Hurtigruten Rondtoer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Ton,
harstikke bedankt voor het plaatsen van de schitterende foto's van mv 'Nordstjernen'. Veel hebben we natuurlijk herkend van onze eerste reis met de 'Vesterålen' in 2004. We lagen toen een keer achter de 'Lofoten' en met dit schip gaan we in mei 2009 voor de tweede keer deze route doen.
P1010035 (Large).JPG
P1010035 (Large).JPG (90.3 KiB) 3005 keer bekeken
IMO number : 5424562
Name of ship : LOFOTEN
Call Sign : LIXN
Gross tonnage : 2621
Type of ship : Passenger/General Cargo Ship
Year of build : 1964
Flag : Norway

We wilden natuurlijk rond de 21e juni, maar dan zijn alle oude schepen volgeboekt en met die grote nieuwe schepen willen we liever niet. We kijken er in ieder geval weer naar uit en ik zal tegen die tijd een nieuw topic openen.
Groeten, Wim.
Bijlagen
P1010036 (Large).JPG
P1010036 (Large).JPG (112.64 KiB) 3005 keer bekeken
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Ton Pekel »

Hoi Wim
Dan kunnen we straks in 2009 genieten van je boordfoto's op de Lofoten op dit item
Ook al weer een prettig vooruitzicht niet........ :lol:
Voordat we het weten is het alweer zover, de tijd vliegt voorbij.
Ik vond nog wel een foto van Johan die hij ook gemaakt had op de reis.
Een sleutelgoot, niks geen gemier in het donker om met een neut op het sleutelgat te vinden, gewoon steken en naar
beneden glijen met die sleutel en plop hij zit erin.
prima uitvinders die Noren.
Bijlagen
Sleutelgoot Noorwegen
Sleutelgoot Noorwegen
Sleutelgoot.jpg (133.42 KiB) 2930 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jolly Sailor

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Jolly Sailor »

Hurtigruten vessels at risk of lay-up

HURTIGRUTEN has confirmed that unless talks with the Norwegian government speed up to get more cash, it will be forced to lay up two of its eleven vessels operating on the country’s coastline.
The ferry and cruise company, which reported huge losses for the first half of the year at NKr186m ($33.2m), claimed an Nkr86m increase in operating costs due to bunker price rises and the government’s introduction of a NOx tax in 2007.
The company held emergency meetings with the Norwegian minister of transportation last month, with a view to having the NOx tax payments compensated and part, or all, of the hikes in fuel prices covered as well.

It had come out of the meeting confident of developments, after claiming that the contract signed with the government in 2004 exempts it from additional taxes during its the ten year duration.
Hurtigruten chief executive, Olav Fjell, said that unless the government agrees to the company’s requirements by November 1st, it would have no choice but to lay up two vessels.
This is a continuation of what we said in August when I said the payment from the government are not sufficient for us to continue the operation of eleven ships all year round,” he said, adding that the negotiations to secure more cash from the state to run the services have been ongoing for about 18 months.

The vessels will be laid up in November, unless we can close a deal by the start of the month. We are making progress but it is too slow,” he said.
The company is also, in a separate issue to the government dispute, looking to implement NKr150m cost savings in the companies administration and operations, which Mr Fjell admits will result in some additional redundancies.
We have a framework for this cost reduction plan approved by the board yesterday [Wednesday]. There will be a number of redundancies discussed with the people involved and the union, although we do not know how many yet.
These will take place regardless of whether we strike our deal with the government,” he added.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Ton Pekel »

Onderstaand bericht ontving ik nog van Harry H Hogeboom uit Canada
Hoewel de plaatjes wel klein zijn wil ik ze jullie niet onthouden

Ton,
Kwam toevallig nog wat Hurtigruten spul tegen:
1) Enkele foto's van wat oude Hurtigruten schepen die in Stavanger voor de kant lagen toen ik daar net na Pasen 2001 even was. ( Had meer foto's moeten nemen, maar ja!!)
2) Een plan van de oude Polarsys, later de Caribbean Mercy, nu gesloopt geloof ik. In haar Mercy days heeft een vriend van me d'r nog als 2e en Hwtk op gevaren als vrijwilliger. " Ergens" zijn er nog meer foto's in schoenendozen om " op te ruimen als ik meer tijd heb als ik met pensioen ga"!!!!!!


