ss Noordzee

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
boumajaap
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2012 16:04

Re: s/s of m/s Noordzee

Bericht door boumajaap » 06 nov 2012 11:55

Leuke reacties.
De SS Noordzee werd verkocht in januari 1959. Voor de overdracht moest eerst nog gedokt worden. Dit gebeurde in St Luis. Niemand mocht van boord en onze passen waren ingenomen door de immigratiedienst.Het lager varend personeel bestond uit Spanjaarden.Wij kregen bewaking op het schik De autotiteieten waren als de dood dat spaanse bemanningsleden zouden droppen. Het werd wel een vieze boel omdat er geen sanitaire voorzieningen waren. Na 2 dagen werden we onder bewaking in een gesloten bus naar het vliegveld gebracht.
Daar stond een krakkemikkige DC $ voor ons klaar. In het vliegtuig werden we geteld of iedeeen nog wel aanwezig was. Eeen immigratie officier vloog met ons mee naar een klein vliegveldje aan de Canadese grens. Na een laatste telling mochten wij de US verlaten.
Aan het vliegtuig mankeerde van alles.Op new Foundland werd nog een tussenstop gemaakt en de laatste reparaties aan de motoren verricht.
Wij kregen de geruststellende mededeling dat als de piloten het niet vertrouwde zij ook niet zouden vliegen. Boven de Atlantische Oceaan begaf een motor het opnieuw.Bij de propeller vliegtuigen zag je de propeller stistaaan.
Op Shannon weer een tussenstop. Helaas na uren op onthoud begaf een andere motor het ook op het oversteekje naar het oude schiphol.
Het was mijn eerste vliegreis maar ik heb er geen goede herrinneringen van.
Een belangrijke bijkomstigheid was dat ik 3 weken voor de geboorte van mijn dochter thuis kwam.
noordzeenewfoundland.GIF
noordzeenewfoundland.GIF (41.88 KiB) 2749 keer bekeken
Bijlagen
Knipselssnoordzeemachinekamer.GIF
Knipselssnoordzeemachinekamer.GIF (175.4 KiB) 2749 keer bekeken

v+d
Berichten: 4748
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: s/s of m/s Noordzee

Bericht door v+d » 06 nov 2012 12:24

Jaap, bedankt voor de uitleg betreffende Flank. Dat mis ik op de Telegraaf van de Victory van voorgaande foto's.
Dus kennelijk hadden niet alle schepen deze Fank order. Bij de S.M.N. ragde de stuurman de telegraaf twee of drie keer naar volle kracht als je bij Matadi tegen de stroom op moest.
Met een echte Hotlo kon er dan altijd nog wat extra's bij :lol: :lol:

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: s/s of m/s Noordzee

Bericht door roy » 06 nov 2012 13:06

Best wel leuk dat deze "Noordzee" nu eens in het zonetje gezet wordt. Immers, je hoort, leest of ziet er zelden iets over !.
De schoorsteen kleuren lijken wel op die van de Central Gulf Lines, waar ze overigens ook na een jaar aan verkocht is...........
Het vreemde vind ik wel dat ze als "Noordzee" drie verschillend geregistreerde Hollandse rederijen gediend heeft.
1955 "Noordzee", ELUI, Compania Maritime Unidas S.A., Monrovia,( Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., 's Gravenhage,).
1956 "Noordzee", PGJT, Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., 's Gravenhage.
1957 "Noordzee", PGJT, Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam.
In 1959 ging ze over naar de Central Gulf Steamship Corp., New Orleans, als "Green Bay".
Zoals Theo al memoreerde, ze was van het type: C2-S-B1, waarvan er maar één van onder de Hollandse vlag gevaren heeft. Er waren wel type schepen die er min of meer op leken, maar waren geen zusters.
De "Delft", de "Gooiland" en de "Congestroom" waren van het type: C1-A(M)
De "Cuanza" / "Elmina" / "Nias", was van het type C1-B(S)
De "Tjipanas" was van het type C2-Cargo (M)
Verdere scheepstypen, die de Hollandse vlag gevoerd hebben, lijken totaal niet op de "Noordzee".

