Seatrade Groningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Allen

Re: Seatrade Groningen

Bericht door Allen » 25 jan 2013 00:14

Krantenknipsel.
Seatrade Cool-Express.jpg
Seatrade Cool-Express.jpg (280.36 KiB) 2221 keer bekeken
Grtn

silvanovanderhouwen

Bericht door silvanovanderhouwen » 25 jan 2013 13:56

Bema,

de Spring Panda is inmiddels niet meer. de hele spring serie is afgelopen zomer het strand opgevaren om te slopen. de Spring Tiger was al gesloopt zo'n twee jaar geleden. En deze zomer de rest van de Spring schepen.
De Spring Bok, Bob, Panda,Deli en Dragon zijn gesloopt in Aliaga in Turkije
De Spring Bear, Tiger zijn gesloopt in Alang in India.

hieronder nog een foto van de Spring Panda op het strand(foto is van de site van de sloper)

mvg Silvano
Bijlagen
IT8ttW5MgeuLPuF.jpg
IT8ttW5MgeuLPuF.jpg (100.62 KiB) 2149 keer bekeken

paul
Contacteer:

Bericht door paul » 25 jan 2013 17:58

Hoe lang hebben dit soort schepen gevaren Silvano?
Was her geen succes, of toch ook al weer op leeftijd?
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood

jandezeeman

Bericht door jandezeeman » 25 jan 2013 18:19

Het zal wel de leeftijd zijn, gebouwd in 1984.

Gr
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.

Raimond

Bericht door Raimond » 25 jan 2013 20:47

De schepen zijn van midden jaren 80 en zijn in principe "opgevaren", vooral voor deze markt is het steeds moeilijker om nog employ te vinden voor schepen van deze grootte.
Bananen vanuit Ecuador worden nu veelal verscheept in reefer containers een mooi voorbeeld van dit zijn de 3 afvaarten per week uit Guayaqil richting Europa (F.Stowe-Bremerhaven-Rotterdam )
en weer terug naar Z-amerika verzorgd door Maersk containerschepen.

Zelf heb ik eind jaren 80 op de Spring Bear een aantal reizen mogen maken en het ik vond dit schip zeer bewerkelijk, vooral het laad en losklaar maken daar ging veel tijd in zitten.
De tussendekken gingen via een kettingsysteem open en dicht en na gebruikt was het altijd aanspannen geblazen omdat er speling in zat, Op de Honolulu klasse waren we hydraulisch gewend.

Bema

Bericht door Bema » 25 jan 2013 23:18

En zo komt aan alles een eind.
Wie weet scheren we onszelf volgend jaar met mesjes gemaakt van "spring schepen" schroot.
Maar de herinneringen neemt niemand ons af!

silvanovanderhouwen

Bericht door silvanovanderhouwen » 26 jan 2013 11:21

hallo,

de spring schepen zijn naar mijn inzicht gesloopt om de volgende reden:
leeftijd, de hele klasse is van ongeveer 1984

ik denk niet dat de grootte van de schepen een probleem is/was. want wij voeren eigenlijk gewoon altijd nog met volle ruimen. en daarbij al zou er geen werk zijn voor grote reefers, had seatrade niet onlangs nog grote schepen laten bouwen.

mvg Silvano

j.haver

Bericht door j.haver » 26 jan 2013 13:24

Lijkt een beetje op dat er onderhoud uitgevoerd moest worden ; seals kunnen vervangen worden, stalen schotten kunnen vervangen worden, lekbakken plaatsen en op tijd ledigen (?) of afvoerplaatsen ..... enz.

Tenzij men bewust uitstelde op onderhoud, flink geld verdienen en dan hup, naar de schroot die boot ......

