Seatrade Groningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Mooie foto's hoor... of ik er weer bij ben in Afrika
lossen in breakbulk (zonder pre-slung), begin er maar aan
Nou zijn die varkenspootjes niet om aan te zien maar heb je wel eens de breuk gezien bij 5000 ton cement in zakken geladen...!!!! :roll:
Wat een bende zeg en stuiven niet normaal
In Lagos/Apapa hebben we ook eens een lading bloemkool gelost, wat ze daar er mee moesten doen was mij een raadsel, werd op de wal opgeslagen onder een dekzeil om daarna langzaam weg te rotten want logistiek was het daar in 1968-70 een grote puinzooi
Kijk plezier naar je volgende serie foto's vooral Afrika.
Ik heb ook veel houtsnijwerk uit die streken en als we bij aankoop de test op schoensmeer wilden doen ( kerfen in het binnenste ) dan werd vaak de verkoper panisch... nee dat mocht niet.... nou hou je handel dus maar.
Dus thuis staat ECHT Ebonny snijwerk en het is echt kunstig hoor.
Ook ivoor snijwerk maar dat is tegenwoordig een beladen woord dus dat laat ik maar schieten :wink:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

IvoP

Bericht door IvoP »

Ton,

Ik zal weer wat verder in de boeken moeten graven voor foto's, ik moet er nog verschillende hebben.

Dit leek me echter ook wel leuk, het enige echte Kerstmenu van de "OCEANIC"
Het betreft hier 1980, met meesterkok Rein Muurling!

Het is het lezen en bestuderen waard, het is een mengsel van keukens, talen, ideeen en activiteiten, lol hebben we zeker gehad.
gr, Ivo
IvoP

Bericht door IvoP »

Voor die tijd hypermodern (cameras, beeldschermen etc); de machinekamer van de Normandic

De ruimtermparaturen konden via de satelliet worden uitgelezen op kantoor in Groningen hetgeen natuurlijk hilarische situaties opleverde:

-"let me show you how good we take care of your bananas"
-" oeps, 25 Celsius airtemparature?"

Daarna werd er eerst contact opgenomen met het schip om af te stemmen wanneer ze uitdraaien maakte in Groningen. Liever dus niet tijdens het ontdooien!

gr, Ivo
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Hoi Mannen,

Deze Pappie en Mammie komen ook uit Matadi, we hebben daar 3 weken liggen stinken! :lol:
Dat was omstreeks 1970 met de Kelletia en er mankeert nog niks aan,
goed hardhout dus.

groeten Rob

Afbeelding
IvoP

Bericht door IvoP »

Nou Rob,
mooie houtsnijwerken en ze hebben gelukkig geen schoensmeer nodig om te laten zien wie de Pappie en wie de Mammie is!

gr, Ivo
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Ivo hier moeten Pappie en Mammie dagen in de zon liggen, en als ze niet
uitkijken verbranden ze :evil: Rare jongens die blanken 8) :lol:

Ben jij ook in Boma geweest en Banana ?
Ik zie nu in mijn Monsterboekje dat ik met de Kelletia in Banana ben geweest in 1974 en in 1969 Met de Maria Marian van Nievelt.in Matadi.
foutje bedankt :lol:

Gr.Rob
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Congovaarders,

Ja,dit heeft niets met Seatrade te maken maar wel het varen op de toenmalige Belgische Congo.
In de vijftiger jaren op de Congo gevaren.Eerste haven Banana,dan Boma en vervolgens door de duivelsbocht naar Matadi.
Kleine toelichting,mijn vader had de Belgische nationaliteit en ik dus automatisch ook.Mijn vader woonden vanaf zijn eerste jaaar in Breda en ik ben in Breda geboren.
Ben toen voor 3 jaar in dienst gegaan bij de Blegische marine.Opleiding telegrafist,dus alleen seinen en ontvangen.Geen electronica daar hadden we personeel voor.We liepen wel wacht op de "500 KC/S"24 uur.Na mijn dienst naar de Ned koopvaardij voor de mast later stuurman.
Ben toen Nederlander geworden was gratis daar ik toen studerende was.
Bij de Belgische marine brachten wij de para's van Oostende naar Matadi
en namen de oude hap mee terug,Bunkeren altijd 2 dagen in Santa Cruz de Teneriffe of Las Palmas.Munitie laden en lossen in Lobito was toen een fijne haven om te stappen en te eten.
Heb in Matadi ook hout snijwerk gekocht,toen ik aan boord wilde gaan wilde zo'n Congolese douane dat ik uitvoer rechten betaalde.
Had die kop voor 40 B.frank gekocht.Heb hem nog steeds de kop van Loemoemba.
Enfin van het een kwam het ander en ik heb hem toen op zijn kokosnoot geslagen met dat houtsnijwerk.Een hoop gezeik maar ik ben met het houtsnijwerk aan boord gekomen.Moest de volgende dag bij de commandant komen en die was niet erg te spreken over mijn optreden.
Gezien ook de spanningen tussen de Congo en Belgie.Kreeg toen 8 dagen voorwaardelijk zonder genoteerd te staan in het logboek of wat dan ook.
Maar ik heb er prachtig houtsnijwerk gekocht ook die tafels met 3"losse "
poten,maar uit 1 stuk.Ook eens slagtand van en olifant gekocht voor 1500 frank van een para.Later verpatst,voor 5000.
Voor het laatst in Matadi geweest in 1980 met de Louise Smits
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Hoi Cor,

Dan ken jij zeker ook wel die ronde tafels, helemaal met fig. gesneden ?
toen ik hem aan boord had was mijn neus ook besneden :shock: :lol:

Gr. Rob
IvoP

Bericht door IvoP »

Nee Rob, Matadi is het enige gat waar ik geweest ben in Zaire (of Belgisch Congo zoals het eerst was)

Ik heb bijna elk land in West Afrika gezien van Senegal tot Zuid Afrika, en Zaire was echt niet het slechtste.

Terwijl wij daar waren was een Britse ploeg een satelliet ontvanger aan het bouwen op de top van de heuvel boven Matadi. De truck met onderdelen waar ze op zaten te wachten was betrokken in een ongeluk, en uiteraard waren de meeste delen gestolen.
Weinig te werken voor die gasten, en ze hadden geld zat om ons bier te betalen in het lokale Hilton.
Later zijn we nog op hun berg geweest, om het onderhanden werk te bekijken. Een echt Afrikaans dorp ernaast, al met al een hele beleving

gr, Ivo
IvoP

Bericht door IvoP »

Seatrade vaart in charter meestal onder "eigen vlag" maar onderstaande foto's zijn gemaakt onder het contract van Geest UK.
Reizen van Corinthe Nicaragua naar Zeebrugge Belgie, met bananen
Gemaakt in spannende tijden in Nicaragua, Sandinisten, avondklok, enkel Cubaanse en Russische schepen....
De Normandic was een van de eerste (zoniet het eerste) Westerse schepen.
's Avonds moest iedereen om 10 uur aan boord zijn vanwege de avondklok, dus gingen we maar om 3 uur 's middags al vast van boord.
Grote schijnwerpers en militaire posten op het strand voor het geval dat de Amerikanen een inval zouden doen.
Maar zoals (bijna) altijd, hartstikke aardige lokale bevolking, wel straatarm

Vervolgens lossen in Zeebrugge, met destijds een moderne nieuwe terminal


gr, Ivo


Plaats reactie