Ik hoop dat dit topic meer op gaat leveren. Machtig interessant hoor !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1056
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: s/s of m/s Noordzee

Bericht door Henk van der Moolen » 06 nov 2012 15:41

Hallo v+d,

Ik wil niet je plezier bederven maar de telegraaf op jouw foto's is niet van een Victory afkomstig.
Victorys hadden een telegraaf waarop stond Full,half, slow en dead slow.
Volgens mij werd over flank speed alleen op oorlogsschepen gesproken.
De foto"s die hier zijn geplaatst zijn ook geen van allen van Victory schepen, die manouvreerstand zag er heel anders uit.
Als ik weer op de VNS site kan komen zal ik daar een foto vanaf plaatsen.

vr gr Henk

v+d
Berichten: 4748
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: s/s of m/s Noordzee

Bericht door v+d » 06 nov 2012 16:17

Henk, je bederft mijn plezier niet hoor. Ik ben alleen nieuwsgierig waar die telegraaf vandaan komt.
Wellicht sloopten ze in Griekenland oude Amerikaanse oorlogsschepen, ik zoek wel verder bedankt.

timber
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2012 21:47

Re: s/s of m/s Noordzee

Bericht door timber » 07 nov 2012 22:09

Hieronder nog een paar fotootjes van de Noordzee en als de AP170-Winged Arrow, ten anker, genomen op 19-05-1946. De laatste geeft een indruk hoe 1676 manschappen een fotootje voor thuis maakten.
Voor de 4 spaanse matrozen op de stelling plank hoop ik dat de fluit afgeblind was. Arbo was nog ver weg.
Bijlagen
winged_arrow1-08.jpg
winged_arrow1-08.jpg (95.76 KiB) 2591 keer bekeken
092217002.jpg
092217002.jpg (111.49 KiB) 2591 keer bekeken
jepsen1%20(1).jpg
jepsen1%20(1).jpg (32.44 KiB) 2591 keer bekeken
ss Noordzee_0008_NEW.jpg
ss Noordzee_0008_NEW.jpg (184.68 KiB) 2591 keer bekeken
ss Noordzee_0011_NEW.jpg
ss Noordzee_0011_NEW.jpg (189.55 KiB) 2591 keer bekeken

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: s/s of m/s Noordzee

Bericht door roy » 07 nov 2012 22:48

Klopt nu ook dat de "Noordzee" in charter bij Central Gulf voer ?.
Aan de kleuren van de schoorsteen te zien wel !?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

DickG
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: ss Noordzee

Bericht door DickG » 08 nov 2012 09:27

De Overzeese Scheepvaart Maatschappij, eigenaar van de NOORDZEE, was, evenals Cia Maritima Unidas, eigendom van Central Gulf Lines. Onder Liberiaanse vlag voeren de ZUIDERZEE (Liberty) en TAPPANZEE (Victory). CGL heeft jaren later nog de BILDERDYK gekocht van Incotrans. De NOORDZEE was het enige schip van het C2-S-B1 type dat onder Nederlandse vlag heeft gevaren. De TJIPANAS was van het C2-Cargo (M)-type en in 1970-71 voeren nog zes schepen van het type C2-S-AJ1 en AJ2 onder Antilliaanse vlag, ANTILLIAN BARON, - BREWER, -HAWK, - FOX, - TIGER en -STAR. Zij waren van Antillian Carriers, een dochtermaatschappij van Columbia Steamship Co., Portland (Ore). Al deze gegevens staan in het boek STANDAARDSCHEPEN 1939-1945 IN DE NEDERLANDSE EN BELGISCHE KOOPVAARDIJ (2 delen), Uitgeverij De Alk.

Dick

Fluks
Berichten: 469
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: ss Noordzee

Bericht door Fluks » 08 nov 2012 11:52

Ik kan helaas nergens afbeeldingen van de Zuiderzee en de Tappanzee vinden,jammer.Groeten,Arie.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5669
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: ss Noordzee

Bericht door jdbvos » 08 nov 2012 12:07

...ik ook niet... :roll:
Misschien als de oorspronkelijke naam als zoekopdracht wordt gebruikt ?
De Amerikanen hebben daar een aardig archief van, ook met foto's.....
Greetz!
Jan DB Vos

DickG
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: ss Noordzee

Bericht door DickG » 08 nov 2012 12:13

Foto's staan in het door mij eerder genoemde boek (deel 2)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30943
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: ss Noordzee

Bericht door Jos Komen » 08 nov 2012 14:38

Hier de Zuiderzee als Peach Tree State. :)
Peach Tree State.jpg
Peach Tree State.jpg (114.08 KiB) 2445 keer bekeken
IDNo: 2247713 Year: 1945
Name: ELWIN F.KNOWLES Type: Cargo ship Launch Date: 14.4.45
Flag: USA Date of completion: 4.45
Tons: 7176 Link: 1834
DWT: 10865
Ship Design: EC2-S-C1 LPP: 126.8 Country of build: USA
Beam: 17.3 Builder: New England
Location of yard: Portland (East)
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
Subsequent History:
47 PEACH TREE STATE - 55 ZUIDERZEE - 61 WESTCHESTER - 64 MERCANTILE WAVE - 64 GRAND STAR
Disposal Data:
BU Kaohsiung 1968
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30943
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: ss Noordzee

