Zelf een motor bouwen
Zelf een motor bouwen
De Motor die Ton van der Sluijs aan het bouwen is was al een paar keer ter sprake gekomen bij What Motor.
Hier het vervolg.
Foto 1 worden de pasranden op de cilinderkraag pasgekotterd maar wel zo, dat alle vier de cilinder simultaan passen.
Foto 2.hier liggen de koppen naast elkaar op hun pasranden. de tunnels tussen de trekstangen zijn drie stuks voor de olie naar de nokkenas en drie voor de loie terugloop naar het carter.
no 3 spreekt voor zich.
foto 4 zijn de trekstangen gemaakt van Chroom nikkelstaal met een zeskantje voor het net.
Ik hoop dat menig wtk hier een warm hart van krijgt; ik zelf in ieder geval wel, omdat het een eigen ontwerp van mij betreft, dan is elke spaan, elk gat wat je boort weer een sensatie of een fatale misrekening.
Ton
Hier het vervolg.
Foto 1 worden de pasranden op de cilinderkraag pasgekotterd maar wel zo, dat alle vier de cilinder simultaan passen.
Foto 2.hier liggen de koppen naast elkaar op hun pasranden. de tunnels tussen de trekstangen zijn drie stuks voor de olie naar de nokkenas en drie voor de loie terugloop naar het carter.
no 3 spreekt voor zich.
foto 4 zijn de trekstangen gemaakt van Chroom nikkelstaal met een zeskantje voor het net.
Ik hoop dat menig wtk hier een warm hart van krijgt; ik zelf in ieder geval wel, omdat het een eigen ontwerp van mij betreft, dan is elke spaan, elk gat wat je boort weer een sensatie of een fatale misrekening.
Ton
- Willem Visser
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
- Locatie: Amsterdam
Bedankt Willem!!
Ik vind het altijd leuk om dingen met een ander te delen;zeker als er ,zoals op dit forum interresse bestaat. Okee het is geen mini Sulzer of zo, maar in mijn ontwerp zijn zeker wel scheepskarinvloeden terug te vinden.Voor de krukas heeft een Werkspoor TM356 model gestaan,die vond ik zo mooi in zijn eenvoud.De trekstangen, tja, van zo'n woud van trekstangen op een Mitsubishi/Sulzercilinderbank zonder koppen gefotografeerd, krijgt deze jongen toch wel even kippevel!!! Omdat ik geen aluminium kan gieten, moest ik over naar 8 losse cilinderkoppen;ook het idee van losse koppen net als bij een scheepkar staat me erg aan.Alle lagers heb ik gegoten en gedraait van Babbitt, en daarna pasgeschraapt.
Op foto 2 zie je nog net de tweetrapsblower liggen; die gaat 92000 toeren draaien op vol vermogen( of ie heel blijft, dat is de uitdaging).Als je niks probeert ,zul je het ook nooit weten.Het is en blijft een spannend project.
groetjes Ton
Ik vind het altijd leuk om dingen met een ander te delen;zeker als er ,zoals op dit forum interresse bestaat. Okee het is geen mini Sulzer of zo, maar in mijn ontwerp zijn zeker wel scheepskarinvloeden terug te vinden.Voor de krukas heeft een Werkspoor TM356 model gestaan,die vond ik zo mooi in zijn eenvoud.De trekstangen, tja, van zo'n woud van trekstangen op een Mitsubishi/Sulzercilinderbank zonder koppen gefotografeerd, krijgt deze jongen toch wel even kippevel!!! Omdat ik geen aluminium kan gieten, moest ik over naar 8 losse cilinderkoppen;ook het idee van losse koppen net als bij een scheepkar staat me erg aan.Alle lagers heb ik gegoten en gedraait van Babbitt, en daarna pasgeschraapt.
Op foto 2 zie je nog net de tweetrapsblower liggen; die gaat 92000 toeren draaien op vol vermogen( of ie heel blijft, dat is de uitdaging).Als je niks probeert ,zul je het ook nooit weten.Het is en blijft een spannend project.
groetjes Ton
Eigenmotor.
Hai Ton, de twee onderkanten van mijn snor zijn helemaal nat van het kwijl wat uit mijn broodmolen druipt. Man, man wat een mooi stukje vakwerk ben je daar aan het maken. Wat zou ik er graag bij zijn als je de zaak gaat starten, gaat dat elektrisch gebeuren of met lucht. Man de rilling die door door je heen zal gaan als hij pakt en dan het toerental op voeren. Je heb geluk dat je zo,n eind bij me vandaan woont anders kwam ik iedere dag een kijkje nemen. Ga zo door en het zal je zeker lukken om de klus te klaren veel sucses er mee. Groetjes Leen.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Zelf een motor bouwen.
He wat is dat nou van der Sluis!
Heb ik me daar de hele dag de pleuris gelopen en plankies lope'n zaagen en zit jij lekker te ouwehoeren daar in de werkplaats, ZO komt die kar nooit af
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat die freesbank an de bak blijft eeeh!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"