Ik ben op zoek gegaan in mijn archieven hoe het met de Polarlys is gegaan ( zusterschip van de Nordstjernen.)
Na een gelukkig leven als Mercy(hospitaal) schip gaat het nu slechter met haar...voor de sloop wordt gevreesd
Kom daar volgende keer op terug

wordt vervolgd
Bijlagen
Harry1.jpg
Harry1.jpg (59.5 KiB) 2805 keer bekeken
Harry2.jpg
Harry2.jpg (79.92 KiB) 2804 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jolly Sailor

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Afbeelding
18-01-1992
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Ton Pekel »

Ik zou nog even terugkomen op ms Polarlys, een zusterschip van de nog varende Nordstjernen.
De Polarlys was een zusterschip hiervan en heeft van 1994 tot 2006 als "Caribbean Mercy" dienst gedaan
voor de Mercyship federatie onder Panamesevlag.
Daarna afgestoten en afgemeerd (als doodschip) in Mobile Alabama USA Oostkust.
Te koop dus, is uiteindelijk verkocht aan de Sherman Family voor ongeveer het zelfde doel
Dan wordt het verhaal wat onzeker, eerst genaamd Home II 18-06-2007 en later Hope II 26-11-2007
Volgens mijn gegevens is ze de haven van Mobile niet meer uitgevaren en ligt dus lekker weg te roesten.
Wel is de schoorsteen diverse malen opnieuw opgeschilderd.
Op de ene site staat thuishaven Paraquay dan weer Panama
Volgens Equasis bestaat ze nog steeds (Panama ) maar waarschijnlijk niet lang meer... jammer... schepen van 1952
kosten ook handenvol geld aan onderhoud en up-to-date houden van bv de veiligheidsmiddelen en eisen van tegenwoordig.
Een foto reportage vanaf 1952 tot heden hieronder.
( foto's geleend van diverse sites op internet )
Bijlagen
Zoals gebouwd voor Noorwegen
Zoals gebouwd voor Noorwegen
Polarlys_1952_1.jpg (128.99 KiB) 2640 keer bekeken
Als Caribbean Mercy
Als Caribbean Mercy
Caribbean_mercy_1952_1.jpg (137.72 KiB) 2638 keer bekeken
Als HopeII nog steeds in Mobile 2008
Als HopeII nog steeds in Mobile 2008
Hope II te Mobile.jpg (169.3 KiB) 2638 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
stuster

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door stuster »

Lang geleden dat ik op kombuispraat was, mijn paswoord en alles vergeten dus maar weer opnieuw geregistreerd.
Ik heb in Januari 2008 een reis met ms. Vestrålen gemaakt, van Bergen naar Kirkenes en weer terug naar Bergen
12 dagen 36 verschilldende havens aangedaan.
Een prachtige reis met mooie beelden, veel Noorderlicht, Dit is een reis aan te raden voor iedere ex zeeman,
als toetje in de Barentszee windkracht 11 gehad, het bleek dat ik nog steeds niet zeezeiek ben na 40 jaar gestopt te zijn met varen. Het was de laatste reis van de vesterålen zonder stabilistoren-

Ik ben tegenwoordig kunstenaar (schilder) en kreeg deze reis aangeboden via de Nederlandse ambasade in Oslo
Samen met nog een Nederlandse kunstenaar die in Amsterdam woond (ik woon in Noorwegen) hebben we dit aanbod natuurlijk aangenomen. Het is 1 van mn mooiste reizen geweest. Februari is een goede tijd, maar april, mei is beter.
En als je gaat neem dan de Vesterålen,(nu de oudste boot) de andere boten zijn allemaal drijvende hotels
vol luxe, ik heb er een paar bezocht gedurende de reis, het is zelfs niet makkelijk aan dek te komen.
Groeten
han Stuster
www.stusterkunst.no
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Ton Pekel »

Hurtigruten-ferry loopt vast

TRONDHEIM 06-01-2009

De 153 passagiers van de Hurtigrutenferry Richard With moesten dinsdagmorgen 6 januari worden geëvacueerd toen het schip aan de grond liep bij de haven van Trondheim.
De ferry op de Noorse dienst tussen Bergen en Kirkenes kwam door harde wind in problemen bij het afmeren. Het incident zorgde voor zodanige schade aan de kiel dat het schip water innam.
De evacuatie was volgens de havenautoriteiten geen simpele zaak.
Pogingen de passagiers aan land te brengen met sloepen moesten worden opgegeven vanwege het slechte weer. Daarom werd vanaf de kade de ladder van een brandweerwagen op het schip neergelaten.

Bron: Schuttevaer nr:02 2009 Foto: Eigen archief van internet
Bijlagen
Het betreffende schip Ricard With
Het betreffende schip Ricard With
ms_richard_with.jpg (22.17 KiB) 2389 keer bekeken
Richard With Hurtigrutenvloot.jpg
Richard With Hurtigrutenvloot.jpg (68.45 KiB) 2368 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Ton Pekel »

Mijn kennis "JAN" heeft in januari van dit jaar een rondtoer gemaakt met de "Lofoten" van de Hurtigruten en deze week bij een biertje kreeg ik 2 CD's met foto's van dit tripje van hem. Het was bitterkoud op deze trip (Kirkeness was -30 graden) maar erg mooi en ook nog eens slecht weer.
Dus andere foto's dan alleen op zomerse dagen........ :)
Ik hoor wel of er belangstelling voor is.. zo ja dan gaan we binnenkort van slag. Anders vergeten we het.
Bijlagen
ms "Lofoten"
ms "Lofoten"
01- 9jan.jpg (133.32 KiB) 2136 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
of er belangstelling voor is??? :lol:
Uiteraard!


Plaats reactie