Bericht door Jos Komen » 08 nov 2012 14:47

Hier de Tappanzee als Mormacspruce, helaas een beetje beschadigd.
Mormacpruce.jpg
Mormacpruce.jpg (87.21 KiB) 2442 keer bekeken
IDNo: 5135642 Year: 1945
Name: MUNCIE VICTORY Keel: 9.10.44
Type: Cargo ship Launch Date: 7.12.44
Flag: USA Date of completion: 1.45
Tons: 7607
DWT: 10750
Length overall: 138.8 Ship Design: VC2-S-AP2
Country of build: USA
Builder: Permanente
Location of yard: Richmond #2
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
Subsequent History:
[1962 Lg 166.2/160.5m, 9465gt/13222dw] - 51 MORMACSPRUCE - 55 BLACK DRAGON - 57 TAPPANZEE - 59 GREEN ISLAND
Disposal Data:
BU Kaohsiung 16.11.71
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

timber
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2012 21:47

Re: ss Noordzee

Bericht door timber » 09 nov 2012 10:19

Moore-McCormack

Mormacspruce



The Mormacspruce is Acquired

("The Mooremack News," March 1951)

The cargo liner Mormacspruce, thirty-sixth unit of Moore-McCormack Lines' owned fleet, has been purchased from the Maritime Administration and is en route to the Baltic as this issue of "The Mooremack News" goes to press.

The ship, formerly the Muncie Victory, is in command of Captain C. B. Hamblett, a veteran Mooremack master. She follows the usual line of the Victory type ship – 7,600 gross tons, 455 feet 3 inches long, 62 feet beam and 28 feet 6 inches draft.

The Mormacspruce went first to Baltimore to load for the Baltic, then to Philadelphia and New York and finally to Halifax. She sailed from Halifax on March 10.

Captain Hamblett came to Moore-McCormack as a third mate, in 1938. He served as second mate, then first officer, of the Brazil, served five years in the Navy during the war and returned to the company in November 1946. His first command with the company was the Mormacdale. He also commanded the Mormacfuel and the Mormacreed.









Canaveral Plays Host

(From "The Mooremack News," Autumn 1955)

The up-and-coming port of Canaveral, on Florida’s east coast, bustled eagerly in mid-June when the Moore-McCormack cargo liner Mormacspruce, commanded by Captain Andrew Horkovich, tied up. For this was the first merchant ship to call at Canaveral, and the folk, who are planning big things for the port, hoped they could consider the arrival a good omen.



So happy were they, indeed, that they gathered in goodly number aboard the ship and applauded while Karl Brinson, Commissioner of the Port Authority, presented an engraved gold watch to the veteran Moore-McCormack master. The Mormacspruce was under charter to the Military Sea Transportation Service.

The ship had come primarily to load vehicles, lumber and other cargo for transportation to St. Lucia Island in the West Indies. The reason for this operation was that the Patrick Air Force Base is located at Canaveral and several pieces of equipment had to be moved from it to St. Lucia.

However, this was only one phase of the general plan. Forty miles away is the city of Orlando, center of the Indian River citrus country, and if certain plans work out as hoped Canaveral can develop as a fairly important port of export. Several towns and cities in the neighborhood are deeply interested, notably nearby Cocoa and Rockledge, whose mayors, Gary Bennett and Roy Estridge, were present aboard the Mormacspruce during the ceremonies. George J. King, manager of the Port Authority, is probably the most enthusiastic of all.

Actually, Canaveral is about eighteen months old as a port, buoys and other channel markers having been installed and dedication ceremonies held in early 1954. But nothing quite as important as the Mormacspruce had arrived to lend it official recognition.
Bijlagen
SS_Mormacspruce_Port_Canaveral.jpg
SS_Mormacspruce_Port_Canaveral.jpg (35.22 KiB) 2333 keer bekeken

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: ss Noordzee

Bericht door roy » 09 nov 2012 14:54

Tjonge, wat komt er spontaan een mooie klap info boven water.
Prachtig hoor !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru
Berichten: 1638
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: ss Noordzee

Bericht door Patru » 21 okt 2017 15:46

Bijna 5 jaar geleden dat er iets op dit topic is geplaatst. Eerst heb ik even de pagina's doorgekeken, maar deze foto van het ss Noordzee kwam ik niet tegen. De plaat lijkt me genomen in Kaapstad, maar dat weet ik niet zeker. Ze staat er wel fraai op. :)

Noordzee ex-Winged Arrow.jpg
Noordzee ex-Winged Arrow.jpg (105.21 KiB) 267 keer bekeken
Het schip doet me denken aan het ss Riouw van de SMN, waar ik in 1963 een reis op het gemaakt in de Bengalen-Birma dienst.
Groet, Paul G.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Yahoo [Bot] en 19 gasten