Bema

Bericht door Bema » 26 jan 2013 16:31

De kranen op de S Panda zijn altijd al problematische lekbakken geweest.
Na bijna 30 jaar verschroot is helemaal niet zo'n gekke leeftijd
Dat je dokkingen en onderhoud niet meer uitvoert als je toch weet dat t afgelopen is binnen afzienbare tijd lijkt me evident, je gaat toch geen geld meer uitgeven aan een schip dat bijna naar de schroothoop gaat.

silvanovanderhouwen

Bericht door silvanovanderhouwen » 26 jan 2013 16:56

hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. persoonlijk zou ik ook niet continu geld blijven steken in schepen die steeds ouder worden. je moet ergens een grens trekken.

mvg Silvano

Raimond

Bericht door Raimond » 26 jan 2013 18:57

Silvano,

Het klopt dat Seatrade onlangs nog grote schepen heeft laten bouwen, dit was in 2010 ze zijn gebouwd in Japan.
Te weten de Atlantic Reefer en de Pacific Reefer.

Zoals je op de foto kan zien zijn deze "future-proof" gebouwd doordat ze ook onderdeks containers mee kunnen nemen.
De conventionele fruithavens zoals wij die kennen van vroeger zijn of aan het uitsterven of worden aangepast voor containervervoer.

Met vr. gr.

Raimond
Bijlagen
Atlantic_Reefer_-_hold.jpg
Atlantic_Reefer_-_hold.jpg (36.81 KiB) 1791 keer bekeken

silvanovanderhouwen

Bericht door silvanovanderhouwen » 27 jan 2013 14:00

Raimond,

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. want de atlantic en pacific reefer waren bestaande schepen. deze zijn verlengd door een compleet containerruim tussen te plaatsen. dit was in begin 2012. jou foto is van een van deze schepen.
en de nieuwbouw in 2010/2011 te weten de Baltic klipper en de Atlantic Klipper. deze schepen zijn redelijk traditionele reefers, alleen wel met een grote container capaciteit aan dek. in februari ga ik naar de Atlantic Klipper voor het laatste deel van mijn stage. Hierna kan ik er meer over vertellen denk ik.

mvg Silvano

Allen

Bericht door Allen » 22 feb 2013 23:51

Neerlandic
Bijlagen
Seatrade001.jpg
Seatrade001.jpg (505.95 KiB) 1463 keer bekeken
Grtn

celtic

Bericht door celtic » 23 feb 2013 23:36

Bert schreef:De "COLD STREAM" is de ex "ANTARTIC" Ivo , gebouwd 1967 bij de NNNS te Groningen, mooi scheepje.

Gr Bert.
klopt heb daar ook op gevaren heb tien jaar bij seatrade gezeten laats als bootsman

zeezout

Bericht door zeezout » 24 feb 2013 20:39

celtic schreef:
Bert schreef:De "COLD STREAM" is de ex "ANTARTIC" Ivo , gebouwd 1967 bij de NNNS te Groningen, mooi scheepje.

Gr Bert.
klopt heb daar ook op gevaren heb tien jaar bij seatrade gezeten laats als bootsman
MV Antarctic was een mooi snelle reefer, prettig op gevaren en veel geleerd. Meen in 1984, wat me bijgebleven is high seas laden voor de kust van Mauritanië en de reizen tussen Beverwijk - Abidjan. Reis naar Matadi in huidig Congo is ook zo"n reis die je niet vergeet. Ze is in Abidjan onder andere vlag gaan varen als Cold Stream, gingen met 7 man
van boord uitgezonderd Kapitein en Meester. Er kwamen 14 Fillipino's weer aan boord omdat wij niet onder buitenlandse vlag naar Rotterdam wilde varen.

Groeten,

Jan
"Het zijn slechte ontdekkingsreizigers, die menen dat er geen land is, wanneer zij niets dan zee kunnen zien."

JaapTermes

Bericht door JaapTermes » 24 feb 2013 20:42

LS,

Bovenstaand bericht is het begin van de Neerlandic.

Vrij recent verkocht voor de sloop naar Turkije, het einde van de Neerlandic 1985-2013.

groet,

Jaap Termes
ja

Plaats reactie