe-oertijd....
Je kunt online zo solliciteren; een gesprekje met hun zegt vele malen meer dan ervaringen van 20 jaar geleden. En ook toen was het een goede rederij; de markt was toen waarschijnlijk ook anders...
En wacht hier op 't forum even reakties af van mensen die daar nu varen....die weten beter over het hoe-en-wat van nu.
Maar het varen op een reefer is prachtig ! Voor technici is zo'n koel- en vriesschip een waar paradijs.....schoon, genoeg uitdagingen, een een eigen fan-club ! (soms wel 50 fannen !)
Oost, west...ook best
Re: Seatrade Groningen
FRIO HELENIC. t.h.v. Hoek van Holland.
Re: Seatrade Groningen
hier met emil ottosen ik heb bij seatrade gevaren 1975 tot 1985 en zoek nog foto,s van de nautic dus als iemand daar nog foto,s van heeft laat het mij dan weten gr emil
Re: Seatrade Groningen
Gewoon een mooi plaatje. De Elvira vaart de haven van Curacao binnen.
Roberto
Roberto
- Bijlagen
-
- Kombuis Seatrade Elvira.jpg (163.86 KiB) 4465 keer bekeken
Re: Seatrade Groningen
Dag mannen van het goede leven,
Vanaf morgen varen op de Benguela Stream, dit reisje: http://www.geestline.co.uk/ vliegen naar Portsmouth en dan Begint de Stage.
Schip met Nederlandse Kaptein, Filipijnse bemanning en 2 Engelse leerlingen, wordt veel engels en filipijns praten voor de mensen die het interessant vinden: http://baseos.waarbenjij.nu/ update ik vanaf het schip.
Groet Bas
Vanaf morgen varen op de Benguela Stream, dit reisje: http://www.geestline.co.uk/ vliegen naar Portsmouth en dan Begint de Stage.
Schip met Nederlandse Kaptein, Filipijnse bemanning en 2 Engelse leerlingen, wordt veel engels en filipijns praten voor de mensen die het interessant vinden: http://baseos.waarbenjij.nu/ update ik vanaf het schip.
Groet Bas
- Jan Hendrik
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
- Locatie: Melbourne
Re: Seatrade Groningen
Hallo Celtic,
NAUTIC
Hierbij wat fotootjes van je favourite schip.
Gedokt bij Boele Bolnes, twee maal.
Dus een keer met een paar verse lagen spc Antifouling en dan 3 jaar later met fantastisch resultaat.
Nautic Antifouling is toevallig ook de naam van een verfsoort van Hempel, vandaar....
Cheers,
Jan
Fotos van Hempel Rotterdam
NAUTIC
Hierbij wat fotootjes van je favourite schip.
Gedokt bij Boele Bolnes, twee maal.
Dus een keer met een paar verse lagen spc Antifouling en dan 3 jaar later met fantastisch resultaat.
Nautic Antifouling is toevallig ook de naam van een verfsoort van Hempel, vandaar....
Cheers,
Jan
Fotos van Hempel Rotterdam
Re: Seatrade Groningen
Maandag de 19e is het weer zover, dit keer naar de Klipper Stream voor een paar rondjes Carib,
Gr.
Ivo
Gr.
Ivo